Ik had dit ook in het Ogar draadje kunnen plaatsen, maar vond het toch wat meer op zijn plek in het motor-gerelateerde gedeelte van MBF.
Benzine... Motorkap... Motor in duw-opstelling... Recept voor koelproblemen zou je zeggen... En dat was gedeeltelijk ook wel zo, want op de grond (motor testen en zo), dan werd de boel toch al gauw oncomfortabel heet, en veel meer dan 3500 toeren kon je niet continue blijven draaien, wat dingetjes als het controleren van de afstelling wel een klein beetje een gokje maakte. En je moest na zo'n testje toch wel "even" wachten, want de temperatuur daalde maar heel langzaam op de grond.
Nu vloog de Ogar op zich vrij probleemloos ALS je rekening houdt met wat je doet en waar je mee bezig bent: Tot nog toe was de koeling voldoende om na de start in plm 15 seconden vol gas naar 50 meter te klimmen, om daarna wat gereduceerd met ongeveer 1 m/s verder omhoog te tokkelen.
Een doorstart was ook nooit een probleem, dan kon je ook gewoon die 10 a 15 seconden volgas benutten om boven de obstakels uit te klimmen en op het gemakje een nieuwe poging te wagen. Want vliegend daalt de temperatuur gerust als je stationair draaiend de landingsaanvlucht doet, dus dan is er wel wat marge.
Maar ja... ik zou ik niet zijn als ik daar niet toch wat meer uit zou proberen te halen. Toch?
Dus ook hier wat geëxpirimenteerd met een koelplaat tussen kop en kleppendeksel, en hoewel de ruimte beperkt is, vond ik het resultaat toch wel opvallend goed, want ik kan nu op de grond min of meer de kruisvluchtsetting van 5600~5800 toeren (dan draait vliegend de prop nagenoeg "loos" rond, want dan is de spoedsnelheid min of meer gelijk aan de vliegsnelheid) aanhouden zonder dat er alarmen gaan zeuren. Een "langeduurtest" van 15 minuten op 5100 toeren liet een comfortabele 125~127 graden zien en dat is een comfortabele marge tot aan het alarm bij 140 graden, en bij gas terugnemen is er een heel duidelijke onmiddelijke daling van de temperatuur te zien.
De koelplaat is met Loctite 577 tussen kop en deksel geplaatst, en is helemaal lekvrij, dus de voortstuwingssalon blijft prettig olievrij.
Beetje irritant dat het zo flink waait, had dit graag nog in de lucht getest voor ik weer naar zee moet, maar ik heb nog een week, dus wie weet...