Goed nieuws en slecht nieuws....
Hij heeft gevlogen en hij vliegt héérlijk!!!
Afgelopen dagen nog wat aan de motor gedaan, die deed nog wat nukkig. Bleek uiteindelijk het compressor spinnertje te zijn die wat slingert en daardoor kon ik de boel niet in balans krijgen. Nieuw spinnertje gemaakt, opnieuw balanceren, proefdraaien en nu alles perfect!
Als laatste moest nog het zwaartepunt vast gesteld worden en het zaakje afwegen. In een range van waar het zwaartepunt zou moeten komen te liggen heb ik voor een wat conservatief voorlijk zwaartepunt als startpunt gekozen. Modellen met een achterlijk zwaartepunt zijn lastiger te vliegen en zouden sneller overtrekken...
Op de weegschaal viel het gewicht niet tegen, ik dacht dat hij boven 13kg uit zou komen maar dit was het resultaat;
Wél moest er voor het zwaartepunt wat lood in de neus. Altijd jammer maar ik had al het apparatuur en andere zaken al zoveel mogelijk naar voren geplaatst. Ik kan achter misschien nog wat winnen, de as van het pendel hoogteroer is nu van staal, die wil ik later van koolstof maken. Ook ligt de motor een stuk achter het zwaartepunt en deze motor is vrij zwaar. Het is één van mijn eerdere "GR130"'s met een zwaardere uitlaat, dat kan ik later ook nog lichter maken. Daarnaast zal er later een schaal cockpit en piloot in komen, dat zit vóór het zwaartepunt en zo hoop ik alles bij elkaar het lood later te verwijderen.
Moest ook nog de juiste vering in de neuspoot zetten, dat is nu ook klaar;
Proefdraaien ook oke;
Boet helpt iedere keer trots mee;
En dan moest het maar gebeuren, geen excuses meer, ritje naar Deelen voor de eerste vlucht.
Eerst nog wat taxien en wennen aan de grond handling. Dat ging prima, staat stevig op zijn brede poten, remmen ook goed, iets té goed misschien maar dat passen we later wel aan. Flaps standje 1, dat doe ik zodat er nóg iets meer kunstmatige tip verdraaiing is wat een mogelijke tip stall voorkomt. Dan tijd om vol gas te geven. Rustig acceleren met half gas, na een meter of tien pas vol gas om zeker te weten dat de kist recht rolt en niet plots afwijkt naar links rechts. Ik moest redelijk wat up trekken om hem los te krijgen maar daar ging hij eindelijk. Iets wat enthousiast los getrokken, meteen hoogteroer wat laten vieren en hij vloog statig weg. Paar rondjes vliegen en hij voelt zéér stabiel aan en vliegt eigenlijk héérlijk. Mooi strak maar er was dan ook wel weinig wind. Paar low passes en wat slow passes en daarna nog wat lucht werk, een rol en een hoge looping, allemaal goed en het voelde ook erg vertrouwd. Het enige wat ik wel voelde is dat de kist redelijk neus lastig is, moest wat up trimmen. Ook in de bochten wilt de neus naar beneden zakken wat ik met relatief veel up moest corrigeren.
Dan aanzetten voor de landing, flaps weer stand 1 (Dat is nu ongeveer 10 graden) en onderstel weer uit. Voor langs vliegen, alles ziet er goed en onderstel goed uit. Circuitje vliegen en dan de laatste bocht van downwind naar base en meteen door naar final.
Daar ging het mis..... Vlak voor het recht leggen begon de kist langzaam "sloppy" te worden, ik had lastige controle over rol en hoogte, de kist van vanzelf wat omhoog pitchen en de snelheid liep er snel uit. Meteen volgas voor een doorstart maar het was te laat, neus pompend naar beneden en klats tegen de grond met een redelijke smak! Marijn stond naast me en vond dat de nadering er goed uitzag, zéker niet te langzaam.
We gaan even nadenken wat er mis is gegaan. Ik vermoed misschien het neus lastige, dat ik bij de laatste bocht veel up moest geven om hem op hoogte te houden. We gaan ook bekijken of het vleugel profiel wel oke is, later meer daar over.
Nu eerst een moment van bezinning, rustig nadenken en van de week alle hardware uit de romp schroeven. De romp is zelf in drie stukken gebroken, met name de neus is redelijk beurs. Cockpit kap en hoogteroer en richtings roer intakt. Eén vleugel heeft geen schram, de andere is helemaal doormidden met veel schade. Het landingsgestel ziet er in eerste opzicht redelijk goed uit, weinig schade daaraan gelukkig.
Hier foto van de romp;
Ik heb weinig film materiaal.....goede wijze les, neem een goede film camera mee!
Hier wel redelijk zichtbaar de start. Je kan duidelijk zien dat ik redelijk wat up nodig had om hem los te trekken, daarna was het oke;
De landing had Marijn niet vast weten te leggen. Iemand anders die er bij stond filmde dat wel, helaas slechte kwaliteit om iets te zien. Je ziet hem in de verte langzaam wegdraaien naar beneden.....
Helaas gebeuren dit soort dingen ook in deze hobby, dat moet je accepteren. Zeker bij een allereerste vlucht van een prototype, je hoopt maar dat alles precies goed is.