Zonder wrijving geen glans.....
Ik heb een hekel aan poetsen.
Maar wel weer een mooi leermoment voor Wil ( en anderen).
Als iemand mooie en/of dure modellen heeft en al heel lang daar mee vliegt wil dat niet zeggen dat hij ook verstand heeft van andere modellen.
Of dat men dan daarmee kan vliegen.
Zelf kan ik alles wel de lucht inkrijgen en heelhuids aan de grond zetten.
Maar iets als kunstvlucht (F3A of RC1) kan ik niet netjes vliegen.
Een mooie ronde looping lukt prima maar een hoge hoed of een 4punts rol ziet er slordig uit.
Dat weet ik en zeg dat ook eerlijk.
Ook het bouwen maar vooral afstellen van zo'n model vind ik lastig.
Daar ligt ook niet mijn interesse en ik zal iemand daar ook niet over adviseren.
Zwevers hadden ook nooit mijn interesse maar je word ouder en gaat zien dat het toch een uitdaging is.
Dus toen ben ik info gaan zoeken, shows, beursen en fabrikanten bezoeken en vragen.
Nu heeft dat ook geen geheimen meer.
Helaas heb ik die mooie schaalzwevers allemaal verkocht maar ik heb nieuws, ik heb er alweer 1 op het oog.
Hopelijk kan ik die eind van het jaar op een meeting in Kampen omhoog laten slepen.
Wat betreft snelle electromodellen zoals pylon en f5b, daar ben ik helemaal in thuis.
Net als mallenbouw.
Helaas zijn er in Nederland heel weinig mensen die dit doen of er ervaring mee hebben.
Als ik dan dingen hoor of lees die onzin of niet waar zijn dan ga ik daar keihard tegenin.
Omdat de vraagsteller er niks aan heeft en omdat er schade aan model of erger kan ontstaan.
Wil heeft zoveel onzin voorgeschoteld gekregen maar helaas ook zo slecht de basis geleerd, daar houdt ie last van.
Zelfvertrouwen is verdwenen na zoveel keer crashen.
In de Eifel heb ik bepaalde dingen met hem geoefend.
Voordoen, vertellen hoe het moet en hij dan nadoen.
Als het fout gaat, overnieuw.
Dat ging perfect en ik heb hem destijds zijn gloednieuwe WOT die we daar gebouwd hadden, zelf in laten vliegen.
Gewoon rustig praten, zeggen wat ie moet doen, hoe en waar ie moet vliegen.
En ook de landing ging perfect, ik heb niks hoeven doen.
Hij kan prima vliegen maar als het even tegenzit krijgt ie een vlaag van verstandsverbijstering.
Denken aan iets anders terwijl hij vliegt.
Fout!
Als ik vloog stond ik zonder denken gewoon naar mijn model te kijken.
Bij wedstrijden stond ik eigelijk alleen maar te tellen en te luisteren naar de helper.
Als ik dan had gedacht, wat zal ik vanavond eten dan zou er wel iets de grond ingegaan zijn.
Dus gewoon lekker genieten van de model.
Ik kan me nog steeds de aanvlucht en landing van mijn ASG29 herinneren.
Beetje turbulent over het mais, mooi hangend in zijn vleugels die ook bewogen door de turbulentie en dan mooi op het veld neerzetten, de vleugels zakken en als ie stilstaat valt ie op 1 kant, remkleppen in en klaar.
Ik weet niet meer dat ik stuurde, ik heb gewoon 2 minuten staan genieten van het beeld van de aanvlucht en landing.
Heerlijk!
Dat gun ik elke modelvlieger, die ontspanning.
GJ