Herstart na 20 jaar.

ontvangers zijn extreem dom.
houden niets bij.
berekenen niets.
sturen rechtstreeks door wat de zender ze verteld.
enigste wat ze hebben, is een fail safe instelling.

Qua EPA: dit is de begrenzing per servo.
In heli iets minder belangrijk, omdat je via de heli mixers de eindpunten al aardig instelt.
bij vliegtuig etc kun je met EPA het eindpunt afstellen, en dus ook de maximale slag van een roer.

bij heli gebruik je hem nog wel eens in de staart.
maar vaak heeft de gyro zelf ook een kanaal beperking erin

Qua accu:
ik vermoed dat er een 3 cel lipo in zit?
dan is deze accu total loss...
de absoluut minimale waarde van een cel kan 2,4 volt zijn. daaronder gaat een lader niet meer laden, omdat de risico's te groot zijn.
onder die 2,4 volt is de kans op schade aan de lipo 100%.
niet dat hij dan zomaar in vlammen uitbarst. maar hij zal veel minder vermogen kunnen leveren.
ga je dat toch vragen van hem, kan hij op den duur wel in een vurig verhaal veranderen.
je zal met laden aan een (gebalanceerde) lader ook merken dat de cellen stevig afwijken van elkaar, en dat de balancer stevig werk heeft.
normaal horen de cellen redelijk gelijk te blijven, hoeft er alleen een beetje bijgeschaafd te worden.

jij hebt dan hier 2 cellen helemaal op 0 volt.
en 1 op de ondergrens.
Je kan op een nimh programma met laag amperage, zonder balancer even wat stroom erin proberen te krijgen.
zodra de cellen weer boven de 2,4 volt zitten overstappen op de lipo lader met balancer.
dan laag amperage verder laden.
soms heb je geluk.
soms is zo'n accu dan met enige belasting meteen weer leeg.
in een toepassing waar weinig stroom wordt getrokken kan het best ff goed gaan.
maar meestal heeft zo'n ding een tik gehad, en dat ga je merken


over die motor die aan schoot: niet erg, maar dat is exact de reden waarom ik een verse heli altijd met losse motor (dus tandwiel niet tegen het hoofdtandwiel) aansluit..
 
Je schrijft veel dus ik zal niet alles opgeslagen hebben,
Dat snap ik en sorry. De laatste tijd zijn mij wat dingen overkomen, die mij een beetje van mijn ankers hebben geslagen. Volgens mijn gezin ben ik mijn remmen een beetje kwijt, voorheen was ik wat meer "gereserveerd" zeg maar, en mevrouw N. wordt "af en toe een beetje moe van die man". De geleerden zeggen dat het wel weer goed komt en ik mijn evenwicht wel weer terugvind. Hopelijk ergens in het midden, want het leven is wel prettiger als je niet alles met je meesjouwt. Overigens: hou me maar bij de les hoor, alleen maar goed. Ander onderwerp.

Het "felle gifkikkertje" in wording. Tenminste dat was de bedoeling. Gistermiddag zou ik nog even de staart nalopen en bijstellen, en dan later proefdraaien. De staart-stabi zat er scheef op en de staartsteun dus ook, want tja als het schroefdraad niet recht zit dan kan dat niet anders. Dat gaf me wel een vreemd gevoel, maar was voor het proefdraaien geen beletsel leek me. Met de gyro uit stond de staartrotor netjes in het midden, maar liep links en rechts wel tegen de eindstop aan. Niet op het einde van de stickbeweging, maar halverwege al. Bijstellen met het limit-schroefje op de gyro zou je denken, maar die deed helemaal niets. Nou ja, dat kan ik altijd nog navragen of met de EPA instellen, al schijnt dat laatste wel ten koste van de reactiesnelheid te gaan. Bij het afstellen van de rotorbladen was mij al opgevallen dat de stangen van de flybar niet in één lijn lagen (het blijkt dat het één is, kromme stang dus), maar zolang ze dezelfde hoek maken is dat niet zo'n beperking met vliegen denk ik. Het hoort niet, zou je zeggen. Voorzichtig proefdraaien buiten met de huisdieren achter slot.

De heli voorzichtig een beetje opgetoerd, want wat die servo's gaan doen was nog even een vraag. Het begon met trillen, maar werd met meer toeren een vogeltjesdans die richting waggel ging, stoppen dus. De staart-stabi had mij aan het piekeren gezet, en daarom dacht ik "het zal toch niet waar zijn" en ben dingen gaan nakijken. Drie maanden geleden ben ik hieraan enthousiast begonnen en heb ik een kleinere, betaalbare heli gekocht. Dat was een demo-exemplaar, mooi dacht ik: die is afgesteld, ingevlogen, eerste problemen eruit en professioneel onderhouden. Toen die afgeleverd werd, bleek hij aardig in de poeier te liggen en heb ik dat de leverancier laten weten. Zijn verhaal was dat de demo al verkocht was, maar nog op de site stond, zij mij daarom een nieuwe (!?!?!) hadden gestuurd en er blijkbaar bij het transport het nodige was gebeurd. De pech-machine mocht ik (gratis) terugsturen en ik zou (gratis) een nieuwe krijgen. "Gratis" bestaat niet, hebben mijn ouders mij geleerd, maar goed, mij zou het niks kosten. Destijds heb ik wel foto's gemaakt van de schade om de leverancier te laten zien wat er aan de hand was.

Toen ben ik maar even een bang vermoeden gaan controleren met de foto's van toen. Diep teleurgesteld ben ik, en verbijsterd: het is dezelfde pech-machine die mij als eerste was bezorgd, maar dan met alleen een paar kapotte onderdelen vervangen !!! Wat er bijvoorbeeld kapot was: de anti-rotatie-beugel (aan de voorkant) was krom gebogen naar achteren en zat zowat tegen de rotoras aan (sorry, misschien beetje overdreven). Dat krijg je niet van te hard poetsen, maar komt in de buurt van bungeejumpen zonder elastiek. Of de rotoras daarna nog wél recht is lijkt mij dan ook iets om serieus over te twijfelen. Van de stabi midden op de staart was een vleugel afgebroken, iets wat mij niet zou lukken zonder flink kracht te zetten. Dan vind ik het ook niet raar, dat de steun niet recht op de buis zit, als die laatste al recht is. Zelfs het serienummer, de stand van de boutkopjes en de beschadigingen van het kapje zijn identiek. Ook de afwijkende flybarstang was precies hetzelfde. Waar dit op uit gaat draaien laat ik aan de leverancier over (die stuur ik zo dadelijk bericht), maar van dit apparaat blijf ik voorlopig af. Inmiddels staat de "score" op vier servo's. Eén verbrand (plastic), twee met een "rondje achterom" en één vastgeslagen in de anti-rotatie-beugel (alledrie metaal en nu onbetrouwbaar). Verder een spanningsregelaar die niet doet wat hij moet doen, een gyro met hetzelfde verhaal en een accu die ook naar het chemisch afval kan.

Voor nu ga ik mij richten op de GPH-346, want daar moet nog wel het een en ander mee. Dat heb ik de afgelopen maanden wel meegekregen dankzij al jullie bijdragen. Ook de ombouw van de 35 Mhz zender hoort daarbij. En natuurlijk blijf ik lekker bezig op de sim met behalve een Apache, nu ook met een lekker "fel gifkikkertje". De kans is nu wel groter dat ik eerder een sim-diploma heb, dan dat ik een centimeter van de grond ben gekomen, maar dat is dan maar zo.

En toen was het toch weer een heel verhaal geworden, sorry!
 
Dat is wel een wet van murphy verhaal...
voordeel: je wordt wel vlotter in het afstellen :D

Schade is altijd ruk, zeker omdat je niet weet welk onderdeel nog te vertrouwen is en welke niet..
Nu weet ik wel dat de originele assen nog wel eens krom uit de nieuw verpakking kwamen..
dus wantrouw alles.

dingen om te checken (want als het stopt met een paar kromme assen ben je een paar eur verder, en dan werkt alles)
- Feathering shaft.
de as die midden tussen de twee bladhouders zit.
Die kan krom door duwen op de bladen, hard neerzetten of een crash.
en soms heb je pech, en was de as zowieso al krom.

- Hoofdas.
in de regel gaat die krom door een crash.
op zijn zij vallen terwijl opgetoerd valt hier ook onder.
en soms heb je pech, krom in de verpakking.

beide gevallen, eruit slopen.
rollen over een glasplaat. die zijn in de regel 100% recht, en zie je krom vrij vlot.

verder, even met een argwanend oog erover.
alles vast?
recht?
geleiders voor staartaandrijving recht?
snaar heel (geen missende tandjes oid)
let ook op de staartas zelf, die kan natuurlijk ook krom (al is dat wel zeldzaam)

die electronica is wel een dingetje.
je hebt nu al een overleden accu, servo's waar je aan twijfelt..
ontvanger die rare dingen doet
precies de dure dingen..
dat trillen en bewegen van de servo's zelf tijdens optoeren, zonder dat jij stuurt: dat mag nooit..
bij stabilisatie zou het een tikkie kunnen, maar zelfs daar mag dat niet.
maar dit wordt ook niet helemaal verklaart door het rondje achterom en zo.
inclusief de ervaring rond de uitval van de zender en de spontane acties van de ontvanger, zou je bijna zeggen dat er iets in de zenderset niet lekker zit
of het voltage aan boord van de heli doet raar, waardoor de servo's uitvallen bv. kan heel snel gaan..


Qua staart en epa etc.
je haalt wat door elkaar.
Om zoveel mogelijk nauwkeurigheid te hebben, en om je servo zo lang mogelijk heel te houden, moet je proberen de servo zo ver mogelijk uit te laten slaan.
je kan de link op het buitenste gat van de hoorn zetten, en de epa op 10-10..
dan gaat die servo bv maar 1 tandje van de tandwiel set heen en weer.
motortje draait amper voor die beweging.
dus een miniscule correctie (die je veel doet met heli) zal snel te groot worden omdat de servo moeite heeft dit uit te voeren.

en je kan de link op het binnenste gat zetten, en de epa op 100-100.
ik zet expres 2 getallen, omdat je meestal onder en boven los in kunt stellen.
met 100-100 gebruik je meer servoweg, dus ook meer van de potmeter.
die zal dus veel minder snel versleten plekken krijgen.
ook moet de motor etc nu vele slagen draaien om die verstelling voor elkaar te krijgen, wat de boel dus ook nauwkeuriger maakt.

Dus op de staart, zo groot mogelijke slag van de servo is nodig.
Liefst dat limit schroefje gebruiken, aangezien een gyro op heading hold de waardes gebruikt die op de gyro zijn ingesteld.
in theorie zou het dus kunnen dat wanneer je epa gebruikt om dit goed te krijgen, de servo door de gyro over zijn stoppunt wordt gezet, en de boel dus klem loopt.
met kortsluiting of kapotte servo als gevolg.
 
Ik hoop dat jij eruit komt met die leverancier !
Daar lijkt het op dit moment niet echt op. Vanmorgen (7:44) had ik een reactie van hen op mijn bericht van gisteren (22:41). In mijn bericht heb ik alleen mijn constateringen gegeven (níet in Jip-en-Janneke taal, wél gewoon nederlands) en hen gevraagd met een oplossing voor het probleem (hún probleem) te komen. Het komt er in hun reactie op neer, dat op het door hen geleverde niets aan te merken viel, het níet functioneren van de heli (of onderdelen daarvan) aan mijn handelen toe te wijzen is en ik geen recht op garantie zou hebben om reden van die handelingen. Verder wordt mij verweten, dat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben en krijgen jullie ook nog even een veeg uit de pan ("... en de z.g.n kenners volgens mij ook niet."). Met mijn pensionering, nu ruim een jaar geleden, had ik gehoopt dit soort schermutselingen ook achter mij te laten. Echter, als ik mij "puntje, puntje, puntje" voel (DiVaDa: "gehecht; gestikt"), ben ik ook niet te beroerd om de wapens weer uit het vet te halen. In de loop van de dag zal ik hen de gelegenheid geven om te voorkomen dat zij een (juridische) weg voor eenrichtingsverkeer inslaan. Je begrijpt, een beetje crisis is goed voor de adrenaline. Overigens is het niet mijn lijn om iemands broodwinding in gevaar te brengen. Als blijkt dat dit niet een toevallige gebeurtenis is, maar als er blijkt is van veronachtzamen van mijn (en jullie) belangen als klant, dan kan het zomaar een ander verhaal worden. Voor nu is het spel (nog) niet op de wagen en dus ook niet voor publiek toegankelijk.

Dat is wel een wet van murphy verhaal... voordeel: je wordt wel vlotter in het afstellen
Dat kan je wel zeggen, en ik heb de afgelopen tijd enorm veel van jullie geleerd. Jouw analyse van wat er allemaal mis kan zijn is grondig (gô, waarom noem je je nou student), kan ik het alleen maar mee eens zijn. Blijft wel dat het meer dan triest is, dat je als een leverancier iets nieuws bij je aflevert, je moet gaan nakijken of alle onderdelen wel in werkende staat zijn? Als jouw Ferrari wordt bezorgd, ga je ook niet eerst kijken of er wel een motor inzit voor dat de bezorgers wegrijden, toch?!?
Het machientje dat ik nu heb staan is wat mij betreft sloop-rijp. Daarmee bedoel ik niet, dat hij niet meer geschikt is om mee te vliegen. Wat ik wél bedoel is, dat ik er niet mee ga vliegen zonder dat ik álle kritische onderdelen heb nagelopen. Laat dat nou aardig kloppen met wat jij allemaal opsomt aan punten. Uiteraard is dat niet iets voor nu, want het is niet mijn probleem dat de Ferrari niet Ferrariet, dus dat is wel even afwachten of hij teruggaat of niet. Dat er een aantal prijzige onderdelen moeten worden vervangen lijkt mij duidelijk. Het zou zo maar kunnen dat de kosten van die afzonderlijke onderdelen hoger zijn dan de prijs van een (echt) nieuwe machine, vandaar sloop-rijp.

Qua staart en epa etc.
Volgens mij bedoelen jij en ik precies hetzelfde. Bij voorkeur zonder elektronische aanpassingen, wil ik de volledige weg van zowel de stick (precisie), als de servo (power, slijtage) gebruiken. Nu de staartrotor halverwege de stickbeweging tegen het eind van het asje zit, lijkt het mij dat ik de bollink op de servo- arm van de as af moet verplaatsen, waarmee de servo (en daarmee ook de stick) een langere weg (grotere draai) moet afleggen naar het eindpunt (meer beweging voor dezelfde afstand). De "limit" schroef op de gyro heb ik dan alleen nog nodig voor nét-níet-ráák. De EPA heb ik hiervoor dan helemaal niet nodig, maar ja die gyro doet het niet, hé. Bovendien, het bollinkje zit al op de buitenrand van het schijfje op de servo en aan een sloop-bakkie ga ik nu even niet verder lopen prutsen.

Ga me voorbereiden op het GPH346/FieldForce8-plan. Misschien kijk ik stiekem ook wel naar een goede gebruikte machine van een betrouwbaar iemand. Maar ja, dan moet ik voor mevrouw N. eigenlijk ook iets leuks verzinnen ...
 
de theorie is goed, alleen gaat de ball naar de as toe om meer servo uitslag te krijgen.
naar buiten geeft meer lengte, dat heb je hier nou net niet nodig (je loopt al in een halve stick tegen de eindes aan)
naar binnen op de hevel, zou je beter uit moeten komen.

qua stick, limit en epa:
officieel weet de gyro niet hoe ver de servo kan.
een gyro praat niet met de zender. leest verdraaiing, en maakt daar een passende correctie voor.
EPA instellingen worden dus NIET doorgegeven naar een gyro.

een gyro heeft twee standen, normaal en heading hold.
in normaal zal hij rechtstreeks de waarde van de stick doorzetten naar de servo.
dus, qua afstellen zou je hier via epa de boel kunnen begrenzen.
al zou ik dat nooit doen vanwege stand 2...

in heading hold werkt het ff anders.
dan rekent de gyro de stick stand om naar rotaties per seconde.
dus, hij meet hoe snel de heli op dat moment verdraait, en corrigeert de servo om de gewenste graden/sec te halen.
de gyro is niet verlegen, en zal niet twijfelen om alles op alles te zetten om die staart op het goede punt te krijgen.
in deze modus kan de gyro de servo helemaal naar het eind laten lopen, en eventueel zo ver verstellen als dat de gyro denkt dat hij kan (dus zonder tussenkomst epa zender)
maar, op het eind loopt de boel vast, en daar fikt de servo van door (of breken de tanden)
daar is die limit knop dus voor, om te zorgen dat de gyro weet waar het eind zit.
Gebruik je die knop niet, kan dit een keer een servo kosten.

Electronica:
ga je voor kwaliteit, zit je bij een heli vlot op 1/3 totaal bedrag voor een lege heli, 2/3 electronica.
regelaar en motor is niet zo spannend, als er maar een soft start in de regelaar zit.
450 maat gebruikt meestal rond de 30 ampere regelaars.
servo's kun je alle kanten mee op.
je hebt ze van 5 euro en van 100. kijk voor de grap bij align wat zij in hun 450 stoppen.
als ik het goed zie, zit je dan voor de swash op 30 eur per servo, staartservo rond de 50 eur

In de regel moet er een goede stroomvoorziening in de heli, dus een bec van minimaal 2 ampere, liefst meer.
dit zit vaak in de regelaar.
kun je ook als los apparaatje erin zetten. zo'n losse bec is 2 tellen soldeerwerk, en kost iets van 10 eur dacht ik.


Qua forumnaam:
ooit, lang geleden, zat ik op school en moest ik hier een naam verzinnen.
een tijd erna kwam ik van school af.
maar kwam ik tot de ontdekking (al wist ik dat eigenlijk al wel een poosje) dat je eigenlijk nooit stopt met leren
zodoende ben je eeuwig student.
dat vond ik eigenlijk wel een mooie gedachte, dus heb ik dat aangehouden als forumnaam :D
 
Laatst bewerkt:
de theorie is goed, alleen gaat de ball naar de as toe om meer servo uitslag te krijgen.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, had twee variabelen omgekeerd (a:b=c:d) (stick-hoek:servo-hoek=arm-verplaatsing:vork-verplaatsing). De stick-hoek en de servo-hoek staan vast, evenals de vork-verplaatsing van de staart. Daarom moet de fysieke verplaatsing van de (servo-)arm worden aangepast aan de vork-verplaatsing van de staart. Kleiner, dus dichter bij de as en niet andersom. Zou wel een uitdaging zijn geworden voor de "fijne motoriek" in mijn linkerhand.

Dank je wel voor je bijdrage. Nietje erdoor en in het "Grote Heli Boek" zal ik maar zeggen.

Hele goede forumnaam gekozen, en met reden. Inmiddels ben ik dan wel met pensioen, maar elke dag kom ik wel iets tegen, wat ik nog niet wist. Zodra ik stop met leren en mijn nieuwsgierigheid verlies ga ik mij vervelen. Nou, daar wil je niet mee getrouwd zijn. Het belangrijkste wat ik heb geleerd tot nog toe, is dat er véél méér is wat ik níet weet, dan wat ik wél weet. En dat zal altijd zo blijven. Op mensen die niet die nieuwsgierigheid hebben ben ik niet jaloers.
 
voor de lol moet je deze "ff" lezen :D
https://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/

In dat topic komt de techniek voorbij, maar ook een stap voor stap afstel procedure.
wel op de grote lijn..
dus niet specifiek naar verschillende typen heli's toe..
maar je zal er best een aardig eind mee komen.
daar staat ook nog e.e.a. in verwerkt over problemen, gain en oplossingen rond de staart.

En het heeft gewoon een goede reden dat er in verhouding (heel) weinig helivliegers zijn.
niet alleen vanwege het vliegen zelf. Dat is al 1 van de moeilijkste dingen in hobbyland om aan te leren.
maar ook het afstellen en de verdere techniek van het ding.
ken gasten die op zich best goed vlogen, maar door een " laat maar gaan" mentaliteit steeds crashten.
door geschuurde kabels, schroeven los gerammeld, te weinig controle..

vliegtuigen zijn daar een stuk vergevingsgezinder in..
afstelling is ook minder kritisch. electronica ook.
 
voor de lol moet je deze "ff" lezen :D
Nou, niet alleen voor de lol dacht ik. Destijds, bij de herstart eind juni, had ik dat al gelezen. Maar nu heb ik het herlezen en merk ik best , dat mijn perspectief op dit gebied behoorlijk is veranderd. Toch aardig wat bijgeleerd dacht ik. Niet zo raar ook, want zonder Tom Poes(en) moet ik met alleen mijn eigen "denkraam doen", en dat is toch wat beperkt. Vooral het over staart en gyro komt nu goed van pas. Maar het geheel is een mooi naslagwerk ook.

En het heeft gewoon een goede reden dat er in verhouding (heel) weinig helivliegers zijn.
niet alleen vanwege het vliegen zelf. Dat is al 1 van de moeilijkste dingen in hobbyland om aan te leren.
Toch geniet ik dagelijks van wat er met zo'n ding allemaal kan, al is dat nog alleen maar op de sim. En met het "gifkikkertje" gaat dat ook steeds soepeler. Het is wel jammer dat zonder goed werkende heli, les krijgen op de club er nog niet in zit. Destijds had ik gelezen dat er voor beginners lestoestellen beschikbaar waren, maar dat bleek alleen over vaste-vleugel te gaan.

Vanmorgen had ik wel van de leverancier een reactie op mijn mail van gisteren. In mijn mail heb ik haarfijn aangetoond, waar hij tot twee maal toe, en nog steeds de afspraken en toezeggingen niet nakomt.

In zijn reactie praat hij daar niet eens over. Wel stelt hij dat er met zijn producten niets mis is. Ook stelt hij dat ik pas nu, na drie maanden kom met een verhaal dat het product niet voldoet en dat het product retourneren niet meer aan de orde is "ook rechtmatig gezien niet meer". Wel mag ik de heli opsturen en zegt hij: "repareren/stellen wij de heli nogmaals voor je af".

Blijkbaar is niet belangrijk dat ik nog steeds niet een nieuwe heli heb, maar een schade-heli waarvan ik niet weet wat ermee is gebeurd, en blijkbaar alleen maar meer reparaties nodig heeft. Bovendien "overnieuw afstellen"? Het ding was niet afgesteld en ingevlogen, dat kon ook niet want de staart zat scheef en de swash hing op tien over half twee. Maar wist ik veel toen, zo werkt vertrouwen hebben tegen je kennelijk.

Vandaag geef ik hen de laatste mogelijkheid om het recht te breien. Wordt vervolgd ... (ik blijf in stijl);)
 
Nu is het wel een dingetje...

als ik vanuit mijn eigen ervaring spreek met leerlingen (ik ben dus instructeur, voor heli en vliegtuigen..)
week vooraf heli nagekeken, gekeurd, afgesteld en ingevlogen.
dus, heli 100% goed.
week erna, er valt me iets op terwijl hij dat ding uit de koffer haalt (450 maat)
dus ik pak dat ding, kijk hem nog eens na..
vraag aan hem, heb je er wat mee gedaan.
hoog en laag, niets mee gedaan. niet uit de koffer geweest.
ik geef de rotor een draai, staat de hoofdas gewoon 1 cm scheef.
laat hem dat zien, ja... misschien dat ie even aan zijn buurman had laten zien hoe dat optoert.
omgevallen.
maar daar kan hij toch tegen ?
Nee vriend...

ik had er eentje waar ik tegen had verteld dat ie een paar dingetjes vast moest zetten.
volgende keer, ding was inderdaad vast gezet.
maar in zijn wijsheid meteen alles gecontroleerd, en bij de controle de andere helft niet goed vast gezet.
keer erop zat er iets op zn kop in de kop
keer daarna.. je snapt hem

600 maat, komt er 1 met een heli die ik vaker had zien vliegen bij een andere instructeur.
viel me wat op terwijl hij ff een rammel over de kanalen gaf.
vraag of ik hem ff vast mag houden.
blijkt de elevator hevel (die zit bij die 600 op een as geklemd met een schroefje) los te zitten, en alleen een beetje te plakken in de locktite.

Tweedehands vertrouw ik in zoverre ook niet..
tenzij goede kennis.. of eventueel voorgevlogen..
zoveel beginners of foutwillenden die een "zo goed als nieuwe" heli verkopen, met al het gezeik erin verwerkt wat ze zelf niet opgelost kregen.
maar, de zender is weg (= ding vliegt niet, ook niet met zender)
accu kapot (= gecrasht, visueel gerepareerd)
dus wie komt daar achter.. tot je thuis bent, en zelf het ding nakijkt (maar veel beginners hebben die ervaring niet...)
waar dan een beginner alsnog crasht, en dan zijn alle problemen voor hem..

moraal van het verhaal: er zijn zoveel mensen die zo'n ding optoeren, omvallen, fout herstellen..
problemen daardoor etc.
maar alles ligt niet aan de gebruiker.. tot je helemaal door vraagt..
als leverancier heb je met geld te maken, en als er geld bij komt kijken gaan mensen rare dingen doen
en dan zit je dus in de hoek waar foutwillenden zelf dingen slopen, en de leverancier de schuld blijven geven.
ga dan maar eens in je kristallen bol kijken wat waar is, en wat niet..
en 3 maanden met een heli.. 5 sec is tijd genoeg om zo'n ding te slopen (optoeren meegeteld)

bij heli's heb je garantie tot de verpakking open gaat, vanaf dat punt kan de leverancier naar gebruikersfout verwijzen.
alle garantie is dan goodwill..

Qua afstellen: wat kan, is dat hij er ff een eigen ontvanger in heeft gezet.
eigen zender, dan is hij hardware matig afgesteld, en zal hij misschien best gevlogen hebben.
dan zou hij alleen bij jou ff in de zender gezet moeten worden.
Als ik leverancier zou zijn en ik krijg een heli terug, zou ik zoiets doen om zeker te weten dat hij de 2e keer werkend weg gaat.


Als ik je een tip mag geven...
ga ff naar die man toe.
zal best ff een ritje zijn, maar dingen zijn zoveel beter uit te leggen als er een gezicht voor je staat.
een beetje gevorderd iemand heeft zo'n heli in 5 minuten in de zender staan.
en tegelijk kan hij je meteen alles laten zien.
eventueel zullen de instructeurs in de club dat ook kunnen.
jouw heli heeft heel veel electronische onzin niet, wat instellen een fluitje van een cent maakt.

Let op: ik zeg niet dat je geen punt hebt richting de leverancier.
ik zeg ook niet dat jij een foutwillend iemand bent:D
onze hoek van de modelbouw is gewoon scheef als het over garantie gaat.
en VEEL mensen maken er misbruik van. waar een goedwillend persoon dan last van krijgt..
 
Nu is het wel een dingetje...
Heel goed, dat je de dingen in een breder perspectief plaatst. Dank je wel, dat helpt. Was al even wezen kijken naar de "nettiquette" (ook van jouw hand) van het forum. Zoals ik al zei wil ik niet aan iemands broodwinning komen en zeker niet aan de persoon. Aan de andere kant laat ik het niet over mijn kant gaan als ik grof wordt benadeeld (en dat is voor mijn gevoel het geval), maar ga ik niet iemand "in de rotor gooien" (dat met die bus mogen ze bij de politiek houden).

Zoals je schrijft is oog-in-oog contact tussen mensen dan verhelderend en goed voor het wederzijds begrip. Als dat ook maar enigszins had gekund had ik het machientje destijds ook op gaan halen, maar autorijden zit er voor mij nog (net) niet in en dan is 175 tot 195 kilometer wel ver weg. Overigens heb ik een hekel aan winkelen, maar een modelbouwzaak is eerder een speeltuin, dus was het ook wel leuk geweest.

Van de leverancier heb ik vanmorgen een reactie gehad op mijn mail van gisteravond. In die mail had ik het een en ander aangescherpt met als overblijvende optie de aankoop ongedaan maken. Samengevat komt zijn reactie erop neer dat ik de heli retour kan sturen, hij bepaalt wat ik allemaal heb veranderd en aan schade heb aangebracht; en het aanpassen naar de originele instellingen en repareren verrekent hij dan met het door mij retour te ontvangen aankoopbedrag van de heli. Als ik dat wil mag ik daarbij aanwezig zijn.

Op hoofdlijnen is dat redelijk. Immers de fysieke afstelling van de heli is in mijn ogen nu niet meer te verbeteren, afgezien van de staart dan (gyro probleem ook) en een beetje balans-trimmen. Op zichzelf ben ik daar best trots op en jammer dat ik er niet mee verder kan, maar tijd en geld steken in een gat waarvan ik de diepte niet kan peilen, dat ga ik niet doen. Je begrijpt, het stuit op een praktisch probleem, maar ook op het ontbreken van wederzijds vertrouwen (in ieder geval aan mijn kant, en niet ten onrechte). Zodra ik dat ding verstuur ben ik volledig aan zijn willekeur overgeleverd en dat is niet de bedoeling. Omgekeerd, dat hij mij niet op mijn blauwe ogen vertrouwt en het aankoopbedrag inclusief verzendkosten, plus nog de verzendkosten voor het retourneren, naar mij overmaakt en verder maar moet afwachten, dat begrijp ik ook wel. Een impasse dus. Het zou mooi zijn als ik familie of vrienden in die buurt had, waar ik het heen kan sturen en die toezicht kunnen houden. Ze hoeven niet partijdig te zijn voor mij, neutraal is mooi zat. Die zijn er alleen niet. Even puzzelen dus wat haalbaar en aanvaardbaar voor beide is.

Vanavond stuur ik hem daarover bericht ...
 
Dit word een erg raar verhaal zo, lastig te beoordelen vanaf het scherm. Maar misschien zit je wel erg dicht tegen een vliegende heli aan. Zou je eens een filmpje kunnen maken van wat het nu niet doet?
Een ronddraaiende servo is namenlijk nieuw voor mij. Mijn servo's kunnen niet rond.

Ik snap in dit geval de winkel ook zeker. Dit is niet op afstand in te schatten, en inderdaad is 5sec. genoeg om een heli om zeep te helpen. Transport schade na 3 maanden nog claimen is ook niet meer te achterhalen natuurlijk.
Erg vervelend allemaal. Dat het dezelfde heli betreft is natuurlijk niet recht te lullen.

Maar als ik het zo lees is het allemaal gewoon recht te zetten en zou hij moeten vliegen. En het lijkt er op dat het, buiten de flybar geen onderdelen zijn waar hij zo van gaat schudden. Dat zou zomaar een gyro of zender instelling kunnen zijn. De hoofd as controleren is nog geen 10 min. werk.
De 2e keer toen u hem opgestuurd kreeg, was hij toen compleet geassembleerd en getest of weer in stukken en schade? Want volgensmij leveren zij ze vlieg klaar. Dat dat 95% afgesteld zou zijn ipv 100% zou kunnen, maar hij zou moeten vliegen uit de box. Op een foto op pagina 4 staat ook een complete kds op trainings kruis. Wat zit er daar tussen de heli en het kruis?

Dit is wel weer 1 van de redenen waarom ik mijn spullen zo veel mogelijk ophaal. Zeker als de heli's vlieg klaar de winkel verlaten. Eigenlijk zou mijn enige advies zijn ga er mee langs de winkel, het zijn prima heli's en de winkel staat ook goed aangeschreven maar via de pc ga je hier bijna niet uitkomen ben ik bang voor.
 
Laatst bewerkt:
Maar misschien zit je wel erg dicht tegen een vliegende heli aan.
Afgelopen zondag heb ik héél voorzichtig de heli een beetje toeren laten maken. Heel voorzichtig, omdat mij was verteld dat ik erop kan rekenen dat de servo's niet goed meer waren na dat "rondje achterom". De enige reden waarom ik die poging heb gewaagd, is dat nadien de bewegingen van de servo's weer helemaal normaal waren en bijtijds stopten. Omdat de heli bij heel lage toeren al begon trillen, met een nogal lage frequentie is mijn vermoeden dat de servo's hun positie niet kunnen vasthouden. Zonder nieuwe servo's ga ik daar verder niets aan doen.

Wat ik verder zeker weet, is dat de limit-potmeter van de gyro niet werkt. Ook moet de speelruimte op de as van de staartrotor nog fysiek worden begrensd en moet er nog iets met de flybar. Gezien de situatie ga ik daar nu ook even niets aan doen. Qua instellingen ziet het er zo uit, beter kreeg ik het niet:

0 graden pitch bij midstick; bladen gelijk dus geen bladspoor; alles op de rotor-as haaks; voor de collective pitch een verloop van 18,2 naar 0 naar +8,2 met een defaultwaarde van 50 voor de pitch-functie in de zender; die kan dus zelfs naar 12 ook fysiek.

17_F2_2022-09-29 Pitch en Bladspoor Nul_231612_mfnr.jpg 17_F4_2022-09-30 Pitch Gauge Max_161458.jpg 17_F3_2022-09-30 Pitch Gauge Nul_161620.jpg 17_F5_2022-09-30 Pitch Gauge Min_161426.jpg
Op de eerste twee foto's hieronder is te zien hoe de servo's erbij stonden nadat de boel in de stress was geschoten. Wat opvalt is dat de voorste (ELE ch2) en linker (PIT ch6) servo tot hun fysieke limiet zijn uitgeschoten. De rechter (AIL ch1) staat er echter rustig bij of er niets aan de hand is. Laat nou héél toevallig in de zender de eerste twee op REV staan en nummer drie op NOR. Dat doet mij dus vermoeden dat er in de communicatie iets behoorlijk fout is gegaan. Vermoedelijk heb ik daaraan ook de eerder verbrande servo te danken, want die schoot ook in de stress (weet niet meer waar die stond). Het tweede stel foto's geeft een beeld van de stand van de losgekoppelde servo's ná het rondje achterom van de linker en de rechter servo. Ze kwamen daarbij tot stilstand (beide in dezelfde positie) doordat de linker in zijn beweging werd geblokkeerd door de stang die vastliep tegen het tandwiel van de rotor.

14_F13_2022-09-26 Insult Links_195323_mfnr.jpg 14_F14_2022-09-26 Insult Rechts_195244_mfnr.jpg 15_F1_2022-09-27 Servo Rondje Rechts_102821_mfnr.jpg 15_F2_2022-09-27 Servo Rondje Links_112412_mfnr.jpg
Er zijn dus nog wel een paar dingen aan te corrigeren, waarvan ik de oorzaak niet weet, maar voor zover ik dat kan beoordelen niet aan mijn doen of laten ligt. Het zou goed zijn om met de leverancier dit netjes af te ronden en daar heb ik vertrouwen in, dus dat lijkt mij niet iets om hier over verder te gaan.
 
Jouw handtekening:
“Een heli is een netwerk van fout-kansen, en alleen "Murphy" kent ze allemaal .....”
Dat moet zijn:
“Eem heli is een netwerk van plezier, wat vaker crash door pilot error dan door mechanisch falen.”

Je bent/was beroeps-analist schreef je eerder. Volgens mij analyseer je teveel en probeer je en passant het perfecte wiel uit te vinden.

Maak de hele Bell-Hiller deel eens los, maak een nieuw model aan en programmeer servo voor servo. Het lijkt in het begin allemaal verschrikkelijk ingewikkeld, maar het is zo logisch als wat. Tips heb je volop gekregen.
Schudden bij optoeren is niet vreemd. Maar waarom optoeren met (zo te zien op de foto’s) de bladen erop?

Als je de heli redelijk afstelt, kun je van start. Je crasht sowieso een keer en dan weet je intussen zoveel meer, dat je de heli in een uurtje weer opbouwt en netjes afstelt. :)
 
Ik denk dat het toch ook gewoon prima een gyro of instel probleem kan zijn.
En een servo die het op de tafel doet, doet het op de grond ook. Tenzij ze gelijk na het aanzetten allemaal een andere kant op schieten. Maar dan kan je je pitch ook niet afstellen.

Al mijn heli's zijn flybarless dus anders afstellen. Maar volgens mij bediend een flybar gyro alleen de staart servo. Dus als de cyclic servo's twitchen ligt dat niet aan de gyro.
Maar danst hij door een slaande staart of omdat de swash danst? Een kromme as is ook makkelijk te zien als hij heel langzaam draaid. Dan zie je de stangen van de swash heen en weer wiebelen. Heb je maar heel weinig toeren voor nodig.
 
Misschien dat ik het morgen dan toch nog even probeer zonder de bladen erop. Hoef ik daar even niet op te letten, dan kan ik misschien bekijken of het inderdaad de servo's zijn. Maar dan nog, met een ontvanger / zender die raar doet zit je zonder bladen wel veilig. Alleen vliegt dat wel erg beroerd, denk ik. En nu ga ik slapen, want het is zo weer 6:00 uur.:bye:
 
Sorry, tegelijk geantwoord.

Maar we bedoelden wel hetzelfde, denk er om dat de juiste zender instellingen belangrijker zijn dan 1 of 2 tiende pitch verschil. Die moeten er uiteindelijk ook wel uit, maar dat komt later wel. Dan vliegt hij in ieder geval. Dan kan je ook voelen en zien wat kleine aanpassingen doen.

En inderdaad, als je bezig bent zeker de bladen er af. En niet te vast zetten... kan hij ook van gaan wiebelen.

Ben benieuwd!! En anders is er inderdaad wat mis. Dat zou zeker weer balen zijn.
 
ik weet er nog 1 uit iemands onderschrift :D
"een heli is een in formatie vliegende hoop onderdelen"
"het geheim van goed kunnen vliegen is geschreven op de bodem van een brandstofkan. staat er niets in die van jou? volgende nog eens kijken."

dat schudden tijdens optoeren kan inderdaad heel makkelijk normaal zijn.
de servo's hebben dan nog geen invloed.
een blad wat niet lekker gestrekt is kan dit al veroorzaken.

bladen moeten trouwens relatief los zitten..
anders strekken ze niet, en rammelt het altijd.
ze moeten precies zodanig vast, dat als je de heli op zn neus hangt, bladen dwars, dat de bladen net niet omlaag scharnieren.
een klein tikkie op de heli, en ze horen omlaag te scharnieren.

ik ging daar even af op het punt dat je erbij vermelde dat de servo's tijdens het optoeren uit zichzelf heen en weer aan het schieten waren.
en dat mag dan weer niet.

Qua terugsturen etc, ik zou het niet doen.
je betaald de schade nl alsnog, alleen hou je er niets aan over.

eigenlijk zou je even lief in het rond moeten kijken, en een helper vinden met ervaring
Die weet hoe alles hoort te werken, en kan waarschijnlijk vlot aangeven wat je moet hebben om het goed te laten werken.
Er bestaat zelfs een kans dat je iemand vind die wat reservespul heeft liggen..
gyro's zijn niet heli specifiek.. servo's op een flybar heli ook niet echt.
alleen de staartservo is vrij specifiek..
 
Als je het niet "net(tiquet)jes vindt, mag je het wissen. Wat dacht je van:

"Helivliegen is als ****; op z'n kant is het een ramp, maar ondersteboven?"
"Helivliegen is als het leven zelf, je kan er alle kanten mee op."
"Helivliegen is een kunst, ik wíl het wel maar ik kán het niet."

Zou er een markt voor zijn?

Qua terugsturen etc, ik zou het niet doen.
je betaald de schade nl alsnog, alleen hou je er niets aan over.
Daar heb ik ook over na zitten denken, zeker met jouw 1+2=3 uitgangspunt. Betekent dat 1 kleiner is dan 1, want er zijn nog wat ijzerwaren die ik dan wil vervangen. Wat ik mij ook afvroeg: dit dingetje is een kloon van "iets" schijnt het. Kan ik dan onderdelen van die "iets" zomaar hierin transplanteren en welke "iets" komt als "donor" in aanmerking?

Wat die 2/3 van het geheel betreft: Sinterklaas komt al aardig dichtbij, maar toch. Servo's heb ik dan in ieder geval nodig, maar dan wel van een degelijk duurzaam merk en liefst betaalbaar (en de boutgaatjes moeten passen, ook wel handig). Dan nog de regelaar en gyro, waar een beetje hetzelfde voor geldt (en de zender en ontvanger ?!?). Om met die laatste twee te beginnen: ik héb nog een FrSky XHT module voor mijn Futaba FF8 zender liggen en een FrSky X8R ontvanger, dus dat zou kunnen denk je niet? Of is de ontvanger hiervoor een beetje "te"? Blijft over de regelaar (incl. BEC) en de gyro (die laatste moet zéker).
2022-10-07 24_F1_FrSky XHT_110734.jpg 2022-10-07 24_F2_FrSky X8R_110829.jpg

Misschien kan ik dan nog iemand met de overgebleven spullen een plezier doen, maar niet zonder het achterliggende verhaal. Wordt lastig denk ik.

Wat de servo's, regelaar(incl.BEC) en gyro betreft: iemand een advies? Dan heb ik een idee wat het "leergeld", gaat belopen (áls ik dat ga doen, wat dat is nog maar de vraag). Overigens wil ik er wel 3D mee kunnen doen, de bladuitslagen heb ik niet voor niets boven en onder gelijk getrokken. Ben benieuwd naar het rekensommetje.
 
Laatst bewerkt:
in de basis de heli zonder rotorkop en bladhouders op de staart laten draaien , dan mag er geen enkele trilling of slag in je assen zitten .
En dat 3D vliegen zou ik nog even uit je hoofd zetten .

H :koud:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top