Schluter Bell 222

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Énke Blériot, 29 okt 2020.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Petje af!!!
     
  2. Robin Almelo

    Robin Almelo

    Lid geworden:
    16 apr 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Almelo
    Komt goed! Ik was destijds bij de enige (test-) vlucht door Quartel, dus de weinige slijtage verbaast me niet. Neem je tijd en maak er weer wat moois van, Arie!
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Die lagertjes zou ik vervangen. Die kosten de wereld niet en voorkomt dat je straks een rauw lopend geluid krijgt.
     
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Het plan is om hem 1 keer te laten vliegen, moet even kijken wat de oorzaak is, waarschijnlijk een paar jaartjes stof, slijtage is het niet.

    Alles draait wel (op de motor na nu) maar als ik dan een keer vlieg moet het wel soepel gaan, en niet kapot draaien.

    Groeten,

    Arie
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    De eerste hobbel is genomen, alles zit in een paar doosjes:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De motor draait ook, zat een beetje olie drap in
    [​IMG]
    En is weer schoon
    [​IMG]

    Ook de carburateur is los
    [​IMG]

    En nog wat lange delen
    [​IMG]

    Dus conclusie, vies/vet, maar geen rare dingen tegen gekomen.
    Die moet weer in elkaar te zetten zijn.

    Aandachtspunten:
    - alle beweegbare punten goed schoon en gangbaar maken, zit dikke prut kleefolie op veel plaatsen.
    - Kap van de koelvin netjes monteren, misschien dicht maken
    - Verder alle onderdelen netjes schoon maken en waar nodig van vet voorzien
    - Kijken hoe de vinnen gaan worden, er zitten nogal grote op, die gescheurd zijn, ik zie die verder nog nergens
    - Evenals de steun voor de staartbuis, de staart weegt nogal wat, maar ik zie dat die wel bij de Heli Boy hoort
    - En de kap zien te lijmen, de naad is bijna helemaal los, maar dat moet wel lukken.

    Groeten,

    Arie
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Inmiddels wat tijd en een testbokje voor de motoren gemaakt.

    De moki kan inmiddels bewegen, was helemaal vastgekoekt.

    Dus ik heb de motor eens op het testbokje gezet:
    [​IMG]
    Alles nagelopen, bougie laten gloeien
    Alleen bij het terugzetten van de bougie:
    [​IMG]
    Zo te zien een oude breuk, gelukkig niet tijdens het draaien gebeurd, al kan hij er niet in vallen.

    Maar heb nu even een probleem, dit is een maat die ik niet heb.

    Wie weet welke maat gloeibougie dit is?

    Of ga ik het gat groter maken voor bv een OS8 bougie?

    [​IMG]

    Groeten,

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2021
  7. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Geweldig om te lezen dit,ik ben net een generatie helies later begonnen.
    Maar alles wat hier voorbij komt herken ik zeker nog.
    Dit door bv het rc model journaal ,en hb.
    Erg leuk om dit te volgen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wil je zeggen, dat dat een gloeiplug met een andere draadsoort is????
    Dat verbaast me...
    Weet je ook WELKE draadsoort?
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Nog niet,
    Hij is dunner, kwam net een OS-F plug tegen, die is dezelfde dikte, maar heeft een net iets andere draad, maar hij is door de midden, dus even lastig te meten

    Groeten,

    Arie

    P.s. moet even verder kijken, zie dat die OS-F dezelfde draad als een OS-8 is, lijkt anders, kans dat er wat in de draad zit.
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik loop ook al even mee en heb een plug met een kleinere schroefdraad nooit gezien.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Gezichtsbedrog dus
    IMG_20210302_184609.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2021
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ok,
    Bedankt @brutus en @Rhelie

    Als je weet dat ie moet passen, dan past het ook.

    Voorzichtig wat heen en weer gedraaid, en het past netjes.

    IMG_20210302_185138.jpeg

    Inmiddels wel de spullen allemaal opgeruimd,

    Testen komt de volgende keer weer.
    Heb van middag een Thunder Tiger 36 laten lopen en een OS55

    Groeten,

    Arie
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Zo een oude motor is dat toch niet ? wellicht is de schroefdraad in de kop beschadigd waardoor er geen nieuwe plug in wil
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toch gauw bijna 40 jaar...
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ok. ik kocht als eerste een ongevlogen twin-jet die toen al een oudje was. En dat is ongeveer 35 jaar geleden. Maar in die Stamo zat ook een normale plug dacht ik. Of was dat er eentje met een bruggetje ?
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dit was er 1 met een bruggetje, lijkt wel koper,

    En lijkt wat langet als een OS8, zou die OS-f kunnen gebruiken, maar dan moet ik eerst opzoeken wat de warmte waarden zijn.

    Groeten,

    Arie
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja, maar hij had ook een kamzuiger geloof ik.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die TwinJet had de eerste versie HB StaMo, een kamzuiger motor en nog hangend ingebouwd ook. Dat is de typische opstelling waar pluggen met een "Idle Bar" voor aangeraden werden.
    Maar die Moki heeft volgens mij geen kamzuiger, die is gewoon Schnürle gepoort, en ook niet hangend ingebouwd. Daar is zo'n Idle Bar plug volkomen overbodig.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OS-F is over het algemeen veel te heet voor een gewone tweetakt.
     
  20. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Prima, dan hoef ik het niet te proberen.

    Ga hem gewoon binnenkort starten, dan zie ik het vanzelf wel.

    Groeten,

    Arie
     

Deel Deze Pagina