Schluter Bell 222

Een dergelijke motor loopt eigenlijk altijd wel goed met een OS 8 of een Rossi R3 of R4
 
Heeft even gelopen, te kort om te registreren ;( en toen ging de prop er af.

Is even zoeken hoe de sproeier naalden moeten, stationair moet best een eind naar buiten.

Het hagelt nu, dus wordt vervolgd.

Groeten,

Arie
 
Mijn testplankje is weer wat completer:
hpC4QSO.jpg

Kan nu met een oude zender het gas regelen ;)

En het helpt, de motor loopt!

Tweede rondje

Nu langzaam eens wat brandstof er door laten lopen, kan de wonderolie koek er af.

En de basis instelling eens bekijken, heb nog even niet in beeld op welke stand de sproeiers moeten.
Maar dat komt wel als alle oude prut er uit is.

Kan hen in ieder geval steeds starten.

Groeten,

Arie
 
Het zal wel overdreven zijn, maar toch even een waarschuwing voor de propeller: ik liet vroeger mijn heli-motoren ook op een plankje met een propeller inlopen. Op een bepaald moment wilde ik de sproeier wat bijstellen en reikte voor het plankje staand over de propeller naar de mengselschroef waarbij de propellertips nét de binnenzijde van mijn pols raakte. Resultaat was slechts een haardun rood streepje dwars over de pols, een of twee millimeter dieper en het was een heel andere zaak geworden. Als ik er nog aan terugdenk....
 
Tsja... dat is een risico, maar niet iets bijzonders. ALLE vliegtuigmotoren brengen dit risico met zich mee.
Meer een kwestie van dat helivliegers (tenminste, diegenen die geen vaste vleugel erbij vliegen) onbekend zijn met die prop...
 
Klopt, mijn oplossing was om daarna nooit meer van voren een aanpassing te doen, altijd om het plankje heen lopen en dan veilig vanaf achteren de mengselnaald benaderen.

Een soortgelijk verhaal: toen ik nog niet zo lang iets met helie’s deed was er het ongeluk met een jongen die een Shuttle op de grond had staan, rotor op volle toeren, en toen van bovenaf door de rotor heen de gasnaald wilde verstellen....
Ik weet, als je thuis in de gemakkelijke stoel zit denk je “hoe is het mogelijk”, maar ik kan het me goed voorstellen, je kijkt door de rotor heen, ziet de naald zitten, enz.

Zelfde voorbeeld op een ander vlak is bij de stoomturbine de flensbouten nakijken met een stroboscoop. Hoe vaak ik niet gedacht heb “ik zet er even een sleutel op, ze staan toch stil”. Dan maar één tikkie op de stroboscoop bijzetten, dan gaat de zaak tenminste weer heel langzaam draaien.
 
Zelfde voorbeeld op een ander vlak is bij de stoomturbine de flensbouten nakijken met een stroboscoop. Hoe vaak ik niet gedacht heb “ik zet er even een sleutel op, ze staan toch stil”. Dan maar één tikkie op de stroboscoop bijzetten, dan gaat de zaak tenminste weer heel langzaam draaien.
Voor ons is dat een beroepsrisico op schepen met een asgenerator: de frequentie variëert met het motortoerental, máár: alle electromotoren, EN de TL-buizen ook...
Dat kan onder omstandigheden best wel eens narigheid opleveren.
 
maar toch even een waarschuwing voor de propeller:

Ik heb geen vaste vleugel vliegtuig, maar weet wel wat een prop doet hoor.
Heb ook niet de neiging om van voren te benaderen, altijd vanaf de workmate kant ;)
Daar zit alle bediening, dus vanaf die kant afstellen.
Overigens ga ik de motoren hier niet helemaal afstellen, vooral zorgen dat ze goed starten, de verdere afstelling komt op de heli wel.
En deze dan wat langer laten lopen, omdat die van wonderolie naar syntheet gaat.

En nee, niet net als die bij/hommel pasgeleden, die telde blijkbaar tot 2 en dacht dat ie er door kon ;)
Die was aan stukjes.

EN de TL-buizen ook
Tijd voor LED buizen Bert, dan heb je dat probleem niet.
Wilde pas even kijken of mijn toerenteller het nog goed doet, richtte op de TL buis, helaas, er zit inmiddels LED in ;)

Groeten,

Arie
 
Tijd voor LED buizen Bert, dan heb je dat probleem niet.
Wilde pas even kijken of mijn toerenteller het nog goed doet, richtte op de TL buis, helaas, er zit inmiddels LED in ;)
Oh, is dat zo? Nog niet geprobeerd, dat wist ik niet.

Maar ja, aan boord ben ik afhankelijk van wat de baas levert, ik denk dat het nog wel even duurt voordat we daar allemaal LED buizen hebben.
Gaat een puinhoop worden vanwege de aparte starters... (wat zat ook al weer waar?)
 
Rustig nog een tankje:

En @JPV , ik heb ingezoomd aan de voorkant ;), netjes afstand gehouden

Zo ziet mijn plankje er nu uit, moet nog wat netjes afwerken:
1cu4ExH.jpg


Zit in ieder geval een goede clunc in de tank, volledig leeg
zJlpxTa.jpg

Groeten,

Arie
 
Zo, de motor loopt af en toe een rondje, dat ziet er goed uit.
Nu is de heli langzaam aan de beurt.

Eerst alles maar een in een ontvettend sopje gedaan.

Dat ziet (en voelt!) al een stuk beter:
B0dx9JW.jpg

6lF82uu.jpg

Gh7KXal.jpg

De koppeling ziet er nog uit als nieuw:
8HTFbmM.jpg

En de swashplate heeft nog een poetsbeurtje nodig:
sDQwkDB.jpg

Loopt zwaar van het dikke oude vet
yXcXw8T.jpg

Zo, eens kijken wat er nog meer moet.

Groeten,

Arie
 
Verder alles wel gehad denk ik, alleen de tank, dat is te vies.

Als iemand nog zo een fles heeft liggen, dan hou ik me aanbevolen.

Groeten,

Arie
IMG_20210327_211756.jpeg
 
En als je dan begint....

Schroefjes bij elkaar zoeken.
De platte schroefjes vervang ik door nieuwe kruiskopjes.
rIKNUgo.jpg

Spulletjes er bij
aTtgf4n.jpg

En dan komt er weer wat
F0n56OL.jpg

cQR85Qq.jpg

Niet te stoppen bijna ;)
2GUyA22.jpg

Het begin is er in ieder geval
odgOvTo.jpg

Ik had niet veel foto's gemaakt bij het uit elkaar halen, moet voor zich spreken

Maar valt nog niet mee met een handleiding met alleen maar tekst.

Maar goed, goed lezen, en dan komen we er wel.

Ondersteuning van het hoofd tandwiel met een lagertje, dat zie je niet meer, was even zoeken, maar het zit er op!

Groeten,

Arie
 
Als je die aluminium schetsplaten ziet met die lichte bruine verkleuring dan komen er herinneringen naar boven van (voor mij) 40 jaar geleden. Je kunt vandaag net zo’n dure heli kopen als je wilt, dat gevoel van toen krijg je niet meer terug. Bij mij was dat een Heli Baby, nogal rampzalig, maar een prachtige tijd, met die drive van een 18-jarige om de zaak aan de gang te krijgen, enz. enz.
 
En over die handleiding met alleen tekst; had laatst een strijkijzer met een handleiding met alleen maar plaatjes (ging over ontkalken), een paar pictogrammen is wel leuk, maar een hele bladzijde met nietszeggende tekeningetjes, de duvel kon er geen wijs uit :-) .
 
Ok, de staartrotor is aan de beurt:
RjSElb8.jpg

De aansturing liep zwaar, en die schroef met ring (is ook nog eens een stuk langer) ziet er ook niet uit.

Eerst maar eens open halen:
hOiSkfm.jpg

Zoals verwacht, ziet er op zich goed uit.
Even schoon gemaakt, beetje titanvet er in, en dat loopt wel weer.
De aansturing van de staartrotor loopt door de as heen, en dat messing pieftje aan de zijkant.
Daar zat wat aangekoekt vet in, dus die heb ik weer netjes open gemaakt.

Loopt allemaal weer als een zonnetje, nu nog de aandrijving door de staart heen mikken (zitten 2 geleiders in), en in het tandwiel

Dat viel niet tegen
klPApBI.jpg

En let op:
ct5keUP.jpg

Die lange bout met extra ring zit er weer in ;)

Volgens de handleiding:
upload_2021-3-31_11-35-24.png


Dus moeren naar boven, en onder die lange een ring als er geen romp op zit.

Dus zit het nu zo.

Groeten,

Arie
 
De staartvin was erg groot, en gebroken, dus maar de mal uit de handleiding gepakt
Dit past
AUntcGO.jpg


Maar deze loopt verder van de scheur af

4CKEDQh.jpg


Dus aftekenen
iWLPGG1.jpg

En dan de figuurzaag maar eens pakken.

Groeten,

Arie
 
Ok, ik kan nog figuurzagen;)
1ErHuin.jpg


Nu nog een kleurtje, hoe gaan we dat doen,
Nou, we hebben op school een snijplotter, dus ook folie, dus wrappen dan maar
ojamlDX.jpg

xO59NkN.jpg

De andere vin hoeft maar een halfje te zijn
Vorm klopt aardig
gvKqTyG.jpg


Oh ja, en waarom moeten de moertjes aan de bovenkant bij de staartrotor
(normaal doe je ze aan de onderkant, want als het moertje er af zou lopen blijft de schroef zitten)

Nou, daarom.......
gVUj5D8.jpg


Groeten,

Arie
 
Het servo hok er ook eens op geschroefd.
Moet wel de lijmnaden versterken, want die zijn niet allemaal stevig meer
gVUj5D8.jpg

En dus eens nagedacht over de besturing
Er zit een 5 cel in, en van die ouderwetse stekkertjes
gVUj5D8.jpg

Nu wil ik er een gyro in zetten, en een spannings bewaking
BWNPEch.jpg

1tje maar hoor ;)
Dus de batterij eens opgeladen, gaat nog best, maar de spanning is wel hoog.

Nu heeft @Corrien weleens aangegeven dat 4.8 beter is in het vergelijk met 6V https://www.modelbouwforum.nl/threads/specs-robbe-rs60-rs200-servo.81080/

en deze geeft bijna 7 volt af, dus dat moet een 4 cel gaan worden.

Ook ga ik nog wat met de stekkertjes doen hier en daar om makkelijk te kunnen laden, en de gyro aan te sluiten.

Groeten,

Arie
 
Laatst bewerkt:
upload_2021-4-1_22-14-48.png


Ik kan me vergissen, maar staat hier niet dat met die ene langere bout bij de uitvoering zonder romp de heckrotor-beugel (hecksporn) vastgezet wordt?
 
Back
Top