Test: Methanolmotor op benzine

Om een hoger vermogen te realiseren maakten ze in de Duitse jachtvliegtuigen gebruik van methanol-injectie.
Na 1943 was het voor de Duitsers reeds een verloren zaak.
Toch hadden ze briljante ideeën. Radiografisch gestuurde bommen, tv camera in de bom.
Gevoellige tikken konden ze lang uit delen. Koste zeer veel levens overigens.

Wat ik begreep is dat de geallieerde kisten aardig moes van de Duitsers wisten te maken.
Ook al in fire power en zeer goede Naca airfoils... met dank aan instituut Naca.
De Mustang kon vlot gebouwd worden. Zat razend slim ineen.
De Thunderbolt kwam als ARF op locatie en kon in kort bestek worden opgebouwd
met behulp van de omkisting als bouw-tool, cq het krat waar ze in kwamen op het slagveld. Bijzonder clever.
De Bearcat heeft de oorlog net gemist. Niet te temmen.
Jets waren in 1943 reeds in ontwikkeling in de USA.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Om een hoger vermogen te realiseren maakten ze in de Duitse jachtvliegtuigen gebruik van methanol-injectie.
Na 1943 was het voor de Duitsers reeds een verloren zaak.
Toch hadden ze briljante ideeën. Radiografisch gestuurde bommen, tv camera in de bom.
Gevoellige tikken konden ze lang uit delen. Koste zeer veel levens overigens.

Wat ik begreep is dat de geallieerde kisten aardig moes van de Duitsers wisten te maken.
Ook al in fire power en zeer goede Naca airfoils... met dank aan instituut Naca.
De Mustang kon vlot gebouwd worden. Zat razend slim ineen.
De Thunderbolt kwam als ARF op locatie en kon in kort bestek worden opgebouwd
met behulp van de omkisting als bouw-tool, cq het krat waar ze in kwamen op het slagveld. Bijzonder clever.
De Bearcat heeft de oorlog net gemist. Niet te temmen.
Jets waren in 1943 reeds in ontwikkeling in de USA.
De Duitse toestellen waren superieur, echter overmeesterd door aantallen. En brandstof tekorten.
 
Ik ga mee met serge en dan dus niet alleen tekort maar ook nog slechte(re) brandstof. Maar de Duitsers (ik werk er dagelijk mee!) zijn goed in overdenken en te dure oplossingen maken. Ik denk dat dat afgezien van gebrek aan resources ze ook de das om deed. Te mooi en kostbaar en daardoor sowieso minder in de aantallen.
 
Wellicht een nog grotere factor was het gebrek aan ervaren vliegers. Daar de geallieerden rotaties konden uitvoeren, was het bij de Duitsers geen uitzondering dat ervaren rotten (pre 1940 opleiding) tot wel 5 jaar operationeel vlogen en nieuwe aanwas onder dreiging van geallieerd lucht overwicht met minimale vlieguren hun dood tegemoed vlogen aan het front. Daarbij moeten de doden door vlieg incidenten ook niet uirgevlakt worden, die lagen soms hoger dan door vijandelijk vuur. Door bijv landings incidenten met het beruchte smalle landingsgestel van de 109...
 
Leuk verhaaltje hier... uiteraard een stevige ontwikkeling... De Duitsers waren kanonnenvlees.
Tuurlijk. regime storte in. Klopte geen fluit meer van de aanvoer. Was ook de bedoeling.
Know how was er wel... Ook de bere sterke diesels in de Schnellboote waren high-end.
Op papier onoverwinnelijk... maar in de praktijk zeer vaak in de soep gedraaid.
Maar het werd alles gebouwd met pittige dwangarbeid.
Van de straat geplukte Nederlanders etc. Heel blijven van techniek was een ander verhaal.
Van uitgehongerde mishandelde arbeiders kan je niet veel verwachten...


Matter of opinion... en die verschillen natuurlijk... op papier...
https://en.wikipedia.org/wiki/Republic_P-47_Thunderbolt

De 190 natuurlijk met een fraaie brommer... op papier... hoog begaafd...
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_801

https://historycollection.com/dogfights-top-10-fighter-planes-world-war-ii/4/

https://www.warhistoryonline.com/military-vehicle-news/ten-of-the-best-fighters-of-wwii.html


Oorlog is een systeem. Die met de beste constante wint.
De industrie in de USA draaide op volle toeren. Als een stoomwals.
 
Laatst bewerkt:
Tsja.. Die hadden ook de luxe dat ze niet 24/7 werden platgebombardeerd...

Dwangarbeid...mijn overgrootvader werd voor dwangarbeid naar Polen gedeporteerd.. Deels zwervend en te voet terug weten te komen naar NL. Tot aan z'n graf gezwegen over de ervaringen. Morgenochtend zonsopgang hangt hier de vlag weer half stok (aangepast vlagprotocol net als vorig jaar. Normaliter vanaf 18:00, nu de gehele dag).
 
De Duitsers probeerden zelfs met hout een brood te bakken. Dar is ze niet gelukt. Bleef bij houtje bijten.
Ook synthetische consumeerbare olie waren ze mee bezig.
Uiteraard werden de ontwikkelingen getest in de concentratiekampen.

Natuurlijk was die benzine goed genoeg. Behalve dat het nogal wat energie koste om het te maken.Alles uit teerkool en kolen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fuel

De benzine zal vast constant zijn geweest. Hoewel het stevig gebombardeerd werd,
ondergronds moest. Gebouwd door dwangarbeid.Zie verder Wiki.

Dat de USA niet gebombardeerd werd was doordat ze er geen vliegtuigen voor hadden.

De Blohm & Voss vliegboot, 1 gebouwd, had een nucleaire bommenwerper moeten worden.
Ze kregen de bom niet voor elkaar. Ze hadden Einstein en Oppenheimer, Fermi niet aan boord.
Ze waren wel close. Schijnt in Polen een test te zijn gedaan met een device.

Met duikboten hebben ze voor de Oostkust wel een ravage kunnen aanrichten.
Men had amper verdedigingsmaterieel in het begin, 1941, niets eigenlijk om er wat aan te doen.
Het werd verzwegen in de media. Om de zaak niet moreel te frustreren.
Veel later kwam het op orde en Navy tonnage rap geproduceerd kon worden in duizelingwekkend tempo.
Materieel algemeen niet alleen voor de Britten, ook voor de Russen...
Duitsers uit het zadel meppen, en ook nog evenjes de jappen op hun nummer zetten.
Niets aan de Duitsers was superieur, het ontbeerde niet aan technische kennis.
Voor de oorlog was Duitsland marktleider in techniek.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet hier nog veel boeken over hebben. Geërfd van mijn opa, die was geobsedeerd/liefhebber van ww II toestellen.

Was destijds te werk gesteld bij Schiphol door de Duitsers, hij moest daar de kabels van rolroeren vervangen onder leiding van de Duitsers. Het enige wat hij ooit vertelde is dat hij een zeilbootje van de kruidenier had gekregen die onder hun huis een winkeltje had.

Hij had vervolgens een oud stukje rolroer kabel meegenomen, wilde hij gebruiken voor de mast van zijn zeilbootje. Een Duitser had het gezien en hij werd toen in elkaar geslagen, uitgekafferd en gewaarschuwd dat hem sancties werden opgelegd als hij ooit nog zoiets deed omdat hij het mee naar huis wilde nemen. Dat is hij nooit vergeten

Staat natuurlijk in schril contrast met overige gebeurtenissen.
 
Mijn vader heeft op het nippertje een razzia of 2 a 3 overleefd. Om opgepakt te
worden voor Arbeidseinsatz.
Is op de vliering gaan schuilen via een goed verborgen luikje.
Deur in Haarlem werd zowat ingetrapt. Bitte etc. was een bevel, geen verzoek!
Het huis doorzocht door soldaten t/m de kruipruimte.
Ze hebben hem niet gevonden. Mijn Opa zei dat hij weg gelopen was.
Dat pikten ze. Ze zijn wel meerdere keren geweest om te controleren.

Bij de inval in Nederland had de overheid een uitmuntend burgerregister opgesteld, landelijk, tot in groot detail uitgeplozen.
Daar heeft de bezetter sluw gebruik van gemaakt. Kat in het bakkie!
Men heeft er nog steeds een handje van in dit land, als een strop om de keel.
Beziet Den haag thans in de politiek.
Thans is die registratie in dit moderne tijdperk nog veel scherper en diepgaander en unfair...
Dus mochten de Russen leut hebben...Vluchten is onmogelijk.

Dat Duitse materieel is 'fascinerend'... er over lezen in alle 'fascetten' is intrigerend.
Historisch heeft het een plek, en daar kan je niet omheen. Superieur? Nee, onmenselijk... ja...
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Bij de inval in Nederland had de overheid een uitmuntend burgerregister opgesteld, landelijk, tot in groot detail uitgeplozen.
Daar heeft de bezetter sluw gebruik van gemaakt. Kat in het bakkie!
Nou... helaas hebben heel veel ambtenaren, vanuit het goed christelijke principe dat wie er ook de baas is, "het aards gezag is door God gegeven, dus is het Gods wil wat er gebeurt", aanvankelijk zonder enig bezwaar meegewerkt aan dit misbruik van ons bevolkingsregister...
 
Ik had altijd begrepen dat die duitse synthetische vliegtuigbenzine juist tamelijk goed was (beetje Aspen-achtig) van heel constante kwaliteit?

Voor iedereen super interessant zijn de filmpjes van Greg op YouTube:


In deze vergelijkt ie de 109 en de P51. De Geallieerden hadden later in oorlog 150 Octaan en daarmee veel klopvastere motoren en konden er zo met meer drukvulling werken. Ergens rond de 12min in et filmpje..

Ik ben techneut en smul van alle ww2 toestellen. Dan vergeet je even de gruwelen van oorlog op zich. Das wel es lastig..
 
True... Een paar jaar geleden kreeg ik de kans om in de cockpit van een 109 te stappen, wist niet wat me overkwam. En ik ben niet helemaal onbekend met vliegende warbirds, het sleutelen er aan (Yak3U) en deelnemen aan airshows maar dat was toch wel een mega kick. Daarnaast staat bij mij de plank vol met voornamelijk Luftwaffe gerelateerd materiaal en het Uboot wezen.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Dure aangelegenheid een p51 nu nog te vliegen qua brandstof dan denk ik. Zat er zoveel lood in of hoe kreeg men dat octaan getal zo hoog
 
Zat er zoveel lood in of hoe kreeg men dat octaan getal zo hoog
Voor zover ik weet zat er inderdaad heel erg veel lood in, maar of dat het enige was wat er anders aan die brandstof was, dat durf ik je echt niet te zeggen.
Ik heb wel begrepen dat een van de nadelen van die 150 octaan brandstof inderdaad een hogere vervuiling van de kleppen door de toevoegingen was, dus het kan heel goed zo zijn.
 
Mooi stuk idd. Kwam redelijk naar het einde van de oorlog al. Toen zaten de Duitsers al.in et nauw. Maar toch. THX voor sharing!
 
In 1941 startte de USA op. In 44, dus 3 jaar tijd was er Normandië.
Werd er stevig terug gemiept.
En een enorm arsenaal aan wapens. Slagschepen, duikboten etc. Nieuw ontwikkelde motoren.
Van 0 naar 100 in een supersprint. Van een P40 als stock jager naar hotrods.
Wat piloten ervaring betrof... werden gevlogen door +18 jarigen zonder vrees of angst...
De Amerikanen bouwden. De Duitsers verbranden over de ruggen van dwangarbeid en levens die niets waard waren.Aangestuurd door idioten.

Jet age opstart. USA liep achter bij de Engelsen. Ontwikkeling van de P80 is interessant.
Frank Wittle en zijn turbine. De Gloster Meteor. In Duitsland Hans von Ohein, uiteraard geniaal. En in 1943 kon het ingezet worden... Die Me's zijn indrukwekkend. In het Deutsches Museum staat een opengewerkt exemplaar. Daar wil je wel even een krukje bij zetten als het museum dicht gaat... technisch gezien...
https://de.wikipedia.org/wiki/Turbinen-Strahltriebwerk

In 1944-45 hadden de Duitsers de Arado ontwikkeld, als fotoverkenner. Ding liep als een speer.
Men was er voor beducht, het kon behoorlijk roet in het eten gooien.
Om de Duitsers te intimideren heeft men een P-80 Stooting Star op Sicilië gepost.
Waar er 1 van is, zijn er meer wilden ze de Duitsers duidelijk maken... gezien de grote aantallen bommenwerpers boven Duitsland. Pure intimidatie.
Maar de P-80 had nog z'n problemen op betrouwbaarheid. Later kwam het wel goed.Was het T-33 geworden.

Van de P-80 opvolger is een ARF jetje... Freewing... als T-33, alleen heb ik daar het geld niet voor over...mooi is het wel. Ik zou er te weinig mee vliegen. En dat is zonde van de 6S pakketten.

Maar de vorm is wel mooi. Niet voor niets veel getekend in oude strips... die ik me van vroeger herinner.
De futuristische vormen kwamen in zekere zin terug in auto-ontwerpen USA...
De kistjes liepen wel vast op de geluidsmuur... dat was de grens.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Dure aangelegenheid een p51 nu nog te vliegen qua brandstof dan denk ik. Zat er zoveel lood in of hoe kreeg men dat octaan getal zo hoog
Tegenwoordig Avgas 100. Ongeveer €2,70 per liter. De brandstof zijn niet echt de kosten tegenwoordig, het onderhoud en de vlieguren op de V12 motor des te meer. Als ik het mij goed herinner zitten de kosten per vlieguur (all in) rond de €2000.

De Yak3U zit rond de €1500 per uur, en die kist verbruikt op kruissnelheid zo'n 2,4L brandstof per minuut.
 
Nou ik weet niet wat octaan 150 kost. Ik betaal voor 115 al 4.50 de liter..

Maar ik geloof graag dat de overige kosten erg hoog zijn. Waarschijnlijk geen issue voor de mensen die met een p51 vliegen.
 
Back
Top