Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Na het verwijderen van de lijmklemmen en pinnen heb ik na ruim een maand (al) 3 gangen aan st.boord:),
JPG_1034_5969_bewerkt-1.jpg
 
Omdat het bouwen momenteel toch maar mondjesmaat gaat, ga ik, gezien de problemen die ik hier en daar nog steeds lees, nog maar eens wat uitgebreider in op het beplanken van de scheepshuid.
Aan Sb zitten nu 3 gangen, de 1e basis lat van 4 mm, die gewoon na het in vorm buigen verlijmd is op de spanten, met daarboven een gang van 6 mm en er onder ook één van 6 mm. (met insteker)

Aan BB is de basis lat van 4 mm aangebracht met daarboven (in 2 delen) de lat van 6 mm, beide in vorm gebogen en verlijmd zonder verdere aanpassingen. De 1e gang onder de basis lat word in 2 delen verlijmd met bij het achterschip een kleine insteker tussen de basis lat en deze lat,

De 1e helft vanaf het middenschip naar de boeg is bij de boeg een beetje verjongt voor een goed verloop van deze lat, te zien bij de gele pijlen,
JPG_1051_5971_bewerkt-1.jpg


vervolgens heb ik na het opmeten van de opening door de de lat er langs te leggen eerst de insteker gemaakt en vast gelijmd. Bij de gele pijlen is te zien dat de insteker een beetje te rond is aan de onderkant, waardoor de volgende lat met iets teveel druk tegen de insteker moet worden gelijmd,
JPG_1052_5972_bewerkt-1.jpg


Om dit te voorkomen haal ik langs de onderkant van de insteker een schuurblokje om de ronding een beetje rechter te maken,
JPG_1058_5975_bewerkt-1.jpg


Te zien op de volgende foto bij de pijlen, is dat de de insteker nu wat rechter loopt aan de onderkant,
JPG_1059_5976_bewerkt-1.jpg


Nu kan de het achterste deel van de gang zonder moeite netjes langs de voorgaande lat en de insteker worden verlijmd,
JPG_1060_5977_bewerkt-1.jpg


Dan gaan we verder met het beplanken naar boven, de volgende lat(ten 1 aan SB en 1 aan BB is weer een lat van 4 mm. Daar er best wel wat zeeg in de beplanking zit is goed in vorm buigen noodzakelijk, zodat je niet hoeft te forceren om de latten te verlijmen. Onderstaande foto toont dat de latten in de vorm van het model zijn gebogen,
JPG_1053_5973_bewerkt-1.jpg


Als je hier wat werk van maakt dan is het verlijmen van de latten maar kinderspel, te zien op onderstaande foto, waar de lat dry-fit met slechts een stukje tape word vastgehouden tegen de spanten, de vorm zit er nagenoeg perfect in:),
JPG_1057_5974_bewerkt-1.jpg
 
Prachtig werk hoor en goed te volgen hoe je iets uitlegd op deze manier. We kunnen er natuurlijk nog een twistpunt van maken of je niet vroeg komt met het maken van de insteker:)
 
@Hans Groenenberg , ik begrijp enigszins wel dat je wat twijfel hebt over de insteker, omdat een foto nu eenmaal niet 3-dimensionaal is. Als je echter het hele plaatje ziet dan is het wat duidelijker denk ik en zie je de lijn die de lat maakt dankzij de insteker. Uiteraard is bolling die de lat maakt in het horizontale vlak op een foto niet goed zichtbaar te maken, daarom lijkt het alsof de lat naar het voor- en achterschip naar onderen loopt, hetgeen in werkelijkheid dus niet zo is, Terwijl de lat zonder de insteker achter zelfs iets naar boven zou lopen.
Je ziet wel dat ik je commentaar niet zomaar naast me neer leg, maar het altijd serieus neem...
JPG_1062_5978_bewerkt-1.jpg
 
De 3e gang boven de basis-lat van 4 mm is verlijmd en de volgende gang is er weer een van 6 mm, die is in de juiste vorm gebogen en aan de boeg verjongt naar ong. 4 mm. (dit geld voor beide kanten)

Het buigen valt eerlijk gezegd niet mee, i.v.m. de zeeg die misschien zelfs wel iets te groot is op mijn model, alhoewel ik daar niet helemaal zeker van ben... Het is evengoed weer goed gelukt, als je nagaat dat de 4e gang (bovenste) op de foto nog dry-fit op het model zit, zit de vorm er wel goed in, de latten worden slechts tegen de spanten gehouden met één punaise dus om de latten te verlijmen hoef ik ze straks nauwelijks vast te pinnen,
4e lat boven_bewerkt-1.jpg


enkele plaatjes van de boeg, waar ook beter te zien is dat de latten zijn verjongt naar 4 mm,
boeg_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Piet. De zeeg is inderdaad groot op dit model heb ik ervaren. Nu ik jouw activiteiten zie, had ik het ook anders gedaan dan in de bouwbeschrijving staat.

Het ziet er zoals gewoonlijk weer strak uit:worship:
 
Het buigen valt eerlijk gezegd niet mee, i.v.m. de zeeg die misschien zelfs wel iets te groot is op mijn model, alhoewel ik daar niet helemaal zeker van ben...
De 17e eeuwse Hollandse schepen waren inderdaad behoorlijk gezeegd (is dat goed Nederlands?) en dat is met een rechte modelbouwplank ook lastiger te realiseren.
In het echt waren deze planken ook niet recht maar zat er al een bepaalde kromming in.
In hoeverre het op het model helemaal juist is blijft een beetje giswerk.
In de toekomst ga ik een model van de Halve Maen ontwikkelen, op basis van het boek en de tekeningen van F. Baay (curator Rijksmuseum halverwege de vorige eeuw). Hij heeft indertijd dit model gemaakt, en wat ik zo snel al gezien had is dat daar ook de zeeg behoorlijk aanwezig was.

Men wist indertijd niet altijd even goed hoe sterk een schip was, en men wilde voorkomen dat schepen gauw een "kattenrug" zouden krijgen (d.w.z. het uitzakken van voor en achterzijde t.o.v. het midden. Door de schepen een sterke banaanvorm te geven zou het risico hierop minder zijn.
 
De 17e eeuwse Hollandse schepen waren inderdaad behoorlijk gezeegd (is dat goed Nederlands?) en dat is met een rechte modelbouwplank ook lastiger te realiseren.
In het echt waren deze planken ook niet recht maar zat er al een bepaalde kromming in.
In hoeverre het op het model helemaal juist is blijft een beetje giswerk.
Eigenlijk bedoel ik hier specifiek mijn eigen model dat ik misschien net iets teveel zeeg heb gegeven, het lijkt alsof de foto's in de bouwbeschrijving net iets minder hebben. Dat zou dan betekenen dat ik niet helemaal goed uit ga komen, maar als dat zo is dan pas ik er wel een mouw aan. Of denk je dat het wel kan zo @*Hans* ?
 
Dat blijft lastig inschatten van foto's, maar ik heb niet het idee dat het teveel is.
 
Back
Top