Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Aha, ik dacht dat je de G21/46 uit Nederland had.
    En daar zijn er maar één of twee van geweest met ABC unit.
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Ik heb inmiddels ook een naam
    Brian Gardner heeft deze unit gemaakt.
    Motor heeft met deze set slechts 1 tankje gedraaid.
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Brian Gardner heeft een heel goede naam.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Brian Gardner is een bekende naam voor dat soort werk. Hij is momenteel bezig met, of heeft kort geleden gemaakt, een productie run van iets van 50 setjes ABC voor de beroemde Hanno Special van OS.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Brian Gardner maakt inderdaad hele mooie Zuiger cilinder sets voor de OS Hanno special. Ik heb zo'n set via Ralph Schweizer F3A gekocht. Sublieme kwaliteit.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Zuinig zijn op de OS Hanno special. En vooral gebruiken.
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    De ABC garnituur wordt steeds beter gedocumenteerd,
    Sluit naadloos aan wat Brutus adviseerde.
    [​IMG]
     
    Bruno van Hoek en brutus vinden dit leuk.
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Vanmiddag les gehad hoe de piston pen van de ST G21 46 te verwijderen.
    Met een M2 tap een gaatje tappen in een van de aludopjes.
    Een 8.8 M 2 boutje er in schroeven ,een tapje kan gemakkelijk breken een 8.8 M2 boutje is taaier en sterker.
    Da met een heel licht vlammetje van de brander alleen de bovenkant van de zuiger verwarmen.
    Uiteindelijk kwam de pen los. Een berg onderdelen geruild voor wat Electro spul en iedereen blij.
    Alle motoren zijn nu gedemonteerd en kan het opbouwen beginnen.
    1x St G2146 met Een bijna nieuw gaaf huis een nieuwe kop en achter deksel.
    Van binnen een George Aldrich in Noorwegen verchroomde krukas en een Brian gardner ABC chroom cilinder bus en bijbehorende zuiger en drijfstang..
    Nieuwe kogellagers.
    Nog een Super Tigre G 21 46 met een klokgaaf huis een nieuwe standaard Cilinder bus en zuiger. een nieuwe krukas alsmede nieuwe kogellagers
    Nieuwe propmeenemer en nieuw carterdeksel.
    Als bonus een geheel nieuwe opgebouwde Super Tigre 10 CC met ABC Brian Gardner ABC zuiger Cilinder combi.
    Van deze motor is alleen de krukas gebruikt.
    Morgen komen de lagers en kan het opbouwen beginnen en kan ik mij richten op de venturi s,
    Hiervan heb ik 6 verschillende exemplaren
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2023
    HansH en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tapje had ik al voor je beschreven. Als een poep en een zucht.
    Mooi dat het gelukt is.

    En een fijne 10cc compleet!
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2023
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  11. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Gaaf!
    Die heb ik al eerder gezien.
    Alleen vraag ik mij af welke prop je dan gebruikt. Als het gewone Webra's zijn dan draait de prop de andere kant op.:cool:
    Heb je wel zulke grote duwprops?
    Of zijn het Webras met een speciale krukas en dus andersom draaien :rolleyes:

    Jan
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Webra heeft destijds inderdaad krukassen gemaakt die de andere kant op draaiden. Een vroeger clublid bij ons had een tweemotorige kist met een linksom en een rechtsom draaiende Webra 10cc motor er op. Die andere krukas moest wel speciaal besteld worden.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat ik mij er van herinner, was dat vroeger een stuk normaler dan nu, dat er linksdraaiende krukassen leverbaar waren.
    Ik zie zelfs eigenlijk nooit meer linksdraaiende nokkenassen voor de diverse viertakten in de onderdelenlijsten, Ik weet dat OS volgens mij vroeger wel zoiets had voor een aantal motoren, maar tegenwoordig zie je dat eigenlijk niet meer...

    Maar ja, je ziet ook geen af-fabriek-gekoppelde dubbele eencylinders meer. Dat is ook maar een heel korte rage geweest in de overgang dat de modelbouwfirma's in een keer grote kits gingen leveren en de meeste motorfabrikanten weinig groters te bieden hadden dan 10 cc, of hooguit 15...

    Mijn gedachte is dan toch, dat zo'n koppelverband toch minder goed werkte :D
     
  14. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Inderdaad werd dat vroeger vaker gedaan.
    Zo kwam ik een tijdje geleden een OS max FS 40 tegen met een aangepaste nokkenas. Zie de R in het midden.

    20181225_133855.jpg

    Maar laatst heb ik 2 OS max 80 H op de kop getikt.
    20230116_204926.jpg

    20230116_205003.jpg

    Een heb ik er uit elkaar gehaald en wat kwam ik tegen:D
    20230126_191818.jpg

    20230126_191748.jpg

    Een extra uitsparing met een R.
    Dus bij deze kan je kiezen welke kant hij op moet draaien.

    Jan
     
    jef, MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Daar was ik nog niet achter met de 80H! Leut!
    Kamzuiger…
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, maar dat was eigenlijk héél gebruikelijk. Ik heb ooit een SuperTigre met draaischijf achterinlaat gehad, en die had precies hetzelfde: twee uitsparingen voor de krukpen in de schijf, eentje voor linksom en eentje voor rechtsom. Werkt beter dan bij de motoren waar dat kan het voorhuis 90 graden verdraaien, want dat hoekverschil is niet noodzakelijkerwijs altijd 90 graden. Goed genoeg voor "ongeveer", maar niet goed genoeg voor "zelfde performance". En het is een hele kleine moeite om dat ene uitsparinkje er in te frezen.
     
    Beton, Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Het dieselproject is voltooid.
    Vandaag de Parra T3 binnen gekregen.
    Rechts op de foto de Parra T3
    In het midden de Super Tigre diesel met de draaischijf links en rechts lopen?
    Links de gereviseerde ST G20 diesel .
    Als het wat warmer wordt de buren plezieren met het laten draaien van de dieseltjes.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2023
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :wave:wave:wave
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Alle onderdelen beschikbaar voor het nieuw opbouwen van de 2 G 21 46 Super Tigre motoren.
    Eerst de 60
    Een nieuw huis voor de 60 en de ABC garnituur er inzetten, bus past niet in het motorhuis te veel weerstand, warm gemaakt geen resultaat.
    Er is enige nabewerking nodig, eerst op de draaibank een plunjer maken en dan met polijst poeder het huis wat ruimer maken , zodanig dat met enige druk de bus in het huis kan worde geschoven..
    Verklaarbaar huis en bus komen van verschillende wereld delen en uit verschillend eeuwen.
    Dan maar naar de G 21 46 met de stalen bus, zelfde verhaal, bus past niet in het huis.
    [​IMG]
    Bij OS Motoren heb ik dit nog niet ondervonden, maar het heeft ook zijn charme.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Correspondeert de poorthoogte wel met het blok?
    Uitkotteren heb je als optie.
    Mits he deze maar zuiver kunt inspannen en blijvend meten.
    Of de bus aan de buitenkant verspanen.
    Bijkans meest zuivere optie.
    Dat passend maken met een Dremel in een houder, slijpsteen van deugdelijke kwaliteit.
    Het bed goed afschermen.

    Ook bij Super Tigers passen de bussen normaal gesproken zuigend.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2023

Deel Deze Pagina