Test: Methanolmotor op benzine

Dat hangt af van de vervuiling en acties vorige eigenaren.
Bij 1 motor was het lager deels getrokken. 1 ring zat er nog in. Bij hoge temperatuur, dus boven de
150 graad, viel het er niet uit. Ook daarvoor heb ik een trekker verzonnen. Kwam het alsnog... met hitte
en met tegenzin los... Die motoren zijn uit de 80er jaren... die zijn voor base-ball gebruikt...
Gestookt op olie tegen scheurbuik!

De klemtrekker hield het niet. Kon dus ook nog effe snel een andere maken voor die ene tweede
brommer met het lagertje nog in takt. Je wilt het die avond wel klaar hebben immers :)

Je maakt de trekker met de spullen die je maar net in huis hebt liggen...
De bouwmarkt kom je niet in voor een slim muur-ankertje wat je kan ombouwen...
Je werkt dan met wat je net in je bakjes aantreft...

De krukas poets ik schoon met een Proxxon messing borsteltje.
Dat haalt de roest weg, maar neemt niets af van het staal.
Wel moet je tijdig stoppen met het gebruik. Als de draden breken komt het in je
kleren te zitten en kruipt al prikkend je huid in... brrrrr

Mooi poetst het zeker.

IMG_4246.jpg

Laatst bewerkt:
Nou... Gisteren de lagers binnengekregen, en eigenlijk voordat ik er erg in had, gewoon onder het babbelen met de visite (een ander forum lid, die ook een motor nagekeken wilde hebben) door, zag hij er opeens alweer zo uit:

IMG-20210306-WA0002.jpg

Vanmorgen even de timing provisorisch goed gezet (batterijtje van mijn schuifmaat was leeg, dus min of meer "op gevoel") en toen:

Dus hoewel ALLES nog afgesteld en ingeregeld moet worden, voorzie ik voor dit machientje ook een leuke toekomst als betrouwbaar werkpaard.

Laatst bewerkt:
Er liggen twee chromatograaf-papiertjes in de oven te drogen.
Ze lijken een scherpe "stip" te vertonen, maar ik zie geen tekenen van deeltjes.
Ik denk dat ik naar de afscheiding van de montage olie en de tweetakt olie zit te kijken.
Ik zie in elk geval niet echt aanwijzingen voor een inloop of slijtage proces.

20210306_134214[1].jpg

Allebei uit hetzelfde sample afkomstig uit de carterventilatie, maar niet "laboratorium-schoon" opgevangen.
Dus in die zin niet heel veel zeggend, dat ze vervuild ZOUDEN kunnen zijn, maar aangezien ik geen vuil zie, denk ik toch representatief...

Dat is heel wat anders dan dit:
:D :D :D Als ik de lagers niet vervangen had, had het er bij die Magnum óók zo uit gezien, en had ik die papiertjes niet nodig gehad... :p

Da's een lelijke... Wat was daar in elkaar gelopen?

Een lager met alle andere (behalve de conische) ook 'on the way out.'

Kort na het vervangen van deze olie begon de versnellingsbak te klinken als een achteruit rijdende auto :D dat was dubbel reden om de versnellingsbak uitelkaar te halen.

Nou... Gisteren de lagers binnengekregen, en eigenlijk voordat ik er erg in had, gewoon onder het babbelen met de visite (een ander forum lid, die ook een motor nagekeken wilde hebben) door, zag hij er opeens alweer zo uit:

Bekijk bijlage 426254

Vanmorgen even de timing provisorisch goed gezet (batterijtje van mijn schuifmaat was leeg, dus min of meer "op gevoel") en toen:

Dus hoewel ALLES nog afgesteld en ingeregeld moet worden, voorzie ik voor dit machientje ook een leuke toekomst als betrouwbaar werkpaard.
Loopt deze nou op benzine of methanol met vonkjes voor mooiere loop

Oohw.. ik was iets te snel.... antwoord staat al bij het filmpje :frustie:

Loopt deze nou op benzine of methanol met vonkjes voor mooiere loop
Hardstikke benzine.... :D

Het heeft weinig zin om een motor die door methanol is gaan roesten, eerst helemaal schoon te maken en van nieuwe lagers te voorzien, en dan gelijk weer methanol er in te gieten... Direct benzine, dan is hij tenminste beschermd.

Vandaag gepoogd de ontsteking van de CRRCpro 45i af te stellen maar dan liep iets anders dan gepland o_O
Ik kreeg geen signaal van de pickup dus maar even de hele ontsteking aangesloten waarna de bougie als een lasapparaat een leuke vlamboog aan het trekken was :D:D Had net de bougie vast toen in hem aansloot en kon dat kloteding gewoon even niet meer loslaten :mad: ........ Heb ik weer haha

De onsteking is dus niet echt jovel, ondanks dat de motor zelf nieuw is krijg ik het vermoeden dat de ontsteking dat niet is.. vreemde is dat het servostekkertje aan het reedcontact 4 draadjes bevat..... deze gaat dus met een mooi boogje het raam uit en zo de afvalbak in om vervolgens hier maar een RCEXL setje aan te hangen, ben benieuwd of die er ook zijn met een dop die op een 14mm bougie past.. en anders maar een adaptor in de kop naar een CM6

Heb je de magneet wel met de juiste kant naar de sensor gericht? Een Hall sensor werkt alleen als er het juiste magnetische veld langs gaat. Dat moet bijvoorbeeld de "N" kant zijn. Probeer het maar eens, draai de magneet om en test nog een keer.

Een Hall sensor werkt alleen als er het juiste magnetische veld langs gaat.
Ja, maar dan mag nog steeds die ontsteking geen gekke dingen gaan doen volgens mij...
Probeer het maar eens, draai de magneet om en test nog een keer.
Denk dat het makkelijker is de sensor om te draaien, want de magneet zit meestal ingeperst.
En een hall sensor reageert niet op Noord of Zuid, maar op de richting van de veldlijnen door de sensor. Dus als de magneet "verkeerd om" zit, kun je gewoon de sensor omdraaien en dan werkt het ook weer. Ik doe niet anders...

Magneetje zit af fabriek in geperst en zou inderdaad verkeerdom kunnen zitten maar dan zou de bougie moeten stoppen met vonken trekken zodra de sensor op de magneet staat en dat gebeurd niet.

Magneetje zit af fabriek in geperst en zou inderdaad verkeerdom kunnen zitten maar dan zou de bougie moeten stoppen met vonken trekken zodra de sensor op de magneet staat en dat gebeurd niet.
Überhaupt zou per magneetpassage maar EEN vonk mogen komen (dat KAN een dubbele of driedubbele vonk zijn, maar dat gaat zo snel dat je dat niet met het blote oog als aparte vonken waarneemt). Hij mag in elk geval onder GEEN beding continue vonken trekken, hoe dan ook.

Back