Bouw heftruck uit 1980 van Gend en Loos

Ik ken het gebouw erg goed een paar keer geweest om pakketje op te halen. Leuk om de geschiedenis terug te zien in dit bouwverslag.
Nu is het een groenstrook en daar achter staat vaak de kermis en bouw van een VOC schip.
 
Ik zag op een Duits forum dat je de originele heftruck ook uit de 3D-printer kunt trekken.
Die heftruck op het Modelltruckforum lijkt er op het eerste gezicht inderdaad wel op, maar is toch heel afwijkend van jouw model: de mast zit niet op de as , en de as schuift ook niet heen en weer, zoals wij bijna 2 jaar geleden bediscussieerden, wat toch wel beeld bepalend is. Ook zit er een 'normale' lengte mast op, en niet zo'n speciale als bij jou, om in treinwagons te kunnen rijden. Volgens de topic titel is het een Stihl R50....Zegt mij weinig, maar het leek me een leuk ding voor mijn 3d- print ambities.
Ik had dat ding een tijd geleden al gedownload, maar heb hiermee nog geen vorderingen gemaakt, wel een shoppinglijst liggen...
Cor
 
R50 is het serie nummer
De trucks die ze nu bouwen zitten in het R60 nummer.
Het getal wat na het - komt is meestal het gewicht dat die kan heffen.
Maar eigenlijk had mijn heftruck een serie nummer met 3 letters, nl EFG1.0/5001 (al gebruik ik zelf ook altijd het R serie nummer).

Het unieke van mijn heftruck is denk ik te lastig voor een 3D ding. Daarbij geven ze aan dat het een Stihl is, ipv een STILL. Dat Is of een heel ander merk of een degelijke typfout.
Bij mij zit de mast ook niet op de as, maar een 12 mm er voor.

Ik denk niet dat dit een speciale mast is, maar dat die gewoon is aangepast.
Dus op een bepaalde lengte afgezaagd.
Maar zeker weten doe ik dat niet.
Als je op blad vijf kijkt zie je een heftruck uit de huidige tijd een R60-10. Goed zichtbaar de as waar de mast op draait.

Ben benieuwd hoe jouw heftruckje er uit gaat zien.
Veel plezier met het bouwen!
 
Laatst bewerkt:
Laten we eens beginnen met het dashboard deel.
View media item 265479Als ik er op zou kunnen stappen, moet alles er zijn om er zo mee aan het werk te kunnen gaan ....

We liepen tegen een uitdaging aan.
Alles is op de voetplaat gemonteerd, zodat je alles in een keer kan wegnemen en je IN de heftruck zit.
Tenminste, dat was de bedoeling.
Deze keer kregen we de voetplaat er niet uit.
(
)
Waarop Jan terecht zei: "Zo is het… modelbouw van scratch, is twee stappen vooruit en soms een stap terug…"
Eigenlijk meteen was er ook een oplossing (al moet die wel even gebouwd worden ....)

View media item 265478Mijn vraag is, wat zien jullie zoal op de foto (soms is dat lastig met details)?

Ik leerde bv dat er aan de rechter zijkant van het stuurhuis een hobbel zat (daar zit het mechanisme voor 'voor en achteruit' in).
Dat wist ik niet meer en door de garage boeken er bij te pakken zag ik het duidelijker.
View media item 265477Op zich is het natuurlijk heel logies dat je tijdens je werk niet naar details kijkt van een ding waar je op zit en en in 38 jaar kan je natuurlijk ook e.e.a. vergeten (ik i.i.g. wel).
View media item 265480Het totaalplaatje,
niet klaar maar de basis staat!
 
Laatst bewerkt:
Waar we gisteren een uitdaging hadden, hadden we in het nagesprek eigenlijk ook meteen de oplossing.
Die oplossing ziet er zo uit
Werk is ook hier gedaan door Jan.

Als we straks de mast aan de heftruck vast gaan maken moeten we daar ook het neigmechanisme inbouwen.
Dan is het natuurlijk wel zo handig dat je daar ook bij kunt.
 
Laatst bewerkt:
Van wat rest materiaal heeft Jan een 'strijdwagen' gemaakt als basis voor bevestiging van de mast
View media item 265622Als de 'strijdwagen' gemonteerd zit, ziet dit er zo uit
View media item 265623View media item 265626En aan de onderkant ziet dat er zo uit
View media item 265625View media item 265624Het lipje wat naar binnen steekt, is ter bevestiging van de servo. Door de 'strijdwagen' heen en weer te bewegen kan de heftruck neigen.

Als je naar m'n profiel plaatje kijkt, zie je dat er een groot deel van de accu zichtbaar is.
Om dat ook bij het model mogelijk te maken zijn die uitsparingen er nu uit gehaald.
View media item 265628Zoals je kan zien is ook het deel, waar je de hendels voor heffen en neigen komen, voorbereid!
View media item 265627
In de body moet aan beide zijden nog een uitsparing komen, zodat daar de as van de voorwielen doorheen kan bewegen.
Om zo het neigen mogelijk te maken
 
Laatst bewerkt:
Hoe dan?

Simpele voorstelling:
Een blokje met daarin een asje waarop de voorwielen komen te zitten.

Dat asje gaat door de body van de heftruck.
De uitsparing in de body maak het mogelijk dat de mast naar voren en naar achteren kan, waar door de mast kan neigen.
 
Hoe dan?

Simpele voorstelling:
Een blokje met daarin een asje waarop de voorwielen komen te zitten.

Dat asje gaat door de body van de heftruck.
De uitsparing in de body maak het mogelijk dat de mast naar voren en naar achteren kan, waar door de mast kan neigen.

Kleine aanvulling.
De mast komt vast aan de twee uit de voorplaat stekende montagepunten. Dat zijn feitelijk de scharnieren waar de mast op draait. Onderaan zit de mast vast aan de “ strijdwagen”, en door deze heen en weer te bewegen zal de mast om de scharnierpunten draaien.
Deze constructie heeft het voordeel dat de last van de lading op de vorken direct naar de wielen wordt afgeleid. In dit stadium van de bouw is de vooras nog gefixeerd in het frame van de wielkast. Dat is vanwege uitlijning en maatvoering tijdens de bouw.
Zodra de mast straks is vastgezet aan de scharnierpunten wordt de montage van de voorwielen aan de “ strijdwagen” uitgewerkt. Daar zullen we rekening moeten houden met de ruimte die nodig is voor het hefmechanisme
Gr. Jan
 
Back
Top