Test: Methanolmotor op benzine

Dat zal dan van een 10x8 , 11x6 , 12x4 kunnen zijn. Deze info heb ik van brutus[emoji6]. Omdat de motor op een calmato achtig toestel komt( zelfbouw romp) is wat trek kracht en iets snelheid wel fijn.
 
Ik stel het... had een MA prop op een OS 26 FS... die deed niet veel. Dat torretje blinkt niet uit in toeren bereik en vermogen.

Maar met een APC lukte wat met de Master niet lukte.

Oorzaak wellicht bladvorm van de MasterA?
 
Wat zou een APC doen?
In principe niet veel meer of minder. APC is niet heilig, en er zijn omstandigheden te bedenken waaronder een 12 x 6 Master beter presteert dan een 12 x 6 APC op dezelfde motor, dat hangt een beetje af van waar je in de vermogenscurve van de motor zit. APC is wat stiller, is wat stijver (wat op zich enigszins het rendement verhoogt) maar die verschillen zijn echt niet zo heel miraculeus groot.
Een APC draait iets "zwaarder" dan een Master bij dezelfde maat., maar in principe zet hij een vermogen X om in Y trekkracht, en in dat opzicht wijken MA en APC niet zo heel veel af (geen enkele goede prop, eigenlijk). Dus X vermogen, is Y trekkracht, ongeacht de prop.
Ga je dan naar je toeren/vermogenskromme kijken, en je zit bijvoorbeeld met een APC precies op piekvermogen, dan gaat een MA op die motor iets meer toeren draaien, maar omdat de APC reeds op piekvermogen zit, zit de MA op een hoger toerental, en DUS een lager vermogen: Die motor doet gewoon niet meer. In deze situatie zal een MA duidelijk slechter presteren dan een APC.
Maar kies je nu een propmaat uit, waarbij met een APC het toerental onderdrukt wordt tot ONDER het piekvermogen, dan gaat opeens wisselen naar MA het toerental wat verhogen, de motor gaat beter presteren, en DUS ga je dan een verschil in prestaties zien ten gunste van MA.

De grijze Graupner props draaien gewoon lomp zwaar, en ze doen het best wel goed maar je moet de lichtere maten kiezen, anders onderdruk je het toerental gewoon te veel, en komt er helemaal geen vermogen meer uit die motor.

Om je een idee te geven: op het filmpje draait die motor dus 6~6,5 duizend, met een Graupner 12 x 6, en dat is vrijwel precies evenveel vermogen als wat mijn 5 cc ASP-tje levert met een APC 10 x 5 tegen 9500: plm 0,25 pk, give or take.
Even veel als een jaren 70 kamzuigermotortje levert (bij 13 a 14K)...
Een APC zou het toerental al bijna 1000 toeren omhoog moeten brengen, en dan gaat die motor richting de 0,4 pk. Een MA gooit er nog eens 500 toeren op, en dan kom je opeens toch al wel in de buurt van de 0,45 pk.
Ik vermoed dat je met benzine als brandstof uit deze boxer ongeveer 0,5 pk kunt peuteren als je alles helemaal optimeert. Dat zal zo in de buurt van de 9500 toeren zijn (uit die test door Clarence Lee volgt dat daar ongeveer de piek ligt). Dus moet je een prop kiezen die in vlucht ongeveer dat toerental oplevert.

Maar ja... dan kun je nog weer kiezen uit bijvoorbeeld een 12 x 6 en een 11 x 8, die ruwweg even zwaar draaien, maar wel een verschillende snelheidskarakteristiek hebben. Dat hangt weer af van wat voor airframe er achter die motor geknoopt wordt.

Ik vind de Calmato, helemaal uit het begin van dit ondertussen ellenlange draadje, fijner vliegen met een 11 x 5 dan een 11 x 6. De 11 x 5 gaat een beetje ten koste van de snelheid, maar geeft wel een duidelijk betere klim, en ook snelheid kwijtraken in de landing gaat stukken beter. Met een 11 x 6 was de Calmato erg zweverig, en lastig precies te landen (zwoofde het hele veld over), met de 11 x 5 prik je hem op het gas precies daar neer waar je hem hebben wilt. Dat is een keuze...
 
Ik merk wel verschil. Als je met een 11x7 ma vliegt of apc. De ma vervormt naar minder spoed op toeren en gilt. Vliegsnelheid ligt dan lager als met een apc welke veel minder vervormd.
Met normaal vliegen zul je het niet echt merken
 
Ik merk wel verschil. Als je met een 11x7 ma vliegt of apc. De ma vervormt naar minder spoed op toeren en gilt. Vliegsnelheid ligt dan lager als met een apc welke veel minder vervormd.
Met normaal vliegen zul je het niet echt merken
Dat gebeurt hoofdzakelijk bij hoogtoerige tweetakten. Met viertakten heb ik het nog niet kunnen merken. Dus zonder te willen beweren dat je ongelijk hebt, is het in deze situatie gewoon vrijwel niet van toepassing.
 
Dat gebeurt hoofdzakelijk bij hoogtoerige tweetakten. Met viertakten heb ik het nog niet kunnen merken. Dus zonder te willen beweren dat je ongelijk hebt, is het in deze situatie gewoon vrijwel niet van toepassing.
Klopt daar refereer ik ook naar eigenlijk.
 
Ik vind het moeilijk in te schatten... Maar met zelfde propmaten...
de MS kwam het niet los... en de APC gaf direct resultaat... opmerkelijk...
Met een OS 26 FS... op een Pilot O.K. blijft het een Japans mooi weer vliegertje
Gras was 1 dag langer... op de APC :D

DSC_3611.JPG IMG_0971.jpg

Voor wat het waard was....
Gr Bas...
 
Laatst bewerkt:
Ik merk wel verschil. Als je met een 11x7 ma vliegt of apc. De ma vervormt naar minder spoed op toeren en gilt. Vliegsnelheid ligt dan lager als met een apc welke veel minder vervormd.
Met normaal vliegen zul je het niet echt merken

Het verschijnsel van een vervormende MA heb ik ook gezien.
Zal best dat je er niets van merkt maar ik vind dat vervormen niet goed en gebruik hem dus niet meer.
 
Zal best dat je er niets van merkt maar ik vind dat vervormen niet goed en gebruik hem dus niet meer.
Je wilt niet weten wat er allemaal vervormt onder operationele omstandigheden. Dat is geen reden iets niet meer te gebruiken, want geloof me, een APC vervormt ook, en houten props ook...
Ik laat props pas links liggen als ze gaan klapperen. En dat doen MA's niet, tenminste, niet bij de toerentallen die ik draai.
 
Vanavond de motor laten lopen na een open hard operatie [emoji23]. Kreeg hem niet gestart na de prat de benzine kwa weer uit de carb sputteren toen ging er de. Lampje branden. De motor heb ik twee de hans gekocht ( geschiedenis niet bekend wat er met de motor is gebeurd). De motor op de werk band en een kijken wat er mis is. En ja hoor de zuiger komt om hoog en de inlaat klep haar open in de op gaande slag. De nokken gedemonstreerd en weer op de juiste tijd tijd gezet. Alles weer ge monteerde. De benzine in de tank starter op de spinner dop en daar kwamen de eerste geluiden. Na wat draaien aan de naalden liep die redelijk goed. Hier het resultaat. Zo te zien moet de motor nog helemaal inlopen want na de 2 run was de piek toeren 6500 rpm.


Heb begrepen dat er nog wat afstellinkjes niet helemaal tip top waren, maar dat de motor nu geheel volgens verwachting een mooie 0,5 pk draait (MA 12 x 6 @ 9200 RPM). Rob zal vast wel een paar mooie filmpjes tevoorschijn kunnen toveren.
 
Heb begrepen dat er nog wat afstellinkjes niet helemaal tip top waren, maar dat de motor nu geheel volgens verwachting een mooie 0,5 pk draait (MA 12 x 6 @ 9200 RPM). Rob zal vast wel een paar mooie filmpjes tevoorschijn kunnen toveren.

Gisteren na een test run met een master 12x6 kwam het toeren niet boven de 6000 rom uit wat mij aan het twijfelen bracht. Dus de graden boog op de as en kijken of de nokken astiming juist stond. Wat bleek dat dat dus niet zo was. Op het carter huis voor de timing staan 2 puntjes voor de nokken as ( hoort er maar een te zijn) had hem op het onderste puntje gezet omdat het meest overeen kwak met de foto in de hand leiding. Vanochtend de timing op het bovenste puntje gezet een een test run gedaan. Bij het stationair was al verschil te horen dat gas goeie hoop. Effe warm draaien en naar vol gas en ja hoor daar waren de verstopte paarden. Over de 9000 rpm met een master 12x6. Uiteindelijk gaat er een 13x6 op bij het vliegen die kwam op 8000rmp op de bok. Nu eerst de romp afbouwen waar die voor op komt
.
9786e79b853e14484e7215bcb47d590f.jpg
 
Dank je... Maar Schlueter is niet zo heel erg "mijn ding", om het zo maar te zeggen...
 
Back
Top