Schluter Bell 222

Ha Robin,

Niet schrikken, maar dit is er over van de heli ;)
B7tHItV.jpg

Nu vraag je misschien, waarom zo ver uit elkaar?

Nou om de volgende redenen:
- De motor zit vastgekoekt, dus die moet er uit, dan moet je er al een heleboel af halen.
- Sommige boutjes zitten zo onmogelijk vast, dat je niet altijd de logische volgorde kan gebruiken.
- Er zitten open lagers in, en nu het er uit is, al helemaal een bevestiging om die schoon/gangbaar te maken.
- De staart bediening loopt erg zwaar.
- En de vinnen er aan zijn erg groot en de achterste gescheurd.
- En als je dan al een eind ben, dan gelijk alles maar, heb ik het gelijk helemaal gehad.
- Zag bij het demonteren dat de kap om de fan niet goed zat, is uitgesleten (en dat komt niet van de vlieguren ;) )

Je kan wel zien dat er weinig draaiuren op zitten, op de fan cover na zie ik eigelijk geen slijt sporen, uitlaat oogt helemaal schoon , tandwiel als nieuw etc

Dit gaat wel wat worden, maar duurt even.

Groeten,

Arie
Komt goed! Ik was destijds bij de enige (test-) vlucht door Quartel, dus de weinige slijtage verbaast me niet. Neem je tijd en maak er weer wat moois van, Arie!

Die lagertjes zou ik vervangen. Die kosten de wereld niet en voorkomt dat je straks een rauw lopend geluid krijgt.

Die lagertjes zou ik vervangen. Die kosten de wereld niet en voorkomt dat je straks een rauw lopend geluid krijgt.

Het plan is om hem 1 keer te laten vliegen, moet even kijken wat de oorzaak is, waarschijnlijk een paar jaartjes stof, slijtage is het niet.

Alles draait wel (op de motor na nu) maar als ik dan een keer vlieg moet het wel soepel gaan, en niet kapot draaien.

Groeten,

Arie

De eerste hobbel is genomen, alles zit in een paar doosjes:
3WJdDAE.jpg

4YOHCnu.jpg

De motor draait ook, zat een beetje olie drap in
ix11yFK.jpg

En is weer schoon
YeEyPLp.jpg

Ook de carburateur is los
2BX0Jtd.jpg

En nog wat lange delen
m8eu9RH.jpg

Dus conclusie, vies/vet, maar geen rare dingen tegen gekomen.
Die moet weer in elkaar te zetten zijn.

Aandachtspunten:
- alle beweegbare punten goed schoon en gangbaar maken, zit dikke prut kleefolie op veel plaatsen.
- Kap van de koelvin netjes monteren, misschien dicht maken
- Verder alle onderdelen netjes schoon maken en waar nodig van vet voorzien
- Kijken hoe de vinnen gaan worden, er zitten nogal grote op, die gescheurd zijn, ik zie die verder nog nergens
- Evenals de steun voor de staartbuis, de staart weegt nogal wat, maar ik zie dat die wel bij de Heli Boy hoort
- En de kap zien te lijmen, de naad is bijna helemaal los, maar dat moet wel lukken.

Groeten,

Arie

Inmiddels wat tijd en een testbokje voor de motoren gemaakt.

De moki kan inmiddels bewegen, was helemaal vastgekoekt.

Dus ik heb de motor eens op het testbokje gezet:
J9Lx3hM.jpg

Alles nagelopen, bougie laten gloeien
Alleen bij het terugzetten van de bougie:
JtNfzf7.jpg

Zo te zien een oude breuk, gelukkig niet tijdens het draaien gebeurd, al kan hij er niet in vallen.

Maar heb nu even een probleem, dit is een maat die ik niet heb.

Wie weet welke maat gloeibougie dit is?

Of ga ik het gat groter maken voor bv een OS8 bougie?

uDFzZZW.jpg

Groeten,

Arie

Laatst bewerkt:
Geweldig om te lezen dit,ik ben net een generatie helies later begonnen.
Maar alles wat hier voorbij komt herken ik zeker nog.
Dit door bv het rc model journaal ,en hb.
Erg leuk om dit te volgen.

Maar heb nu even een probleem, dit is een maat die ik niet heb.

Wie weet welke maat gloeibougie dit is?

Of ga ik het gat groter maken voor bv een OS8 bougie?

Wil je zeggen, dat dat een gloeiplug met een andere draadsoort is????
Dat verbaast me...
Weet je ook WELKE draadsoort?

Weet je ook WELKE draadsoort?

Nog niet,
Hij is dunner, kwam net een OS-F plug tegen, die is dezelfde dikte, maar heeft een net iets andere draad, maar hij is door de midden, dus even lastig te meten

Groeten,

Arie

P.s. moet even verder kijken, zie dat die OS-F dezelfde draad als een OS-8 is, lijkt anders, kans dat er wat in de draad zit.

Ok,
Bedankt @brutus en @Rhelie

Als je weet dat ie moet passen, dan past het ook.

Voorzichtig wat heen en weer gedraaid, en het past netjes.

IMG_20210302_185138.jpeg

Inmiddels wel de spullen allemaal opgeruimd,

Testen komt de volgende keer weer.
Heb van middag een Thunder Tiger 36 laten lopen en een OS55

Groeten,

Arie

Zo een oude motor is dat toch niet ? wellicht is de schroefdraad in de kop beschadigd waardoor er geen nieuwe plug in wil

Ok. ik kocht als eerste een ongevlogen twin-jet die toen al een oudje was. En dat is ongeveer 35 jaar geleden. Maar in die Stamo zat ook een normale plug dacht ik. Of was dat er eentje met een bruggetje ?

Dit was er 1 met een bruggetje, lijkt wel koper,

En lijkt wat langet als een OS8, zou die OS-f kunnen gebruiken, maar dan moet ik eerst opzoeken wat de warmte waarden zijn.

Groeten,

Arie

Ok. ik kocht als eerste een ongevlogen twin-jet die toen al een oudje was. En dat is ongeveer 35 jaar geleden. Maar in die Stamo zat ook een normale plug dacht ik. Of was dat er eentje met een bruggetje ?
Die TwinJet had de eerste versie HB StaMo, een kamzuiger motor en nog hangend ingebouwd ook. Dat is de typische opstelling waar pluggen met een "Idle Bar" voor aangeraden werden.
Maar die Moki heeft volgens mij geen kamzuiger, die is gewoon Schnürle gepoort, en ook niet hangend ingebouwd. Daar is zo'n Idle Bar plug volkomen overbodig.

Back