Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Kan me vergissen, maar volgens mij precies het tegenovergestelde... Turbo blowers (druk) hebben achterover gebogen schoepen, afzuigkappen (volume) hebben voorover gebogen bladen. Sterker nog: Dat weet ik wel zeker...Voorwaarts gebogen fan blades leveren een hogere druk bij een lage snelheid. Achterwaarts gebogen blades geven meer snelheid bij lagere druk.
Ja precies zoiets heb ik nodig.
Ik ga me eens verder verdiepen in deze fans, niet te groot, niet te klein.
Voorwaarts gebogen fan blades leveren een hogere druk bij een lage snelheid. Achterwaarts gebogen blades geven meer snelheid bij lagere druk. Rechte blades een compromis tussen snelheid en druk. Denk dat dat ideaal is voor mijn toepassing.
Wat ik wel jammer vind is dat ik door die fans waarschijnlijk de mogelijkheid voor het plaatsen van een onboard generator verlies, daar moet ik ook nog eens iets voor bedenken.
Of gewoon achterwege laten....
Draait ook de verkeerde kant op...
Maar heb je wel een vliegwiel... weet niet of dat wenselijk is
Wederom goeie input heren, hier ga ik dit weekend mee aan de slag!
Dit vond ik op Wikipedia over de richting van de fan blades:
Forward-curved blades, as in Figure 3(a), curve in the direction of the fan wheel's rotation. These are especially sensitive to particulates and commonly are only specified for clean-air applications such as air conditioning.[18] Forward-curved blades provide a low noise level and relatively small air flow with a high increase in static pressure.[19] They are typically used in fan coil units.
Backward-curved blades, as in Figure 3(b), curve against the direction of the fan wheel's rotation. Smaller blowers may have backward-inclined blades, which are straight, not curved. Larger backward-inclined/-curved blowers have blades whose backward curvatures mimic that of an airfoil cross section, but both designs provide good operating efficiency with relatively economical construction techniques. These types of blowers are designed to handle gas streams with low to moderate particulate loadings[citation needed]. They can be easily fitted with wear protection but certain blade curvatures can be prone to solids build-up.[citation needed]. Backward curved wheels are often heavier than corresponding forward-curved equivalents, as they run at higher speeds and require stronger construction.[20]
Backward curved fans can have a high range of specific speeds but are most often used for medium specific speed applications—high pressure, medium flow applications such as in air handling units.[citation needed]
Backward-curved fans are much more energy efficient than radial blade fans and so, for high power applications may be a suitable alternative to the lower cost radial bladed fan.[20]
Straight radial Edit
Radial blowers, as in Figure 3(c), have wheels whose blades extend straight out from the centre of the hub. Radial bladed wheels are often used on particulate-laden gas streams because they are the least sensitive to solid build-up on the blades, but they are often characterized by greater noise output. High speeds, low volumes, and high pressures are common with radial blowers[citation needed], and are often used in vacuum cleaners, pneumatic material conveying systems, and similar processes.
Dat valt nog alles mee, toch?die kosten per stuk rond een €10tje.
Vandaag nog even lekker bezig geweest met google en er is veel aanbod aan koelvinnen of radiaal fans of impeller fans of hoe je het maar wilt noemen. Het volgende vond ik ook interessant: een halfpoelie van een scooter, dat zit op de vario om dat te koelen, en heeft ook de koelvinnen de goeie kant op.
Bekijk bijlage 430614
Het asgat is 16mm, daarmee is de totale diameter zo te zien rond 100mm.
Voordeel ook dat het zo te zien van gietaluminium is en dus heel makkelijk te bewerken. Ik denk dat ik morgen bij een scooteronderdelen webshop gewoon een hoop koelvinnen en halfpoelies ga bestellen, die kosten per stuk rond een €10tje. Dan kan ik zien en voelen of het wat is.
Is het niks stuur ik alles gewoon terug.
Levertijd bij Ali ongeveer 4 weken,
Bekijk bijlage 430821
Van alles wat ik nu op internet heb gevonden komt dit nog het meest in de buurt van wat ik nodig denk te hebben. Levertijd bij Ali ongeveer 4 weken, hopende dat het Suez kanaal weer open is.
Ik kan alleen nergens vinden hoe groot of klein dat ding is. Ik schat zo’n 100-120mm doorsnede.
Vandaag maar eens wat gaan tekenen in AutoCAD, dan kun je in ieder geval de maten mooi in verhouding zien. 120mm is wel maximaal hoor, groter wordt echt te lomp.
Toch maar custom made 3D printje laten maken. Dan hoeft de koppelingshouder/vliegwiel niet of nauwelijks aangepast te worden en kan de ignition pickup sensor ook mooi blijven zitten.
Nog even uitvogelen hoe ik een printbaar CAD-file moet maken
Nou... het gaat in elk geval momenteel even NIET via het Suez kanaal...Momenteel soms 10 dagen, gaat vrijwel allemaal per vliegtuig.