Een klein beetje ontwikkeling qua koeling...
De spacewalker, een van mijn op zich leukst vliegende kistjes, heeft vanaf het begin tamelijk "beperkt" gevlogen vanwege toch wel koelproblemen. Niks wat heel erg onoverkomelijk was, je moest alleen niet al te gek doen met het gas, want hij werd altijd tamelijk vlot, tamelijk warm.
Daar ben ik met tussenpozen mee bezig geweest, met tot nog toe weinig echt spannende resultaten.
Tot vandaag...
We praten nu over September 2018: Ik ben er mee begonnen, een soort van "heat sink" onder de bevestigingsflenzen te maken, die nul meetbaar resultaat leek te hebben. Ongetwijfeld voert het warmte af, maar op een plek waar je niks kunt meten.
PS: ik ben er tot op de dag van vandaag van overtuigd dat hoewel deze plaat geen meetbaat effect op de cylinderkop temperatuur heeft, hij wel de temperatuur van het carter (en dus de olie daarin) een beetje binnen de perken houdt.
Tegelijk met die heat sink had ik ook een luchtgeleiding onder de kap geplaatst, die als doel zou moeten hebben, om de lucht die door het rechter inlaatgat van de motorkap komt, richting cylinder zou brengen. Ook dat gaf geen meetbaar verschil.
Beide zijn op deze foto te zien. De luchtgeleider is het roodgeschilderde houten dingetje links van de motordrager.
Omdat dat geen meetbaar verschil gaf, kwam al vrij vlot (een week later, om precies te zijn) een "koelplaat" tussen kop en kleppendeksel geklemd, en die deed wél iets. Niet heel erg veel, maar toch merkbaar een verlaging van de koptemperatuur.
Maar ik wilde meer, en kwam op gegeven moment met deze "hybride koelplaat/tunnel" op de proppen. Dat was October 2020.
Dit zag er op zich goed uit, en het koel-oppervlak was fors groter dan de eerdere koelplaat... Maar... Het resultaat was nogal dubbelzinnig: op de grond was het koelend effect bijna nul, in de lucht gaf het weinig verbetering. Wel iets, maar bij lange na niet wat ik gehoopt en verwacht had. Ondanks dat ik hier een fors aantal maanden vrij probleemloos mee rondgevlogen heb, het was toch de oplossing nog niet.
Dus... er moest verder gekeken worden. De eerder genoemde luchtgeleider van de bovenste foto zat erg "los" in de motorkap, en toen ik dat ding ontwierp had ik nog eigenlijk nul ervaring met baffles. Die ervaring deed ik pas op met de FW190, waar een strak passende tunnel om de motor, in combinatie met die hybryde koelplaten hele goede resultaten gaf.
Dus gezwind de luchtgeleider middels pasgemaakte schotjes zodanig verbouwd dat hij strak tegen de motorkap ligt, en de lucht dus nergens meer heen kan, behalve met enig geweld langs die cylinder geperst te worden. Dat was ongeveer 2 weken geleden.

nou... Dáár verwachtte ik, gezien de ervaring met de FW190 echt héél veel van...

niet dus... het werd alleen maar slechter. Goede raad is duur, dus op het veld (ik kon verder toch niet zoveel doen) de hybride kap/tunnel verwijderd, en zowaar, er kwam weer een aanzienlijk deel van de koeling terug, sterker, zelfs zonder hybride kap was met die betere luchtgeleiding de koeling beter dan voorheen mét kap maar zonder luchtgeleiding.
Blijkbaar werken die luchthappende hybride kap, en de luchtgeleider onder de cowling elkaar tegen.
Dus is nu de oude rechthoekige koelplaat van foto 2 weer terug, met de verbeterde luchtgeleiding, en verdomd als het niet waar is: vanmiddag een volle minuut vol gas gevlogen en ik zat nog steeds vrij van het hoog-temperatuur alarm. Niet heel erg ver, maar ver genoeg om er niet bang voor te zijn.... De grafiek liet zien dat er op dat moment nog een hele lichte stijgende (maar wel afvlakkende) trend was, en als die trend zou doorzetten, zou er nog minstens nóg een minuut vol gas in zitten. Heb niet echt gepusht, maar ben de hele middag niet in de buurt van het alarm geweest, en het brandstofverbruik is significant toegenomen, omdat ik gewoon veel harder kon rondvliegen.
Of ik echt een hele vlucht lang vol gas kan houden weet ik niet. Hoeft ook niet. Laat ik het zo zeggen: ik kan langer vol gas houden dan ik leuk vind (ik ben nu eenmaal geen race-piloot...).
Ik heb dat wel vaker, dat het een hele tijd duurt voordat er een inval of idee komt, of dat ik bij toeval een hint in de goede richting krijg, en ook nu heeft het al met al 4 jaar geduurd, maar DIT probleem is opgelost... Eindelijk.
De rest van de motoren gaan ongetwijfeld ook wel lukken.