Vanochtend als eerste de vierklauw maar eens uit elkaar gehaald en ge-inspecteerd. Het probleem is overduidelijk. Hier leg ik een lineaal langs de geleider van de bek. Hier zie je al direct die spleet.
Zou kun je de spleet ook goed zien. Zwaarder vastzetten maak niet uit. Nog even het asje bekeken wat ik er gisteren in had. Daar kan je duidelijk zien dat de vier bekken alleen op een enkele paar mm de as vast hielden.
Deze vierklauw zat op het kleine draaitafeltje wat ik eerder had gekocht voor mijn Proxxon machientje. Hele setje kostte nog geen Euro 50, maar toch!. Niet verder getreurd en met gezwinde spoed naar HBM.
Ik had het liefst een grote vierklauw gehad, maar die was niet op voorraad. Ik ben uiteindelijk voor deze combinatie gegaan. Adaptor plaat en een 3 klauw. Op de terugtocht nog even bij Hornbach wat inbusbouten gescoord.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik denk dat de vierklauw van mijn draaibank ook op deze plaat past. Alleen een gedoe, want om deze op mijn draaibank te plaatsen heb ik ook een, andere, adapterplaat nodig. Die zit er permanent op, zodat ik snel kan wisselen tussen drie- en vierklauw.
Bij de adaptorplaat zit een centreerpen. De verdeeltafel heeft een MC2 opname en daar past de centreerpen keurig in. Maar de adaptorplaat zit niet strak genoeg op de centreerpen. Ik moest toch het hele boeltje uitklokken. Scheelde toch zo’n 0,10-0,15mm. Volgende keer toch even omwisselen bij HBM. Het hele idee van die centreerpen in nou juist dat je zonder klok, het boeltje kan monteren.
Was toch nog wel een prutswerkje om de plaat met drieklauw gemonteerd te krijgen. Ringetjes onder de inbusboutjes een plat-kantje aan geslepen en als de T-moer teveel uitsteekt blokkeert ie op de remmetjes van de verdeeltafel.
Ik moet hoognodig even wat goede T-moeren maken.
Omdat ik tandwielen wilde frezen en geen T-moeren maar even een low-tech oplossing er tegenaan die in ieder geval werkt. Ik kan mijn verdeeltafel nu zonder probleem draaien.
Alles ingespannen, geklokt, uitgelijnd etc
Wat direct duidelijk werd is dat de frees nu veel beter werkt en de snede ziet er nu een heel stuk beter uit, dan de eerste keer. Ik denk dat met name toch te maken heeft met een betere, rigide, opstelling. Het is ontzettend lastig om het tandwieltje te meten, als het nog ingespannen is. Toen ik helemaal rond was, dacht ik dat het er allemaal keurig uitzag. Was ook wel zo, maar toch bleek de randriem niet helemaal goed te passen. De tanden waren net niet diep genoeg. Aan een zijde ware ze iets dieper dan aan de andere zijde. Het is ontzettend lastig om die tanden te meten. Maar wat wel gaat, is met een schuifmaat de diameter tussen twee tanden (over 180 graden) te meten.
In eerste instantie dacht ik, dan maar weer overnieuw beginnen. Maar niet geschoten altijd mis, dus gewoon dit tandwiel opnieuw ingespannen. Ik had geen idee of dat zou lukken. Met wat kunst en vliegwerk is dat wonderwel gelukt en kon ik iedere tand, een beetje dieper maken. Dat was voldoende!!
Zie hier, het eerste volledig correcte tandwiel! Riempje sluit perfect aan!
Ik ben erg tevreden over. Tuurlijk je kunt deze tandwieltjes voor Euro 5-10 kant en klaar kopen. Ik heb er denk ik, zo’n 3-4 weken over gedaan en laten we maar niet over de kosten praten. Ik houdt mijn vrouw voor dat ik vanaf heden in staat ben om willekeurig welk tandwiel in ieder hoeveelheid te produceren!! Vooralsnog moet ik dit trucje nog twee keer doen.
Ik heb nog email contact gehad met Jan Ridders. Hij heeft verder niets aan zijn frees gedaan. Wel viel me op dat hij adviseert om de tand in 2-3 stappen te frezen. In mijn testje ben ik in een keer naar 0,6mm gegaan. Wellicht dat dit het verschil is?
Ik denk dat zelfs met mijn nieuwe drieklauw het tandwiel toch iets meegeeft met de slag van de frees. Niet rigide voldoende. Dat is vermoedelijk ook de reden dat ik in eersteinstantie een klein verschil in de diameters had, wat ik dus moest herstellen. Geen probleem, nu ik dat weet.
Weer veel geleerd. Allemaal bedankt voor het meedenken en de adviezen!!
Jeroen