Hangt een beetje van het gebruik af. Wij deden toen de langere afstanden (weinig starten en stoppen en 2 a 3 weken continue varen) en draaiden 90% MCR, en dan ging een zuiger 15000 uur mee en een uitlaatklep 7500 uur (klep kon wel langer mee, maar geen 15000 uur, en het heeft geen zin om deze week de klep te doen, en volgende week dat ding weer weg te moeten halen vanwege dat de zuiger aan de beurt is, dus werden onderhoudsintervallen zoveel mogelijk in meervouden van elkaar gekozen), maar met veel starts en stops, of als je continue met het hendel tegen de stuit vaart, dan loopt dat rap terug naar 7500 tot hooguit 10000 uur voor de zuiger en 5000 uur voor de kleppen.hoevaak moet dat nou gebeuren, zo'n overhaul
Bij 6000 draaiuren per jaar die wij ongeveer deden, moet je dus iedere 30 maanden alle zuigers gehad hebben, dus 6 maanden in geval van een 5 cylinder, en 5 maanden in geval van een 6 cylinder. Maar in de praktijk vaker, want er ging wel eens ergens iets lekken, en aangezien je de boel dan toch open had, deed je ook maar gelijk het "dichtstbijzijnde onderhoud".
Het ontwerp van die LMC Compact motoren was destijds bij introductie nét even iets teveel gevraagd voor met name de O-ringen in het koelsysteem (te veel thermische beweging) waardoor we zeker in de eerste jaren de koppen om de haverklap moesten trekken om de ringen van de koelwatermantels te vervangen. Er waren weken bij dat ik in vier dagen ook vier koppen trok, en dan twee maanden later opnieuw... Later werd dat met betere rubbersoorten beter, maar het bleven (relatief, vergeleken met andere MAN B&W's) vrij bewerkelijke motoren, vond ik.