Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik telde 75 tikken in 30 seconden (de tijdsduur van de video)Zit rond de 100.
Daar ging ik wel van uit, ja. Ik heb speciaal de pomp uitgezet om beter te kunnen tellen.Elke tik is toch 1 omw.? Gr. Klaas.
Ik denk dat (ondertussen) 40+ draaiuren met een zéér constante smering ook wel gezorgd hebben voor een erg goed ingelopen machine.Na de enige modificatie, polijsten van de bakschuiven, kun je niets anders zeggen, dan dat de kwaliteit beter is dan verwacht.
ALS je gelijk hebt, draait hij dan zelfs slechts 120 omw/min...Mijn huiswerk over gedaan en tel er 20 per 10 seconden. Met een kleine versnelling op het eind.
Hij loopt koud bij de allereerste omwentelingen nóg langzamer vanwege de koude en plakkerige cylinderolie, maar dat is slechts de eerste 2 a 3 omwentelingen, is heel onstabiel omdat hij meer stoom nodig heeft om überhaupt in beweging te komen, en dan door het opwarmen stééds sneller gaat lopen.Wel een goed warme machine nodig zeker? Gr. Klaas.
Oh, sorry, dat had ik duidelijker kunnen fotograferen.Waar zit deze in het stoom circuit?.
Ik ben een beetje het spoor bijster.
en ik heb de indruk dat een deel van het extra gevormde condensaat vanwege de helling in de leiding terugloopt naar de olieseparator
Die zit daar om de hoeveelheid condensaat IN het olieafscheidertje te beperken: Alle kleine beetjes helpen tenslotte.Dan heeft het ook geen zin om de isolatie op de leiding van de afgewerkte stoom tussen de machine en olie afscheider te verwijderen, extra koeling.
Het heeft niks te maken met die "koelcapaciteit" die richt zich namelijk uitsluitend naar de hoeveelheid voedingwater, en DAT richt zich weer naar de stoomafname aan de ketel. Als ik meer koelcapaciteit zou willen moet ik een koelwaterpomp installeren. Kan ik wel, wil ik niet. Pompen kosten vermogen, ruimte, gewicht...Wel geeft het aan, dat de koel capaciteit van de condensor te laag is. Normaliter verhoogd men het aantal dunne buizen, vergroten koelend oppervlak.
Dat is een optie, maar daartoe reiken mijn plaatwerk-vaardigheden niet.Indien je de condensor maakt uit koper met koelvinnen, geeft gevuld met de afgewerkte stoom een hogere warmte afvoer.
Zoals ik al zei, de condenser is een voorwarmer, en wordt qua water uitsluitend gekoeld met voedingwater. De spiraal is lang genoeg, getuige het feit dat de watertemperatuur niet verandert als de pomp hoger of lager draait.Indien je de water spiraal vergroot naar 4 x 0,5 dan heb je een groter volume aan koelwater, ik ga even uit van een koel water pomp, hoewel deze nergens vermeld is.
Dat is een hele mooie constructie, technisch gezien, maar erg lastig te realiseren in de huidige set-up, dan zou ik bijvoorbeeld moeten overstappen op een onderdekse voedingwater tank, anders wordt e.e.a. véél te hoog.Persoonlijk zou ik kiezen voor een inwendige spiraal voor de afgewerkte stoom met aan de uitgang een T-stuk, waarbij het condensaat naar onder, via sifon, afloopt en de niet gecondenseerde stoom via een leiding in de schoorsteen, doorlopend tot het eind, afgevoerd wordt.
Bij de DY is deze 5x0,5, zodat eventuele druppels teruglopen naar de condensor, sifon.
De sifon dient voor het verkrijgen van een tegendruk, zodat de stoom naar boven, schoorsteen wordt gedwongen.
55 minuten gedaan met standaard testregime.
55 minuten, 45 gram gas (dat verbaast mij een beetje),
300 ml water verbruikt (verbaast mij ook)
Omdat ik voorheen ongeveer 48 gram (gemiddeld) verstookte in 50 minuten, en dat was nog bij temperaturen van 21 graden, nu is het 18 graden, en ik verstook 3 gram minder in 5 minuten méér, bij gelijkblijvend regime.Waarom?
Omdat ik voorheen dezelfde hoeveelheid verbruikte in 45~50 minuten. Ik heb nu met die "radiator" iets meer condensaat retour, maar ik had niet verwacht dat dat verschil zoveel zou zijn.Ook deze, waarom?