Ik heb vandaag ook weer wat leuke torretjes op de kop getikt, voor weinig...
Beide motoren leken muurvast te zitten, maar een drupje olie her en der, en voorzichtig (niks geks, gewoon voorzichtig wat duwen en trekken) met een propeller op de as wat kracht zetten, en beide motoren kwamen binnen een minuutje keurig vrij.
Allebei zijn het zuigerveer-motoren en daar ben ik gezien de nevenhobby van "ombouwen" wel erg blij mee.
De ST had vrijwel onmiddelijk fatsoenlijk compressie, terwijl deze motor er vanbinnen nogal "bruin" uitziet. De Webra deed er wat langer over voordat de zuigerveer vrij kwam en er compressie opgebouwd werd.
Volgens Eric, de verkoper, had hij de SuperTigre uit een Kliko gered, inclusief reso-pijp. Het is toch wat, wat mensen allemaal weggooien?
De Webra is een eenvoudige Blackhead kamzuigermotor, en lijkt mij een uitstekende motor voor een rustige oldtimer zoals een oude grote Telemaster, of iets van dien aard. Setje nieuwe lagers er in, en dat ding kan nog letterlijk honderden uren (en tientallen jaren) vliegplezier opleveren.
Het originele uitlaatje heeft schade aan een van de draadgaten, ik moet even kijken hoe ik dat ga oplossen.
De SuperTigre beweert een G60 serie X te zijn, maar dat zegt me niet zo veel. SuperTigre kennende is het vermoedelijk een beul van een motor. Lijkt me een hele mooie kandidaat voor iets Curare-achtigs of zo.
Morgen maar even demonteren en in de ultrasoonbak, danwel de glycolfrituur leggen, en dan nieuwe lagertjes bestellen.
Voor de liefhebber zijn deze motoren beschikbaar vóór, danwel ná Brutificatie, voor hetzelfde bedrag als wat ik er voor neer geteld heb.