Republic F84F Thunderstreak 1/6

Tnx! :)


Nu het regend is het weer code 1 op het veld dus mogen we weer met jets spelen.
Dus de maiden komt snel inzicht.

Nice job Gerald.

Nog effe wachten, komende dagen andere dingen thuis te doen, hopelijk binnen twee weken. Moet het hele onderstel ook nog uitbouwen en nalopen of alles vast zit, had het provisorisch ingebouwd om te testen. Nog een aantal andere van dit soort kleine items wat wel werk kost. Daarna wegen en balanceren, niet geheel onbelangrijk! Maar we komen steeds dichterbij.
 
Hoi Gerald,

Dat ziet er weer gruwelijk strak uit :worship:. Ik ben alleen benieuwd naar die brandstofklepjes die je hebt geinstalleerd. Zien er uit als de valves van Xicoy, maar die geven aan op hun website dat ze niet geschikt zijn voor de hoofd brandstoftoevoer. En omdat ik niets anders kon vinden zonder gelijk de hoofdprijs te moeten betalen, ben ik aan het proberen e.e.a. zelf te fabrieken, dan gelijk gecombineerd in 1 manifoldje. Leuk, maar nogal wat werk (eerste gewikkelde spoel was niet sterk genoeg), dus als deze klepjes voor jou werken, zou ik graag willen weten welke het zijn en waar je ze koopt.

IMG-20210116-WA0005.jpeg
20210501_112924.jpg
 
Hoi Ray, dat zijn inderdaad klepjes van Xicoy. Ik zie nu dat ze zelfs niet meer op de site te vinden zijn....ik denk dat ik wet waarom.

De goud kleurige werd toen aangegeven als gas of kero starter only, de zwarte zou tot 12kg motoren te gebruiken moeten zijn. In mijn grote F16's zitten grotere kleppen, ook ooit bij Xicoy gekocht maar ook al lang niet meer leverbaar. Ze zijn inderdaad best duur en ik heb ook wel eens nagedacht om ze zelf te maken met behulp van een chinees spoeltje voor minder dan een euro. Maar dat kost ook weer een hoop tijd en deze heb ik nu liggen. Het kunststof elektronisch huisje van deze kleppen is heel erg fragiel en heb er al meerdere beschadigd, vandaar dat ik er twee laagjes krimpkous over gedaan heb om hem iets te beschermen. Ik denk dat dát de reden is dat hij ze niet meer verkoopt. Ik heb in mijn modellen een diversiteit aan kleppen, ze lijken ook iedere keer te veranderen.... Één van de mooiste klepjes die ik heb waren ooit gekocht bij Orbit Electronic (Nu Evojet). Dat zijn een soort "in-line" kleppen, klein, licht en makkelijk te monteren. Deze wilde ik ook ooit eens proberen na te maken maar nog niet aan toegekomen...

Hier dat klepje, heb ze in mijn Rafale zitten;
1k0.jpg


Van de week ga ik full-power runs doen in de kist, dan kan ik gelijk testen of de kleppen goed genoeg zijn.

Evojet heeft trouwens tegenwoordig deze;
121_0.jpg


http://xtcm.evojets.de/product_info.php?products_id=121

Groetjes,
 
Dat is een erg mooi klepje, van Evojet, en nog enigzins betaalbaar ook. Denk dat ik er daar maar eens 2 van ga bestellen. Wordt hoog tijd dat mijn motor eens gaat draaien. Maar parallel daaraan toch die zelfbouw klepjes afmaken, puur om te kijken of ik het werkend kan krijgen . Bedankt voor de info en succes met je test runs.
 
Goed nieuws en slecht nieuws....

Hij heeft gevlogen en hij vliegt héérlijk!!! :banana:


Afgelopen dagen nog wat aan de motor gedaan, die deed nog wat nukkig. Bleek uiteindelijk het compressor spinnertje te zijn die wat slingert en daardoor kon ik de boel niet in balans krijgen. Nieuw spinnertje gemaakt, opnieuw balanceren, proefdraaien en nu alles perfect!

Als laatste moest nog het zwaartepunt vast gesteld worden en het zaakje afwegen. In een range van waar het zwaartepunt zou moeten komen te liggen heb ik voor een wat conservatief voorlijk zwaartepunt als startpunt gekozen. Modellen met een achterlijk zwaartepunt zijn lastiger te vliegen en zouden sneller overtrekken...

Op de weegschaal viel het gewicht niet tegen, ik dacht dat hij boven 13kg uit zou komen maar dit was het resultaat;
540.jpg


Wél moest er voor het zwaartepunt wat lood in de neus. Altijd jammer maar ik had al het apparatuur en andere zaken al zoveel mogelijk naar voren geplaatst. Ik kan achter misschien nog wat winnen, de as van het pendel hoogteroer is nu van staal, die wil ik later van koolstof maken. Ook ligt de motor een stuk achter het zwaartepunt en deze motor is vrij zwaar. Het is één van mijn eerdere "GR130"'s met een zwaardere uitlaat, dat kan ik later ook nog lichter maken. Daarnaast zal er later een schaal cockpit en piloot in komen, dat zit vóór het zwaartepunt en zo hoop ik alles bij elkaar het lood later te verwijderen.

Moest ook nog de juiste vering in de neuspoot zetten, dat is nu ook klaar;
540.jpg


Proefdraaien ook oke;
540.jpg


Boet helpt iedere keer trots mee;
540.jpg


540.jpg


En dan moest het maar gebeuren, geen excuses meer, ritje naar Deelen voor de eerste vlucht.

Eerst nog wat taxien en wennen aan de grond handling. Dat ging prima, staat stevig op zijn brede poten, remmen ook goed, iets té goed misschien maar dat passen we later wel aan. Flaps standje 1, dat doe ik zodat er nóg iets meer kunstmatige tip verdraaiing is wat een mogelijke tip stall voorkomt. Dan tijd om vol gas te geven. Rustig acceleren met half gas, na een meter of tien pas vol gas om zeker te weten dat de kist recht rolt en niet plots afwijkt naar links rechts. Ik moest redelijk wat up trekken om hem los te krijgen maar daar ging hij eindelijk. Iets wat enthousiast los getrokken, meteen hoogteroer wat laten vieren en hij vloog statig weg. Paar rondjes vliegen en hij voelt zéér stabiel aan en vliegt eigenlijk héérlijk. Mooi strak maar er was dan ook wel weinig wind. Paar low passes en wat slow passes en daarna nog wat lucht werk, een rol en een hoge looping, allemaal goed en het voelde ook erg vertrouwd. Het enige wat ik wel voelde is dat de kist redelijk neus lastig is, moest wat up trimmen. Ook in de bochten wilt de neus naar beneden zakken wat ik met relatief veel up moest corrigeren.

Dan aanzetten voor de landing, flaps weer stand 1 (Dat is nu ongeveer 10 graden) en onderstel weer uit. Voor langs vliegen, alles ziet er goed en onderstel goed uit. Circuitje vliegen en dan de laatste bocht van downwind naar base en meteen door naar final.

Daar ging het mis..... Vlak voor het recht leggen begon de kist langzaam "sloppy" te worden, ik had lastige controle over rol en hoogte, de kist van vanzelf wat omhoog pitchen en de snelheid liep er snel uit. Meteen volgas voor een doorstart maar het was te laat, neus pompend naar beneden en klats tegen de grond met een redelijke smak! Marijn stond naast me en vond dat de nadering er goed uitzag, zéker niet te langzaam.

We gaan even nadenken wat er mis is gegaan. Ik vermoed misschien het neus lastige, dat ik bij de laatste bocht veel up moest geven om hem op hoogte te houden. We gaan ook bekijken of het vleugel profiel wel oke is, later meer daar over.

Nu eerst een moment van bezinning, rustig nadenken en van de week alle hardware uit de romp schroeven. De romp is zelf in drie stukken gebroken, met name de neus is redelijk beurs. Cockpit kap en hoogteroer en richtings roer intakt. Eén vleugel heeft geen schram, de andere is helemaal doormidden met veel schade. Het landingsgestel ziet er in eerste opzicht redelijk goed uit, weinig schade daaraan gelukkig.

Hier foto van de romp;
540.jpg



Ik heb weinig film materiaal.....goede wijze les, neem een goede film camera mee!

Hier wel redelijk zichtbaar de start. Je kan duidelijk zien dat ik redelijk wat up nodig had om hem los te trekken, daarna was het oke;


De landing had Marijn niet vast weten te leggen. Iemand anders die er bij stond filmde dat wel, helaas slechte kwaliteit om iets te zien. Je ziet hem in de verte langzaam wegdraaien naar beneden.....

Helaas gebeuren dit soort dingen ook in deze hobby, dat moet je accepteren. Zeker bij een allereerste vlucht van een prototype, je hoopt maar dat alles precies goed is.
 
Nou, da's niet zo mooi . . .

Spijt me dat te horen.

(Pendelroer dat overtrekt?)

Sterkte met het verwerken van de 'klap' (want dat is het wel).

(Mijn ervaring na een kraak: eerst wegleggen en laten bezinken, fijn met iets anders beginnen. En dan komt het wel weer een keer . . .)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Zo zonden van zo,n mooie kist, maar het hoort er idd jammer genoeg soms bij in deze hobby. Ik denk een stomme vraag en ik denk dat je daar wel naar gekeken hebt maar de instelhoek van de vleugel, was die wel goed aangezien je hem echt los moest trekken. Sterkte met het herstel

Geoff
 
Zonde Gerald en Marijn,

misschien toch iets te langzaam in combinatie met een wat te krappe bocht (grote helling) en nog niet correct zwaartepint dus wat meer hoigte dan zou moeten en dan overtrek in de beruchte downwind->base naar final overtrek?

Crash filmpje is wat lastig te analyseren maar met wat jij allemaal aangeeft lijkt het hier wel op.

De passes zagen er goed uit.

Komt vast weer goed, daar hebben wij alle vertrouwen in.
 
Neeeeee, wat zonde zeg.
Zoals je zelf al zegt, het hoort erbij....maar toch, wat ontzettend jammer. Even de tijd nemen om uit huilen, analyseren wat er mis ging en dan weer de schouders er onder.
Gaat ongetwijfeld weer goed komen. Sterkte en succes
 
Dat is inderdaad balen.

Mischien kan je JP Zardini uit België eens vragen naar het zwaartepunt. Die vliegt volgens mij met dezelfde schaal. Hij heeft er een WJM mee gevlogen.
 
...maar wat een vliegbeeld en geluid, Gerald :kwijl:!!
Zeker de moeite waard om hem weer op te bouwen! Succes, ik blijf het volgen.

Groeten, Eddy
 
Jammer, veel werk geweest om het zo mooi te maken.
De vlucht zag er netjes uit.

Pompen kan duiden op een te voorlijk zwaartepunt. Dat verklaart ook waarom de kist veel up nodig had om los te komen.
Zwaartepunt kun je berekenen o.a met ECalc eCalc - cgCalc - Center of Gravity (CG) Calculator for RC airplane, flying wing, delta or canard en diverse online programma's. Aircraft Center of Gravity Calculator (rcplanes.online)
Je zult het ZWP in dit geval nauwkeurig moeten berekenen. Zowel de vleugel als het stabilo hebben pijlstelling, dat maakt het lastiger. (Let goed op de stabiliteitsmarge / waarschijnlijk weet je dat wel)

Succes verder met het projekt, dit is wel even een teleurstelling.

Grt,

Arnoud.
 
Dat is zwaar kl..ten,

Maar met 2 specialisten die het gezien hebben , zullen jullie wel kunnen achter halen wat er mis is gegaan.
Succes met de her opbouw. ( want ik ga er van uit dat , dat wel gaat gebeuren)
 
Gadver wat kak.
Duiken in de bochten kan rolroer differentiatie zijn dat je omlaag gaande roer minder nodig heeft.
Een te voorlijk zwaarte punt vliegt prima tot je vaart mindert dan heb je grotere uitslagen nodig als gebruikelijk. Is je uitslag te groot op je hoogte dan zal hij overtrekken op je hoogteroer door aanstromings verlies en en weg Rollen.

Zwaartepunt zit in een bereik waar het toestel vliegt tussen die twee punten kun je zitten (voorlijk of achterlijk). Helaas heb je zo te zien te ver naar voren gezeten.

Nogmaals ronduit kak je hebt een hele mooie kist neergezet en dat had deze einde niet verdiend.

https://rcplanes.online/cg_calc.htm
Ik gooi ze eigenlijk allemaal even door de bovenstaande link. Hiermee heb ik een vliegbare situatie. Zwaartepunt zal dan vaak iin de buurt liggen en zal naar eigen smaak in de lucht ingevlogen moeten worden.

Succes met het herstel van deze wel hele zure maiden. Voel met je mee kerel.
 
Back
Top