Richard Branderhorst
PH-SAM
Dat was een totaal andere situatie. Bij het vliegen met motorstoring geef je afhankelijk van de situatie gedeeltelijk of soms zelfs volledig richtingsroer. Daar is die op gecertificeerd. Maar dat is in één beweging naar die uitslag toe en dan hou je hem daar. Het ongeluk bij NY was te wijten aan een verkeerde behandeling van het richtingsroer door de vlieger, in dit geval de copiloot. Hij had zichzelf aangeleerd dat als er turbulentie was, dit op te vangen met korte stoten met het richtingsroer. Toen ze door die "wake turbulence" van die andere kist vlogen deed hij dat dus ook, met forse uitslagen alle twee de kanten op. Totaal overbodig en wordt ook nooit zo geleerd. Daar kon de constructie niet tegen en brak het hele kielvlak af. Onnodig ongeluk geweest.
Ik heb het ook ooit zo meegemaakt, een zelfde loodzware 747 die vóór ons startte in Hongkong. Is best wel wild, maar rustig blijven, het is net als met een auto onverwacht over een hobbelige zandweg rijden, gewoon geen idiote stuurbewegingen maken. Ik heb de neus wat laten zakken zodat we ónder die "tunnel" met de zog turbulentie kwamen en de klim verder voortgezet parallel ónder zijn spoor, niks aan de hand.
Ik heb het ook ooit zo meegemaakt, een zelfde loodzware 747 die vóór ons startte in Hongkong. Is best wel wild, maar rustig blijven, het is net als met een auto onverwacht over een hobbelige zandweg rijden, gewoon geen idiote stuurbewegingen maken. Ik heb de neus wat laten zakken zodat we ónder die "tunnel" met de zog turbulentie kwamen en de klim verder voortgezet parallel ónder zijn spoor, niks aan de hand.