1/35 Schnellboot Typ S-38

Als laatste voordat we te ver "off topic" komen.
Ik weet, dat de beide bunkers tot in het begin van de jaren 1960 er hebben gestaan.
Op mijn oude kaart uit 1966 van Rotterdam staan ze er niet meer.
Misschien kan je navragen bij : Stadsarchief Rotterdam | Home
Succes, groet, Henk.
 
Het vaartuig van Karl-Ehrhardt-Karcher was duidelijk een full option versie. Een (sport) nummer op het dak, ruitenwissers en pantserkleppen :D :

4j8Wc0D.jpg


edit: zo te zien sluitingen voor de kleppen en toch geen ruitenwissers.
Groet,

Arjan
Lijkt wel een soort voorstudie voor de S100...
 
Ik zal op mijn werk eens ouwe stafkaarten van Rotterdam opsnorren.
Onze Dienst Geografie heeft een bibliotheek aan oude stafkaarten van heel Nederland; daar kan ik de bunker wel op vinden.
 
Lijkt wel een soort voorstudie voor de S100...

Een echt prototype was S-67 met een plexiglas Kalotte van 8mm dik. De bedoeling was om het silhouet van het stuurhuis te verlagen. Ik heb hier destijds ook een serie ebay foto's van gedownload.

00.03.1942 S 67 war das erste (und dann einzige) Boot, das mit einer Plastik-Kalotte ausgerüstet wurde. Das erklärte Ziel war eine Verringerung der Bootssilhouette. Der Kommandant bestand darauf, daß die Kalotte gestrichen wurde, um existierende Lichtspiegeleffekte zu vermeiden

M6jTekd.jpg

00HF7vB.jpg


Ik denk dat deze foto van S-67 ook in Rotterdam gemaakt is :

TBxpkLF.jpg


Groet,

Arjan
 
Onze Dienst Geografie heeft een bibliotheek aan oude stafkaarten van heel Nederland; daar kan ik de bunker wel op vinden.
Waarschijnlijk vind je de bunkers niet op de kaarten.
Destijds in de "Koude" oorlog stonden militaire gebouwen, installaties niet op de Nederlandse platte gronden.
Waarschijnlijk is op de oude kaarten, 1950 of 1960 , te zien, dat de weg aan de zuidzijde van de Waalhaven met 4 bochten in de weg om een obstakel ging.
Het obstakel was de andere bunker, dan de op de foto getoond.
Veel geluk met het vinden van de kaarten.
Groet, Henk.
 
De banen ‘Zwart’ op de dome waren geen ‘ornament’ strepen... maar doorzicht... uitgespaard... en slordig gestreken verf... geeft weer invulling!

Een Schaffer model in die uitvoering eens op internet aanschouwd. Ooit kon ik dat niet plaatsen. Maar was in de veronderstelling dat het een dural of staal zou zijn.

Zo een lap plexiglas nog een kunst.. werd een lap egaal verwarmd en over een matrijs gelegd en met de hand op de matrijs gedrukt.
Duurde even voordat de geallieerden mooie domes op de spitfires, mustangs en thunderbolts konden zetten...
De aerodynamica verbeterend... en veel beter zicht in combat.
 
Laatst bewerkt:
De demagnetisering inrichting waar Henk het over had :

7yXQgNh.jpg


Veel van de foto's zijn genomen vanaf het dak van de bunker. De steiger is dezelfde zie ook de ronde ijzers :

nbPU0sI.jpg

ECjmOpw.jpg


Het dak :

Oyv64GG.png

qhp8roP.png


Biber en ander Kleinkampfmittel aangetroffen na bevrijding :

lcdKUdO.png

D1zxAyg.png

OPgGLqo.png


Een stel motorfietsen, let op de rails voor mijnen/torpedo transport. Bijgevoegde Bundesarchiv foto is waarschijnlijk van een andere bunker maar geeft een idee (de pilaren van de Waalhaven bunker hadden alle een zwarte rand aan de onderkant, bij andere bunkers ontbreekt die band) :

2PCBJzo.png

ZugBTaZ.jpg


Nog een paar plaatjes :

griNA0c.png

Daq0lGv.png

DhxH31I.png

9YXRtrA.png


Groet,

Arjan
 
Als die twee Bibers van het sloopbedrijf vanuit de trein te zien waren heb ik ze denk ik vaak gezien (tijdens mijn wekelijkse reis van Goes naar "Holland" in mijn studententijd). Ik ken ook het verhaal van de explosie.

Ik vraag me af of deze Bundesarchiv foto's van een inspectie trip van Albert Speer in de Waalhaven gemaakt zijn. Er zitten zwarte banden rond de pilaren maar dat gold wellicht toch ook voor een andere bunker. Ik ken wel andere foto's van Speer met een Schnellboot maar die zijn van een andere fotograaf. Mij is niets bekend over een inspectiereis van Speer in Nederland. Heb de vraag neergelegd bij mijn virtuele vrienden van het historisches Marine Archiv.

KeSM6jt.jpg

z78syqZ.jpg

S5b6lpy.jpg

xwJytsa.jpg


Groet,

Arjan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels van de mensen van het historisches Marine Archiv gehoord dat de serie Speer foto's inderdaad in de S-Boot bunker van de Waalhaven gemaakt is.

Arjan
 
Afgaand op info die ik vandaag opgestuurd kreeg ga ik er vanuit dat de andere foto's van Bildberichter Hirsche ook in Rotterdam gemaakt zijn. Alleen zijn deze foto's gemaakt voordat de zwarte "sokken" op de pilaren waren geschilderd :

jszdPY8.jpg

gnQfqeD.jpg

78wlhAs.jpg

gwQ7MwN.jpg

mpK8AfM.jpg

v2SGPwy.jpg

VvyMSn7.jpg

TidWmbl.jpg


Genoeg referentiemateriaal nu voor een modelletje zou ik denken :).

Arjan
 
Hallo Bas, dit is het oorspronkelijke formaat van de foto's zoals ze online staan bij het BA. Allemaal lage resolutie helaas, met ook nog eens het BA watermerk. Ik zou veel van die foto's graag in hoge resolutie willen hebben zonder watermerk maar dat is behoorlijk prijzig (zijn natuurlijk te bestellen bij het BA). Zoiets loont alleen als je ze wilt gebruiken voor een boek dat goed verkoopt ......

Groet,

Arjan
 
De twee Bibers, die ik bedoelde stonden enkele km van de spoorbaan verwijderd, dicht bij IJsselmonde.
Ik heb vaak bij de bunkers staan kijken, maar kreeg nooit kans om binnen te kijken.
Henk.
 
Typisch... Speer achter het stuur van zijn Mercedes.
Hij was verzot op autorijden. Serie Speer und Ehr... en wat docu's over de persoon.
Toen nog een behoorlijk jonge vent.

De Kalotte op de Schnellboot was vers geconstrueerd.
Dat de reden van het bezoek. De verbeterde bescherming?
En de staat van de verse bunkers... etc
De Kalotte was nog niet klaar... en op 1 foto van achter genomen...
lijkt het alsof de instrumentaria nog niet zijn aangebracht?
 
Het is de laatste jaren toch wel duidelijk geworden dat Speer veel minder onschuldig was dan hij deed voorkomen (vooral waar het de dwangarbeid in "zijn" fabrieken betrof). Feitelijk een gewetenloze schurk die ook nog een omvangrijke (geroofde) kunstcollectie had aangelegd als appeltje voor de dorst ..... Maar dat even terzijde :).

De foto van S-89 deed me enigszins twijfelen of al die Hirsche foto's wel in Rotterdam gemaakt zijn . S-89 was namelijk toch voornamelijk gestationeerd in IJmuiden maar kwam naar Rotterdam voor de installatie van een Kalotte. Nu wil ik niet beweren dat de Kalotte van de Speer foto S-89 toont maar wel werden in Rotterdam die Kalotten gemonteerd :

gnQfqeD.jpg


Uit de "Lebenslauf" van S-89 :

17.06.1943 Verlegen (S 89, S 94) von Ijmuiden nach Rotterdam zum Einbau Kalottenbrücke (S 89 in der Gusto-Werft, S 94 in der Wilton-Werft)

Groet,

Arjan
 
Al die bunkers waren bedoeld voor bescherming en onderhoud.
Werven en staalindustrie waren er vol op aanwezig.
Maar als Rotterdam geen dok deuren had... je zou zeggen... dat de verbouwing ingrijpend was...
en het schip droog kon worden gelegd.
Gusto... daar opgetrokken... en dan direct naar de bunker om daar gesaust te worden?

Speer was een van de grootste schurken. Kwam voort uit een jonge generatie van zeer goed opgeleide
universitair geschoolden. Duitsland zat vol met vernieuwende ideeën in de toegepaste wetenschap. De industrie was ook hoogwaardiger dan elders in de wereld. Britten konden er echt niet aan tippen. Machinebouw stond op eenzame hoogte.
Ooit een zeer interessant artikel hierover gelezen in Der Spiegel.

Speelde bij zijn vrijlating mooi weer en uiterst vriendelijk, speelde zijn rol uiterst behendig en is in Engeland gaan wonen.
Om daar teruggetrokken 'gentleman' te spelen.
Een kunner was het wel. Buitengewoon schrander, en heeft de bewapening enorm gerationaliseerd.
Was overal... dus bij deze bunkers... maar ook bij de bouw van de kampen. De ontwerpen kwamen vanuit zijn architectenbureau.
Verder heeft hij toch ook weten te voorkomen dat alles in 1945 zou worden opgeblazen.
Zijn carrière ontpopte zich vrij jong als architect. Kon overweg met zijn baas. En bleek meer te kunnen om zo verder in het regime op te
klimmen. Werd argwanend bekeken door zijn concurrenten en was in zekere zin solitair opererend.
Hij wist dat er ook een Duitsland na Hitler was... wist ook dat zijn land op ramkoers stond tot ondergang.
Zijn daden als overlevingsstrategie in een roedel bijtgrage wolven... zoiets... pfoeh!

Gut die boot staat in hoogglans 'AG-Farben'... Moin, moin, moin...
 
Back
Top