Omkeren van de draairichting van de stoommachine van een stoomsloep

PXL_20231004_095935401.jpg
In afwachting van je antwoord, moet ik verder met het ontwerp.
De volgende stappen zijn de plaats van de servo en de trekstangen, waarbij de trekkracht begrensd is door veren.
Ik heb geen maat tekening van de servo, daarom gaarne opgeven:
- Hartafstand van de bevestigingsgaten.
- Hoogte van de tandwielkast onder de uitgaande as tov de onderkant van de bevestigingsgaten.
- Schroefdraad in de uitgaande as.

Over de veren, heb je kleine veren, denk aan veren van een ballpoint, die ingedrukt ongeveer 4 kg zijn?
Groet. Henk.
PXL_20231004_094625489.jpg
dit is de maat van de schroef draad de andere maten zijn gelijk Gr John
 
Bijna gereed.
Nu nog op de helft met de doorzaging, één deel loszagen zoals op de schets staat.
Hierdoor kan de bovenkant, losse schaal, afgenomen worden.
De onderkant, halve schaal van de koppeling kan onder de uitgaande as van de keerkoppeling gehouden worden en door de losse schaal geklemd worden.
Moet je de machine voor onderhoud uit het schip halen, dan hoef je de schroefas koppeling niet te verschuiven, geen ruimte voor, maar bij het losse deel de schroeven uitdraaien en de koppeling valt van de uitgaande as van de keerkoppeling.
Hierdoor kun je op eenvoudige wijze de gehele machine uit het schip nemen.
De schroefas kant met stelschroef op de as vastzetten, deze wordt niet verder losgekomen.
De lengte van de slang zodanig kiezen, dat er speling is tussen de stelring van de schroefas en lagerblok.
Succes. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Bijna gereed.
Nu nog op de helft met de doorzaging, één deel loszagen zoals op de schets staat.
Hierdoor kan de bovenkant, losse schaal, afgenomen worden.
De onderkant, halve schaal van de koppeling kan onder de uitgaande as van de keerkoppeling gehouden worden en door de losse schaal geklemd worden.
Moet je de machine voor onderhoud uit het schip halen, dan hoef je de schroefas koppeling niet te verschuiven, geen ruimte voor, maar bij het losse deel de schroeven uitdraaien en de koppeling valt van de uitgaande as van de keerkoppeling.
Hierdoor kun je op eenvoudige wijze de gehele machine uit het schip nemen.
De schroefas kant met stelschroef op de as vastzetten, deze wordt niet verder losgekomen.
De lengte van de slang zodanig kiezen, dat er speling is tussen de stelling van de schroefas en lagerblok.
Succes. Henk.
Hij is al door gezaagd! Zit met boutjes in elkaar
Gr John
 
De tekening voor de opstelling van de servo en de trekstangen heb ik gereed.
Eerst over de servo arm.
De trekstang aansluiting komt op ca, 6.5mm uit het hart van de servo as, zie foto.

Servvo arm.jpg


De uitstekende delen van de arm dienen verwijderd te worden.
In de arm wordt schroefdraad M2 getapt, waarin een draaipuntpen komt met schroefdraad en aan de binnenzijde borging met moer M2.
De slag van de servo moet ingesteld worden op 90°.
De trekkracht is het grootst als de arm naar de andere kant in lijn staat, denk aan een klemtang.
De trekstangen hebben gaffels met een boring van ø2mm en een schroefdraad stuk M2.
Op dit draad stuk komen moeren en ringen en ook de veren.
De veer aan de buitenkant moet stug zijn, daar deze de trekkracht op de rem- of koppelingsarm overbrengt.
De veer aan de binnenkant kan slap zijn, bijvoorbeeld een stukje veer uit een ballpoint, daar deze alleen dient op de arm te lichten.
Op de tekening heb ik de bevestiging maten van de servo houder niet aangegeven, daar deze in het werk bepaald moeten worden.
1 - De hartlijn van de servo op dient gelijke hoogte te liggen als de keerkoppeling.
2 - De hartlijn van de servo as dient verticaal in lijn te liggen met de remarm, wel goed controleren of de naar beneden stekende arm niet vastloopt op het frame!
3 - De servo dient zover naar opzij geplaatst te worden, dar de arm met de draaipuntpen vrij kan draaien.
De draairichting van de servo arm is naar beneden, aantrekken rem en naar achter, aantrekken koppeling.
Hiermee wordt bereikt, dat bij naar achter draaien van de servo arm de trekstang van de rem omhoog gaat, rem vrij geeft en bij terugdraaien de koppeling vrij geeft.
Het is dit keer een lang verhaal met veel verborgen trucjes, dus als je vragen hebt stel ze dan.
Groet. Henk.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De tekening voor de opstelling van de servo en de trekstangen heb ik gereed.
Eerst over de servo arm.
De trekstang aansluiting komt op ca, 6.5mm uit het hart van de servo as, zie foto.

Bekijk bijlage 556410

De uitstekende delen van de arm dienen verwijderd te worden.
In de arm wordt schroefdraad M2 getapt, waarin een draaipuntpen komt met schroefdraad en aan de binnenzijde borging met moer M2.
De slag van de servo moet ingesteld worden op 90°.
De trekkracht is het grootst als de arm naar de andere kant in lijn staat, denk aan een klemtang.
De trekstangen hebben gaffels met een boring van ø2mm en een schroefdraad stuk M2.
Op dit draad stuk komen moeren en ringen en ook de veren.
De veer aan de buitenkant moet stug zijn, daar deze de trekkracht op de rem- of koppelingsarm overbrengt.
De veer aan de binnenkant kan slap zijn, bijvoorbeeld een stukje veer uit een ballpoint, daar deze alleen dient op de arm te lichten.
Op de tekening heb ik de bevestiging maten van de servo houder niet aangegeven, daar deze in het werk bepaald moeten worden.
1 - De hartlijn van de servo op dient gelijke hoogte te liggen als de keerkoppeling.
2 - De hartlijn van de servo as dient verticaal in lijn te liggen met de remarm, wel goed controleren of de naar beneden stekende arm niet vastloopt op het frame!
3 - De servo dient zover naar opzij geplaatst te worden, dar de arm met de draaipuntpen vrij kan draaien.
De draairichting van de servo arm is naar beneden, aantrekken rem en naar achter, aantrekken koppeling.
Hiermee wordt bereikt, dat bij naar achter draaien van de servo arm de trekstang van de rem omhoog gaat, rem vrij geeft en bij terugdraaien de koppeling vrij geeft.
Het is dit keer een lang verhaal met veel verborgen trucjes, dus als je vragen hebt stel ze dan.
Groet. Henk.
dank je voor de tekening ik heb het bekeken en ik snap het grotendeels ga er morgen aan werken denk ik
gr John
 
Goede morgen ,we zijn er nog
alleen duren dingen langer dan je denkt.
Dus ik denk nu volgende week weer te beginnen met het maken van de servo opstelling
gr John
 
Wat is dat voor een stang met verdikking op de schets?
Ik zie niet, dat je een servo armpje zoals op de foto bij bericht #373 hebt aangepast.
Dit armpje moet wijzend naar beneden op de servo geplaatst worden en de slag is 90gr. richting achterkant van het schip.
Henk.
 
Back
Top