Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    1 mm...
    Ik weet niet in hoeverre that zoden aan de dijk zet, want er is relatief maar een vrij gering contact-oppervlak tussen kop en plaat, namelijk alleen maar het "pakkingvlak", en je gaat niet meer warmte kwijtraken dan wat dáár passeren kan.
    Ho ho... M2,5... Straks worden ze verdrietig...
    Dat valt overigens uit te tappen naar M3 in geval van nood.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ohja... 2,5mmm gister in de hand gehad... nieuwe tuimelaars van Just ASP gemonteerd...
    Iets robuster dan de OSjes...
    Koud alu werkt als een spons op hitte...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... Dat Maakt Saito's, met hun uit één stuk alu gegoten kop/cylinder zo geschikt voor conversie.
    Bij alle andere motoren zit die stalen voering als een heel vervelende warmte"dam" in de weg, en kan de hoofdmoot van de hitte niet goed afvloeien naar het onderblok.

    Ik heb er wel eens over gedacht cylindervoeringen uit Aluminium te laten maken, maar ik zou niet weten welke oppervlaktebehandeling er nodig is en wáár dat gedaan kan worden. Ik wéét dat het kan, want Enya, en bij mijn weten ook YS gebruiken die technologie.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan moet je voor brons en chroom kiezen. Wordt een dure. Maar in de USA maken ze het aan de lopende band voor speedboaters. Al die oude motorconcepen worden daar in stand gehouden.

    En gaan voor rechromen met nieuwe zuigers.

    Er over gelezen. En nu begrijp ik hoe klempassing ABC wordt geproduceerd.

    De bus heeft eeuwig leven, chrome wordt elektrolytisch weg genomen, en dan weer opgebouwd met elektrolyse. Daarbij worden truckjes toegepast om het op de bus egaal en met gelijke dikte neer te laten slaan.
    Is dus niet het busje pardoes onderdompelen, maar eerst in een speciale canister te plaatsen.

    Uiteraard is dat goor werk.
    Zou je dat thuis willen doen… de gassen zijn uiterst corrosief.
    En doet glas wit etsen.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Daarbij worden truckjes toegepast
    om het op de bus egaal en met gelijke dikte neer te laten slaan.


    Dat opdampen heb ik gezien bij een bedrijf in Blerick-Venlo.
    Zij coaten bijvoorbeeld slijtproducten zoals lintzagen en noem maar op.
    Het is de techniek waarmee hardmetalen, widia gecoat worden.
    Niet om thuis te doen denk ik.

    Veel modelbouplezier,
    Willum
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen idee of Brons zo goed warmte geleidt...
    Het gaat niet om hoeveel warmte het kan hebben, het gaat om hoe je die hitte UIT de cylinderkop trekt... En dat lukt het beste met een Aluminium cylinderbus.

    Ik weet niet beter, dan dat bij ABC de klempassing na het verchromen in de chroomlaag geslepen wordt, en weinig met het verchromen zelf te maken heeft.
    Bij Nikkel is de bus taps en word een heel precies gecontroleerde laagdikte opgebracht die (als het goed is) weinig of geen nabewerking nodig heeft, maar bij Chroom moet je dus na het verchromen de boel op maat honen.

    Volgens mij is Widia nogal iets heel anders dan chroom? Dat is iets met Wolfraamcarbide of Kobaltcarbide. Heel ander proces en ook een heel andere oppervlaktekwaliteit.
    Eigenlijk de enige van dit soort coatings die ik ken die voor cylindervoeringen gebruikt wordt, Nikasil (Nikkel-Silicium Carbide).
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Volgens mij is Widia nogal iets heel anders dan chroom?
    Dat is iets met Wolfraamcarbide of Kobaltcarbide.


    Het beschreven voorbeeld gaat over coaten.
    Hardmetalen en widia.
    Deze krijgen via coaten betere (oppervlakte) eigenschappen.
    Volgens mij beschrijft sandvik het proces en de laagopbouw met de dan nieuw verworven eigenschappen.

    Ook hardverchromen is mogelijk via het galvanische proces.
    Hardverchromen, bekend voorbeeld zuigerstangen van buldozers.

    Willum
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er poppen gelukkig ook zaken op, op nieuwe fora.
    Om de foto's goed te kunnen bekijken, maar lid geworden.
    Intiwaters.com

    De leut: Ga je thuis her-chromen, is je garage je bouwhok, je gereedstchapskast/-rek verroest per direct.
    Staat je auto in de garage... de ruiten slaan wit uit... en meer...
    Ruzie met de buren zit er wel in, of met de vrouw, bijkomend een dode kat of hond... etc..
    Bijwerkingen erger dan een OS 46 AX op waterige methanol met SKF lagers... ipv de 1 euro puntzaklagers :D maakt slechts knorrig... haha..

    Dus de ruimte moet er op ingesteld zijn...Ik heb het artikel even in PDF gezet.
    Bijgewerkt, bij de uitdraai werden het smalle banen tekst, dus dat even breder gezet in Adobe Acrobat Pro... iets leesbaarder, maar veel vellen...

    De 64 bijbehorende plaatjes heb ik op mijn HD-schijf gezet en even gecomprimeerd in een zip bestand, 5,4 Mb... Kunnen per mail, als je geen lid wilt worden...

    De foto's ga ik hier niet inmikken. Ook een beetje uit... vul maar in...

    Het toont de complexiteit van de zaak. Lijkt maakbaar, zo logisch, maar het voorwerk is enorm.
    Ik denk dat 1x een frisse fröbel wel een resultaat op levert. Met de juiste hoonsteentjes wel iets te flansen is.
    Beetje geluk mag... maar direct bij de eerste keer een treffer?

    Maar de grote constante op toleranties toont de man in het verhaal.
    Leest over de bronzen bus en over de aluminium verchroomde bus.
    De bronzen bus kan keer op keer hergebruikt worden. Alu is eenmalig...

    Maar machtig interessant verhaal... met lid worden kan je de plaatjes vergroot zien...
    https://www.intlwaters.com/threads/...g-of-aluminum-brass-or-steel-cylinders.71888/

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2021
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D ja, allemaal mooi en prachtig, maar ik HOEF geen tapse cylinder met een passing van duizendsten... Ik hoef alleen maar een rechte aluminium bus met een harde oppervlaktelaag... Mijn viertaktmotoren hebben allemaal zuigerveren, he?
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mail die man en hij maakt je een ‘vierkante’ bus.
    Vond de informatie wel verhelderend. En zeker het inspannen in de bus in een trommel, om vervolgens in een galvanisch bad te gaan…
    Ik heb het bijgeplaatst opdat ook anderen mee kunnen lezen. Informatie kunnen opslaan.

    En ja, brons geleid beter dan staal en heeft nagenoeg dezelfde uitzettingscoëfficient als aluminium.
    @willum
    Dat kan ook een verbetering voor warmteafvoer opleveren?
    Zie je oude Super Tigre. Brons ipv staal en toch zuigerveer? Vast een reden voor geweest.

    In theorie kan je een verlengde bus draaien, inclusief de aanleg. De verchroming zal aan de uiteinden minder zijn, dat zou je kunnen opvangen met een verlenging?
    De bus buitenzijde voorzien van een masker waar geen chrome mag zitten.
    Daarna kan de bus verder afgedraaid worden, tot de aanleg of...
    geslepen om rafeling te voorkomen etc.?
    Dan heb je de bus op maat.

    Verchromerijen kunnen de dikte bepalen, zeer nauwkeurig.
    Grote factor... het kost gewoon zeer veel tijd...

    Met een Matlock drie potige hoonsteen kan je met remolie of hoonolie de hoonsporen aanbrengen, dat gaat bliksemsnel.
    Het kan ook met een hoonborstel.
    Dat is een als het ware een pleeborstel met aan de tippen schuurmateriaal gesinterd.
    Die hebben een tolerantie rond een bepaalde diameter. Daar selecteer je op.
    Ik heb zo een tool ooit gekocht om de bus van mijn Moki 20cc op te frissen.
    Is uiteindelijk een nieuwe toen geworden.

    In het verleden hoonde ik met regelmaat een remcilinder of koppelingscilinder op. Nieuwe cupjes, en was de auto in een handomdraai weer mobiel.
    Maar was over en uit als de roestpitting te groot werd. Dan moest alles vervangen worden…

    Maar goed, voor wat het waard is.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2021
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En.... Sóóóóódeknetters... wat werkt DIT goed.... Serieus. in één klap van alle kritische situaties af, ik kan gewoon probleemloos 8500 toeren volcontinue draaien en de Ogar is opeens een redelijk sportief rondvliegende motorzwever geworden.
    Voorheen kon ik na de lancering ongeveer 15 a 20 seconden vol gas houden, waarna ik terug moest nemen tot ongeveer 7000 toeren om niet in de temperatuurproblemen te komen. Nu was die 7000 voldoende om hoogte mee te winnen, maar niet heel erg snel, en als ik "warmtebudget" wilde houden om vol gas uit een netelige situatie te komen, dan moest ik ongeveer 6000 toeren max aanhouden, waarmee ik nét comfortabel hoogte mee kon houden.
    Doorstart o.i.d. was geen écht probleem, maar laagvliegen deed ik niet graag vanwege de beperkte uitwijkmogelijkheden naar boven.

    Na de modificatie, comfortabel met 8500 toeren continue rondvliegen en dan zelfs nog een (weliswaar klein) haartje headroom overhoudend, zijn low passes op 1 meter hoogte en krap/steil gevlogen bochten op geringe hoogte geen enkel probleem meer, en gasgeven hoeft niet want je kunt op dat toerental gewoon probleemloos wegklimmen naar veilige hoogte.

    Ik kon het goed merken aan het brandstofverbruik, want ik denk dat ik in ruim 40 minuten tijd toch a gauw 250 a 300 ml weggestookt heb, en normaliter bleef dat toch beperkt tot zo'n 150 ml.

    En Zaterdag wordt het wéérzo'n mooie rustige dag...
     
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Da's mooi Brutus! Het koelelement en + geforceerde koeling? Zeer efficiënt in de opstelling?
    En heeft de stroomlijn van de cabine-romp er iets mee van doen...
    Mooi resultaat zeg! Top!
    Gr Bas
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vond het ook tamelijk verbazend, dat het ZO veel effect had. Wat helemaal verbluffend is, is dat als ik gewoon met een lekker "sportief" gangetje van zeg, 6500 tot 7000 toeren (dan draait hij ergens rond de 115 graden CHT) rond "jakker" en eens lekker "aanduik" (wat op zich ook vrij bedaard gaat) om laag over het veld te scheren, dan kegelt de motortemperatuur in die duik in luttele seconden in elkaar tot onder de 100 graden.

    En net eens even gekeken wat de "ausdauer" eigenlijk is... Tank vol, motor op naar beste benadering het minimale kruisvlucht vermogen gezet (dat ging nét, met 139 graden CHT), gestart en kijken hoe lang het duurt voor de tank leeg is.
    Na 2 uur en 3 minuten was de zenderaccu dusdanig leeg dat ik niet verder dorst te gaan, en de tank nog niet leeg. Geen idee hoeveel er nog in zit. Kan me eigenlijk niet eens herinneren hoeveel ml er in gaat, maar ik meende dat ik er een 250 ml tank in had zitten
    De ontstekingsaccu (2000 mAh) accepteerde 1100 mAh aan teruglading.

    Toch niet geheel verkeerd, dacht ik zo...
     
  14. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Gisteren dan eindelijk de 'maiden' kunnen maken met mijn omgebouwde Saito 180 naar benzine door @brutus .
    Hij staat op een Bonanza van ESM ( 7kg ) ( Bouwdraadje staat nog hier op het forum ) en liep op Methanol zo'n 4-5 minuten met een halve liter tank en dan was het tijd om te landen.
    Nadat ik eerst wat moeite had met het juist aansluiten van de slangen op de brandstof- en vuiltank lukte dat nu wel.

    Wat een verademing is dit zeg, 1 keer de starter erop en lopen, liep even rustig warm en daarna moest het maar gebeuren....VLIEGEN!
    Ik merkte weinig verschil in vermogen, maar de motor loopt zo ontzettend rustig zowel stationair als met vol gas.
    geen gestamp meer van die 180- 4takter maar een mooie rustige loop.

    ennnn na 5 vluchten van een ongeveer 6 minuten kon ik amper zien dat er wat uit de benzinetank was :)

    Ik hoop dat hij zo blijft lopen want ik ben er heel blij mee, dankjewel @brutus !

    Groet,
    Colin.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D... dan vraag ik me bijna af hoe ruig dat ding vroeger gelopen heeft... Want bij mij op de testbok vond ik hem toch nog wel relatief "stamperig". Maar dat kan ook komen omdat het verreweg de grootste eencylinder was die ik gedaan heb.
    Ik heb hem natuurlijk nooit op methanol zien of horen draaien, maar het feit dat jij zegt dat hij nu rustiger loopt, is een mooie opsteker.

    Hoe dan ook, ik ben ontzettend blij dat jij heel blij bent.
    Als ik weer thuis ben, moeten we eens even wat aandacht geven aan een goede baffle onder die motorkap,, ik heb al ongeveer een idee hoe dat goed en effectief op te lossen is.

    PS; meen je dat nou? van die halve liter methanol, dat je dan in 5 minuten al weer over landen na moest gaan denken? :eek: Op benzine schat ik dat je met die hoeveelheid makkelijk 3 kwartier toe kunt...

    Zolang je een klein beetje zorgvuldig bent met het mengen van je brandstof, en het voorkomen van vuil in de tank, en zo eens een keer per 6 maanden de klepspeling controleert en indien nodig nastelt, En verder niet onnodig met de bougie loopt te klooien (die gaat ongeveer 35 uur mee, met na 25 uur even de electrodeafstand weer op 0,5 mm zetten) dan ben ik er 100% zeker van dat hij dat blijft doen, en zo niet, dan heb je mijn telefoonnummer, dergelijke nazorg is gratis, ik sta achter wat ik omgebouwd heb ;)

    Heel veel goede vluchten gewenst!
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klinkt goed zeg!
    En dat is gewoon met de standaard carburateur gedaan Bert?
    Gr Bas
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laatst bewerkt: 11 okt 2021
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm… las wonderolie in een Saito. Haha… Staat uitdrukkelijk in de el-manuel. No castor!
    Zonder technische foefjes! Dan zijn het goede carbs
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, ik heb er natuurlijk wel met de Dremel "mijn dingetje" mee gedaan natuurlijk, want zonder dat ging het niet.
     
    MicropropSport en colinbanks vinden dit leuk.
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    En toch heb ik ergens het idee dat de motortjes met methanol een minder zwaar leven lijden
    Ze jakkeren er meer brandstof doorheen en de olie vliegt er via den auspuff weer uit …… meer koeling en smering dan hij met benzine krijgt.

    maar ik zal het wel mis hebben o_O

    is dit nou puur vanwege de brandstof (methanol) prijzen
     

Deel Deze Pagina