Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Ligt eraan wat voor rubber het is, volgens mij is het vaak een Buna rubber en dat zal aangetast worden, als het FKM is dan moet dat wel kunnen..

    als je weet wat het rubbersoort is kan ik in mn chemicaliën database wel terugzien wat resistent is
     
    Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weinig, denk ik... daar komt het nameljik niet of nauwelijks mee in aanraking: Ether is zéér vluchtig en het eerste wat verdampt. Dat is al min of meer volledig damp nog voordat het door de krukas-poort verdwijnt.
    Daar ben ik niet bang voor.

    In mijn benzine-ombouwsels zitten in de carburateur twee O-ringen die maar beperkt tegen benzine kunnen: De ring om de hoofdnaald, en de ring om de LS naald. De ring om de hoofdnaald komt met vloeibare benzine in aanraking en geeft meestal binnen een maand de geest. De ring om de LS naald komt alleen met damp in aanraking, en die blijft gewoon "oneindig" goed. Die heb ik nog bij geen enkele motor hoeven te vervangen (gelukkig, want die mini-maten zijn verdomd lastig te vinden).
    Idem dito met de kogellagers. Die seals zijn weliswaar meestal van Butylrubber, maar ze gaan normaliter ook niet kapot van benzine, omdat ze hooguit met de damp daarvan in aanraking komen.

    Ik ben er niet bang voor, in ieder geval.
     
    serge pot, Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Na het schoonmaken van de lagers van de G20 zijn de lagers nog gewoon goed, geen speling en ze lopen mooi zonder haperen.
    Heb alleen nieuwe pakkingen gemaakt, op de CNC frees , het dunne pakking papier 0.25 mm tussen 2 stukje plex geklemd en gefreesd.

    Ik ben al enige tijd op zoek naar een Super Tigre G21 46. Met deze motor heb ik enige tijd lijnbesturing gevlogen.
    Lange tijd geleden weg gedaan. Nu in de retro tijd weer belangstelling voor gekregen.
    Vorige week heb ik een 10 tal Super Tigre motoren gekregen en hierbij zijn ook 2 G21 46 exemplaren bij.
    Vol goede moed begonnen om de wonderolie aanslag er af te halen, met de info van een MBF draadje de boel in de glycol geweekt en daarna in de ultrasoon.
    Het wonderolie spul gaat er wonderbaarlijk goed af ,nog een keer of 3 dan zijn de motoren schoon.
    Inmiddels heeft een vriend aangegeven nog een nieuwe set onderdelen beschikbaar te hebben.
    Bus, zuiger , zuigerveer en krukas. De lagers zijn standaard verkrijgbaar, dus van buiten schoon en van binnen nieuw.
    Ziet er hoopvol uit.
    Maar dan het dilemma ik wil geen ricinus olie gebruiken maar een goede synthetische olie.
    ik wordt toch geadviseerd om ricinus olie te gebruiken en de motoren weer bruin te laten worden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2023
    Beton en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  4. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Weer iets bijzonders gevonden.:banana:
    Een 2 x HP61 Goldcup V motor met vertraging:hammer:
    20230116_205208.jpg

    20230116_205237.jpg

    Erg gaaf maar ook best zwaar.
    Het lijkt me niet zomaar een zelf bouw maar ik heb het nog niet eerder gezien.
    Kent iemand dit?
    Ik heb de tanden nog niet geteld dus ik weet niet wat de overbrenging verhouding is maar wat voor maat prop zou hier op moeten denken jullie?
    En nu is het zo dat wanneer de ene zuiger in het bovenste dode punt staat de andere in het onderste dode punt staat. Dat lijkt mij normaal. Of juist gelijk houden? Of zoals bij een echte V motor?
    Starten lijkt mij ook wel een uitdaging want met de hand aanslaan is best riskant want je heb per propellorslag diverse arbeidsslagen.:oops:
    Een startmotor moet kunnen maar niet verzuipen. Ik vraag me af of het riempje dat wel leuk vind...
    Hoe dan ook ik vind het wel iets aparts dus ik ben er blij mee:thumbsup:

    Jan
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nergens voor nodig. Het is een zuigerveermotor, en dan is wonderolie nergens voor nodig. Die kun je gewoon prima met een goeie syntheet smeren, al moet je het inlopen even iets voorzichtiger aanpakken. Niet dat je extra kalm aan moet doen of zo, maar het inloop-proces duurt gewoon wat langer, dus je moet wat voorzichtiger naar de eindafstelling toe kruipen.

    Beste is, na de allereerste start het ding zo snel mogelijk 2 a 3 keer heel kortdurend (seconde of tien per keer) flink op zijn donder te geven, en daarna de gewone vette inloopperiode te doen.
    Die eerste paar minuten zijn bepalend voor hoe de zuigerveer zich aanpast aan de voering. De truuk is om er even heel flink wat belasting op te zetten, zonder dat de temperatuur te hoog oploopt. Je hebt dan de beste kans op een "beestachtige compressie"

    Maar als je dat niet aandurft, is gewoon rijk en vet ook goed, het duurt dan alleen véél langer voor de ring goed aanligt, verder maakt het niet heel erg veel verschil..
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2023
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij een echte V-motor staan beide zuigers óók NIET tegelijk in top... Persoonlijk zou ik het zo houden als het nu is, ene zuiger in top en andere zuiger in bodem, geeft de regelmatigste verdeling van krachten op de riem en prop. En qua balancering lijkt dit nog het gunstigste.
    Sowieso ga je vanwege de afstand tussen de krukassen ALTIJD restkrachten overhouden, met name krachten die de hele combinatie linksom en rechtsom gaat laten schommelen, en daar doe je weinig aan, maar volgens mij zijn die krachten het kleinst zoals het nu is.

    Ruwe telling van de zichtbare tanden doet een overbrenging van 20:40 vermoeden, en dan heb je in de huidige opstelling dus vier arbeidsslagen per omwenteling.
    Dat moet prima met de hand te starten zijn.
     
    Beton vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oewaughw! Snoepje!
    Zuigerveer... hoe onverwoestbaar wil je het hebben?
    Wat Brutus schrijft. Klinkt al als feest!
    Inloop? Je kunt ook een OS instructie erbij pakken.
    50SX? Zuigerveer immers. Eeuwig leven. Op syntheet nog beter.
    Nimmer een plakkende zuigerveer.

    Mooie motormount. Er werd heel wat bedacht in .DE en .AT
    Lan het zelfs nog uit de USA komen... Errug gaaf! Unikaat.
    Nimmer voor ogen gehad... En toch echt wat oude tijdschriftjes doorklieft...
    Zal nimmer goedkoop zijn geweest.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2023
    Beton vindt dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Zeer gave vondst weer :thumbsup: , jaloers!!
    Samen met je vorige vondst:
    Juweeltjes welke ook leuk zijn voor in dit draadje: reductie op een methanol motor?

    Groeten, Ramses
    .
     
    Beton vindt dit leuk.
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Niet eerder gezien of van gehoord, zag net wel dit filmpje op youtube:



    Een HP61 Goldcup met een Byron drive.
    Ben erg nieuwsgierig of de motorsteun/vertraging van jouw Twin origineel of custom is!
    Erg gaaf in ieder geval!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Beton vindt dit leuk.
  10. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    321
    Locatie:
    amersfoort
    Jan, waarom ze niet 'even' loshalen, apart eerste tankje laten lopen en ze dan weer samenvoegen? lijkt mij het handigste en veiligste voor je handen en de motoren, dan weet je ook gelijk hoe eea draait en aanslaat.
     
    Beton vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uitgaande van 1,7 pk per motor bij 15~16K (mijn inschatting van die HP Goldcups, rekening houdend met de riemverliezen) zou je ongeveer 3,5 pk hebben bij 7500~8000 toeren. Dan kom ik ruwweg in de buurt van 19 x 8 a 20 x 6 (APC). Iets kleiner als je een Graupner grijze Supernylon gebruikt, iets ruimer als je een Master Airscrew gebruikt.
     
    Beton vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goldcup, stond dat niet optimaal, in de boekjes voor 2,2 pk?
    Op Sceptre Flight vast wel prop settings.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou kunnen, maar lijkt me stug, want dan ga je toch al gauw richting de 18 a 20K en dat zijn onbruikbare toerentallen, en dan weet je ook nog niet of dat met of zonder uitlaat was gemeten, of met welke brandstof. Vermoedelijk zonder uitlaat en met een hoop Nitro, en dan is het dus ook maar een theoretische waarde waar je verder weinig aan hebt.
    Maar hoewel tandriemen op zich redelijk efficiënt zijn, je raakt ook nog eens zomaar een procent of 20 kwijt in zo'n hele tandriem-poelie-as combinatie.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    20% dacht 5%… frictie zal er wel inzitten.
     
  15. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik was er wat huiverig voor omdat ik op mijn Webra T4 15 cc en drieblads prop heb zitten. En daar krijg ik regelmatig een klap van bij het starten. Blijkbaar is de prop sneller dan mijn hand. En door de drieblads prop is de afstand tussen mijn hand en het blad ook kleiner dan bij een 2 blads prop.
    Vandaar mijn gedacht dat dit lastig kon zijn zeker met de vertraging dus meer arbeidsslagen per omwenteling.
    Maar aan de andere kant maakt die vertraging niets uit bedacht ik mij want de propeller is ook minder snel door die vertraging...

    Had ik ook al over gedacht en zal best kunnen maar de motoren zijn blijkbaar uitgelijnd want er zitten per motor 2 paspennen in. Zie de foto's. .

    20230117_213830.jpg

    20230117_213815.jpg

    Bedankt! Dan heb ik elk geval een idee.

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Dank je voor je reactie, het is een zuiger cilinder combi zonder zuigerveer, kan ik hiervoor hetzelfde advies volgen?
     
  17. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik had het al even over het gewicht.
    Hierbij wat vergelijkingen voor de liefhebbers.
    De winnaar is natuurlijk de HP V-motor.
    20230117_213106.jpg

    En de 20 cc lijnmotor.
    20230117_213216.jpg

    Dat scheelt best wel:rolleyes:
    En een HP 61 silver Star met uitlaat.
    20230117_213419.jpg

    En dan nog de OS met vertraging.
    20230117_213141.jpg

    En zonder vertraging.
    20230117_213612.jpg
    Dat verschil valt nog mee.

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Over welke motor hebben we het dan precies?
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh??? Dan heb ik een andere motor voor ogen. zonder zuigerveer wordt het verhaal heel anders en moet ik weten wat voor constructie het precies is.

    Maar... hou je me nu voor de gek? In de post waar ik op reageerde zeg je expliciet "zuigerveer"...

     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2023
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tegen de tijd dat je alles meegeteld hebt, kom je echt wel aan de 20%. Schaalverkleining doet nooit veel goeds voor rendementsverhoging
     
    MicropropSport en Unusual RC vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina