Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Netjes gedaan! dat het andere op ideeën brengt en helptHeel fijn draadje, super leerzaam. Ik begrijp nu hoe je die cockpit uitsparing maakt in een rompmal.
En meteen in de praktijk gebracht, linkshandige Stream NXT mal..
Bekijk bijlage 385890
Ik hoop dat jullie het ok vinden dat ik er een plaatje in zet, anders haal ik het wel weer weg.
Mooi, en prettig eenvoudig. Wordt dat sterk genoeg zonder webbing of wrap rond de spar, of ga je die later nog toevoegen?
Wat ik mij afvraag...:
- Hoe zorg je er voor dat de hele 'hoogte' van de gleuf daadwerkelijk gevuld wordt met carbonvezel? Of vul je hem helemaal op, wordt hij dan niet veel breder dan de topstrip?
- Waarom geen kant en klare (bijgesneden) strip in deze gleuf lijmen?
(Ik volg dit met interesse aangezien er een 4.5 meter vleugel op het programma staat)
Waarom hebben jullie deze keuze gemaakt ipv de met glas omwikkelde ligger zoals bij de Supra?
Dit is in ieder geval een stuk sneller klaar, dus als het sterk genoeg is wist ik het wel ;-)
Ik twijfel alleen aan je ligger met vezels in de lengterichting. Daar heb je ook iets van compressiebestendigheid nodig
(hier zo te zien alleen schuim) en iets tegen afschuiven van de twee ligger strips t.o.v. elkaar. Dat heb je hier denk ik
niet echt. De vraag is natuurlijk of dat erg is, geen idee.
Ik ben benieuwd naar het resultaat! Misschien moet ik zelf gewoon een proefje doen en een breektest.
Leuk project en een inventieve methode om zo een samengestelde ligger te construeren.
Een goede hechting van het lijf (de webbing) aan de beide 0,8x8 mm carbonstrips is wel essentieel. Ik neem aan dat de strip onderin nog even opgeschuurd wordt en de bovenste carbon strip natuurlijk ontvetten met aceton en ook licht opschuren.
Mocht je op gewicht willen besparen dan kun je het lijf ook van een strook 3 mm populieren triplex maken. Dat levert een minstens even sterke ligger op (waarschijnlijk zelfs een sterkere doordat het triplex beter de dwarskrachten kan opnemen, zodat het lijf niet eerder bezwijkt dan de carbon strips).
Mocht je het hebben over de compressie van de vezel van de - van de H balk (maar dan gedraaid op zijn kantDit is in ieder geval een stuk sneller klaar, dus als het sterk genoeg is wist ik het wel ;-)
Ik twijfel alleen aan je ligger met vezels in de lengterichting. Daar heb je ook iets van compressiebestendigheid nodig
(hier zo te zien alleen schuim) en iets tegen afschuiven van de twee ligger strips t.o.v. elkaar. Dat heb je hier denk ik
niet echt. De vraag is natuurlijk of dat erg is, geen idee.
Ik ben benieuwd naar het resultaat! Misschien moet ik zelf gewoon een proefje doen en een breektest.
Daar komt nog bij dat de vleugelpen en koker op deze manier makkelijker één gemaakt kon worden met de hoofdligger door de strengen er omheen te leggen.