Spitfire mkIX, schaal 1:5.3 Brian Taylor

Spinner op maat gemaakt..
20210809_214129.jpg

Halfronde uitsparingen. Als de echte.
 
Weet je al hoe je de romp gaat afwerken, opdat het oppervlak er hetzelfde uit gaat zien als de vleugels?

Overigens (heb vanochtend het hele draadje nog eens doorgebladerd): respect voor het tempo (en de wijze) waarmee je alle problemen oplost.

Ze zijn nog niet geconstateerd of de oplossing is al bedacht en hoppetee ook al weer klaar.


jan.
 
Tnx,

Romp word geglasd met 50 grams weefsel en waterbasis lak.
Eerste potjes waren fout gemengd, meer lila milka koe. Maar als grondlaag wel ok.
Ik ben erg tevreden met de histor perfect finish. 250 ml potje, strijkt heel mooi uit, dekt goed en schuurt ook lekker. In alle kleuren te mengen, gaat meestal goed.
Grijs op de hoogteroertjes en gvk kap.
20210819_154700.jpg
 
Mijn modelbouw begeleider van de middelbare school gebruikte 2K polyurethaan vloerlak, daar heb ik het eerst mee geglasd, jaren geleden.
Met waterbasis PU gaat ook goed, bv op depron kistjes.
Op balsa werkt ook. Van Ramses afgekeken. Ik zet er eerst een dunne laklaag op, want balsa kan opzwellen van waterbasis verf.
Zal wel minder sterk en krasvast zijn dan epoxy, maar het stinkt niet en niet giftig, is wel fijn. En meteen op kleur.
 
Als je de structuur van je glasmat wil wegwerken, is het ook best om de PU vernis te mengen met wat talkpoeder of iets anders, want de vernis verliest heel wat volume (en gewicht!) bij het opdrogen.
Hierdoor is deze oplossing ook lichter dan epoxy.
 
Laagje verf met talkpoeder op de romp, dan weer schuren. Wordt best goed. Ook kuiltjes en spleten is er goed mee te vullen.
20210827_204451.jpg

Daarna stabilo er opgezet.
Netjes uitmeten, op zicht horizontaal.
20210830_172346.jpg

Dan kielvlak en rudder.
20210831_000538.jpg

Rudder zit nog los. Er moeten balsa vulstukken in, lekker schuren, plamuren, schilderen.
Zo is het wel ok.
20210902_170400.jpg
straks weer verder met de voorkant, luchthapper, ESC koeling.
Ondertussen ook alles eens op de weegschaal gelegd. Ik zit nu al over de 9 kg aan onderdelen. Hopelijk vliegklaar rond de 10 kg.
 
De inlaat past van geen kanten, dat had ik op RCSB ook al gelezen.
20210902_213152.jpg
aan de achterzijde zit er een kier van wel een cm tot de vleugel. Hier al opgevuld met stukjes balsa die met CA in de inlaat zijn gelijmd.
De romp en vleugel zit plastic tape op met wat kaarsvet.
Ik heb het net dichtgeplamuurd met epoxy- microballoons- tixo..
Morgen verder.
20210902_213212.jpg
 
De spit kan op haar pootjes staan.
20211107_201541.jpg

De wielkappen er nog opgezet.
20211108_140941.jpg

Er komt nog een afdekplaatje over het retract mechanisme.
Toen verder met de flaps.
Ze werken, maar niet naar tevredenheid. De servo,s staan enorm te brommen in de uiterste standen. Krijg dat niet weggeregeld met de uitslag instelling.
20211108_170251.jpg

Het ziet er wel gaaf uit...
20211108_144005.jpg

ESC ingebouwd, mooi koel plekje onder de luchtinlaat.
20211108_144030.jpg

Met de inlaat er op.
20211108_144040.jpg

Het zwaartepunt zit best ver naar voren, maar met de accu posities goed in te stellen.
Even proefpassen, 2 stuks 6S5Ah.
20211107_201447.jpg

Weer erg leuk om het allemaal werkend te maken.
 
De servo's staan enorm te brommen in de uiterste standen. Krijg dat niet weggeregeld met de uitslag instelling.

Doe je dat mechanisch of electronisch (via de zender)?

Zender: einde van de regelcapaciteit bereikt?

Is toch niet goed, dat ze eindeloos staan te brommen, lijkt me . . .

Succes!


jan.
 
Ja dat brommen is nog wel een uitdaging. Ik stel de eindpunten in op de zender, range genoeg. In de middenstand bromt er niets, meestal. Maar de flaps mowten helemaal tegen de vleugel worden getrokken, zeg op 80% servo range is het mooi dicht. Zet ik de range op 76% dan bromt het minder maar gaan de flaps ook niet echt mooi in.
Mijn servo,s zijn wellicht niet geschikt, HS225MG. Alleen als het super soepel draait en er geen continue belasting is brommen ze niet.. ze hebben wel ruimschoots kracht genoeg om alle bewegingen te maken, zou met grotere range op de zender de scharnieren er uit trekken denk ik.
 
Mooi werk!

Ik zie niet hoe je je servo hebt geinstalleerd mbt de hevel naar de flaps. Een idee wat ik vaak gebruik, probeer de hevel zó in te stellen dat bij ingetrokken stand de servo arm overcentered. Zo zit hij up altijd geblokkeerd en draaien alle krachten bij dat over centeren helemaal weg, hoe strak de flaps ook zitten. Grootste gedeelte vlieg je met flaps omhoog, als ze wat ratelen bij flaps uit vanwege aerodynamische krachten is dat niet zo erg, normaal vlieg je dan langzamer en minder lang.

Groetjes,
Gerald
 
Back
Top