De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
De prijs van balsa valt best mee.
Dat winkels er de hoofdprijs voor vragen moeten zij weten.
Ik koop topkwaliteit balsa en een 3mm plankje van 100x1000mm is 2,24.
Iemand als RBCkits koopt bij dezelfde leverancier.
En als je een bedrijf bent krijg je ook nog eens flinke korting, helaas heb ik geen kvknummer meer...
Maar de meeste laser en frees figuren gebruiken nu triplex, wat nog veel goedkoper is dan balsa.
Ik heb vorige week een prijsopgave gevraagd voor het frezen van een spanten en ribbenset van een renoracer van ongeveer 150cm.
Dat was een dxf bestand.
Dat pakketje hout, dus alles behalve balsa en vuren lijsten, complete shortkit, gaat me incl verzenden maximaal 50 euro kosten.
Als ik dan de prijs zie van dat deltaatje, dat nog geen kwart van het hout is dat nodig is voor die Renoracer, dan vind ik dat echt belachelijk duur.
Een lasersnijder heeft vrijwel geen onderhoud nodig, een frees slijt nog.
Voordeel van frezen is ook dat je geen nabewerking hebt, bij een laser moet je altijd dat kool wegschuren.
Ik heb dus die kit voor de renoracer besteld en die is volgende week klaar.
Helaas ga ik pas eind juni terug naar Duitsland.
Maar in de tussentijd komt er wel een ander model voor Wil binnen.
Ik rij dan met een leenauto daar naartoe.
Dus dan ga ik commanderen en hij doet het werk.
Goede verdeling lijkt me.

GJ

Mij commanderen? Pas op heh. Ze noemen mij hier Black Ninja :D.
 
Ach ja…. In een ideaalwereld waarbij je zomaar even een lasersnijder van duizenden euro’s tevoorschijn tovert en gratis zou werken dan zou je inderdaad goedkoper uit zijn…. Ik ben blij dat er bedrijven zijn die hart voor de hobby hebben en dag en nacht bezig zijn met ontwikkelen, tekeken, proto’s bouwen en pas als het uitkomt zelf ook kunnen vliegen..
Zulke mensen die dan ook nog eens kwaliteit leveren die gun ik die paar tientjes winst op een delta kitje…
Ik heb er zelf ook wel aan gedacht om een laser te kopen maar dan ben ik al honderden euro’s verder voordat ik een machine heb staan, dan nog hout en tekeningen ….
 
Ik heb een lasersnijder staan.
Gebouwd voor iets van 300 euro.
Werkoppervlak 300x600mm maar voor 200 euro meer kan ie makkelijk 1 meter lengte snijden.
En hij komt door 3mm triplex.
Trouwens, je kan bij heel veel FabLabs ook dingen laten snijden voor weinig geld.
Alleen moet ik Solidworks leren om er iets uit te krijgen.
Als ik dat kan dan ga ik een frees bouwen, dat is wel een tikkie duurder.
1200x500mm zit je rond de 2500 euro aan onderdelen.
En het ding weegt dan een paar honderd kilo omdat alle delen gevuld worden met zand om hem stabiel te houden.
Toekomstmuziek.
Maar ik ben blij dat ik alweer een beetje vooruit wil denken, ik zag het een paar weken geleden even niet meer zitten en nu krijg ik weer hoop en plannen.
Zoals Arnold zei: I'll be back...

GJ
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft servo installatie. Meten is weten!
Het effect in deze… parallellogram effect. Onbekend bij niet gebruikers van oude tekentafels, met paralullogramarmatuur.
Uitslagen van meer dan 5% geven geen vervorming in stand over het werkblad, binnen het gebied is de vertekening verwaarloosbaar. Het is er ooit ingerand gebleven. Want het was interessant!
Overigens handig bij stuuruitslagen van auto’s… die netjes de bocht om willen… stuurgeometrie…

Met de servo conventioneel opgesteld, treedt vervorming op in de uitslag van het hoogteroer.
Nu zal die bij de Tucano niet op excess crash modus staan, maar toch.

De opstelling getest, wat bleek, de verstelling per wappervaan was verschillend.

Met de servo op z’n kant, was het effect van de overbrenging over. De uitslag gelijk.

Ben nog steeds fan van een lineaire servo, maar die worden niet meer gemaakt.
Met de servo op z’n kant is de servo in lijn met de hevels. Is de beweging nog steeds niet linear. Maar het duistere bij effect is weg.

Hier is het een en ander aan on-leut te lezen.

Voor wie wat wils is weer wat wijzer te worden op het hellend vlak van hoogteroerderijtjes. ☕

Tijd om de Antaris eens te testen na de dwarslaesie. Motor moet nu goed wezen op de toevoer.

https://www.modelbouwforum.nl/threa...vreemde-restauratie-van-een-nib.272555/page-2

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
dan ga ik een frees bouwen, dat is wel een tikkie duurder.
1200x500mm zit je rond de 2500 euro aan onderdelen.
En het ding weegt dan een paar honderd kilo omdat alle delen gevuld worden met zand om hem stabiel te houden.
Toekomstmuziek.
Maar ik ben blij dat ik alweer een beetje vooruit wil denken, ik zag het een paar weken geleden even niet meer zitten en nu krijg ik weer hoop en plannen.
Zoals Arnold zei: I'll be back...

GJ
Omdat je die paar tientjes niet gunt aan een ander ?
Of zodat je zelf dingen kan ontwerpen en maken
 
Nog wel even die hoogteroer stuurstang richten, of nog beter, de servo in het midden van de servoplank plaatsen...

Heb je helemaal gelijk in Nico, die aansturing vergde een aanpassing :thumbsup:

Waarom ie het zo gedaan heeft....
Onkunde, geen basiskennis maar mijn vraag is meer..
Bij een goede club worden, zeker beginners, hun modellen gekeurd.

Ik dacht gelezen te hebben dat jij toentertijd aanwezig was bij het vliegen met de Tucano?
Heb je er toen niet naar gekeken of was het je toen niet opgevallen?

Het effect in deze… parallellogram effect. Onbekend bij niet gebruikers van oude tekentafels, met paralullogramarmatuur.
Uitslagen van meer dan 5% geven geen vervorming in stand over het werkblad, binnen het gebied is de vertekening verwaarloosbaar. Het is er ooit ingerand gebleven. Want het was interessant!
Overigens handig bij stuuruitslagen van auto’s… die netjes de bocht om willen… stuurgeometrie…

Juist Bas :thumbsup:
Alleen de stang er recht opzetten en de servo naar het midden verplaatsen is niet de oplossing!
Dan gaan de hoogteroeren t.o.v. elkaar andere uitslagen geven, door het draaimoment van de hevel, dan was de oude opzet zelfs beter.
De manier om het goed te doen laat je mooi zien in jouw linkje, servo op zijn kant zodat het draaimoment 90 graden wordt gekanteld.
Hierdoor geven beide hoogteroeren exact dezelfde uitslag in deze opstelling.

Eerst gekeken of daar ruimte voor is in de romp:

full


Ruimte genoeg :thumbsup:
Van twee vuren latjes en hard balsa driehoeken nieuwe steuntjes gemaakt en met epoxy verlijmd.
De servo er weer opgeschroefd en nu is de aansturing strak en zuiver:

full


full


Het was de bedoeling dat ik deze dagen mijn Twin Ace vliegklaar zou maken....
Met wat geluk kom ik daar ook nog aan toe... :p

full


Groeten, Ramses
.
 
Los van alle plannen: ik denk, alles lezende, dat GJ blij mag zijn als het hem dit kalenderjaar lukt 1 ARF kitje af te bouwen en te vliegen.

jan.
 
Ik heb een lasersnijder staan.
Gebouwd voor iets van 300 euro.
Werkoppervlak 300x600mm maar voor 200 euro meer kan ie makkelijk 1 meter lengte snijden.
En hij komt door 3mm triplex.
Trouwens, je kan bij heel veel FabLabs ook dingen laten snijden voor weinig geld.
Alleen moet ik Solidworks leren om er iets uit te krijgen.
Als ik dat kan dan ga ik een frees bouwen, dat is wel een tikkie duurder.
1200x500mm zit je rond de 2500 euro aan onderdelen.
En het ding weegt dan een paar honderd kilo omdat alle delen gevuld worden met zand om hem stabiel te houden.
Toekomstmuziek.
Maar ik ben blij dat ik alweer een beetje vooruit wil denken, ik zag het een paar weken geleden even niet meer zitten en nu krijg ik weer hoop en plannen.
Zoals Arnold zei: I'll be back...

GJ

Omdat je die paar tientjes niet gunt aan een ander ?
Of zodat je zelf dingen kan ontwerpen en maken

Ten eerste omdat ik dan dingen kan bouwen die je niet kan kopen.
En een fabrikant mag wel wat verdienen maar ik wil niet zijn hypotheek betalen.
Kijk eens hoeveel hout er in een kitje zit.
Laten we zeggen 1 plaat triplex van 120x60 en misschien wat klein spul ter waarde van 10 euro.
Totale kosten nog geen 20 euro.
Als dat dan 30 a 40 euro kost, prima.
Maar 70... Belachelijk!

Ik dacht gelezen te hebben dat jij toentertijd aanwezig was bij het vliegen met de Tucano?
Heb je er toen niet naar gekeken of was het je toen niet opgevallen?

Ik heb de Tucano nooit van binnen gezien.
Ik heb hem wel zien vliegen.
Als ik hem van binnen had gezien was ie nooit zo de lucht ingegaan.
Niemand heeft het verbeterd omdat er op die club totaal geen eindcontrole is.
Kloot maar raak voor een knaak.
Dat heet dan een KNVvL club.
KNVvL controleert ook niks, daar zit ook al een fout.

Los van alle plannen: ik denk, alles lezende, dat GJ blij mag zijn als het hem dit kalenderjaar lukt 1 ARF kitje af te bouwen en te vliegen.

jan.

Nou Jan, ik ben echt door pijn en zo heen aan het bijten om maar dingen te kunnen.
Autorijden heb ik al gedaan, heen en weer naar de Eifel.
Schakelen doet vreselijk pijn maar ok, met hulp van de linkerhand lukt dat.
Zender vasthouden gaat prima.
Zittend op een goede stoel hou ik dat ook lang vol.
Een model gooien gaat niet maar gewoon vliegen moet gaan.
Nou heb ik die Nemesis staan, die heeft wielen.
Ik moet daar alleen nog de boxermotor inbouwen.
Die is electrisch startend dus ook dat lukt.
Probleem is misschien tanken en vervoer.
Maar dat kunnen anderen doen.
Ik verwacht augustus/september wel te kunnen vliegen.

GJ
 
Heb je helemaal gelijk in Nico, die aansturing vergde een aanpassing :thumbsup:



Ik dacht gelezen te hebben dat jij toentertijd aanwezig was bij het vliegen met de Tucano?
Heb je er toen niet naar gekeken of was het je toen niet opgevallen?



Juist Bas :thumbsup:
Alleen de stang er recht opzetten en de servo naar het midden verplaatsen is niet de oplossing!
Dan gaan de hoogteroeren t.o.v. elkaar andere uitslagen geven, door het draaimoment van de hevel, dan was de oude opzet zelfs beter.
De manier om het goed te doen laat je mooi zien in jouw linkje, servo op zijn kant zodat het draaimoment 90 graden wordt gekanteld.
Hierdoor geven beide hoogteroeren exact dezelfde uitslag in deze opstelling.

Eerst gekeken of daar ruimte voor is in de romp:

full


Ruimte genoeg :thumbsup:
Van twee vuren latjes en hard balsa driehoeken nieuwe steuntjes gemaakt en met epoxy verlijmd.
De servo er weer opgeschroefd en nu is de aansturing strak en zuiver:

full


full


Het was de bedoeling dat ik deze dagen mijn Twin Ace vliegklaar zou maken....
Met wat geluk kom ik daar ook nog aan toe... :p

full


Groeten, Ramses
.
Dat ziet er goed uit mijn beste.
 
Ik verwacht augustus/september wel te kunnen vliegen.

GJ

Goed om te horen! Ik hoop het van harte.


Ten eerste omdat ik dan dingen kan bouwen die je niet kan kopen

GJ

Bouwen of afmallen/ kopiëren?

Intussen zijn er veel projecten voorbij gekomen ,er zijn er weinig afgerond tot een vliegend model. Dit heeft natuurlijk ook met de gezondheid te maken. Maar alle tijd van de projecten opgeteld hadden misschien ook wel één vliegend model opgeleverd.

Ik heb de Tucano nooit van binnen gezien.
Ik heb hem wel zien vliegen.
Als ik hem van binnen had gezien was ie nooit zo de lucht ingegaan.
Niemand heeft het verbeterd omdat er op die club...

GJ

Dit vind ik wel een bijzondere uitspraak en hier verschuil je je wel erg gemakkelijk.
Zeker omdat jij als geen ander op de hoogte bent waaraan een model moet voldoen. Daarbij ook als geen ander op de hoogte bent van de, sorry Wil, modelbouw kunsten van Wil en de zogenaamde "prutsers" op zijn club die hem willen helpen.
 
Goed om te horen! Ik hoop het van harte.




Bouwen of afmallen/ kopiëren?

Intussen zijn er veel projecten voorbij gekomen ,er zijn er weinig afgerond tot een vliegend model. Dit heeft natuurlijk ook met de gezondheid te maken. Maar alle tijd van de projecten opgeteld hadden misschien ook wel één vliegend model opgeleverd.



Dit vind ik wel een bijzondere uitspraak en hier verschuil je je wel erg gemakkelijk.
Zeker omdat jij als geen ander op de hoogte bent waaraan een model moet voldoen. Daarbij ook als geen ander op de hoogte bent van de, sorry Wil, modelbouw kunsten van Wil en de zogenaamde "prutsers" op zijn club die hem willen helpen.

Elkaar eens even lekker de waarheid zeggen, dat doet de lezer goed .
 
Dit vind ik wel een bijzondere uitspraak en hier verschuil je je wel erg gemakkelijk.
Zeker omdat jij als geen ander op de hoogte bent waaraan een model moet voldoen. Daarbij ook als geen ander op de hoogte bent van de, sorry Wil, modelbouw kunsten van Wil en de zogenaamde "prutsers" op zijn club die hem willen helpen.

Toen ik daar was stond de Tucano al opgebouwd met de accu erin klaar.
En hij had al eerder gevlogen.
Je gaat er vanuit dat de "instructeur" die hem toen ingevlogen heeft alles gecontroleerd heeft.
Als ie dat niet gedaan heeft is dat kwalijk en als ie dat wel gedaan heeft dan is het in beide gevallen een prutser.
Maar dat is daar de standaard en de lat ligt daar niet zo hoog.
Met vliegen zag ik niks raars maar als ie wegrolt bij up of down geven dan merk je dat alleen als je knuppelt.

Wat betreft projecten.
Avionik is klaar, heeft gevlogen.
De groene speeder heeft gevlogen.
Er stond een renoracer op stapel maar ik loop nu al bijna 2 jaar te klooien met de gezondheid en heb geen energie.
Juni 2022 ben ik van de trap gevallen en is die heup en rug gebroken, sinds die tijd heb ik niks meer kunnen doen.
Komt wel weer, geduld.. tenminste dat roept iedereen tegen mij, dat ik te snel wil en ga.
Zo Wil even bellen, ik heb hem vanochtend wat tips gegeven wat ie oefenen moest met de Sundowner.
Ben benieuwd.

GJ
 
Heup en rug gebroken is voor mij nieuw.
Dat was de eerste val, in juni.
Wil is toen nog op bezoek geweest in het ziekenhuis in Duitsland.
Daarna is het snel bergafwaarts gegaan en ben ik nog 2x gevallen en ook 2x geopereerd.

GJ
 
Ik weet niet meer hoe het aanvankelijk zat. Met vliegen heb ik niets gemerkt.

Het zat zo:

full


... en het zit nu zo:

full


Je zou met vliegen het verschil kunnen merken.
De uitslagen van de hoogteroeren zijn nu lineair, geen roterende afwijking en dus gelijk aan beide zijden.
Daar heeft Bas al eerder met een link naar een goede duidelijke uitleg hierover verwezen.
Thanks Bas, scheelt een hoop typen ;) :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top