Leuk hoe je zo een mal maakt. Ga ik onthouden, kan ik voortaan ook zo doen. De spinner sluit dan ook mooi aan op de kap. Grt, Arnoud.
Als de mal klaar is komen er nog een aantal stappen,als de vorm af is moet er een afdruk worden gemaakt. Dit is de mal. Van de mal kan dan het eindprodukt worden gemaakt. De hoofdvorm moet eerst afgewerkt worden en hard gemaakt. Schuren plamuren en in de spuitplamuur zetten. Als deze handeling klaar is dan de vorm 2x in de loswas zetten en 2 x in de poly vinyl alcohol. Andere losmiddelen heb ik geen ervaring mee , ongetwijfeld zijn er nog andere produkten. Hierna doek en epoxy, voor de mal 160 grams doek. De mal van de vorm afhalen en goed uitspoelen. Een week wachten totdat de epoxy voldoende sterkte heeft gekregen, temperatuur helpt om het wachten te bekorten Ik heb de tijd want er staan nog een paar motorkapjes te wachten.
En @Arnoud Snel ... als je met een brandstoffer werkt. Zou je het het hart voor motor en spinner zo kunnen oplossen... Draadeinddikte 2x die van het vliegtuigtriplex in een sleuf/slot gelegd, epoxy verlijmd... dus zo ook het hart van de motoras...
De mallen van het model losgemaakt en los gepast. De cockpit is wat hoger dan de romp, hier komt nog de sleuf in voor de koeling van de regelaar. Tezamen met de opening in de motorkap komt hier een stevige luchtstroom. De koeling van de motor wordt gedaan volgens de eerder in het draadje beschreven methode door de 63 mm diameter voorkant te voorzien van een 45 mm spinner en de rand rondom de spinner open te maken. Hierdoor komt er ook voor de motor een goede koeling. het vinkje koeling uitstekend kan in het E Calc programma worden aangevinkt.
Dank je Bas, zo heb ik het ook gedaan bij mijn Mach 1 en Aurora. Alleen heb ik geen draadeind gebruikt maar de motor zelf voor de uitlijning. De manier waarop Ed de kappen maakt heb ik nooit gebruikt, is heel interessant. De Curare die ik aan het bouwen ben is bijna helemaal klaar. Dat viel echter heel erg tegen. De vorm van de romp van sunshine modellbau is conform de Kato Curare. Echter, de instelhoek van het stabilo is 2 graden verkeerd, dat was dus hakken en breken. (Ik was ervan uitgegaan dat het goed was) De motorkap ziet er best netjes uit maar sluit totaal niet aan op de spinner. Ik heb er echter geen zin meer in en heb het voorlopig maar zo gelaten. Als later de motordomp en zijwaartsstelling goed zijn ingesteld corrigeer ik de kap wel. Die romp was uiteindelijk heel veel werk, ik had beter een houtbouw romp kunnen maken, is ook lichter. (Deze romp is behoorlijk aan het gewicht) Grt, Arnoud.
Vanavond het stabilo uitgericht en vastgelijmd. Instelhoek +0.75 graden evenals de hoofdvleugel. Het uitrichten van een V vorm stabilo is altijd lastig, zeker als het ook nog negatief is. Het profiel is onmiskenbaar een Prettner ontwerp. De kabeltjes gaan soepel in de servo sparingen en zijn vervangbaar.
Om kabels op lastige plaatsen te trekken gebruik ik altijd een heel dun PVC buisje, eenzelfde buisje waardoor de closed loop kabels lopen. Je kan het gemakkelijk buigen en onder een hoek invoeren. Maakt geen schade en is niet scherp.
Vanavond met de wieldeur begonnen, eerst maar kijken welke scharnieren te gebruiken. Heel kleine kunststof of toch scharnieren uit de schaalbouw. Eerts maar een sandwich maken van koolstof balsa en glasdoek.
Gisteravond de mallen in de epoxy gezet en nu maar wachten todat het hard genoeg is voor verdere bewerking. OOk de wielklep gelamineerd met een stukje koolstofdoek.en glasdoek. Ik heb nu alle data verzameld voor de propkeuze en regelaar keuze. Vanmiddag een OS OMA 5020 490 getest. Uiteindelijk gaf een 14X10 APC propeller het beste resultaatop 6 S Eerst met E calc uitgerekend en met De Castle creations datalogger vergeleken.
Zaterdag kwam de loswas en de gelcoat binnen .De loswas waarvan ik nog een restje van had is uit 1987. De mal is nu bijna klaar en kan in de spuitplamuur worden gezet. Als de spuitplamuur is uitgehard en de mal glad genoeg is kan er met de loswas worden begonnen 2 x volgens de instructie en goed uitpoetsen. Poly vinyl alcohol hoeft niet maar kan wel. Dan de gelcoat , volgens instructie de gelcoat aanbrengen en dan 2-24 uur laten uitharden???? Dit is nieuw voor mij , was gewend om in de natte gelcoat het weefsel aan te brengen met epoxy. Wie heeft er ervring mee?
Dit is een gelcoat polyester basis geschikt voor polyester en epoxy. Ik heb R&G epoxy voor lamineren,.
Vanmiddag de losse onderdelen geschuurd met Waterproof 220 spuitplamuur waterproof 400 spuitplamuur ,waterproof 600 spuitplamuur enz . De motorkap mal en de cockpit mal ook.Zo kom je de dag wel door. Morgen weer verder.Nu met de vleugel .
Deze week verder besteed aan het bekleden van de romp in delen. Als filler gebruikte ik witte spuitplamuur van alabastine, hiervan heb ik er nog een paar. Voor de mallen is dit toch lastig, het dekt niet goed . Toch maar wat spuitbussen professionele filler gekocht in lichtgrijs. De meeste tijd gaat in de kleine detals op.
De lucht uitstroom openingen voor de romprug gemaakt,van deze mal hoop ik 4 produkten te maken, 2 korte uitstroom geleiders en 2 afdekkers voor een richtingsroer kabel voor een ander model Vanmorgen de vleugel behandeld met spuitplamuur,nu drogen.
De uitlaat voor de webra 61 LS gevonden in Duitsland,Edi s modelbau paradies. Gelijk besteld, de uitlaat is nieuw.
http://www.modellbauparadies.de/ Deze site is voor retro liefhebbers een echt paradijs. Oude bouwdozen in nieuwstaat , rariteiten,diverse motoren uit het verleden en veel reserve onderdelen. Na een cursus zoeken op internet , ( specialisme van mijn vrouw ) door google zo te instrueren dat ongewenste resultaten worden weggelaten vond ik de uitlaat. Schalldampfer is met umlaut,heb geleerd dat als je in plaats van umlaut AE intikt je wel resultaat hebt.
Hebben ze ook een nachdampfer? toen ik een aantal jaren terug op de club met mijn 1980 model vloog schrok ik me rot van het geluidsniveau, in mijn herinnering was die kist vrij stil maar daar bleek in het huidige tijdsbeeld niks van te kloppen. Als de demper open kan kun je er nog schotten aan toe voegen.