Chinese stoommachines... Is het wat?

Mijn huiswerk over gedaan en tel er 20 per 10 seconden. Met een kleine versnelling op het eind. Gr. Klaas. Loopt alles toch lekker soepel en is de stoomtoevoer goed te regelen. Wel een goed warme machine nodig zeker? Gr. Klaas.
 
Na de enige modificatie, polijsten van de bakschuiven, kun je niets anders zeggen, dan dat de kwaliteit beter is dan verwacht.
Ik denk dat (ondertussen) 40+ draaiuren met een zéér constante smering ook wel gezorgd hebben voor een erg goed ingelopen machine.
En hoewel alle andere aanpassingen aan de installatie afzonderlijk natuurlijk nooit van een prutsmachientje iets moois kunnen maken, denk ik dat alle minimale verbeteringen in de bedrijfsomstandigheden bij elkaar genomen, toch wel hun steentje bijdragen.
-Ik heb de indruk dat de betere werking van de olieafscheider (een vol rakende afscheider beïnvloedt de tegendruk aan de uitlaatzijde van de machine) ook meehelpt met hele lage toerentallen
-Hoewel het heel erg lastig te meten is, heb ik de sterke indruk dat het waterverbruik in de afgelopen twee weken afgenomen is, wat tot drogere stoom leidt Als de stoom langzamer door de leidingen gaat werkt de stoomdroger/oververhitter beter.
Als ik zou moeten gokken, heeft het feit dat de machine nu in plaats van voorheen (ritjes van 25~30 minuten met wisselende omstandigheden), nu min of meer een uur achter elkaar draait met heel erg gelijkmatige omstandigheden ook positief effect.
-Ik denk dat door de verbeteringen aan de branderregeling de stoomdroger/oververhitter zijn werk beter kan doen, en het zou wel eens kunnen zien dat al die omstandigheden gecombineerd bijdragen aan een "polijst resultaat" wat ik met de hand niet bereiken kan.

De reden dat ik dat denk is omdat ik wel vaker in machinekamers gezien heb dat kleine dingen waarvan je denkt dat die op zichzelf staan en verder geen gevolgen zullen hebben, zeer verstrekkende en ingrijpende storingen en ellende veroorzaakten die niemand verklaren kon.

Maar inderdaad, ik kan niet anders concluderen dat de machine een schaap in wolfskleren is, een verborgen juweel, en hoewel ik vanaf het begin absoluut goede verwachtingen had (of in elk geval de hoop dat het allemaal reuze mee zou vallen), had ik ook niet verwacht dat het allemaal ZÓ zou uitpakken...

Intussen heb ik de grootste lol naast die badkuip, en ik kan niet wachten tot er weer eens een vaarmiddag is in het haventje van Maasdam. [plat haags Jacobse&van Es accent] "Dan komp ik jullie allemaal het snot foor oguh stomen".
 
Laatst bewerkt:
Mijn huiswerk over gedaan en tel er 20 per 10 seconden. Met een kleine versnelling op het eind.
ALS je gelijk hebt, draait hij dan zelfs slechts 120 omw/min...
Ik heb nog eens geteld, en ik kom bij 2e en 3e telling op 76 tikken, maar inderdaad loopt hij in de eerste 10 seconden langzamer. Of dat 120 omw/min is kan ik niet met zekerheid zeggen omdat het me niet lukt om tegelijk te tellen EN de tijd in de gaten te houden. Maar je zou dus wel gelijk kunnen hebben...


Wel een goed warme machine nodig zeker? Gr. Klaas.
Hij loopt koud bij de allereerste omwentelingen nóg langzamer vanwege de koude en plakkerige cylinderolie, maar dat is slechts de eerste 2 a 3 omwentelingen, is heel onstabiel omdat hij meer stoom nodig heeft om überhaupt in beweging te komen, en dan door het opwarmen stééds sneller gaat lopen.

Ik zal eens een filmpje van het opstarten maken...
 
Bij het schoonmaken van de machine (nou ja... het weghalen van de allerergste troep) ontdekte ik wat interessants:

Ik smeerde de schaarbogen tot nog toe met EP2 vet. Dat werkt op zich redelijk tot goed, te oordelen aan dat de boel niet zichtbaar uit rachelt.
De schaarbogen zitten, nogal wiedus, onder de schuifkasten, en die schuifkasten worden inwendig gesmeerd met stoomolie.
Niks is 100% dicht, dus er komt wat stoomolie langs de afdichtingen van de schuifstangen.

Op de schaarbogen en de excenterstangen zaten klodders donker verkleurd vet, waarvan ik dacht dat dit vet met "slijtage vuil" zou zijn.
Dat was het dus niet, het was vet met stoomolie, en het was behoorlijk slierterige draderige plakkerige troep.

Hmmmm...

Wat als ik het vet alvast wat meng met stoomolie?

Yup... 2 ml vet gemengd met 0,5 ml stoomolie levert een veel "vloeibaarder" en kleverigere substantie op die makkelijker overal tussen kruipt. Smeervet is een soort van pasta, als je een klodder ergens op smeert houd die klodder zijn vorm, loopt niet weg en kruipt nergens tussen.
Gemengd met stoomolie "vloeit" het wat meer en kruipt wat meer overal tussen.

Uiteraard HOEFT dat mengen niet, want het doet dat vanzelf ook wel als de machine draait, maar vers vet moet éérst wat draaitijd hebben voordat het zo'n lekker papje vormt.

Het is een beetje een geklieder om zo'n vetspuitvulling te maken, maar het is in het geheel der dingen slechts een kleine moeite, want je doet een eeuwigheid met 2,5 ml vet (puur of gemengd): ik denk dat ik in de nu meer dan 40 draaiuren (opgemerkt, ik smeer niet vanaf het allereerste begin met vet) minder dan een halve ml verbruikt heb.
Tot nog toe smeerde ik voor iedere run, maar ik denk dat dat wel wat minder kan, nu dat ik weet dat die donkere drab geen afgewerkt vet is, maar gemengd met olie, en eigenlijk alleen maar NOG beter smeert dan schoon vet.

Hoe dan ook, wie weet hebben jullie hier wat aan.
 
En óók op het gebied van "modelbouw" en "afwerking" gebeurt er hééééééél zo nu en dan toch nog wat:
20231014_171952[1].jpg


De Waterlijn is aangebracht en het onderwaterschip zit in de "antifouling".
Ging een beetje raar: Bij de verfboer een potje kunststof-primer gekocht. Had een spuitbus verwacht, maar het bleek alleen te krijgen te zijn in een potje, en dom, ik had gewoon even door moeten rijden, maar goed...

Thuis gekomen die prut er op gekwast, en het bleek vreselijk dikke meuk te zijn die, wat ik ook deed, niet glad uit wilde vloeien, sterker, na twee minuten nastrijken begon het al enigszins te "korrelen" (trok met de kwast de indikkende zooi er in rolletjes af) wat me noodzaakte het nog weer nat aan te strijken, waardoor de laag primer vrij dik werd.

Maar ik moet zeggen, nadat de kleur er op ging, resulteerde het wél in een vrij realistisch ogende, niet-gladde coating, een beetje alsof het er met de roller op gezet was, en dat doet het uiterlijk op zich geen kwaad. Wat wel jammer is, is dat het wit nog het ongeschilderde ABS is, en dát is wél "spiegelglad"... Dus daar moeten we dan maar met enigszins toegeknepen ogen naar kijken :D

Op de foto glanst het nog wat omdat de verf nog nat is. De andere kant, die reeds droog is, maar nog niet volledig uitgehard, is ergens tussen mat en zijdeglans, redelijk realistisch voor een antifouling.
 
Deze spuuglelijke contraptie:
20231015_145739[1].jpg

levert me gratis en voor niets 5 minuten extra bedrijfstijd op... Wat héél ruw, om en nabij neerkomt op 50 ml condensaat gedurende 55 minuten.

Nou ja, gratis en voor niets? Het gaat natuurlijk zwaar ten koste van het uiterlijk, maar dáár kunnen we wat aan doen. Dit was eigenlijk alleen maar een "proof of concept".

Het gebruikte regime voor de test was 5 minuten halve kracht, 5 minuten kruissnelheid, 5 minuten deadslow, en repeat tot de voedingswater bak minimum veilig niveau bereikte, wat na 55 minuten het geval was, eindigend met 5 minuten kruissnelheid,
Dat is 5 minuten méér dan ik tot nog toe ooit gehaald heb.
 
Waar zit deze in het stoom circuit?.
Ik ben een beetje het spoor bijster.
Oh, sorry, dat had ik duidelijker kunnen fotograferen.
Het is een soort van radiatortje, en hij zit in de afgewerkte stoom leiding tussen olie-afscheider en condenser.
Hij maakt de afgewerkte stoom een beetje natter vóór dat de condenser in gaat, wat méér condensaat voor hergebruik op zou moeten leveren.

Het was puur een ideetje om te kijken OF het werkt, en hoe effectief zoiets zou kunnen zijn.
Op zich valt dat niet tegen (als dit kleine beetje al 5 minuten oplevert...) maar het is wel vreselijk lelijk, en ik heb de indruk dat een deel van het extra gevormde condensaat vanwege de helling in de leiding terugloopt naar de olieseparator (ik had nl 10 ml meer in dat opvangbakje dan verwacht).
 
en ik heb de indruk dat een deel van het extra gevormde condensaat vanwege de helling in de leiding terugloopt naar de olieseparator

Dan heeft het ook geen zin om de isolatie op de leiding van de afgewerkte stoom tussen de machine en olie afscheider te verwijderen, extra koeling.
Wel geeft het aan, dat de koel capaciteit van de condensor te laag is. Normaliter verhoogd men het aantal dunne buizen, vergroten koelend oppervlak.
In de modelbouw is dit soms niet mogelijk, maar je kunt de verblijftijd in de condensor verhogen en daarmee een hogere graad van condensatie bereiken.
Indien je de condensor maakt uit koper met koelvinnen, geeft gevuld met de afgewerkte stoom een hogere warmte afvoer. Indien je de water spiraal vergroot naar 4 x 0,5 dan heb je een groter volume aan koelwater, ik ga even uit van een koel water pomp, hoewel deze nergens vermeld is.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een inwendige spiraal voor de afgewerkte stoom met aan de uitgang een T-stuk, waarbij het condensaat naar onder, via sifon, afloopt en de niet gecondenseerde stoom via een leiding in de schoorsteen, doorlopend tot het eind, afgevoerd wordt.
Bij de DY is deze 5x0,5, zodat eventuele druppels teruglopen naar de condensor, sifon.
De sifon dient voor het verkrijgen van een tegendruk, zodat de stoom naar boven, schoorsteen wordt gedwongen.
Groet. Henk.
 
Dan heeft het ook geen zin om de isolatie op de leiding van de afgewerkte stoom tussen de machine en olie afscheider te verwijderen, extra koeling.
Die zit daar om de hoeveelheid condensaat IN het olieafscheidertje te beperken: Alle kleine beetjes helpen tenslotte.
NU is dat niet zo'n probleem vanwege die afvoer, maar in het begin, toen ik die afscheider nog met de hand leeg moest trekken, was het "baat het niet dan schaadt het ook niet"
Wel geeft het aan, dat de koel capaciteit van de condensor te laag is. Normaliter verhoogd men het aantal dunne buizen, vergroten koelend oppervlak.
Het heeft niks te maken met die "koelcapaciteit" die richt zich namelijk uitsluitend naar de hoeveelheid voedingwater, en DAT richt zich weer naar de stoomafname aan de ketel. Als ik meer koelcapaciteit zou willen moet ik een koelwaterpomp installeren. Kan ik wel, wil ik niet. Pompen kosten vermogen, ruimte, gewicht...
Indien je de condensor maakt uit koper met koelvinnen, geeft gevuld met de afgewerkte stoom een hogere warmte afvoer.
Dat is een optie, maar daartoe reiken mijn plaatwerk-vaardigheden niet.
.
Indien je de water spiraal vergroot naar 4 x 0,5 dan heb je een groter volume aan koelwater, ik ga even uit van een koel water pomp, hoewel deze nergens vermeld is.
Zoals ik al zei, de condenser is een voorwarmer, en wordt qua water uitsluitend gekoeld met voedingwater. De spiraal is lang genoeg, getuige het feit dat de watertemperatuur niet verandert als de pomp hoger of lager draait.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een inwendige spiraal voor de afgewerkte stoom met aan de uitgang een T-stuk, waarbij het condensaat naar onder, via sifon, afloopt en de niet gecondenseerde stoom via een leiding in de schoorsteen, doorlopend tot het eind, afgevoerd wordt.
Bij de DY is deze 5x0,5, zodat eventuele druppels teruglopen naar de condensor, sifon.
De sifon dient voor het verkrijgen van een tegendruk, zodat de stoom naar boven, schoorsteen wordt gedwongen.
Dat is een hele mooie constructie, technisch gezien, maar erg lastig te realiseren in de huidige set-up, dan zou ik bijvoorbeeld moeten overstappen op een onderdekse voedingwater tank, anders wordt e.e.a. véél te hoog.
 
Gisteravond voor de tweede maal een run van 55 minuten gedaan met standaard testregime.
55 minuten, 45 gram gas (dat verbaast mij een beetje), 300 ml water verbruikt (verbaast mij ook)
Na afloop van de test was het resterende voedingwater (ongeveer 70 ml) opgelopen naar 10 ppm. Beginwaarde was 3 ppm.
Ketelwater was na drie sessies (160 minuten bedrijf in totaal) opgelopen naar 33 ppm.
Nog niet kritisch.
Denk dat 4 uur stomen ongeveer tijd is voor verversen van het ketelwater, en nu komt die draaiurenteller op de Taranis mooi van pas. Hoef ik niet meer na te denken, zodra de urenstand "deelbaar is door 4": => ketel spoelen.

Het wordt kouder buiten, en dat betekent dat het in de badkamer ook kouder wordt: daar is wel verwarming maar die staat niet aan.
Dat is in die zin zichtbaar in dat de voedingwater temperatuur, zoals aangegeven op de display, ook 1 a 2 graden lager aangeeft. Of dat betekent dat de watertemperatuur lager is, of dat gewoon de voeler beïnvloed wordt door de omgevingstemperatuur, weet ik niet...
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik voorheen ongeveer 48 gram (gemiddeld) verstookte in 50 minuten, en dat was nog bij temperaturen van 21 graden, nu is het 18 graden, en ik verstook 3 gram minder in 5 minuten méér, bij gelijkblijvend regime.
Ook deze, waarom?
Omdat ik voorheen dezelfde hoeveelheid verbruikte in 45~50 minuten. Ik heb nu met die "radiator" iets meer condensaat retour, maar ik had niet verwacht dat dat verschil zoveel zou zijn.

Eerlijk is eerlijk, het is tot nog toe een eenmalige meting, dus mogelijk nog niet helemaal zuiver, maar toch.
 
Het ritje van vanmiddag, op de vijver dus geen "vast regime" leverde de volgende verbruikscijfers op
55 minuten, 350 ml water, 46 gram gas, 3/4 ml cylinderolie.

Helaas geen filmpjes.

Ik had het gevoel dat de machine wat "zwaarder" draaide. Kan vuiligheid in de schroef zijn geweest, koudere olie, ik weet het echt niet. Het was FORS kouder dan de laatste keer dat ik op de vijver rondging.

De wat ruwe verf op het onderwaterschip lijkt geen echt merkbare invloed op de snelheid te hebben.
 
De lage buitentemperaturen van vandaag zijn ERG goed zichtbaar in de hoeveelheid cylinderolie. Ik kan merken dat de machine daar zwaarder om draait (vanmiddag haalde ik bijna 1,5 ml condensaat uit het smeertoestel, en dat in ongeveer 35~40 minuten... Toen kreeg ik koude vingers.
 
Er zijn nog wat kleinigheidjes (die "radiator" moet nog wat mooier uitgevoerd worden, en ik wil nog de NiMH vervangen voor een LiPo met voltregelaar zodat de boordspanning en daarmee de snelheid van de voedingpomp wat constanter is), er moet nog een naam en thuishaven op, maar voor het overige is dit project eigenlijk wel klaar...

Maar eens een beginnetje maken met project pokkeboot II...
 
Back
Top