Mijn stukgatie en ik hadden een diepe band. Beetje te vergelijken met een mooie vriendin, alleen heeft ze borderline, ( haat liefdes verhouding, en verborgen gebreken hoofdstuk) Ze begon ooit als een S. Alleen het frame is gebleven, zonder te overdrijven is al het overige vervangen. Het idee was carrillo drijfstangen in het originele blok en frisse lagers. Toen het blok eruit was gehaald kwam ik een akra evo3 wsbk systeem tegen voor een 1098R(1198cc)(zeer zeldzaam, alleen aan een aantal wsbk teams geleverd in de testfase) in zuid Duitsland, daar zat veel mooi spul. Dit paste alleen niet op de 1098cc koppen. Dus zou andere flenzen laten maken. Dat was het plan!
In die tussentijd was er een 1098S aan flarden gelopen op de testbak. Big end lagers te krap af fabriek, was een kwaal bij 1 productie jaar. De mijne viel er ook onder.. dus voorkomen is beter dan genezen. Ding moest uit elkaar.
Hier is de desbetreffende 1098S. Blok had wat extra koelgaten gekregen. De vloeistof wat je op de achterband ziet is olie. Erg gevaarlijk als het net in een bocht gebeurd.:
Maar toen ik net de drijfstangen had besteld kwam er een zeer zeldzaam 1098R blok voorbij op het net. Een monteur van De Biggelaar.. blok zou gereviseerd zijn. 7k betaald en blok mee..
De kleppen bleken uitgesteld te zijn. Daar er titanium kleppen inzitten is de nieuwe zittingen inslijpen onmogelijk. Dat moest met de oude gebeuren. Zouden nieuwe pankl drijfstangen inzitten. Maar die hadden last gehad van mee draaiende lagerkappen. Titanium drijfstangen zijn vaak ovaal. Worden pas rond bij hogere toerentallen en bedrijfstemperatuur. Tevens moeten deze ook erg vaak vervangen worden. Volgens HdeB te vergelijken met kauwgom. Het titanium wil ook genoeg rekken om de kleppen te raken richting de 12k rpm. Wel licht en sterk. Maar niet echt de eigenschappen die je wilt. Althans niet als je geen fabrieksteam bent die een blok elke race demonteerd en even aan 4k nieuwe pankle drijfstangen erin pleurt.
Dus dat werd een blok revisie. Bleken ook sommige standaard 1198 tandwielen in de bak te zitten. Dus in Italië op zoek naar een R bak.
Nieuwe lichtere HC zuigers.
Nieuwe titanium kleppen.
nieuwe nokkenassen
EVR slipperclutch 48T met gesinterde platen. Was net een aan uit schakelaar met wegrijden. Maar de koppeling slipte anders in zijn powerband. Een zeer snerpend ijzer op ojzer geluid met koppelen. Ik doel niet op het standaard koffiemolen geluid hihi
Bende lag toch los. Dus ook direct nieuwe zand gegoten carters geplaatst. Origineel waren ook zand gegoten op de 1098R, Maar ivm de planning hoog vermogen eruit te halen ze vervangen. Er stond nog 1 set te koop in Italië.
Drijfstangen vervangen voor carrillo drijfstangen. Deze zijn van gesmeed staal. En belachelijk sterk. Weer een set moeten bestellen, want de reeds aangeschafte 1098s drijfstangen pasten niet(1098s 1098cc 1098R 1198cc) Kon allemaal net met de krukas, daar deze gebalanceerd was met de originele titanium drijfstangen. Daar heeft HdeB een poosje bij gezeten.
Toen dat klaar was was het opzoek naar gasklephuizen. Een 1098S heeft 1 injector per cilinder, een 1098R 2. Hadden de illusie dat het het zelfde zou zijn als bij een 1198S. Maar dat hadden we verkeerd gedacht hèhè. Dus in Duitsland originele 1098R gasklephuizen gevonden, kwam er achter dat de R hoofdzakelijk voor duuRRRR staat.
Toen kwam verhaal ecu. Die herkende geen 4 injectoren. Dus een R kabelboom opgezocht. Was een uitdaging omdat de meeste circuit fietsen een verknipte kabelboom hadden. En zeer weinig R modellen in goede conditie worden in onderdelen aangeboden. Toen ik die had en een Juiste ecu was het zoeken naar de DTC(ducati traction control). Anders werkte het niet. Dat betekende nieuwe sensoren. Steunen en nieuwe remschijven voor een R. Daar zaten de nokjes in de bevestiging van de zwevende magneten voor de dtc sensor,
Toen dat voor elkaar was moest er een dtc ecu komen. Moest horizontaal in het subframe komen. Dus een 1098rs subframe gevonden. Was ook van aluminium.
Kappenset van een R had ik ooit al aangeschaft toen het nog een S was. Koste een vermogen. Maar wel erg gaaf te zien.
R Kroonplaten. Had ik nog van een circuit 1098R die ik in het verleden had gehad.
Een nieuwe originele1198sp tank gekocht. Is van aluminium dus ongevoelig voor de slechte brandstoffen met alchol die de kunststof tank konden aantasten( heb vele gezien die als een pudding in elkaar zakten). Iets meer inhoud. En vooral zeeeer mooi.
Naja toen ik al 3 1098R modellen zo een beetje nieuw had kunnen kopen besloten het af te maken.
Een nieuwe NCR hoogte versteller van Titanium, het werd toch al een Belachelijk gebeuren, de gouden Marchesini 1098R wielen.(nieuw, gebruikte zijn link ivm corossie) Alleen dan in gesmeed magnesium ipv aluminium waar de R mee kwam. Belachelijk licht en ging er toch niet mee in vochtige omgevingen rijden. Stond in een verwarmde garage.
Toen moest er nog een een R achterbrug in en R naaf.
Een EVR airbox 1098R intake. Speciale venturi's boven op de gasklephuizen in de airbox.
LighTech rearset
Er zat al ohlins op de S maar er was natuurlijk beter spul, dus bij HK een setje FGRT 211 is R&T vork, NIX30 cartridge erin en gefreesde asopname. En een TTX 36 demper. Ohlins Gp stuurdemper met dubbele zuigers.
Brembo GP pompen. Op de foto nog met de originele koppelingspomp. Foto was ten tijde van de taxatie. Toen was de koppeling nog niet binnen. Een hel nieuwe spullen uit Italië te krijgen die niet in stock zijn. Speciale cnc stuurbediening moeten aanschaffen. Dat paste niet meer met de GP pompen. Rvs goodridge leidingen maar direct.
Toen begon verhaal ontsteking. De originele bobines waren niet krachtig genoeg voor een vonk met deze hoge compressie. Raar inhouden op dyno. Een fabrikant gevonden die zeer krachtige bobines maakt. Dacht MSD bobines. Kan ook Dyna geweest zijn.
Toen begon het verhaal startkoppeling. Die begon te slippen. Startmotor ging niet snel genoeg rond. Eerst het startrelais vervangen en veel dikkere kabels gemonteerd. Elke keer als de motor afsloeg tijdens het aantrekken van mijn pak kreeg ik hem never meer aan. Accu ondertussen ook leeg. Een loodaccu wilde ik niet( ben panisch voor corossie), wel even geprobeerd ipv van mijn destijds gebruikte lithium accu maar was ook niet voldoende. Daarna een nieuwe startmotor en een kleine lithium accu van een rally auto gemonteerd. Was belachelijk duur, maar kon een belachelijk hoge startstroom leveren. Meende 900 ampère. Dat ging goed
Ik was hierna wel genezen haha. Ik had in de tussentijd een ongeluk gehad met een andere motor, ik vond de Duc prachtig. Mooiste motor ooit. Maar was er klaar mee. Ik reed vaker op mijn KTM 690 in de buurt rond. Lange stukken rijden geen tijd voor destijds. Het was een niet eindigend project. Financieel in wat ruiger vaarwater terecht gekomen. Het budget ohne ende wa leider nicht mehr.
Heb er veel verdriet van gehad dat hij is weggegaan
Maar karakter heeft een Duc. Als je gek bent op techniek is het ook om je vingers bij af te likken.