Aeronaut Jonny

ik volg dit topic met veel belangstelling, de Jonny staat ook op mijn lijst om binnenkort aan te schaffen.
 
nieuwe o-ring voor de boegschroef binnen en de boot even weer in de waterbak en helemaal dicht.
voorin liggen alle regelaars voor motoren, boegschroef.
ook een bak gemaakt voor de accu's
achterin de romp een stuk frame weggehaald en er een rand in gelijmd, hierin komt straks een plexiglas plaatje, plak er dan een rubber rand in en dan eventueel wat siliconenvet om het helemaal waterdicht te maken, het plexiglas plaatje wordt met schroefjes vastgezet, en daarboven komt het dek te liggen,
hier ligt ook de regelaar voor de waterpomp (is een vliegregelaar).
ook het trapje voor het beneden dek huis in elkaar gezet
op de laatste foto, dit is de schakel en power unit, omdat de hoofdaccu totaal 20 cellen is en ik dit niet gelijk kan laden kan ik door de schakelaars van de parallelschakeling af halen naar enkele pakketten, heb wel een lader met twee uitgangen zo dat ik ze wel alle twee tegelijk kan laden.
groet Piet

20200824_103032 (2).jpg


20200824_103038 (2).jpg


20200816_122304 (2).jpg


20200824_103055 (2).jpg


20200812_174046 (2).jpg
 
Beste mede modelbouwers, maar vooral Piet: ook ik heb pas de Jonny aangeschaft en verwacht hem binnenkort geleverd. Veel heb ik al opgestoken van jou bouw maar kijk vooral uit of en hoe je verlichting gaat toepassen. In de 30 jaar dat bij mij de modelbouw "in ruste" was, is er veel veranderd en ik hoop hier van eenieder te leren.
 
Ik ben nog bezig met de schakel en geluidsmodulen, en als dat klaar is eerst de dekken er in en verder met de bovenbouw.
Het onderste deel moet eerst geschilderd worden en laminaat op de vloer.
Maar ik maak er wel foto's van.
Groet Piet
 
hierbij een foto van het achterdek.
op de latjes moet een plexiglas plaatje komen, en daaroverheen komt dan het originele dek.
de vraag is hoe krijg ik de plexiglas plaat in het raamwerk waterdicht?
iemand hier een idee voor?
groet Piet

DSC01278.JPG
 
Piet, Je zou op het houtwerk (overschilderbare) siliconenkit kunnen spuiten, dan een stuk vershoudfolie erop en daarop het plexiglas drukken. Zo maak je een pakking. Het plexiglas kun je dan later vastschroeven met 3 mm boutjes met verzonken kop. Wel de stukken afplakken waar je geen kit wilt hebben. Zo heb ik het dek van mijn avatar en Smit Finland aardig dicht kunnen krijgen. Je zou onder de houten lijstjes stroken alu kunnen plakken en daar m3 draad in tappen voor de boutjes. Gr. Klaas.
 
Klaas maakt het uit om gewone siliconenkit te gebruiken?
De houten rand is al gelakt en hoeft niet geschilderd te worden.
Dus ga ik dat maar zo proberen.
Uiteindelijk hoeft het betreffende Luik er alleen uit bij een calamiteit.
Bedankt, groet Piet
 
Mooi verslag,De mijne is van de week ook geleverd.
nog even aan het uitzoeken welke motoren ik ga gebruiken,voor de 60mm schroeven.
 
Willy, u zou kunnen kiezen voor borstelmotoren maar heb ook ergens gezien dat er borstelloze motoren worden gebruikt van een niet al te hoog kV.
succes met de bouw.
ik zou alleen de schroefassen welke er bij worden geleverd niet gebruiken zijn van niet al te beste kwaliteit.
groet Piet
 
Piet, Voordeel van overschilderbare siliconenkit is dat je bij een beetje morsen geen problemen krijgt met schilderen. Maar als je de boel goed afplakt en de kit alleen daar komt waar het moet voorzie ik geen problemen. Heb Pattex transparant Silicone Universal gebruikt. Betaalde bij Ac..on iets van 3 Euro voor een patroon van 300 ml. Tot mijn grote verrassing kon ik er gewoon overheel schilderen. Wel het inwendige onder de behandelplek in de boot afgedekt met een paar stukken krant. Na 24 uur het beweegbare stuk dek verwijderd en met een scalpel de losse flodders weggesneden. Ben wel tevreden met het resultaat. Gr. Klaas.
 
Piet.
Het is een fijne boot om te bouwen.
Heb ze zelf ook al weer 2 jaar.
Ben nog niet helemaal klaar maar dat komt wel goed.
Las dat je veel aandacht aan je interieur gaat geven , Let dan op hoe je de leuningen en de trappen gaat bevestigen het is dan fijn als deze demontabel ofwel verplaatsbaar zijn.
Zeker als je kijkt naar de trap van het stuurhuis naar de schoorstenen.
Veel plezier met bouwen.
René.
 
de foto op topic 46 zie je de latjes, hieronder wat steviger 2mm multiplex gelijmd.
op de latjes siliconenkit gesmeerd, huishoutfolie er op en daarop de plexi glas plaat gedrukt met wat zware gewichten.
na droging plaat er uit gaatjes boren en voorlopig met 4 schroefjes vastgezet.
groet Piet

20200925_154745.jpg
 
schroefassen gelijmd, en ook de stuur servo en armen aangesloten.
er zouden eerst twee servo's moeten maar ben toch voor één gegaan, dat werkt goed.
groet Piet

Bekijk bijlage 382486

Klopt! 1 servo werkt prima. Ben zelf ook met een Jonny bezig, heb er weliswaar de straalbuizen van de Happy Hunter onder gezet, maar 1servo van in mijn geval 20kg werkt prima.
Wat ik wel gedaan heb ter verbetering van de manouvreerbaarheid, zijn 2 vaarregelaars en navy stick voor mijn zender.
 
Ik weet niet hoe het bij het origineel zit, maar ik heb voor mijn Seawolf destijds poppenhuis vloerbedekking gekocht. Is redelijk dun en simpel te knippen en plakken. Geeft ook nog een soort luxe uitstraling. Ze hebben vast ook wel iets van laminaat ofzo...

De Jonny is een look a like. Gebaseerd op het idee, bouw je eigen versie, van een model dat zou kunnen bestaan.
 
ik heb er voor gekozen om een dubbele servo voor roeren te gebruiken, wellicht maakt dit het manoeuvreren wat makkelijker. ook maak ik gebruik van de beier SFR-1-D module, deze is vrij nieuw maar het verbaast mij wat voor mogelijkheden hierin zitten, in combinatie met de taranis x9e werkt het super. momenteel ben ik druk met het maken van de mast. Behoorlijke uitdaging om alle LED's te voorzien van kabeltjes. wordt vervolgd.
 
Een standaard servo met 3 kg stelkracht is ruim voldoende om de twee roeren te bewegen. Manoeuvreert ook niet slechter dan twee servo's. 20 Kg stelkracht is veel te veel en maakt gemakkelijk schade. Veel belangrijker is dat alle assen parallel staan en soepel draaien in alle posities. Als de boel zwaar draait dan is een sterkere servo vragen om moeiijkheden. In wezen mag je bij het draaien van de roeren bijna geen weerstand voelen. Zorg dat er aan de roeren een balansdeel (voor de roerkoning) zit. Bij uitslaand roer zorgt het daartegen drukkende schroefwater dat het roer gemakkelijker draait. Zorg bij het bekabelen van de leds in de mast voor een gemeenschappelijke plus-draad. De Beier module schakelt via de min-draden. Maak clusters van tegelijk brandende navigatielampen. Gr. Klaas.
 
let op dat je de roeren niet monteert zoals beschreven, geeft gegarandeerd lekkage.
ik heb er eerst buisjes in gelijmd waar de roeren in draaien, wel wat siliconenvet er op.
in topic 24 is te zien hoe het met de roeren zit.
had al eerder de roeren opnieuw gemaakt omdat ik vond dat met de de kunststof niet lekker werkte.
de servo hevels heel kort op de roerbussen.
groet Piet
 
Back
Top