Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    :):):):):)
    Bij ons op de club valt dat wel mee, vandaag ervaren dat er meer last is van passanten die handhaving ff langssturen. We waren met een man of 9 op het veld., stuk of 5 waren aan het vliegen.

    De rest was bezig met een kaakfitness.

    Het is een individuele sport, hou afstand tot elkaar.

    En we vliegen zonder op en of aanmerkingen fijn door.

    Nu hadden we het voor de ongelovigen nog wel vooraf laten toetsen, dat dan weer wel.
     
    jef vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... Kaakfitness... wel als die tot aan de schoenen zakt hebt, is er echt sprake van rek-en-strek...
    Haha... gilden wij vroeger op school... "lach je nou, of valt je bek uit de kom" Geweldig die grappenmakerij op school...

    Van de zomer wat gastvliegers... september... normaal Fly-In... komen dan toch even bezoekje afleggen...
     
  3. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Bij de RCV motor kwam ook even de Webra viertakt ter sprake.
    Ik heb net een T4-80 opgeknapt.
    De bus in het small end van de drijfstanf was los komen te zitten die heb ik hersteld met een bus van een OS Max drijfstang die de gelijke binnendiameter had maar een iets grotere buiten diameter.
    De drijfstang netjes met ruimers op maat gemaakt en de bus er in geperst.
    Uiteraard even een filmpje gemaakt van de punjer in de kop.
    Blijf het een mooie en vooral simpele constructie vinden aangedreven door een riempje.
    Veel simpeler dan de T4-90 want daar zitten dan weer behalve het riempje tandwielen in de kop voor de timing.
    Dit is hem geworden.
    Ik heb hem nog niet laten lopen.
    Ik heb nog een ander T4-80 waar ik ook een model voor heb en die wil ik een keer laten lopen.
    Alleen natuurlijk te veel projecten dus het kan nog even duren.

    Jan
     
    MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi dat dat gelukt is... schitterende brommert! Prachtige staat gekoesterd en gepoetst...
    Bij een 46 OSje een keer zoiets geflikt... die bus kwam dacht ik uit een ASP.... beetje weg gezakt...
    Speciaal even een stempeltje voor gedraaid dat het ook goed gericht geperst kon worden...
    Wordt altijd erg vrolijk van dat soort fixjes. Top!
    Gr Bas
     
    Beton vindt dit leuk.
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Weer een mooie nooit gebruikte "sparky" erbij , eigenlijk is deze een replica van de originele Forster .29 , gemaakt of laten maken door Mecoa , blijkbaar nog steeds te koop , https://www.mecoa.biz/shopexd.asp?id=4874

    DSCN7594.JPG

    Groeten Jef
     
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    En nog een schoon moteurke erbij :D OK Super .60 , de platinnekes zijn zo groot als bij een bromfiets :p

    DSCN7597.JPG

    DSCN7598.JPG

    Groeten Jef
     
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Platinnekes ..... ????? Denken........ denken...... ehh o_Oo_O, wacht even je bedoeld waarschijnlijk de contactpuntjes..... :cool:
     
    jef vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb vandaag ook weer wat leuke torretjes op de kop getikt, voor weinig...
    IMG_20201027_192506[1].jpg
    Beide motoren leken muurvast te zitten, maar een drupje olie her en der, en voorzichtig (niks geks, gewoon voorzichtig wat duwen en trekken) met een propeller op de as wat kracht zetten, en beide motoren kwamen binnen een minuutje keurig vrij.
    Allebei zijn het zuigerveer-motoren en daar ben ik gezien de nevenhobby van "ombouwen" wel erg blij mee.
    De ST had vrijwel onmiddelijk fatsoenlijk compressie, terwijl deze motor er vanbinnen nogal "bruin" uitziet. De Webra deed er wat langer over voordat de zuigerveer vrij kwam en er compressie opgebouwd werd.

    Volgens Eric, de verkoper, had hij de SuperTigre uit een Kliko gered, inclusief reso-pijp. Het is toch wat, wat mensen allemaal weggooien?

    De Webra is een eenvoudige Blackhead kamzuigermotor, en lijkt mij een uitstekende motor voor een rustige oldtimer zoals een oude grote Telemaster, of iets van dien aard. Setje nieuwe lagers er in, en dat ding kan nog letterlijk honderden uren (en tientallen jaren) vliegplezier opleveren.
    Het originele uitlaatje heeft schade aan een van de draadgaten, ik moet even kijken hoe ik dat ga oplossen.

    De SuperTigre beweert een G60 serie X te zijn, maar dat zegt me niet zo veel. SuperTigre kennende is het vermoedelijk een beul van een motor. Lijkt me een hele mooie kandidaat voor iets Curare-achtigs of zo.

    Morgen maar even demonteren en in de ultrasoonbak, danwel de glycolfrituur leggen, en dan nieuwe lagertjes bestellen.
    Voor de liefhebber zijn deze motoren beschikbaar vóór, danwel ná Brutificatie, voor hetzelfde bedrag als wat ik er voor neer geteld heb.
     
    Beton en jef vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :( :( Helaas blijkt de SuperTigre een defecte zuiger te hebben: er is een stuk uit het topland gebroken, daar waar de borgpin van de zuigerveer hoort te zitten.

    Mocht er iemand zijn die nog een zuiger van deze motor heeft liggen, OF die deze verder in goede staat lijkende motor kan gebruiken voor onderdelen, dan hoor ik dat graag.

    EDIT: De breuk is NIET bij draaiende motor gebeurd (geen butsen in de kop, geen krassen in de voering, geen bijbehorende krassen op de zuiger) EN, de breuk is vies van kool en olie, dus de motor heeft nadien nog geruime tijd gelopen. De borgpin van de zuigerveer zit ook nog op zijn plek.

    Dus hoewel deze motor dus "van de markt gehaald" is (ik kan dit niet met goed fatsoen aan iemand doorgeven) ga ik gewoon kijken of hij nog loopt, ik denk het wel, eerlijk gezegd...
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Die heb ik ook nog liggen. En inderdaad grote contactpunten.
    Bij die van mij was het nokje afgebroken wat op de as loopt. Bij de autohandel een setje gezocht en het losse deel met veer overgezet en het werkt weer:)

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Deze motor lijkt nu ik hem uit elkaar heb, een puike motor met waarschijnlijk maar heel erg weinig draai-uren.
    Lagers ogen goed, as is zonder roest, beetje zwarte kool op de zuiger, maar een onberispelijk big-end lager, en afgezien van het "patina" van een 40 jaar oude motor, eigenlijk gewoon goed.

    Kan iemand nog honderd jaar lol van hebben, en op benzine gaat hij dat doen voor pak hem beet 50 cent per uur...
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wel voor een whopping hele 8 Euro 75 een NSK hoofdlager en een NTR neuslager gescoord voor de Webra, en dan kan hij overmorgen weer in elkaar.
    De zuigerveer is los, de zuiger, voering en het carter en cylinderkop liggen nu afwisselend een uurtje in de hete antivries en dan 5 minuten in de ultrasoon, eens kijken wat dat oplevert qua verwijderen van zwarte castor-resten. een ontsteking moet ik nog bestellen.
     
    Beton vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bert heb je de Super Tigre nog? Belang bij! Kan mijne redden!

    Mijn voorste lagerhuis heeft een breuk op de lug.
    Motoren zijn zeer kwetsbaar op dat punt. Te licht ontworpen.
    1x tik en ze waren stuk, 1x te krachtig aantrekken... patseknats... breuk.

    Ik post zo wel even een plaatje.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2020
    Beton vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor... Zo snel loopt de handel bij mij nu ook weer niet.

    Zeg maar of je alleen de motor wilt of ook de pijp... Er moeten wel nieuwe lagers in denk ik, en ik heb de krukas nog niet gedemonteerd.
    Ik heb twee tientjes betaald voor motor plus pijp, ik hoef niks te verdienen maar wil graag ook geen geld toeleggen. Voor een tientje mag je de hele motor hebben.
     
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De als boven maar dan beschreven als... 'Super Trigger'....

    Het torretje... X een .61

    DSC_2902.JPG



    De imperfexie van de... X
    Gevuld met een epoxy metaallijm? Maar zat alx een loxxe tand... Xonde...


    IMG_2343.jpg


    Ben er wel een paar tegen gekomen op verkoop sites... maar altijd had dat voorstuk ergens een breuk.
    In de opvolgende series hebben ze dat sterker gemaakt... maar is ook het blok een nieuwe casting geworden.
    Motoren zijn krachtig... voor die tijd... maar een moderne ASP 10cc??? Maakt ze tot moes.
    ASP is prachtig gepoort. Zet ook een 10cc FX droogjes in de koude kleren, tenzij je
    er een ASP setje in prikt...
    Dat bewijst de KAOS wel... 'potverdriaai'... wat loopt zo een motor mooi...

    De X-motor stamt uit 1981, had zo een slordige 1,87 pk bij 18.000 rpm
    Boring x slag = 24 x 22 mm
    Net iets meer dan een moderne-oude OS 46 AX... maar pk bij hoge toeren zegt niet veel.
    Uiteraard een ABC brommer...
    De voorloper met bolle kop liep max 20.500 toeren! Holymolycote!

    Gr Bas

    PS: De uitlaat is een 10cc Graupner pijp... zie ik nu!
    Prima reso... heb ik echter liggen.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2020
    Beton vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die Super 60 O.K. 's zien er schitterend uit. De casting-glans doet denken aan de Duke Fox motoren.
    Dat is natuurlijk legering-receptuur en gieterij die het voor de producent in oplages goot.
    Soort van 'common practice'?
    De carterdeksel opbouw vraagt om friemelen/tengelen. Ziet er machtig uit.
     
    jef vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat jij hebt is wel een andere motor, de jouwe is "61", de mijne is "60".

    Ik wacht nog hééél even af, want heel mischien is er nog new old stock te vinden. Dat kost wellicht een paar centen maar dan is het wel weer een complete en originele motor.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klopt. Het voorstuk is echter identiek. De voorloper van de 61.
    De zuiger is bijkans beschadigd op hoge toeren? 20k is hoog.... maar 18 ook al...
    De 61 was de verbetering op de 61.

    Prettner motor, maar stapte op OS over omdat deze de motor kon ontwikkelen naar zijn wens, Super Tigre dat niet lukte...

    Maar als je kan fixen, dan maar fixen. Ja toch?
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, ik ben er gezien de volledige afwezigheid van beschadigingen in de kop en op de voering, van overtuigd dat de motor een keer ondeskundig geassembleerd is: Het stuk wat weggebroken is, is precies het soort schade wat ontstaat als je de zuiger van bovenaf de cylinder in drukt, en dan de veer iet goed bij elkaar houd, en tóch dóórdrukt: Dan kraakt het topland op de zwakste plek, namelijk waar de (bij deze motor verticale) borgpen in de zuiger zit.

    Als dit draaiend gebeurd was, waren er onherroepelijk putten en butsen in kroon en kop ontstaan, en die zijn volledig afwezig.
    Kool op het breukvlak verraadt dat de motor nadien nog voldoende gelopen heeft om daar "zwart" te laten ontstaan.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mocht je alleen de zuiger willen vervangen... voor de lezertjes...
    dan is dat bij ABC niet aan te raden... de setjes worden gematched.
    Zuigerveermotor is dat niet het geval... kan je wisselen naar lieve lust.
    Die van mij is ABC...
    Weet niet of die van mij als nog als ring is geleverd. Dat vertelt de Simprop catalogus niet...

    Jammer dat ik 5 jaar zoeken nimmer dat onderdeel heb kunnen vinden...
    Eenmaal fix had ik hem sowieso nimmer ingezet.
    Een ring absoluut wel...
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2020

Deel Deze Pagina