Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb het minstens 15 jaar gestookt zonder ook maar het geringste centje pijn.

    Ik heb ook zeker 15 jaar (die periodes overlappen elkaar overigens) in de tweetakten brandstof met 15% olie gestookt, de eerste 5 a 10 jaar kwam dat óók bij Jonker vandaan.
    In de viertakt heli stookte ik brandstof met 10% olie, en die kwam ook bij Jonker vandaan.
    Nogmaals, geen centje pijn. En er zijn jaren geweest dat ik voor de vliegschool drie keer per jaar naar FlyCam ging om 60 liter op te halen. Dus echt VEEL van dat spul verstookt.

    Maar dat is allemaal een beetje academisch, want Jonker maakt geen brandstof meer.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hier idem dito.
    Wij vlogen elke avond, liters Tornado er doorheen gejaagd.
    Ook in modelauto's, 16% nitro en nog veel lager oliepercentage.
    In de heli ging in het begin ook Tornado maar naderhand brandstof van Flycam, dat rook lekkerder en je staat bij een heli toch de hele tijd die rook in te ademen.
    Motoren hebben jaren gelopen.
    Ook als ik ze weglegde, nooit geconserveerd, half jaar later brandstof erin, plug erop, aanslaan en lopen.

    Denk dat het gewoon een soort "fake news" was want in de jaren dat ik in de winkel stond heb ik ook nooit 1 klant teruggezien die een motor gesloopt heeft met Tornado.
    Wel altijd problemen als iemand per se geen Tornado wilde en dan Modeltechnics kocht, dan kreeg ie zijn motor vaak niet meer aan.

    GJ
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Model technics is ook bocht. Ik heb 1 jaar op tornado gevlogen, en ook in dat jaar heeft me dat 1 motor gekost. Hier komt dat spul de deur niet in ook al kreeg ik het gratis.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Autobrandstof van Tornado had maar 12% olie. Ik heb er jááren Coxjes mee gedraaid, en die dingen doen het tot op de dag van vandaag nog steeds prima.

    Dat WAS gewoon Tornado...
    Kwam gewoon bij Jonker vandaan. Het verschil was dat Jonker 15% olie en 2% wonderolie gebruikte, en Machiel deze brandstof zonder de wonderolie bestelde.
    Het verschil was goed merkbaar: met Tornado had je na ongeveer 50 liter je resopijp verstopt zitten, van de "Flycam mix" heb ik mischien wel 500 liter verstookt zonder problemen.

    Qua conserveren: na vijf jaar stilstand had je motor wel rauwe lagers, maar na 5 jaar vliegen niet.

    ModelTechnics had partijen met volgens mij gerecupereerde Methanol, want ik heb meerdere blikken gehad waarbij de motor niet doorliep als je de plugstroom er af haalde.
    Maar 50/50 mengen met bekend goeie brandstof, en dan liep het verder probleemloos.
    Ik heb zowel met zowel Tornado als met ModelTechnics echter nog nooit een motor beschadigd.
    Dat wil niet zeggen dat ik nooit een motor kapot gehad heb, dat wil zeggen dat kapotte motoren aan mezelf lagen en niet aan de brandstof.
     
  5. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Mijn laatste speeltje.
    Een Enya 53-4C.
    Erg leuke motor vind ik. Zaten wel wat roestige lagers in dus die maar vervangen.
    En eerste instantie dacht ik dat de carburateur stuk was. Je kan met de drossel namelijk niet alleen gas geven maar je kan hem ook in en uit de carburateur schuiven. Ik dacht eerst dat dit dus defect was maar na een Manuel gevonden te hebben blijkt dit de choke te zijn.
    Als je hem uittrekt met een klein beetje gas dan zuigt hij brandstof aan.
    Nooit te oud om te leren;)

    Jan

    Edit: Die bank schroef ziet er erg eng uit maar geen zorgen. Hij viel er net niet uit zo los zat deze en ik had even een hand te kort....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb wel eens kapotgedraaide motortjes gezien.
    Maar die waren met elk merk brandstof stukgedraaid.
    Probleem lag, zoals vaak, bij de gebruiker.
    Verkeerd afstellen, lekker afknijpen.
    Ja, dan gaan ze stuk.
    Jaren bij Muco gestaan, idioot veel Tornado verkocht en gebruikt.
    Geen enkele klant heeft ooit een motor in de soep gedraaid door de brandstof.


    @Beton
    Gaaf motortje.
    Enya was en is nog steeds een topmerk.
    Snap nog steeds niet waarom OS overal verkocht werd en Enya niet.
    Het zat bij Robbe, misschien was die vertegenwoordiging minder goed?

    GJ
     
    Beton vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Je moet ze hier horen over tornado op het veld. Ik dacht ook zal wel. Nope, het is echt bagger, mijn motoren staan altijd iets te rijk.
    Maarja als een toestel volgens beweringen al in 4 seconden 700 meter stijgt verticaal, geloof ik ook zijn verhaal al niet meer wat ervaringen betreft.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Enya liep, in mijn beleving, een beetje achter de feiten aan (zijn nog érg lang doorgegaan met kamzuiger motoren) en waren over het algemeen gewoon minder krachtig dan de concurrenten, EN ze hadden last van het Schlüter dilemma: Ze gingen gewoon te lang mee, dus er was te weinig doorloop. OS waren veel meer "consumptiemotoren".
    Je vind nu nog steeds Enya's die hun hele leven gebruikt zijn geweest in plaats van op de plank te liggen, en die nog net zo goed draaien als de dag dat ze van de inloopbok kwamen.
     
    Cnn en serge pot vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geloof het dan gerust van mij. Vanaf plm '93, dat ik een baan en een eigen woning had, heb ik Tornado gestookt. In die tijd zal ik minstens 50 liter per jaar weggestookt hebben. De helischool bestaat vanaf 2003, en ik denk dat er tot aan het sluiten van FlyCam ongeveer een 2000 liter door Jonker geproduceerde brandstof (aanvankelijk ook Tornado, vanaf plm 2006 de Flycam mix) doorheen gegaan is in niet alleen de lesheli's maar ook de heli's van leerlingen.
    Nadat Flycam de deuren dicht deed, bleek onze huismenger ook zijn methanol en Nitro bij Jonker te bestellen. Daar hebben we nog minstens ook 600 liter van verstookt.

    Één motor van een van de lesheli's, een Rossi 53, ging domweg stuk door "teveel draaiuren" (zal ongeveer 600 draaiuren gemaakt hebben voordat die de geest gaf, wat een indrukwekkende hoeveelheid is, heel veel "top" motoren halen de honderd liter niet eens) en een andere lesheli motor (een Webra 50) stuk door een probleem wat we niet konden vinden (verstopte viltclunk) en waar we vanwege lesdrukte tóch mee doordramden, die motor heeft een paar weken te arm gedraaid en daarna was het aapies. Die motor is vervangen door een Rossi 53, die uiteindelijk na een jaar of zes wegens aanschaf grotere heli's in prima conditie doorverkocht is.

    Maar geen enkele motor kwijtgeraakt door brandstofkwaliteit, en zoals je ziet hebben we er VEEL doorheengebrald.

    In de pre-vliegschool jaren heb ik motoren kapot gehad door crashes, of door ze draaiend in een sloot te sturen, maar ook nooit, echt NOOIT, door brandstofkwaliteit.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, helemaal niks mis met Tornado.
    Maar gewoon een gebruiker die niet weet waar ie mee bezig is.
    En dat afschuiven op die klote brandstof.

    En die 4 seconden motorloop naar 700 meter klopt wel degelijk.
    Je stijgt met ruim 300km/u.
    Als je de motor uitzet stijg je makkelijk 2 seconden door zonder motor.
    Als je wat geduld hebt is dat gewoon te bewijzen met gegevens uit de unilog.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2020
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    700 :4 is 175 175 x3, 6 is 630km/h
    Gods onmogelijk dus.
    En de tornado brandstof uuit de jaren 2009 was echt ruk. Zoals ik al zei mijn motor altijd iets te rijk en zoals gewend na elke vliegdag in de after run. Nu vlieg ik klotz en nooit gezeik. Nog steeds after run.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een statement waar je erg mee op moet passen. Ik ken situaties waar de "clubgoeroe" minder goed is dan je zo zou denken, en daardoor de hele club collectief toch veel te arm rondvliegt. En dan krijg je dat een hele club brandstof X volledig ruk vind, terwijl 25 km verderop een andere club volledig probleemloos rondvliegt met dat spul.
    De laatste paar keren dat ik in Indonesië kwam, mocht ik een rondje langs de hele club maken en alle motoren afstellen, waarna op "onverklaarbare wijze" niemand de rest van de dag meer deadsticks had... Relatief veel "uitgewoonde" motoren daar, en daar mengt men over het algemeen zelf, een enkeling stookt VP fuels, maar de problemen zijn niet afhankelijk van de brandstof.

    Je kist is op de grond mischien iets te rijk, maar is ie dat ook in de lucht? Feit is dat ik van een brandstof die jij als "ruk" beschouwt, in totaal vermoedelijk rond de 3 a 4 KUUB weggestookt heb, zonder motorschades. En ik gebruikte vroeger GEEN after run... Wel eens geprobeerd, maar nooit verschil gemerkt.
    Leg mij eens uit, hoe dát dan kan. Een Nitro-percentage wat niet bij de motor past, is ook een beruchte oorzaak van "deze brandstof is ruk". Om maar eens wat te noemen.
    Mijn OS motoren draaiden volkomen K... op laag nitro brandstof, waar mijn Rossi's verzot waren op dat spul.
    Maakt dat de brandstof ruk? Of maakt dat de motor ruk?

    Ik acht het waarschijnlijker dat jouw "iets te rijk" in werkelijkheid minder rijk was dan gedacht, dan dat het aan de brandstof lag. Daarvoor zijn er TE VEEL mensen die totaal geen problemen hadden met Tornado, en ook consistent geen problemen bleven hebben.
    Want brandstofkwaliteit en het effect daarvan op een motor is tamelijk rechtlijnig: OF je motor blijft heel (kwaliteit goed) OF je motor gaat stuk (kwaliteit ruk). Er is, bepaalde constructie-kenmerken daargelaten, NIET zoiets als "sommige motoren gaan stuk" als een brandstof niet goed is.

    Bij "constructiekenmerken" moet je denken aan dingen als een gietijzeren zuiger in een stalen voering, dergelijke motoren hebben per sé wonderolie nodig anders hebben ze in no-time geen compressie meer, maar zelfs die motoren komen gewoon weer terug als je ze weer met wonderolie smeert.

    Nogmaals: Als ik dergelijke verhalen hoor, dan ben ik altijd zeer sceptisch, want Jonker heeft vermoedelijk alleen in NL al miljoenen liters brandstof verkocht...
    Heck, ik vind ModelTechnics klotespul, maar ook daarmee heb ik nooit een motor om zeep geholpen: Ze gingen gewoon uit zodra ik de plugklem loshaalde.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ergo...
    Zoals ik ook al ergens anders schreef.
    Meestal is het de gebruiker die het fout doet en geeft men het product de schuld.

    GJ
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen....

    Kwam er een clubgenoot even langs met een nagelnieuwe glanzend in de doos zittende NGH9 Pro... De laatste versie.

    ....Of ik eens even wilde kijken of dat ding ook zou willen lopen.

    Nou ja, dat wilde ik wel, want ik was sowiso wel nieuwsgierig naar die kleine dingetjes.
    Dus even vlot de backplate er af, kijken of er geen vuil in zat, en dat was brandschoon, maar ook relatief gortdroog, dus maar even wat olie in gekledderd.
    Ontstekingstijdstip gecontroleerd, bleek vrij laat te staan, Niet gemeten, maar geschat ergens tussen 20 en 25 graden voor top.
    Dus snel even wat merkjes gezet, en de timing op 28 graden gebracht (wat min of meer ook de vroegste positie van het stelbereik was overigens).
    Even een oude Graupner grijze 11 x 6 "SuperNylon" prop er op, zou wel ongeveer goed moeten zijn.

    Ook toch maar even nog een fatsoenlijke uitlaat er op geschroefd, want het bijgeleverde potje is werkelijk "horrible" (hebben we wel even getest, maar wat een ongeloofelijke takkeherrie, zeg...)
    Brandstof aangesloten, de droge pomp doet niks, maar eenmaal nat, werkt die pomp uitstekend.
    Met de vinger op de inlaat geprimed totdat er voor het eerst een benzinegeur te ruiken was uit de inlaat, ontsteking aan,

    Drie tikken en daar pruttelde het ding al vrolijk weg...


    Dit was niet de allereerste start overigens, en de motor draait hier nog baggervet, hij wil behoorlijk veel harder nog.
    De allereerste indruk die ik van de carburateur kreeg, was dat deze zich makkelijk en prettig liet afstellen (vond ik tenminste, anderen hebben daar mischien iets andere meningen over).

    Na ongeveer een kwartiertje afwisselend gas de kop gelicht, en dat liet een nog steeds brandschone zuiger zien, en een erg mooi voering-oppervlak. Kreeg de indruk dat die voering wel eens genitreerd staal zou kunnen zijn, het heeft een beetje een typisch donkergrijzige kleur, en er waren eigenlijk helemaal geen loopsporen te zien.

    Al met al was ik prettig verrast, en denk ik dat dit motortje een dikke aanrader is voor iedereen die goedkoop wil vliegen. Want eerlijk is eerlijk, voor het geld wat HobbyKing er voor vraagt, kan ik ter nauwernood een gratis gekregen tweedehandsje ombouwen.

    Al blijf ik van mening dat mijn ombouwsels nog steeds wél beter presteren en netter lopen, en vooral, in iedere gewenste cylinderinhoud uit te voeren zijn.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2020
    Cnn, MicropropSport, GJVO en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Afgelopen week een Fox .15 gereanimeerd voor een modelbouwkennis .
    Cilinder en zuiger vervangen , was volledig op
    Sproeibuis en naald vervangen , waren beiden geplooid
    Nieuwe propmoer gemaakt met de juiste draad 10-32 UNF , er zat een M5 moer op
    Demper van een Enya via een tussenstukje laten passen op de Fox

    DSCN7605.JPG



    Groeten Jef
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beide brommers hebben er zin in!
    Bij Fox gaat mijn hart altijd sneller kloppen. Eagle III 10cc presteren goed...
    Naja...

    Wel... jammer dat Cool Power niet meer in de EU verkocht wordt. Daar liepen de OSjes goed op.
    Jonker... met alle verhalen van ver terug... nimmer aangedurfd.

    Ik heb 2 kannen met wat olie staan. Een heet B11 en de ander B20...
    Het is iets uit de jaren 80 of 90...
    Van een vriend van me... Hij vloog op Valkenburg...
    Heeft iemand herinnering aan die stofjes?
    Ruikt niet naar wonderolie...
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2020
  17. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    En nog wat meer herrie!!
    De Enya loopt:)
    Erg makkelijk starten en klinkt netjes.
    En de choke werkt perfect!!

    Jan
     
    jef vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lopen allebei lekker! Die Fox loopt opvallend "snaarstrak"...:thumbsup:
     
    jef vindt dit leuk.
  19. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Moet je kijken wat die Machiel nu aan het maken is: (1:53)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ze mijn salaris hadden willen betalen, had ik daar nu gewerkt... Machiel heeft me ooit gevraagd er over na te denken...
     
    MicropropSport en AHoogendijk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina