Dockyard V stoommachine.

Wat je je voorneemt. kan niet altijd gebeuren.
De CV ketel gaf enkele dagen terug een melding van "lage" druk.
Deze bijgevuld, maar met HEEL weinig water.
Dit zinde mij niet en vanochtend gekeken na douchen stond de druk op 2,7bar.
Reden, het expansievat is lek.
Nu had ik nog een expansie vat op voorraad, dit was het vat bij de nieuw geleverde ketel.
Dit vat mocht van mij niet geïnstalleerd worden, daar het destijds, huidige vat, redelijk nieuw was.
Even vaatje wisselen, viel toch tegen, deze zat vaster, dan verwacht.
Door de perikelen heb ik alleen de afdicht stop aan de onderkant van het vat van het smeertoestel en de aansluiting voor de stoomeend kunnen maken.

SAM_4025verkleind.jpg


De CV werkt weer en mijn vrouw is tevreden, de vloer is weer warm, geen koude voeten.
Wordt vervolgd. Henk
 
Vandaag 2 van de 3 openstaande onderdelen gemaakt, de afsluitdop voor het smeerapparaat en de eerste zuigerstang.
Na montage van de zuigerstang in de eerste cilinder, zuiger met teflon dichting, ben ik begonnen met afstellen van de stoomschuif voor deze cilinder.
Morgen verder.
Henk.
 
De nieuwe stoommachine voor de stoomsleepboot Dockyard V is nu een onder stoom werkende machine, lees verder.
De eerder genoemde onderdelen zijn gemaakt en de afgelopen dagen heb ik besteed aan de montage van de spiraal zuigerveren, verpakken van de pakkingbussen en vervolgens afstellen.
Ik heb vertraging opgelopen door de spiraal zuigerveren.
Als je te veel windingen in de groef plaatst, dan is er geen ruimte voor het onderling verschuiven naar een kleinere diameter, gevolg:
De zuiger liep vast.
De spiraal winding is ø14mm en de cilinder ø13mm.
Na verwijderen van een stukje van de spiraal, de zuiger weer geplaatste en de machine onder lucht getest.
Deze startte bij ruim 2bar, na ca. 15 minuten bleef deze draaien bij 1bar.

Lucht is leuk, maar geen stoom.
Het is een stoommachine voor een stoomsleepboot en deze moet onder stoom draaien.
Als stoomgenerator heb ik weer de stoomeend gebruikt, deze levert verzadigde stoom van ca. 3bar.
De stoomhoeveelheid, druk op de machine, heb ik regelbaar gemaakt.
De machine onder vol stoom, let op het plasje water, condensaat met stoomolie resten.

SAM_4033verkleind.jpg


Plaatsen van de video, 15sec is niet mogelijk, daar ik geen YouTube account heb.

De gemaakte machine is nu een onder stoom werkende machine.
Nu nog het aanbrengen van isolatie materiaal.
Voor mij is dit project afgesloten, misschien plaats ik in de toekomst nog een foto, als deze in het schip staat.
Het was een leuk uitdagend project, heeft veel puzzel en denkwerk gekost.
Bij deze bedank ik allen, die dit project gevolgd hebben en die commentaren en aanvullingen gegeven hebben.
Groet. Henk.
 
Gefeliciteerd met het resultaat Henk! Succes met het afwerken en in het schip plaatsen. Gr. Klaas..
 
Beste Juki,
Ik weet niet of de bakschuiven een lap hebben, zo nee ... probeer het volgende eens:
* zet de excentriek op de as zodanig vast dat deze er voor zorgt dat de bakschuif snijdend staat met de zuiger in het bovenste of onderste dode-punt.
Op moment dat de zuiger maar iets wil gaan bewegen moet de poort van de bakschuif open gaan.
Als de zuiger de andere zijde van de cilinder heeft bereikt dan moet de bakschuif weer snijdend staan aan de andere kant van de poort.

probeer dit per cilinderzijde en laat van de andere zijde even de schaarstangen eraf.
na het afstellen van de eerste cilinder doe het zelfde bij de andere cilinder , en haal je de eerste afgestelde schaarstangen er even af. Maar laat de excentrieken zitten op hun plaats.

Als je bakschuif een lap heeft is het iets lastiger en moet je het eigenlijk meten.
succes

kom je er niet uit , kun je altijd even langs komen en kijk ik er even naar.
mogelijk kom je naar de voorjaarsstoomdag , kun je hem ook meenemen en kijk ik er daar naar.

groet René

Eindelijk ,hij doet het !!!!! Precies gedaan zoals jij had gezegd,maar een cilinder deed niet mee ,ik snapte er niks van ,na lang kijken ontdekte ik dat in de pakking van de uitlaat van die cilinder geen gaatje zat ,stom stom ,maar nu loopt die als een tierelier !!!!
Bedankt voor al jullie informatie!!
 
Vraagje
Welk type olie nevelaar kan ik het beste aanschaffen om de zuigers te smeren ?
Die keith appleton zegt dat die verstuivers niet met lucht werken ,maar op mijn compressor zit er een die wel met lucht werkt ,wat is het verschil ?
 
Het verschil is het medium, lucht is heel anders dan stoom.
Een lucht vernevelaar werkt als een soort van carburateur, door de hoge snelheid door de venturi trekt de luchtstroom enkele druppels olie mee, zie: http://www.pneumatica.be/productie/olievernevelaar.htm
Bij een modelstoommachine is de stroomsnelheid niet hoog en je wilt zeker geen drukval over de venturi.
Bij stoom is een drukval niet gewenst, daar de stoom dan expandeert, afkoelt en aan vermogen verliest.
Een olienevelaar in een persluchtleiding voelt altijd koud aan.
Bij stoom pas je een andere eigenschap van stoom toe.
In de toevoerleiding van de verse stoom neem je een klein vaatje met stoomolie op.
Dit vaatje zit met een dun kanaal ø1mm aangesloten op de stoomleiding.
Door dit kleine gaat er stoom, welke condenseert in het niet geïsoleerde vaatje.
Het condensaat, water, is zwaarder dan stoomolie en zal de olie langzaam uit het vaatje omhoog drukken en naar de cilinders voeren.
Deze smeersystemen zijn als compleet te koop, zie: http://www.regner-dampftechnik.de/
Zoek artikel : Artikelnummer: 20245
Ik heb uit kostenoverweging deze maar zelf gemaakt.
Henk.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top