Wederopbouw van de JS1 1:3.

Dat hij idioot stijf geworden is snap ik, er zit meer carbon in dan in de vleugels van mijn Pace's, en die ken je!
Met dat relatief lage gewicht, en lager dan de oude zit je natuurlijk ook goed.
 
Met op de kop af 240 gram per stuk zijn ook de liggers van de buitenste vleugeldelen klaar!

R6ql8s.jpg


Een mijlpaal: 4 panelen en 4 liggerdelen met verbinders zijn gereed.

De liggers kunnen nu in de kernen gelijmd gaan worden. Daarvoor moet eerst de romp voorzien worden van het rechthoekige gat van de middenverbinder. Dan kan ik meten hoeveel ruimte er nu echt tussen de middenpanelen zit. Dat bepaald weer hoe de ligger in de kern gelijmd kan worden.
 
Ik wilde nog wat delen vandaag maar kreeg de foto niet vanaf mijn telefoon naar Imageshack geupload. Camera bleek de foto's na een update als HEIF foto op te slaan. Dat slikt Imageshack dus niet.

Wat wilde ik delen:

OvAcua.jpg


De tipliggers zijn door de pijl én V-stelling krom. Je kunt ze dus niet inspannen om te laten draaien zoals bij de liggers van de middenpanelen. Ik heb ipv de boormachine de accutol gepakt om de ligger te laten draaien. Da's beter beheersbaar bij lage toeren. De andere kant van het eerste rechte stuk ligger is 'gelagert' in een buis met grote diameter. Om de ligger zit een doek gewikkeld. De rest van de ligger wappert vrij rond. Ging prima!

Goed. Inmiddels liggen de middenpanelen op m'n werkbank. Het mes moet er toch echt een keer in...
 
ik maak nu al een jaar of 15 vleugels middels vacuüm baggen. Maar het moment dat na maanden werk (en in dit geval ook werk/hulp van anderen) het mes erin moet haat ik nog steeds.....

SQPLwC.jpg


Kijken, meten, CAD file nog eens bekijken. Weer kijken naar de ligger op de kern. Meten. Toch nog even op 70mm over de ligger controle puntjes aftekenen voor als de ligger TUSSEN de kernen zit.

Glaasje wijn inschenken.

Slokje.

Weer kijken...

Even naar buiten stappen om de horizonbrede Jacobsladder in de lucht te bekijken..

xqBI6K.jpg


Het afbreekmes vervangen en dan toch uiteindelijk de snede zetten.
 
Laatst bewerkt:
Toen mijn vleugel-middenstuk onlangs mislukt was en ik die panelen opnieuw moest snijden, heb ik de ligger (capstrip) op de kernen gelegd en afgetekend met een 0,3 mm tekenstift. Vervolgens heb ik de ligger er met de snijmachine uit gesneden. Precies zo dat de stift-streep ook verdween (ivm. de dikte van de webbing). Dat ging perfect. Ideetje voor later?! ;)
Succes.
 
Laatst bewerkt:
ik maak nu al een jaar of 15 vleugels middels vacuüm baggen. Maar het moment dat na maanden werk (en in dit geval ook werk/hulp van anderen) het mes erin moet haat ik nog steeds.....

SQPLwC.jpg


Kijken, meten, CAD file nog eens bekijken. Weer kijken naar de ligger op de kern. Meten. Toch nog even op 70mm over de ligger controle puntjes aftekenen voor als de ligger TUSSEN de kernen zit.

Glaasje wijn inschenken.

Slokje.

Weer kijken...

Even naar buiten stappen om de horizonbrede Jacobsladder in de lucht te bekijken..

xqBI6K.jpg


Het afbreekmes vervangen en dan toch uiteindelijk de snede zetten.

best wel herkenbaar, van het meten en snijden dan :D

maar het is je weer gelukt!
 
De eerste ligger past er tussen. Dus het is inderdaad gelukt.

V8BzUt.jpg


Een rechthoekige verbinder heeft als nadeel dat je de te verbinden vleugeldelen perfect moet uitlijnen met inlijmen van de liggers. Ik heb daarom een stevige mal gemaakt met een strakke passing voor de verbinder.

Er blijft maar weinig ruimte over...

1M7e88.jpg


Het daadwerkelijke lijmen kan nog niet want ik vermoed dat er te weinig PU lijm in het potje zit. Dus maar eens hip 'bel en ophaal' winkelen bij de DHZ. Ook de kabeldoorvoeren moeten nog gemaakt worden.
 
Nee. Er zit wat V-stelling in en ze zijn 1820mm per stuk lang. Die combinatie kan ik niet kwijt.

Als de ligger tussen de schuimkernen gelijmd wordt komen er ook nog de bovenschalen met gewichten er op. Dan heb je een stevige ondergrond nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht, hij heeft het makkelijk dit keer, meer ruimte dan bij de Supra! Maar nee, weer net zo krap ;-)
Succes!

Ik heb mijn liggers met epoxy + microballoons gelijmd, is mij goed bevallen. Vult de kier op waar nodig en is nog schuurbaar.
 
De eerste ligger past er tussen. Dus het is inderdaad gelukt.

V8BzUt.jpg


Een rechthoekige verbinder heeft als nadeel dat je de te verbinden vleugeldelen perfect moet uitlijnen met inlijmen van de liggers. Ik heb daarom een stevige mal gemaakt met een strakke passing voor de verbinder.

Er blijft maar weinig ruimte over...

1M7e88.jpg


Het daadwerkelijke lijmen kan nog niet want ik vermoed dat er te weinig PU lijm in het potje zit. Dus maar eens hip 'bel en ophaal' winkelen bij de DHZ. Ook de kabeldoorvoeren moeten nog gemaakt worden.

Wordt blijkbaar een sterke vleugel.
 
@Hein.z : er was meer ruimte gepland. Gelukkig blijft ook de rechterligger net onder het schuim. Opvallend genoeg op dezelfde locatie als de linker.

De beide kabel goten zijn gemaakt. Heb er een meervoudig omgeslagen stuk garen in weggemoffeld. Hopelijk gooit de bruislijm geen roet in het eten en kan later dit garen gebruikt worden om de kabels te trekken.

WS2PeU.jpg


De kernen zijn voorzien an een strookje kantoor tape. Dan hecht er geen bruislijm op de buitenzijde van de kernen. De ligger krijgt boven en onder twee lagen dikker afplaktape. Dan drukken onder en bovenschalen voorzien van gewichten de ligger in het hart van de vleugel kern.

xepg8c.jpg


De rechte werkplaat wordt nu weer ingezet.
Op diverse plaatsen heb ik over de ligger stipjes/afdrukjes geplaats die exact 70mm uit elkaar liggen. Dat is gedaan vóór het door snijden van de kernen. Nu zijn dat referenties om de originele koorde zoveel mogelijk te waarborgen.

7iacHa.jpg

Rekening houdend met een later aan te harsen wortelrib voor de overgang romp/vleugel zijn kernen en ligger nu geplaatst en verlijmd in het rechter deel.
 
Waarom de kabelgoten niet meteen vullen met snoer? Mocht er dan wat bruislijm te ver uitzetten dan liggen de kabels er gewoon al in.
 
Ik kan de benodigde overlengte van de kabels niet kwijt. Daar moet je ruimtes voor maken. Ik ben bang dat die ruimtes deuken worden als huid op de kernen vacuüm gezogen wordt.
 
Het idee 14mtr (7 onderzijde en 7mtr bovenzijde) kern boven en onderzijde ligger zo exact mogelijk in vorm te schuren ervaar ik als behoorlijk onaantrekkelijk.

B1P7V0.jpg


Nu heb ik met een spuit rupsen rode microballoons aangebracht. Dat vormt tussen de onder en bovenschalen. De ruimten die open blijven kan ik dan eenvoudig afplamuren met witte microballoons. Het plamuurmes oid kan precies de rode uitgeharde rupsen volgen. Tenminste dat is het idee. Als het niet werkt heb ik veel te dremelen..
 
Laatst bewerkt:
Mooi om deze draad te volgen.
Ik heb een ASW17 in schaal 1:2,5.
De romp is als oervorm bijna gereed en de kernen zijn gesneden.
Nu kan ik mooi de vleugels bouwen met de kennis die ik heb opgedaan in deze topic :thumbsup:
 
ASW17?? Heb ik een bouwdraadje gemist? ;)

Mooie keuze. Tijdloos mooi model.

Fijn dat je wat aan dit bouwdraadje hebt!
 
Back
Top