Lesro Airboat

Nee hoor... dat waren gewone 3,5 cc vliegtuigmotoren, Ook toen werd er al met die dingen geracet, en de destijds geldende maximum cylinder inhoud voor wedstrijden was 3,5 cc (nu ook nog trouwens).
In die tijd zette niemand er een "echte" auto-motor in. Daar had je weinig aan zonder remmen en reed voor geen meter, Ik reed rondjes om een StockCar met een OS want dat ding ging veel te hard en remde totaal niet op de motor. Enya of Veco werkte meer dan goed genoeg en die kostten destijds zo tussen de 125 en 150 piek. Gewone simpele kamzuigermotortjes, niks bijzonders.

Ik weet nog dat ik rond die tijd een HB25 kocht voor mijn eerste Charter, en die kostte meen ik 160 gulden, dat waren in die tijd vergeleken met Enya en Veco erg dure motoren. Die HB 25 heb ik na "wat domheid" van mijn kant vervangen voor een Enya 29 die groter was qua inhoud, beter grotere props trok, en 2 tientjes goedkoper was.

Wat een mooie tijd was dat toen. Alles kon en mocht nog min of meer. Ik zou dat zo weer terug willen...

Zeg Brutus
Heb in 1979/80 ook een helicopter gehad echter nooit mee gevlogen dacht dat het simpel was.
tot dat ik bij de buren de onderdelen uit de tuin liep te zoeken..
Volgens mij lag er een Webra in. Heb deze motor nog in andere projectjes gebruikt zoals de Airboat.
 
Vandaag even geen Boot, Vrachtwagen of Tank.
Het gehele kamertje met de stofkam door geweest plus tekening maken enz.:kwijl:
Dit met de reden dat de muur er tussenuit gaat en een stuk van de schuur bij mijn hobbykamer aan komt.
De schuur gebruikte ik voor het maken van meubels echter lukt dit niet meer
Na de acceptatie :( de stap genomen:cool:.
Hoop dat er gestart kan worden in April/Mei:hammer:

Gr Albert.
 
Vandaag weer ff zitten te prutsen:D

274671988_530057478412216_4888859472144563733_n.jpg
274737127_361159455687832_6193667871456085671_n.jpg
274892667_280365794231724_453127842346082733_n.jpg
 
Ik denk dat de elektroversie het beste zal werken, omwille van een laag zwaartepunt.
Bij een echt schaal airboat zit het meeste gewicht op het punt waar de motor is geplaatst.
Echter die zijn niet zo zwaar overpowered als een model, waardoor omvallen etc. zelden zal voorkomen.

De romp van dit model heb ik nooit helemaal begrepen.
Er komt lucht onder zoals bij een catamaran. De dubbel V instelling zorgt voor iets beter gedrag door golven en meer rechtuit stabiliteit.
Echter dat werkt weer tegen bij het nemen van bochten.

Mijn model met luchtroer begon naar buiten te leunen in bochten.
Pas toen ik er een klein waterroer onder had gezet ging het pas naar binnen leunen, waardoor omslaan tot het verleden behoorde.
Het roer stak niet diep, niet onder het laagste punt uit van de romp waardoor over objecten varen nog steeds mogelijk was.
We hebben het hier over de jaren 90, helaas heb ik geen duidelijke foto's meer :(
 
Eigenlijk ben ik de reden vergeten te vertellen waarom ik de bestaande doorvoer van de motorsteun er heb uitgehaald
De steun staat er exact symmetrisch in, echter toen ik de boven kap erover zette bleek dat deze bijna 1 cm uit het lood stond
Dit zat dus in het gietwerk van de kap. ga je de doorvoer dan gefixeerd gebruiken zal de steun
in mijn geval te ver naar rechts gaan staan en een constante spanning op de bodem van de boot veroorzaken.
Tevens denk ik dat het vaargedrag hier ook niet beter van zal worden.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Het zijn volgens mij vacuüm gevormde kappen,
Eerst verwarmd met een vlak verwarmingselement, en dan over een mal geduwd en lucht eronder weggezogen.

Dan zullen ze dat wel bewust gedaan hebben, mogelijk vanwege de assymetrische luchtstroom van een enkele propeller.
Of omdat de brandstofmotor haaks wordt geplaatst, zodat de kruk-as precies in het midden uitkomt?

Ik kan dat bij de mijne niet meer herinneren, maar zou goed kunnen dat die van mij dat ook destijds had.
De Scen was een kleinere kloon met slechts 1 luchtroer.
 
Het zijn volgens mij vacuüm gevormde kappen,
Eerst verwarmd met een vlak verwarmingselement, en dan over een mal geduwd en lucht eronder weggezogen.

Dan zullen ze dat wel bewust gedaan hebben, mogelijk vanwege de assymetrische luchtstroom van een enkele propeller.
Of omdat de brandstofmotor haaks wordt geplaatst, zodat de kruk-as precies in het midden uitkomt?

Ik kan dat bij de mijne niet meer herinneren, maar zou goed kunnen dat die van mij dat ook destijds had.
De Scen was een kleinere kloon met slechts 1 luchtroer.

Dankje Unusual RC,

Altijd fijn dat jij een reactie geeft
op de tekening staat de steun in het midden
Maar met de kap er op zat hij scheef , zelf denk ik aan een misbaksel ;)
We gaan zien wat zijn gedrag is ben wel benieuwd trouwens :yes:

Groet Albert:bye:
 
Of omdat de brandstofmotor haaks wordt geplaatst, zodat de kruk-as precies in het midden uitkomt?

Dit is de reden.
De motor word aan de zijkant tegen de motor steun geschroefd.
De motorsteun is geloof ik 12mm dik, dus zover moet hij uit het midden staan om de kruk-as op de hartlijn van het schip te krijgen.
 
Dit is de reden.
De motor word aan de zijkant tegen de motor steun geschroefd.
De motorsteun is geloof ik 12mm dik, dus zover moet hij uit het midden staan om de kruk-as op de hartlijn van het schip te krijgen.

Jouw topic nog ff gelezen en hier gaf jij aan dat de steun er waarschijnlijk scheef in gelijmd was
Misschien zelfde heuvel maar dan gewoon doorgaan ;) heb nog even nagemeten voor plaatsen aan de zijkant
En dat is alleen inkeping maken en zit de krukas precies in het midden :yes:
 
Zo Mannen/Vrouwen.
Na een periode van bijkomen:yes:
Ben ik afgelopen Zaterdag weer verder gegaan met het bootje.
Om de boot op afstand in Balance te brengen.
2 Stukjes 28mm koperbuis volgegoten met lood.
Beide een gewicht van 250 gram.
Dit gewicht werd ook een paar keer aangegeven door de leden in het forum ;)
278485006_504349587996060_3026815345526538086_n.jpg
 
Zo wordt een simpele airboat een geavanceerd model!
Wel heel mooie oplossing overigens.

Zelf heb ik hier nog een bouwtekening liggen voor een serieuze race-hovercraft.
Zoiets zou ook hierop wel werken.
Daarbij heb je dat actief nodig voor het sturen.

Lange baan project, pas 25 jaar in mijn bezit die tekeningen :weetnie:
 
Zo wordt een simpele airboat een geavanceerd model!
Wel heel mooie oplossing overigens.

Zelf heb ik hier nog een bouwtekening liggen voor een serieuze race-hovercraft.
Zoiets zou ook hierop wel werken.
Daarbij heb je dat actief nodig voor het sturen.

Lange baan project, pas 25 jaar in mijn bezit die tekeningen :weetnie:


Nou Unusual,

Ik zal zeggen haal die tekening maar uit het stof.
En bouwen met die hap ;) ik ga je volgen :yes:

Groet Albert:bye:
 
Helaas....ben nu bezig met een nieuwbouw jet-boot schaal 1 op 5
Vervolgens staat een 1100mm STOL toestel klaar om in elkaar gezet te worden (bouwdoos)
Daarna een 3D te printen DLG...

Is het al kerst? :p

3D model ook al jaren gemaakt, het ontbreekt mij aan tijd :(
 
Helaas....ben nu bezig met een nieuwbouw jet-boot schaal 1 op 5
Vervolgens staat een 1100mm STOL toestel klaar om in elkaar gezet te worden (bouwdoos)
Daarna een 3D te printen DLG...

Is het al kerst? :p

3D model ook al jaren gemaakt, het ontbreekt mij aan tijd :(

Zeg Unusual,

Heb even jou topics doorgezocht maar kan jou jet-boot schaal 1 op 5 niet vinden:frustie:

Uuhhhhh dus wel sorry :hammer:
 
De romp is al af! ;)
Het is wederom een testplatform, en geen 100% schaalmodel wat uiteindelijk wel mijn bedoeling is.

Echt goede jet aandrijvingen tussen de maat TFL29 en KMB28 (het getal in de type aanduiding geeft de binnendiameter in mm waarin de impeller draait aan) en de modellen van MHZ zijn er niet.
Dus die ontwikkel ik zelf. Hoewel ik grote stappen heb gemaakt het afgelopen jaar, ben ik er nog lang niet.

Hier een sneak-peak:
https://www.modelbouwforum.nl/index.php?posts/4215000

Het betreft een interpretatie van de Minijet Avenger 10" jet-boat uit Canada. Een klein aluminium bootje wat aangedreven wordt door een 155 tot 160mm axiale jet afkomstig uit een PWC (in de volksmond vaak een jetski genoemd wat niet juist is overigens). Inclusief motorisering, welke rustig tot ver over de 300PK opgevoerd kunnen worden!
100km/u in 10cm diep water is geen probleem, evenals varen over snelstromende rivieren:


De reden is simpel: ik moet een 4092 inrunner watergekoeld kwijt, 160A Esc en 4S 8000mAh of 6A 7000mAh lipo's + een zwik aan telemetrie sensoren!
Dus iets met veel binnenruimte moest het worden.

Binnenkort start ik een nieuw topic erover hier op het forum!
 
De romp van dit model heb ik nooit helemaal begrepen.
Er komt lucht onder zoals bij een catamaran. De dubbel V instelling zorgt voor iets beter gedrag door golven en meer rechtuit stabiliteit.
Echter dat werkt weer tegen bij het nemen van bochten.

Mijn model met luchtroer begon naar buiten te leunen in bochten.
Nooit last van gehad... Goed in balans hing deze airboat ook gewoon keurig netjes héél lichtjes naar binnen in een bocht. Met het zwaartepunt te ver naar voren kreeg ie de neiging de kop in het water te steken en een pirouette te draaien, met het zwaartepunt naar achteren ging hij heel raar stuiteren. Maar omslaan heb ik met de mijne nooit meegemaakt.

Maar de reden voor de dubbele V bodem is vermoedelijk omdat het ding ook goed door de sneeuw en over nat gras moest kunnen...
 
De romp is al af! ;)
Het is wederom een testplatform, en geen 100% schaalmodel wat uiteindelijk wel mijn bedoeling is.

Echt goede jet aandrijvingen tussen de maat TFL29 en KMB28 (het getal in de type aanduiding geeft de binnendiameter in mm waarin de impeller draait aan) en de modellen van MHZ zijn er niet.
Dus die ontwikkel ik zelf. Hoewel ik grote stappen heb gemaakt het afgelopen jaar, ben ik er nog lang niet.

Hier een sneak-peak:
https://www.modelbouwforum.nl/index.php?posts/4215000

Het betreft een interpretatie van de Minijet Avenger 10" jet-boat uit Canada. Een klein aluminium bootje wat aangedreven wordt door een 155 tot 160mm axiale jet afkomstig uit een PWC (in de volksmond vaak een jetski genoemd wat niet juist is overigens). Inclusief motorisering, welke rustig tot ver over de 300PK opgevoerd kunnen worden!
100km/u in 10cm diep water is geen probleem, evenals varen over snelstromende rivieren:


De reden is simpel: ik moet een 4092 inrunner watergekoeld kwijt, 160A Esc en 4S 8000mAh of 6A 7000mAh lipo's + een zwik aan telemetrie sensoren!
Dus iets met veel binnenruimte moest het worden.

Binnenkort start ik een nieuw topic erover hier op het forum!

Tjonge Unusual,

Ik snap het helemaal maar was bij het woord inrunner jou al kwijt :jan:
Maar ik laat me verassen in jouw nieuwe topic
Het filmpje is trouwens leuk en zal wel een keertje in zo`n ding mee willen :cool:

Groet Albert:bye:
 
Nooit last van gehad... Goed in balans hing deze airboat ook gewoon keurig netjes héél lichtjes naar binnen in een bocht. Met het zwaartepunt te ver naar voren kreeg ie de neiging de kop in het water te steken en een pirouette te draaien, met het zwaartepunt naar achteren ging hij heel raar stuiteren. Maar omslaan heb ik met de mijne nooit meegemaakt.

Maar de reden voor de dubbele V bodem is vermoedelijk omdat het ding ook goed door de sneeuw en over nat gras moest kunnen...

Weet je Brutus,
Het is ook allemaal een beetje pionieren,
als het blijkt dat het geen toegevoegde waarde heeft kan het er zo weer uit.
Ik zit net zo vol met ideeën als een bok vol met keutels zeg maar :rofl:

Groet Albert :bye:
 
Back
Top