BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Die knijpers schrijf ik niets meer over, maar het resultaat is bijna niet te verwoorden. Zit met open mond te kijken! Gr. Klaas.
Dankjewel Klaas. De wanttouwen en die eerste 2 genoemde stagen nog steeds van dat mooie gevlochten touw! :thumbsup: Perfect om de 'iron wire' te imiteren.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
In wezen zijn de originele wanten van geslagen staaldraad. Maar dat is op schaal bijna niet te imiteren. Het is lang geslagen met 6 strengen met daarin een hart. Mooi dat het Chinese visgaren in dit geheel past. Had het bestemd als staand en lopend want voor mijn modellen. Aanvankelijk gebruikte ik daarvoor Marlow bezetgaren. Ook prima spul, maar de witte kleur paste niet in het geheel. Vandaar het Chinese alternatief. En als er dan toch 300 meter visgaren op een spoel zit, mis je een paar meter niet. Ik krijg het niet meer op. Althans op mijn modellen niet. Misschien dat er nog iets op mijn werphengeltje wordt gespoeld. Die gaat vaak mee om een onwillig model weer thuis te brengen. Gr. Klaas.
 
Al de 8 wanttouwen definitief vast gezet:
1084 Shrouds.jpg


Begonnen met de weeflijnen.
Eerst om de 4 een lijn gezet om de de afstand tussen de wanttouwen/shrouds goed te houden en ze niet naar elkaar getrokken worden:
1085 RatLines.jpg

Met de laatste tijd in het SoS veel besproken knopen. In het midden met een mastworp. Aan de uiteinden met een tuigknoop. In de klimwereld noemen we dat een Leeuwerikskop.
Gr. Peter
 
Ik heb het leuk knopje weer gehanteerd Peter, maar eigenlijk is het schitterend wat je ons telkens weer voor schotelt. Prachtige details op een dergelijke kleine schaal is meer dan gewoon leuk :thumbsup::thumbsup:
 
Een leeuwerikskop of lark's head/ sling hitch aan de weeflijnen is voor mij nieuw. Ik weet niet wie dat heeft gezegd in die discussie, maar volgens mij klopt dit niet. Op de oudere generatie schepen en op de Hollanders werd de mastworp toegepast. Zowel op het eerste wanttouw als op de rest. Later in de geschiedenis kwam er op de uiteinde van de weeflijn een oog dat met een bindsel om het wanttouw werd vast gezet. In het verslag van Archjofo kan je die methode goed zien. Hij heeft het zo gedaan. Pffff moet er niet aan denken hoeveel werk dat wel niet is geweest. Ertussen in zitten dan mastworpen. Ik weet niet of je het boek van Ashley wel eens raadpleegt, daar vind je alles terug over die knopen waar en hoe.
Ashley 546.jpg
 
Een leeuwerikskop of lark's head/ sling hitch aan de weeflijnen is voor mij nieuw. Ik weet niet wie dat heeft gezegd in die discussie, maar volgens mij klopt dit niet. Op de oudere generatie schepen en op de Hollanders werd de mastworp toegepast. Zowel op het eerste wanttouw als op de rest. Later in de geschiedenis kwam er op de uiteinde van de weeflijn een oog dat met een bindsel om het wanttouw werd vast gezet. In het verslag van Archjofo kan je die methode goed zien. Hij heeft het zo gedaan. Pffff moet er niet aan denken hoeveel werk dat wel niet is geweest. Ertussen in zitten dan mastworpen. Ik weet niet of je het boek van Ashley wel eens raadpleegt, daar vind je alles terug over die knopen waar en hoe.
Bekijk bijlage 528295

Mooie toevoeging Stephan, echter op deze schaal is het niet zichtbaar en vind ik de oplossing die Peter gebruikt heel netjes. Wel leuk om te weten overigens. :)
 
Een leeuwerikskop of lark's head/ sling hitch aan de weeflijnen is voor mij nieuw. Ik weet niet wie dat heeft gezegd in die discussie, maar volgens mij klopt dit niet. Op de oudere generatie schepen en op de Hollanders werd de mastworp toegepast. Zowel op het eerste wanttouw als op de rest. Later in de geschiedenis kwam er op de uiteinde van de weeflijn een oog dat met een bindsel om het wanttouw werd vast gezet. In het verslag van Archjofo kan je die methode goed zien. Hij heeft het zo gedaan. Pffff moet er niet aan denken hoeveel werk dat wel niet is geweest. Ertussen in zitten dan mastworpen. Ik weet niet of je het boek van Ashley wel eens raadpleegt, daar vind je alles terug over die knopen waar en hoe.
Bekijk bijlage 528295
Mooie toevoeging Stephan, echter op deze schaal is het niet zichtbaar en vind ik de oplossing die Peter gebruikt heel netjes. Wel leuk om te weten overigens. :)

Klopt helemaal, Stephan. Wat Archjofo laat zien heb ik geprobeerd, maar is op 1:72 niet te doen.
Zie https://www.modelbouwforum.nl/threa...72-plank-on-frame.275308/page-73#post-4268050
Op de hoofdgast toen 3 mastworpjes. En op de voormast nu dit als update. (Maar ga de hoofdmast niet aanpassen …… ;))
Mijn knoopjes heb ik hier vandaan als mooi alternatief:
https://modelshipworld.com/topic/41...dited-by-admin/?do=findComment&comment=124778
Je moet wat en ik ben er tevreden mee want het staat veel netter. :)
Enne ….. nee, Ashley ken ik niet …… Heeft die ook verstand van Schooners en eigenwijze Nova Scotia’s? Daar vereenzelvig ik mij een beetje mee met deze bouw ……;)
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Voor die ogen moet je inderdaad bij Archjofo zijn. Die doet dat wel. Maar eerlijk is eerlijk, niet te doen. Mijn ervaring met die leeuwerikskop is dat hij niet makkelijk aan te brengen is, buiten het feit dat het niet zo hoort. Op het Spaans galjoen gebruikte ik op het eerste en laatste wandtouw een dubbele knoop (weet even niet hoe die heet, lijkt op een mastworp maar dan met een dubbele lus). Nu doe ik liever van begin tot eind een mastworp. Sneller en blijft prima zitten. Maar dat is iedereen zijn keus. :)
The Ashley's book of knots is een musthave als je gaat knopen. Moeilijk te lezen omdat het een dik boek is, veel soorten knopen met hun toepassing. Het boek is het levenswerk van Ashley en de bijbel onder de zeilers. Het is trouwens gratis online te downloaden of in te zien. Je zal er alles wat je zoekt in terugvinden.
https://archive.org/details/TheAshleyBookOfKnots
 
Eerst maar een totaal plaatje voordat ik de details laat zien.
De weeflijnen zijn aangebracht en het gereefde voorzeil is gezet:
1086 RatLines.jpg

Met de niet geheel kort geknipte eindjes van de teruggeslagen lijntjes, die ik met een tipje verdunde houtlijn weer heb vastgezet aan de lijn zelf, ben ik qua uiterlijk tevreden:
1087 RatLines.jpg

In deze schaal 1:72 lijkt het aardig op de oogsplitsen aan de beide einde van de weeflijnen die vastgezet zijn aan de wanttouwen.
Ik moet de wanttouwen weer een beetje in positie brengen om de doorgezakte lijntjes weer vlak te zetten. Met het vastzetten van de vallen van het zeil met de pincetten, zat alles knap in de weg.

De giek is aan het einde uit de Boom Crutch gelift met de giektakel. Aan de onderzijde op spanning gebracht met de giekschoot:
1088 Boom.jpg

Het halende part van de schoot loopt via een oog aan het blok naar de korvijnagel op de tafel aan de voet van de mast.

De gaffel is opgehaald met de klauwval en de piekenval:
1089 Giek.jpg


Ze zijn beide op dezelfde manier ingeschoren als de gaffel van het hoofdzeil. Aan een zijde het halende part dat is vastgezet via een blok op het dek aan de mastvoet.
Het andere einde heeft een dubbelschijfs blok met een takel die bij de wanttouwen met een haakblok in een oog is vastgezet.
1090 Vallen.jpg

B is het halende part van de piekenval. Met zijn takel aan bakboord, net te zien achter het motorhuis.
A is de takel van de klauwval. Met zijn halende part bij de mastvoet aan bakboord.

Voor het geheugen nog even de scherts van de piekenval met de loop van beide einden:
1013 Peak.jpg


Dan kan ik nu de lijnen van het topzeil door de betreffende blokjes gaan halen en vastzetten.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top