Multiecat scratch build 1:30

Stevig bakje zo Peter! Zet je er nog glasweefsel en epoxy omheen? Als werkschip moet ze natuurlijk wel een stootje kunnen velen. Gr. Klaas.
 
Ik zet um stevig in de blanke lak, daarna een kleurtje er op. Geen zin in epoxy geklier.
En hij is stevig genoeg.
grt Peter
 
De eerste keer even met 20% white spirit verdunnen en de kopse einden even vol laten trekken. En dan zal het met een paar lagen blanke lak wel los lopen. Mijn tankertje doet het er al bijna 55 jaar mee. Wel steeds gelijk gerepareerd na een ongelukje. Toch heb ik spijt dat ik 5 jaar geleden met de bouw van mijn coastertje de tanker geen laagje epoxy met glasweefsel heb gegeven. Die heeft een balsa romp en is daardoor wel kwetsbaar. Toen had ik alles voor handen en kon bij zoonlief in de garage uit de voeten. Is inmiddels verhuisd. Denk nog één keer de romp opnieuw te schilderen en verwacht met een jaar of 5 wel uitgevaren te zijn. En welk model gaat zo lang mee? Gr. Klaas.
 
Balsa is idd erg kwetsbaar, dit is berken triplex. Dat is mooi, goed en stevig materiaal, ik werk daar graag mee.
Maar voor die paar keer per jaar dat ik er mee vaar zal het wel los lopen.
grt Peter
 
Dank zei Ernst heb ik mijn dek verlichting klaar, daarvoor dank!
Op het dak van de stuurhut staan zeg maar bouwlampen, die heb ik geprint, 2 smd lampjes per lamp in serie.
Dingen zijn 6 volt, maar op aanraden van Ernst heeft iedere lamp er een weerstand van 69 ohm gekregen.
Freselijk werk voor mij daar ik last heb van goed aardiggevtremors, of te wel bibber handen.
Maar het resultaat mag er zijn :)
20220104_195442.jpg

IMG-20220104-WA0023.jpeg

Grt peter.
 
Laatst bewerkt:
Toch vond ik dat het werkdek niet voldoende verlicht werd, bij de originele zitten er nog strijklichten op.
Die heb ik dus ook maar gemaakt en geplaatst, ook 2 lichten onder het overstek van de stuurhut.
20220107_172924.jpg

Grt peter
 
Ziet er mooi uit Peter.
Hier is de werf even gesloten vanwege vakantie.
Nou ja vakantie...even klussen bij mn dochter, maar beter nu dan in de zomer.
Tijd genoeg tot het weer een beetje lekkerder word met de temperaturen.
Ik blijf je project volgen.
 
Na veel tegenslag en wisselingen van het uitschuif mast, heb ik het toch nog voor elkaar gekregen.
Dit is het 3e systeem wat dus wel werkt, helaas geeft de motor wat geluid. Die wil ik nog isoleren.
Bootje weegt 255 gram.
Hier het filmpje er van :)
Grt peter
 
Laatst bewerkt:
Peter, complimenten, chapeau!.
Je hebt dit in je hoofd en zal gerealiseerd worden.
Als een modelbouwer, ga je gewoon door.
Het succes is des te groter.
Groet. Henk.
 
Peter, Even de draadjes aan je radarmotor wisselen. Een radar draait normaliter rechtsom. Verder klasse! Gr. Klaas.
 
Gister proefvaart van thor gedaan
Dat verliep niet zo als ik gedacht had, er zit ergens een lek. Tijdens het varen begon ze steeds dieper van voren te liggen, toch maar ff kijken... water binnnen
Verder zitten er wat foutjes in, beiden boegschroeven staan de zelfde kant op te draaien. En toch heeft 1 een rechts draaiende en de ander een links draaiende schroef. Dus dat word draden wisselen van 1 motor.
Varen ging wel goed, nu met de roeren met eigen servo, kan ik de roeren beide naar buiten draaien en een schroef voorwaards en de ander achterwaards draait thor om haar as heen, helaas geen filmpje van.
Je ziet op het filmpje dat ze van voren wat diep ligt.
Helaas door het lek kon ik de geplande proef met de kranen niet doen.

Grt peter
 
Die boegschroeven spetteren nogal... Volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling?
 
Dat kwam omdat ie tegen het beton terwaterlaat vloer wat omhoog gekomen was.
Bij normaal geen gespetter :)
Grt peter
 
Jammer van het lek Peter. Eerst maar eens kijken waar het lek zit en het ingetrokken vocht lekker laten uitwasemen. Daarna repareren. Motordraad is zo omgezet natuurlijk. Als de roeren elk een eigen servo hebben dan zou ik die op een mixer zetten en de mixer met een schakelaar in en uitschaklen. Dan kun je, over langere afstanden vooruitvarend, de roeren koppelen en met één stick bedienen. Echt nodig is het denk ik niet om beide roeren apart te kunnen bedienen. Je hebt aan de voorkant je boegschroeven en achter twee apart bedienbare schroeven toch? Gr. Klaas.
 
Klopt klaas, schroeven staan op een mixer bij de roeren die beide naarbuiten gedraait kunnen worden. Hier door draait ie mooi om zn as (en als het goed is) met de boegschroefven dwars op te kunnen varen.
Deze tip heb ik van een sleper kaptein gekregen die dit bij manouvere in de havens gebruikt.
Grt peter.
 
Vandaag de bak weer te water om er zeker van te zijn of het een lek is of dat er tijdens het varen water over de boeg was gekomen. Dus testen, te water en balast er in. Binnen no time zag ik er water in komen, maar waar het lek zit is niet te zien.
Dus nu maar laten drogen en het voorste gedeelte op vullen met epoxy.
Grt peter.
 
Back
Top