De Havilland DH-98 Mosquito B. Mk.XVI HS-R Night Pathfinder

Dat was een totaal andere situatie. Bij het vliegen met motorstoring geef je afhankelijk van de situatie gedeeltelijk of soms zelfs volledig richtingsroer. Daar is die op gecertificeerd. Maar dat is in één beweging naar die uitslag toe en dan hou je hem daar. Het ongeluk bij NY was te wijten aan een verkeerde behandeling van het richtingsroer door de vlieger, in dit geval de copiloot. Hij had zichzelf aangeleerd dat als er turbulentie was, dit op te vangen met korte stoten met het richtingsroer. Toen ze door die "wake turbulence" van die andere kist vlogen deed hij dat dus ook, met forse uitslagen alle twee de kanten op. Totaal overbodig en wordt ook nooit zo geleerd. Daar kon de constructie niet tegen en brak het hele kielvlak af. Onnodig ongeluk geweest.
Ik heb het ook ooit zo meegemaakt, een zelfde loodzware 747 die vóór ons startte in Hongkong. Is best wel wild, maar rustig blijven, het is net als met een auto onverwacht over een hobbelige zandweg rijden, gewoon geen idiote stuurbewegingen maken. Ik heb de neus wat laten zakken zodat we ónder die "tunnel" met de zog turbulentie kwamen en de klim verder voortgezet parallel ónder zijn spoor, niks aan de hand.
 
(Dit ging toch over een Mosquito? :hammer:)

Geen probleem, ik vind het reuze interessant.
Vooral alles wat over tweemotorige kisten geschreven is, is ook gewoon on-topic :thumbsup:
Zit op m`n werk en heb nu (en vanavond) geen tijd om te reageren, maar interessante posts, ik lees ze morgen!

Pilot Twin Ace, hebben wij ook nog wel eens gehad :D

Gaaf!!
Had jij de staartvlakken aangepast om te kunnen slepen o.i.d (dubbel kielvlak)?
Ik heb mijn Twin Ace nog niet gevlogen, ben erg benieuwd!

Groeten, Ramses
.
 
Nee, geen idee waarom ik dat zo toen aangepast heb, misschien was het zelfs al zo, zal wel 1 of ander oud gebakkie zijn geweest.
 
.
De tweedehands Pilot Twin Ace, mijn Twin Trainer:

full


Ik ga `m waarschijnlijk opnieuw in de folie zetten, in een ander 'kleurenschema'...

En dan veel vliegen met deze twin als voorbereiding op de Mossie, Lightning en Fokker T8W
(en Whirlwind, maar dan zijn we inmiddels jaaaren verder ;))

full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Zat net even naar mijn foto`s te kijken, maar wij kochten hem (in 2004) kaal en toen was het ook al een staartwiel versie.
2x 4cc OS erop en een vlieggewicht van net boven de 3kg.
 
.
Vanmiddag de Pilot Twin Ace uit elkaar gehaald en alles eens goed bekeken.
Goed recht en strak gebouwde kist, blij mee :thumbsup:

De bekledingsfolie heeft wel wat werk nodig, maar dat wist ik bij de overname.
Leuke basis voor mijn Twin Trainer, ik zal de progressie van de conversie van de Pilot Twin Ace naar Twin Trainer in dit verslag zetten.

Deze Twin Trainer wordt immers de oefenkist voor de Mosquito uit dit verslag, geheel on-topis dus ;)

full


Voordat de folie bijgewerkt kan worden eerst al het eventuele vet en vuil verwijderen.
Dit doe ik net als bij m`n Fokker DVII d.m.v. lichtjes nat schuren met ontvetter:

full


Hierna kon ik de folie nalopen met de strijkbout en stukken folie vervangen of patchen.
De Twin Trainer is weer geheel dicht en licht geschuurd, een mooie matte basis voor de afwerking.

Groeten, Ramses
.
 
Thanks voor je toelichting Richard. Je ziet met gas dicht dus echt op de laatste meters in full scale en dus nog minder bij modellen (relatief hetzelfde natuurlijk). Uiteraard hoort hoogteroer bijtrekken daar inderdaad bij op het laatst. Ik denk bij “gas dicht landen” echter aan de schuim trainers die al voor het inzetten van de landing het gas dichtgooien en helemaal naar binnen zweven. Bij de grotere kisten heb je tot op het laatst wel wat sleepgas nodig, want met de throttle bepaal je de mate van daling (en dus niet met het hoogteroer). Ik begrijp nu dat je bedoelt dat je met deze kist het gas er zelfs op houdt op het moment van touchdown, dat lijkt me inderdaad wat onwennig.
 

Wat is dat toch een prachtkist!! :thumbsup:
Je zit dicht in de buurt, maar het wordt toch net wat anders...

Vanmiddag o.a. een gipsen canopy plug gemaakt, die blauwe canopy die er nu op zit vind ik niet mooi.
Daar komt een transparante canopy voor in de plaats.
Het gips staat nu uit te harden.

Groeten, Ramses
.
 
Je maakt er nogal werk van! (voor wat een trainer wordt . . .)

Dank je!
Beter nu even goed aanpakken zodat ze weer jaren mee kan, dan 'opvliegen', daar is ze te leuk voor.

Het lijkt alsof de motoren behoorlijk 'toe in' staan (heet vast anders).

Inderdaad, zo lijkt het op die foto, komt door het perspectief en de lens.
De motoren staan in werkelijkheid niet naar binnengericht, het vertekend op die foto.

Black Magic dh88 afwerking ?

Zoals ik al zei zat je dicht in de buurt Serge, de Twin Trainer wordt namelijk voor een groot deel zwart.... joh?! :p
Maar niet helemaal! Ze krijgt een engels night pathfinder schema zoals ook de Mossie krijgt.
Vandaag een dunne grondlaag zwart op de Twin Trainer gekwast:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Beter nu even goed aanpakken zodat ze weer jaren mee kan, dan 'opvliegen', daar is ze te leuk voor.

In dat kader de ABS motorkappen ook aangepakt.
Deze zijn wat beschadigd en er braken ophangstukken af...

full


Met styreen de stukken weer opgevuld:

full


Aan de binnen- en buitenkant verstevigd met glasweefsel en epoxy:

full


full


Klaar om bewerkt/geschuurd te worden

Groeten, Ramses
.
 
Vanmiddag o.a. een gipsen canopy plug gemaakt, die blauwe canopy die er nu op zit vind ik niet mooi.

Het maken van de gipsen plug.

Als eerste de canopy tijdelijk op z`n kop op een stuk 8mm balsa gelijmd:

full


Er is meer plug nodig dan er nu als canopy beschikbaar is, dit ga ik maken met een 1mm dikke balsa rand:

full


Alles getacked met CA en een paar stroken tape eromheen gewonden:

full


Het modelgips er weer bijgepakt:

full


en de plug gevuld:

full


Na zo`n 20 minuten de 1mm balsa rand losgepulkt en de plug verwijderd:

full


Plug uit de oude canopy gewipt:

full


Een 1,5L PET-fles gepakt.... en die bleek te klein helaas:

full


Morgen een 2L PET-fles halen

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
In dat kader de ABS motorkappen ook aangepakt.
Deze zijn wat beschadigd en er braken ophangstukken af...
Aan de binnen- en buitenkant verstevigd met glasweefsel en epoxy

Heb je alleen de reparaties met glas+epoxy ingedekt?
Ik had de ABS motorkap van mijn Big Lift, aan de binnenkant volledig met glas+epoxy bedekt. zodat het niet scheuren zou ... en dat is nu al 20 jaar heel gebleven.
ABS alleen is niet zo bestendig.
 
Ha, Jan, ik dacht ook die "toespoor" te zien, je was me voor... Ramses, als je dan toch een trainer maakt, maak hem dan niet zwart. Lastige kleur in de lucht, zeker in het circuit als je tegen de avondzon alleen nog maar een silhouet ziet, is al moeilijk zat. Goede contrasterende kleuren, grote vlakken. Heb je meer aan, zo'n grote kist is het nou ook weer niet. (ik snap ook niet dat Max Verstappen zijn privé jet zwart heeft laten spuiten, niet te koelen zo'n romp in de Saoedische zon!) Waarom denk je dat zwevers allemaal wit zijn.....
 
Ramses heeft meerdere kisten zwart . Volgens mij durf ik ook wel te zeggen dat het zijn favoriete kleur is . ;D

Hoe kom je daar nu bij?... :D
Zelfs de startkist...

full


full


full


full


full


full


Ramses is het gewend om een zwartkijker te zijn. :D

:rofl: :D

Ramses, als je dan toch een trainer maakt, maak hem dan niet zwart. Lastige kleur in de lucht, zeker in het circuit als je tegen de avondzon alleen nog maar een silhouet ziet, is al moeilijk zat.

Ik ga de Twin Trainer eenzelfde soort nachtjager 'kleurenschema' geven als de Mossie krijgt.
Dat zou in mijn ogen dan juist een goed kleurenschema zijn voor de Twin Trainer, zeker als je geen donkere kisten gewend bent.
Maar zoals je hierboven kan zien doe ik het niet daarvoor, ik vind het gewoon erg mooi :)

De Mossie wordt uitgevoerd als night pathfinder:

full


...en m`n Lightning wordt uitgevoerd als een P-38M nightfighter:
full


Ik vind dat erg gave schema`s / uitvoeringen en je ziet het ook niet zo vaak.

Vriendelijke groet, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top