50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Maar kunnen die ook SLS printen (selective laser sintering)? Daarmee wordt het steviger dan "gewoon" printen.
     
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ah. Excuses voor mijn onwetendheid..

    Dat weet ik niet..
     
  3. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Geeft niks hoor, dat weet ik ook pas sinds een paar dagen nu ik me erin verdiept heb.
    Ik waardeer het meedenken sowieso heel erg!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  5. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Fan shroud dicht.png Fan shroud open.png

    Ik heb de Paasdagen nuttig doorgebracht, lekker met AutoCAD aan de gang gegaan. Heb de fan iets aangepast omdat het eerste prototype toch best behoorlijk groot was in verhouding tot de rest. Ik kwam online nog een mooie site tegen waarop precies uitgelegd werd hoe de fan shroud als een soort slakkenhuis steeds wijder wordt rondom de eigenlijke fan en hoeveel ruimte er nu precies tussen de fan en de shroud moet zitten. Heb dit dus ook mooi meegenomen in het ontwerp van de fan shroud, heb nu 2 slakkenhuizen ineen. Heb de fan ook meer op een centrifugaal fan laten lijken met meer en smallere fan blades. Omdat ik de carbon fiber frames van de heli niet teveel wilde verzwakken heb ik de fan shroud in 2 delen gemaakt zodat ze zijdelings in het frame om de motor geschoven kunnen worden. Ook zodat de motorsteun behouden kon worden waarmee de motor aan de bovenkant aan het frame vastzit en niet alleen op de bodemplaat. De motorsteun wordt ook gebruikt om de paarse base plate op vast te schroeven. Waar de twee helften van de fan shroud elkaar raken zit een kleine klikverbinding (soort clic-laminaat), zodat het toch 1 geheel wordt.
    Nu nog even afwachten wie de beste prijs kan aanbieden om alles te laten printen, want de verschillende online calculators geven ook heel uiteenlopende prijzen!
    Ook heel uiteenlopende technieken moet ik zeggen. Alleen de fan is vrij kritisch, moet wel sterk zijn. En de fan shroud wel enigszins temperatuur bestendig.
     
    Cnn en Johannes59 vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe bepaalt de vorm van het slakkenhuis de opbrengst van de fan, maar heel ruw gesteld: als je op een vooraanzicht van het fan wiel een raaklijn aan de binnenkant van de schoepen trekt, dan mag, beginnend van het raakpunt, dáár waar de binnenste raaklijn de buitencirkel snijd het slakkehuis niet meer dan een schoepslengte wijder geworden zijn. Dat is de max, anders krijg je gekke dingen aan de intree-zijde.
    Meestal is de divergentie van het slakkehuis veel minder, maar met zo'n dubbele uitstroom zoals jij hebt, ga je gauw te ver.
    Aan de binnenkant van de kap kun je ook nog een leischoep zetten die het rendement sterk vergroot.

    Ik kan niet zo heel mooi tekenen maar ik zal het idee straks even op papier proberen te zetten.
     
    Johannes59, Flyingfloris78 en Cnn vinden dit leuk.
  7. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik weet wat ik ga doen de komende dagen!
    IMG_6273.JPG
    IMG_6274.JPG
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb ook wel een vaag vermoeden wat jij gaat doen... :D

    Ben heel benieuwd...
     
  9. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Ziet er netjes uit! Nu afwachten wat het doet.
     
  10. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    De fan shroud is niet zo heel mooi geworden, maar dat is ook FDM geprint. Voor een prototype is het prima. Als het werkt laat ik die shrouds ook nog SLS printen, is wel een stukkie duurder. Maar die cooling fin ziet er echt strak uit!
    En vederlicht, dus ik ben niet heel bang voor vibraties.
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  11. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Na 2 avonden schroeven en afstellen vandaag een eerste test kunnen doen.
    Hier wordt ik wel blij van: de temperatuur kwam niet boven de 110 graden uit. Daarbij zit de temperatuur sensor aan de onderkant van de cilinder, terwijl de koellucht van bovenaf over de cilinder blaast. (Zie foto van cilinder, dat rode puntje onderaan is de temp sensor)
    Daarbij zit de sensor dus eigenlijk in de warme downwash van de fan. Tijdens het vliegen zal hier nog extra gekoeld worden omdat daar de vliegwind vrij overheen kan waaien.
    IMG_6281.JPG
    Ik ben nog niet opgestegen met m’n “trainingsonderstel”, omdat m’n throttle/pitch curve nog wat fine-tuning behoeft.
    IMG_6279.JPG
    Ook is er al een boutje losgetrild. Ik heb nog niks vast gelocktide, kan ook zijn dat dat boutje sowieso nog niet vast zat.
    En er komt beduidend meer lucht uit de fan shroud dan met die kleine computer fans.
    Dit heb ik alleen maar kunnen voelen op stationair toerental (1500 rpm), alles daarboven zou ik in dit geval rotorbladen moeten ontwijken .
    Maar met deze setup dus: hoe meer toeren, hoe meer lucht.
    Dus nu aan de gang met wat locktite en de throttle curves wat aanpassen.
    En ik denk dat ik het carbon mainframe rondom de ingang van de fan shroud nog wat opener ga maken zodat de lucht makkelijker bij de fan kan komen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cnn, Tamiya1970, frank3 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Prachtig dat het nu naar behoren werkt! . Fine tuning en vliegen, gaan met die banaan.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    110 graden stationair is nog behoorlijk heet hoor (mijn kleine .50 benzine heli, die ERG veel hitte problemen heeft gehad, liep al koeler dan dat), en
    Dat geldt maar tot je bedrijfstoerental bereikt hebt. Daarna ga je vliegen en is toerental min of meer constant, maar warmteontwikkeling belastingafhankelijk.
    Dus het kan goed zijn dat je nog fors hogere temperaturen gaat zien, maar tot 150 graden CHT zit je redelijk goed.

    Het is in elk geval hoopgevend, en (sorry, ik ben het helemaal vergeten) de vormgeving van de shroud kan ERG veel verschil maken v.w.b. de luchtopbrengst van een fan.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Goed bezig !! ben er erg benieuwd naar hoe dit zich houdt .
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  15. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Misschien kwam het niet goed naar voren in mijn tekst, maar die 110 graden is niet bij stationair maar bij hover toerental, ongeveer 6000 rpm op de motor. Net voordat de heli eigenlijk zou opstijgen dus.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ooooohhhhh.... aha! Ja, dan heb ik niks gezegd, dat is gewoon een prima bedrijfstemperatuur.
     
  17. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Na wat avondjes schroeven en tunen éindelijk gehoverd!!
    Met lichtelijk knikkende knietjes de eerste meters de lucht in.
    Totdat..... de telemetrie begon te piepen dat het toch allemaal wat te warm werd, K#T.
    Balen natuurlijk en ook eventjes een wat nu weer.
    Maar na thuiskomst ook research gedaan voordat ik verdere actie ga ondernemen.
    Wat blijkt, of wat heb ik tot nu toe gevonden. Brutus had sowieso gelijk met dat de opbrengst van zo’n centrifugaal fan valt en staat met de geometrie van de shroud en natuurlijk de fan.
    En de forward curved fan zoals ik die nu heb is helemaal niet geschikt voor deze toerentallen. Tot 1500rpm of zo werkt het nog wel (stationair kwam er best wat lucht uit) maar bij hogere toerentallen dus niet meer. De eerste test die ik deed had ik dus langer moeten doen op hogere toerentallen. Ook is de clearance in de shroud veel te groot, zeker omdat ik 2 uitgangen heb. DUS: waarschijnlijk komt er een backward curved fan die tevens een maatje groter wordt zodat ie strakker in de shroud past.
    Ik ga weer verder op onderzoek uit en daarna weer tekenen.

    Goed nieuws is er ook nog.
    De heli vliegt wel heel gemoedelijk, de Brain 2 kan m prima aan. De motor pakt heel snel op en start ontzettend makkelijk. Bovendien klinkt het echt mooi!

    Alleen nog de koeling en dan gaan!! Komt goed, ik ben op de goede weg
     
    Tamiya1970, Cnn en Johannes59 vinden dit leuk.
  18. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Ik zeg: ouderwets degelijke verdampingskoeler!
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tot welke temperatuur ben je gegaan?
     
  20. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Het alarm staat op 135 graden.
    Met landen en aftoeren erbij heb ik 139 graden gezien op de telemetrie
     

Deel Deze Pagina