Bouwbeschrijving ELG 4.0

Heel fijn draadje, super leerzaam. Ik begrijp nu hoe je die cockpit uitsparing maakt in een rompmal.
En meteen in de praktijk gebracht, linkshandige Stream NXT mal..
20200723_170442.jpg

Ik hoop dat jullie het ok vinden dat ik er een plaatje in zet, anders haal ik het wel weer weg.
 
Deel 14

Na een prachtig vliegseizoen en dus géén tijd om te bouwen, zijn we weer gestart met ons project ELG 4.0
Alle vleugeldelen waren al gegloeid en deze hebben we nu precies op maat gesneden (de koorden- achterlijst) en er twee sets van gemaakt door ze te coderen.
Op de plaatst waar de hoofdligger gaat komen moeten groefjes geschuurd worden van 8 mm breed en 0,8 mm diep. Dit is de maat van de carbon strippen die straks aan de boven én onderzijde moeten komen. De schuurblok hebben we gemaakt van een blokje hout met aan één zijde, uit het midden, een reepje schuurpapier van 8 mm breedte een 0,8 mm dikte.
Na te hebben bepaald waar de liggers komen, leggen we daar een stalen rei tegen aan en schuren we daar het groefje.
Zie onderstaande foto’s.
ELG 4.0 - 200 .jpg
ELG 4.0 - 204.jpg



Het middendeel van de vleugel wordt 170 cm en bestaat uit 2 gegloeide delen die onder een hoek van 1,5 graad ( 3 graden samen ) aan elkaar gemaakt gaan worden.
Hiervoor hebben we 2 delen schuim gegloeid onder een hoek van 1,5 graad!
Zie onderstaande foto’s.
ELG 4.0 - 195.jpg
ELG 4.0 - 196.jpg
ELG 4.0 - 198.jpg



Ook de kernen hebben we al onder de juiste hoek geschuurd! Alles past nu netjes in de onder-schalen op de 2x1,5 graad helling.
Volgende keer gaan we alle groeven erin schuren en laten we jullie weer van ons horen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi, en prettig eenvoudig. Wordt dat sterk genoeg zonder webbing of wrap rond de spar, of ga je die later nog toevoegen?
 
Mooi, en prettig eenvoudig. Wordt dat sterk genoeg zonder webbing of wrap rond de spar, of ga je die later nog toevoegen?

Hoi Hein,
Dit is nog maar de eerste stap van de hoofdliggers en is beslist niet sterk genoeg voor een 4 meter zwever!
Als je het draadje blijft volgen zul je zien hoe we de hoofdligger gaan construeren! :)
 
Deel 15

De groefjes van 8x0,8 mm zijn nu in alle vleugeldelen geschuurd! Een hele klus, 4 meter vleugel aan de onder en bovenzijde x 2 vliegtuigen! ( 16 meter!!)
Zie onderstaande foto’s.
ELG 4.0 - 200 .jpg


ELG 4.0 - 204.jpg
ELG 4.0 - 207.jpg



Hierna hebben we aan de onderzijde met epoxy een carbon stripje 8x0,8 mm in de groef gelijmd. Hierover een pvc folie en daarna tussen de negatieven met een gewicht erop laten uitharden.
Zie onderstaande foto’s.
ELG 4.0 - 212.jpg


ELG 4.0 - 213.jpg


ELG 4.0 - 209.jpg



Toen alles uitgehard was hebben we eerst een proefje gemaakt op een blok schuim metcarbon, daarin een stukje ligger gelijmd. We willen nl vanuit de bovenzijde, in het midden van de daar geschuurde groef, een snede naar beneden gloeien om daarin een ligger te maken van strengen carbon. Daarna sluiten we óók deze ligger aan de bovenzijde af met een carbon stripje van 8x0,8 mm.
De proef ging goed! Zie onderstaande foto’s.
ELG 4.0 - 217.jpg


ELG 4.0 - 218.jpg


Toen maar voor het eggie! Zie onderstaande foto’s.
ELG 4.0 - 219.jpg


ELG 4.0 - 221.jpg



En dat is goed gegaan! Het volgende klusje was de buitenste vleugeldelen, die uit 2 stukken gegloeid zijn, aan elkaar te lijmen. Eerst uiteraard de schalen aan elkaar gelijmd met 5 minuten epoxy en daarna de kernen met “Bison alleslijm” Het grote voordeel van deze lijm is dat je, indien nodig, de kernen zonder problemen wat kunt bijwerken met een schuurblokje. 2 componenten lijm geeft nl een harde tussenlaag die moeilijk bewerkbaar is! Bij Bison alleslijm is dat niet zo.
Als alles voorbereid is gaan we volgende keer de liggers van carbon vezels erin zetten.
 
Wat ik mij afvraag...:

- Hoe zorg je er voor dat de hele 'hoogte' van de gleuf daadwerkelijk gevuld wordt met carbonvezel? Of vul je hem helemaal op, wordt hij dan niet veel breder dan de topstrip?
- Waarom geen kant en klare (bijgesneden) strip in deze gleuf lijmen?

(Ik volg dit met interesse aangezien er een 4.5 meter vleugel op het programma staat)
 
Dit is in ieder geval een stuk sneller klaar, dus als het sterk genoeg is wist ik het wel ;-)

Ik twijfel alleen aan je ligger met vezels in de lengterichting. Daar heb je ook iets van compressiebestendigheid nodig
(hier zo te zien alleen schuim) en iets tegen afschuiven van de twee ligger strips t.o.v. elkaar. Dat heb je hier denk ik
niet echt. De vraag is natuurlijk of dat erg is, geen idee.

Ik ben benieuwd naar het resultaat! Misschien moet ik zelf gewoon een proefje doen en een breektest.
 
Leuk project en een inventieve methode om zo een samengestelde ligger te construeren.
Een goede hechting van het lijf (de webbing) aan de beide 0,8x8 mm carbonstrips is wel essentieel. Ik neem aan dat de strip onderin nog even opgeschuurd wordt en de bovenste carbon strip natuurlijk ontvetten met aceton en ook licht opschuren.
Mocht je op gewicht willen besparen dan kun je het lijf ook van een strook 3 mm populieren triplex maken. Dat levert een minstens even sterke ligger op (waarschijnlijk zelfs een sterkere doordat het triplex beter de dwarskrachten kan opnemen, zodat het lijf niet eerder bezwijkt dan de carbon strips).
 
Laatst bewerkt:
Wat ik mij afvraag...:
- Hoe zorg je er voor dat de hele 'hoogte' van de gleuf daadwerkelijk gevuld wordt met carbonvezel? Of vul je hem helemaal op, wordt hij dan niet veel breder dan de topstrip?
- Waarom geen kant en klare (bijgesneden) strip in deze gleuf lijmen?
(Ik volg dit met interesse aangezien er een 4.5 meter vleugel op het programma staat)

Hoi Arthur,
De "hele hoogte" is bij de koorde maar 15 mm en deze wordt gevuld met strengen. We hebben een testje gedaan om deze strengen met een dun spateltje in de groef te drukken ( zie vorige foto's) en op deze foto's kun je ook zien dat de groef een stuk smaller is als de boven strip van 8 mm.
Waarom geen kant en klare strip. Wij willen altijd iets nieuws proberen en vonden dit best een goed plan om zo een H-balk constructie te maken!


Waarom hebben jullie deze keuze gemaakt ipv de met glas omwikkelde ligger zoals bij de Supra?

Hoi Berrie,
Zoals hierboven vermeld willen wij altijd iets nieuws in nieuwe modellen. Spannend toch!


Dit is in ieder geval een stuk sneller klaar, dus als het sterk genoeg is wist ik het wel ;-)
Ik twijfel alleen aan je ligger met vezels in de lengterichting. Daar heb je ook iets van compressiebestendigheid nodig
(hier zo te zien alleen schuim) en iets tegen afschuiven van de twee ligger strips t.o.v. elkaar. Dat heb je hier denk ik
niet echt. De vraag is natuurlijk of dat erg is, geen idee.
Ik ben benieuwd naar het resultaat! Misschien moet ik zelf gewoon een proefje doen en een breektest.

Hoi Heinz,
Toevallig ken ik een fabrikant die de carbon strips produceert en deze worden gemaakt van dezelfde carbon strengen en alleen in de lengte richting. hier dus geen twijfel.
En wat de compressiebestendigheid betreft, het is een harde soort schuim en door het gloeien ontstaat aan de binnenzijde een harde laag.


Leuk project en een inventieve methode om zo een samengestelde ligger te construeren.
Een goede hechting van het lijf (de webbing) aan de beide 0,8x8 mm carbonstrips is wel essentieel. Ik neem aan dat de strip onderin nog even opgeschuurd wordt en de bovenste carbon strip natuurlijk ontvetten met aceton en ook licht opschuren.
Mocht je op gewicht willen besparen dan kun je het lijf ook van een strook 3 mm populieren triplex maken. Dat levert een minstens even sterke ligger op (waarschijnlijk zelfs een sterkere doordat het triplex beter de dwarskrachten kan opnemen, zodat het lijf niet eerder bezwijkt dan de carbon strips).

Hoi Maarten, Bedankt voor je reactie! Uiteraard is opschuren een vereiste en dat doen we ook. Triplex.... wij werken graag met carbon, glas en kevlar vezels!
 
Dit is in ieder geval een stuk sneller klaar, dus als het sterk genoeg is wist ik het wel ;-)

Ik twijfel alleen aan je ligger met vezels in de lengterichting. Daar heb je ook iets van compressiebestendigheid nodig
(hier zo te zien alleen schuim) en iets tegen afschuiven van de twee ligger strips t.o.v. elkaar. Dat heb je hier denk ik
niet echt. De vraag is natuurlijk of dat erg is, geen idee.

Ik ben benieuwd naar het resultaat! Misschien moet ik zelf gewoon een proefje doen en een breektest.
Mocht je het hebben over de compressie van de vezel van de - van de H balk (maar dan gedraaid op zijn kant :P )
Dan ligt de vezel op dit moment juist in de goede richting:
bending-stress-beam.webp


Er komt namelijk rek en druk op de balk in de lengterichting van de vleugel door buiging van de vleugel.
Mocht je op de vleugel gaan staan (wat we hopelijk nooit doen), dan zou de vezel idd beter in de verticale richting kunnen liggen.
 
Zekers, maar die compressie bedoelde ik niet. De 2 liggers moeten ook van elkaar gehouden worden om te voorkomen dat de onderste in dat plaatje naar binnen knikt. Het schuim samen met de verticale koolstof balk zal dat ongetwijfeld wel aan kunnen.

Blijft over die afschuifkracht - ik vermoed dat je daar prima zit zolang je rovings goed verlijmd zitten aan elkaar.

Enige wat ik niet snap: waarom voor die verticale "balk" niet ook gewoon een prefab koolstof strip gekozen van de juiste dikte en breedte?
 
In het middenstuk van de vleugel was dat zeker een optie geweest daar die een constante hoogte heeft.
Echter op de tippen loopt deze van ca 14mm naar een mm of 6. Precies op maat maken van zo'n strip zagen we niet zitten, het leek ons makkelijk het op deze manier op te lossen.
Daar komt nog bij dat de vleugelpen en koker op deze manier makkelijker één gemaakt kon worden met de hoofdligger door de strengen er omheen te leggen.
 
Daar komt nog bij dat de vleugelpen en koker op deze manier makkelijker één gemaakt kon worden met de hoofdligger door de strengen er omheen te leggen.

Denk je dat dit sterk genoeg is om de reactiekrachten van de vleugelpennen op te vangen? Zonder dat de strengen open splijten?
 
Back
Top