Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Grappig genoeg, is mijn motor OOK "ABC", in die zin dat het ding een bronzen bus heeft, met een chromen loopvlak, en een aluminium zuiger :D
    Maar het is dus niet een "ABC passing", er zit gewoon een zuigerveer in voor de afdichting. De voering lijkt mij wel enigszins taps toe, tenminste, de zuiger beweegt onderin soepeler als bovenin. Dat lijkt me niet problematisch, per slot van rekening is het bij "echte ABC" de bedoeling dat de voering door thermische expansie parallel trekt, en dat zal deze voering ongetwijfeld óók doen.
    En voor de rest sluit een chromen loopvlak een gietijzeren zuigerveer niet uit.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan is er aangemodderd met onderdelen... oogt het compleet.
    Want die combinatie is nooit door Super Tigre geproduceerd?
    En zeker niet met coniciteit in combinatie. Die is namelijk zinloos.
    Kan zelfs kantelende of happende zuiger opleveren?

    Iemand heeft de motor in zekere zin compleet willen maken, en wat moet, dat moet dan.
    Ronde stukken door vierkante gaten slaan. Haha...

    Met Como onderdelen? Of de Saturno? Ik heb hier een Super Tigre 10cc met zuigerveer liggen. Stalen bus.

    Modelmotoren tweetakt methanol zijn altijd ABC of zuigerveer-stalen bus combinatie.
    Of... Enya met de AA zuiger-cilinder combi... alles aluminium...
    Behalve dan weer Saito viertakt met de chroom coating... maar die heeft geen conische dichting...
    In ooit in brons geweest, de vroege series, later Audi gelijk, de coating direct in de alu bus...

    In GB op eBay staat een setje voor mogelijk deze of nog de voorganger er van...
    Wil je dat het werkt, dan dit er in en het andere in de onderdelenbak voor 'ooit'
    https://www.ebay.nl/itm/264780526100?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&fromMakeTrack=true

    Die poorting is iets geflowed... zit zelfs niet meer in mijn editie... vandaar denk ik die 20,5K rpm haalbaar was?
    Prettner wilde in zekere zin lichte motoren en stille motoren, ABC. Onder de 12K. Koppel. Motor moest 1 seizoen mee... en werd wellicht voor hem ingelopen. Stonden er meerdere motoren voor hem klaar. De man was geweldige promotie.
    Zelfde als met de Prettner OS 61 RE... ABC... Prettner is weggekocht door OS met beloftes en centjes... En die speciale pomp motor kwam er. Super Tigre had geen pomp in het programma.

    Later is de zuigerveer versie gekomen in de OS prett. Stalen bus.
    Ook deze ABC Prettners gingen regelmatig pealen, veel te snel stuk.
    Ik heb hier ook zo een banaan liggen... hopeloze ABC junk...
    wil je een prettner hebben... mik op de ring editie... die was voor de markt bedoeld...
    en zij die altijd een ring wilden hebben... Prettner heeft niet met ring gevlogen... meen ik...


    Dit is het datablad van mijn torretje... ABC

    X61_RE_TST_1981_World_Champion_Hanno_Prettner.jpg

    En dit is die andere ring-tor... S 61 Het voorstuk past pardoed op het X huis.
    De drijfstang paste dacht ik niet... weg gezakt...
    Ik vermoed wel dat de timing van de as ook anders is. Verder geeft de X een dunnere motoras
    van 7 mm, die van de onderstaande "S" een diameter van de S 61 heeft een diameter van 8 mm.
    Deze is zelfs 60 gram lichter dan de X serie... weer een verdere ontwikkeling...

    De motor mogelijke klant voor de Koas...

    68C5A555-E145-42AE-BC53-FDE8F420ECC4 2.jpg

    Leuk onderwerp... maar de informatie is bijna niet te achterhalen...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2020
    Demaic vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu ga ik je even heftig tegenspreken... Niet uit eigenwijzigheid, maar ewoon omdat hetniet zo is: de voering is NIET magnetisch, dus geen staal.
    De flens aan de bovenkant vertoont bronskleur, en op de overgang flens/boring is duidelijk de rand van de chroomlaag te zien.
    MAAR: het is GEEN "ABC voering" want alle poorten hebben ring-geleiders. De voering is duidelijk bedoeld voor een zuiger met veer.
    En het is ook niet uniek, ik heb ook ooit een Rossi gehad met een bronzen verchroomde bus, en toch een zuigerveer (dat was wel een heel andere zuigerveer dan dit, een heel dun plat stalen geval, deze ST heeft een gewone gietijzeren veer.

    Maar het is dus ECHT origineel bedoeld voor zuigerveer, en het is ECHT een verchroomde bronzen bus.

    Overigens ziet de cylinderkop van mijn motor er licht anders uit: De motor zoals jij die toont heeft "uitgeholde" koelribben op de kop (puur vormgeving, denk ik) en bij mijn motor is dat gewoon vlak. Gewoon een wat oubolliger ontwerp.
    Deze stelling is dus niet altijd en 100% waar.

    Ik kan alleen maar vermoeden dat hij conisch is, zo voelt het. Of het zo is, daar heb ik de meetapparatuur niet voor.
    Zinloos is een groot woord. Bij een ringloze zuiger is het dwingend noodzakelijk, bij een geringde zuiger niet, Maar een cylinder die parallel is bij bedrijfstemperatuur is altijd beter dan een cylinder die als een trechter open gaat staan.
    De keuze voor brons kan heel goed ingegeven zijn door het feit dat koperlegeringen betere warmtegeleiding hebben dan staal.
    Ik weet dat niet, ik sla er maar een slag naar, maar dat deze cylinder van brons is, staat als een paal boven water, en dat hij voor een geringde zuiger bedoeld is (spijlen in de poorten) ook.
    Niks samengeraapt aan deze motor.
    Hij heeft ook zo gelopen, de verkleuringen aan de zuiger komen overeen met die van een achteruitlaat, en het veerslot loopt precies tussen de poorten door, iets wat bij een willekeurige zuiger vermoedelijk niet het geval zou zijn geweest, want dan moet de borgpin op een andere plek zitten...

    Maar die spijlen voor de poorten, dat is een onmiskenbare weggever
     
    Demaic en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bert... bijkans heb je 100% gelijk als je dit zo in handen hebt gekregen.
    Dan zou ik die zuiger als een wiede weeerga maar bestellen... als deze beschadigd is!
    Want dan heb je een zeldzaam goedje in je handen gedrukt gekregen... bovendien een krachtpatser
    en zou ik die maar niet op benzine zetten... zeldzame tor!
    Want als die motor in goede staat is... kan je jaar een bende ontsteker-kastjes voor kopen...
    bij omzetting in cash...
    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/ST X60.FI-SL.html

    Zie deze link... conventioneel grut!
    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Super Tigre S.61 (Ring).html

    Had je mij de motor overgedragen... en dan dit tegen gekomen...
    dan had ik direct de zuiger opgesnord... om de motor weer 'tuti originali' te maken
    ipv te plunderen voor de ander :D
    Was hoogsten uit balorigheid maar een aluminium casting gaan voorbereiden voor een gietstuk...
    Dan maar zelf aan de slag met alu uit een oude cilinderkop van een auto...

    ... maar kan zelfs Willum het nog oplassen? Ik ga het hem nu toch maar eens vragen...

    Septre flight biedt vaak uitkomst :)

    En weet je nog de vraag van de heli motor om een oude OS sjomp te redden?
    Betekent in theorie dat ik de bus kan vlakken en laten chromen...
    en er een zuiger met zuigerveer in zou kunnen prikken. Honen op maat... presto!
    Het is niet de warmte geleiding... maar de uitzetting... dichter bij alu...

    je hebt gelijk... zeg nooit, nooit...


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2020
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe moet jouw lagerhuis wel onder Argon o.i.d. op te lassen zijn en dan opnieuw te vlakken en uit te boren. Mischien geen onzichtbare reparatie, maar een paar uurtjes met een zoetvijltje zou de vorm er toch wel aardig weer in moeten kunnen krijgen.

    Maar ik zie, dat inderdaad jouw motor een stalen bus heeft, en de mijne toch echt een bronzen... Ik verbeeld het me dus niet! Ook een opvallend verschil in vermogen: 1,6 PK bij 16500 toeren, versus 1,55 pk bij 17000 voor de latere versie die jij hebt. Betekent dat de 60 een koppelbeul is, en de 61 duidelijk hoogtoeriger van karakter.

    Ik zit nog steeds te wachten op bevestiging, want het is een puist geld, voor een motor waar ik verder ook niet echt wat mee ga doen, anders dan op benzine laten lopen. Waar hij overigens echt niet slechter van wordt hoor... Mischien maak ik wel even een aparte propmeenemer, zodat de originele niet verbouwd hoeft, dan blijft hij volledig terug te zetten naar Methanol.

    Ja hoor, dat kan. Ik geloof alleen dat verchromen in NL behoorlijk prijzig is.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar heb je deze goed doorgelezen?
    2,62 HP Dat is behoorlijk sterk...
    Elders ook wat cijfers...
    Doet mijn Magnum het niet slecht met 12K en 11 x 10
    Wat dat deed ie nu op de laatste vlucht... mozes!
    Bij uitstek klassieke RC1 brommert!

    Verchromen... en dan de opdikking, het honen... spuug en sweet!
    Maar ik heb contacten in de autoknutselarij... en kan het mee in een batch...
    En soms heb je mazzel... en nemen ze het mee voor de leut...
    Maar de grootste factor is tijd... en om nu zelf die stofjes te gaan stoken in het schuurtje...
    Straks krijg je grot-kristal vorming aan het dak... salmiak reacties... Haha...

    Lassen moet in een argon omgeving. Waterstof mag niet en alu komen, wordt het broos...
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ??? ik zag 1,6 staan....

    Haha, nee joh, die 2,62, dat is "specifiek vermogen" en wel per kubieke inch, ofwel omgerekend naar als hij 16 en een beetje cc's zou zijn geweest. En dan nog zonder demper ook...
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... dat stukje...

    Schermafbeelding 2020-10-28 om 23.44.03.png

    Maar dit is de werkelijke uitkomst... en dat staat voor een reel vermogen...

    Schermafbeelding 2020-10-28 om 23.44.55.png
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij is voor jou, Bas... De zuiger op Ebay blijkt de verkeerde...
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zijn nog steeds ontwikkelingen gaande op het SuperTigre vlak (er is een zuiger onderweg waarvan ik hóóp dat dat de juiste is).

    De Webra heeft nieuwe lagers, is spic&span van binnen (Ok, OK, ik kreeg niet alle koolaanslag er uit, jammer dan... :p ).

    IMG_20201029_175626[1].jpg

    Best netjes geworden, en de compressie voelt "lekker" aan voor een motor met "losse zuigerveer" (dus zonder anti-rotatie pen in de zuiger). Zodra er een ontsteking beschikbaar is, zien we deze motor terug in het "methanolmotoren op benzine" draadje, alwaar hij een aantal draaiuren voor zijn kiezen krijgt om aan het nieuwe sapje te wennen, en daarna komt hij beschikbaar voor de liefhebber.

    Als er iemand houd van hééél veel en hééél lang en vooral hééél goedkoop vliegen: DIT is je vriendje...

    EDIT: ik vond nog een oude ontsteking met gerepareerde bougiedop, voor de liefhebber van koopjes, gaat hij dan 75,- kosten. Wil je er een fonkelnieuwe ontsteking, dan kom ik niet onder de plm 110~130 euro uit (afhankelijk van killswitch en uiteraard de wisselkoers).
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2020
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoela! Oogt weer mooi fris man! Top!

    Hier even de zuiger van de S61... deksel even voor je gelicht...
    voor een beetje 'peep' op de zuiger... Is er eentje met hemden en ook 'scherp' ingefreest.
    Volgens de films van Fellini zijn Italiaanse hemden altijd slordig!

    Heel wat anders dan op de foto van Sceptre flight... waar het wat ronder oogt... 'Journalisten aanlevering'...
    Hier gewoon vrijwel recht 'hark-to-hark-werk' ook in de hoekjes...
    Wat je ziet op het contragewicht van de kruktap is geen roest...
    maar een koper-coating... als roestbescherming... Denk van de 'Annies & Kathodes'... :D

    IMG_2628.jpg

    Gr Bas
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Zeer goedkoop een bijna nieuwe OS FS62V kunnen kopen , slechts 2 vluchten gemaakt en bij de 2de landing ging het mis en is de uitlaatdemper afgebroken en de draad uit de kop getrokken .
    Maar zelf met een nieuwe kop zit de prijs ver onder een nieuwe motor , misschien toch nog eens een nachtje over slapen (of wakker liggen) of er geen mogelijk is om het toch te kunnen herstellen ?

    DSCN7601.JPG

    DSCN7602.JPG

    Groeten Jef
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vraagje waarvan ik vermoed dat het antwoord JA is.

    Ik heb nieuwe 4 takt brandstof staan, klotz olie en 5% nitro.
    Nu wil ik een 2 takt laten lopen.
    Volgens mij is het enge verschil dat het oliepercentage bij 4 takt hoger ligt.
    Dan zou de 2 takt wat vetter lopen, dus minder vermogen maar dat maakt niet uit.
    Mijn vraag is dus:
    Kan ik een 2 takt op die 4takt brandstof laten draaien?

    GJ
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik durf niet eens met zekerheid te stellen dat een viertakt per sé met meer olie draait (volgens mij eerder minder) maar een tweetakt kan sowiso probleemloos 20% olie verwerken, en blijft ook nog wel heel met 15% goede volsyntheet...
    Staat er niet op hoeveel % olie er in zit?
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei... Ik denk niet dat DAT te herstellen is...

    Mar als de klap zó hard geweest is, bestaat de mogelijkheid dat de motor krom is. Dat zie je niet maar merk je aan verminderde prestaties en verhoogde slijtage.
     
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee dat is lager, 18%.
    Bij 2 takt is het 20%.

    Het motortje zal echt wel lopen op die 18% en qua slijtage valt het wel mee.
    Vroegha mengde ik zelf de brandstof en draaide al mijn 2 takt motortjes op 17% olie en zonder nitro.

    17% of eigenlijk 16.67% bereik je door 1 liter olie en 5 liter methanol samen te voegen.

    Bij 4 takt mengde ik het wel tot 18% olie en 5% nitro.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben even gaan lezen en Hobbyin heeft het inderdaad staan, 18% in 4 takt en 20 in 2 takt.
    Die 2% maakt dan ook niets uit.
    Ik dacht dat 4 takt vetter was.
    Kan me herinneren dat Jonker vroeger veel minder olie in de 2 takt brandstof had (Tornado).
    Volgens mij 15%, en de motoren bleven ook heel.
    Dan ga ik hopelijk maandag even de buurt laten schrikken met een schreeuwende tweetakt.

    GJ
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... mijn 4 en 2 staan op dezelfde olieaandeel. 18% en 5% nitro. Dat is ook wat in de manual van OS staat. Verder heb je de hoofdsproeier... brandstof. 2% is niet echt veel verschil.
    Draai nog op Airosave... Fuchs... dat geeft goede roest bescherming en de beste smering.... geen koolaanslag.

    Ben ik daar doorheen en heeft mijn leverancier alles op geschonken, dan stap ik over op de olie van Weston UK...
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Jonker dat is tornado brandstof, dat is je reinste moord voor je motoren, nog nooit zulke slechte brandstof gehad.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina