Twister goes Molded

Op veler vezoek dan nog maar een draadje over de nieuwe mallen Twister.
Het vleugelprofiel en de vleugelform is ongeveer hetzelfde gehouden als mijn huidige Twister, waarmee ik in Zoetermeer won. Na veel testen bleek wel dat dit model redelijk makkelijk met de huidige topmodellen kon concureren. Ik heb dus mallen laten vrezen in Duitsland en zelf een rompmal gemaakt. Loet neemt de Stabilo en kielvlak mallen voor zijn rekening. De vleugelmal is bijna gereed voor gebruik. Ik moet allen nog een luchtafvoer pijpje in de geul achter het profiel zetten.

normal_1~2.jpg


Inmiddels ben ik begonnen met het bouwen van een paar rompjes. Mijn rompmal is volledig gesloten en om de matten aan te drukken pomp ik een modelleerballon in de romp op. Tijdens de testperiode ging dit zeker 20 keer mis voordat ik in staat was om een ballon op te pompen zonder dat hij knapte. Door langzaam maar zeker het systeem steeds meer aan te passen kwam ik uiteindelijk op een punt dat de ballon vol op druk komt zonder te knappen. Ik ben er inmiddels achter dat tijdens het lamineren je niet zuinig hoeft te zijn met hars. Door de druk van de ballon komt echt elke overtollige druppel naar buitenzetten.
Mijn mal word dus op een stukje plastic geplaatst waar de hars op kan vallen.
normal_2~2.jpg

In de kleine pylon voor het stabilo zit een roofmate vleugelprofiel met een plaatje triplex voor de ophanging. De roofmate is met wat overmaat gesneden en drukt de matten aan en zorgt er voor dat de ballon niet de pylon ingaat want daar knapt hij. De ballon drukt op zijn beurt weer het roofmate omhoog in de pylon. Werkt perfect.

normal_3~2.jpg


4~2.jpg


32.8 gr incl. vleugelophanging en stabilo ophanging.........niet slecht.

De rompjes zijn overigens zeer licht en enorm stijf. Een stuk stijfer als de meeste rompjes die nu commercieel op de markt verkrijgbaar zijn.
Mijn eerse rompje is overigens te koop voor een zacht prijsje. (50 Eu) Doordat de hars echt overal heen gaat had het zich in de vleugelophanging gewurmd en de bouten die de vleugelophanging op zijn plaats houden waren volledig vastgelijmd waardoor ik ze uiteindelijk uit moest boren.
Het rompje is verder goed bruikbaar maar moet inplaats van m4 nu m5 boutjes hebben
Bij mijn tweede rompje (foto's) heb ik de boutjes en de schroefdraad van de vleugelophanging voorzien van wax wat het een stuk makkelijker maakte om de boutjes er uit te draaien.

Word vervolgd.
 
supernetjes!
rompvorm is wel ongeveer wat ik ook in gedachte had om een keer te maken.. maarja, voor je bij zo'n strakke uitvoering ben idd. respect hoe je doorzet met perfectioneren!
 
Hi Alex,

Ziet er netjes uit !

Als de molded net zo goed vliegt als die "ordi" versie is het dik in orde :)
Morgen ga ik eens vergelijken met Loet's Tantalus

Arno
 
Alex, je rompje ziet er erg strak uit!

Even een vraagje: gebruik je als modelleerballon die langwerpige ballonnen waar je ook dierfiguren van kan knopen?

En waar moet je op letten met het opblazen van de modelleerballon?
 
Alex, je rompje ziet er erg strak uit!

Even een vraagje: gebruik je als modelleerballon die langwerpige ballonnen waar je ook dierfiguren van kan knopen?

En waar moet je op letten met het opblazen van de modelleerballon?

Ik gebruik inderdaad dit type ballon maar dan een slagje dikker.(Q350)

Je moet zorgen dat je mal volledig gesloten is zodat de ballon er niet ergens uit kan komen. Hij zal dan direkt knappen. Ik heb een ventiel van een oude fietsband afgezaagd en dat op een messingbuisje gesoldeerd. Op dit buisje zit een verdikking van 2 ringetjes gesoldeerd. In deze buis zit een koolstof buis die helemaal tot voor in de romp loopt. Deze buis is voorzien van een paar gaatjes om lucht door te laten. De ballon trek ik om de buis tot over de verdikking en tape 'm vervolgens vast met elastische teflon tape. Deze zorgt voor een goede afdichting en beschermt de ballon tegen beschadigingen bij het sluiten van de mal. Achter in de kleine pylon heb ik een stukje roofmate gesneden.
Voor bij de pylon heb ik een appart mal deel wat de pylon sluit. Als ik beide rompzijkanten op elkaar heb geschroefd dan blaas ik de ballon een beetje op totdat hij de pylon begint te vullen. Dan smeer ik op de ballon tegen de zijkanten wat met gemalen glasvezel ingedikte hars en sluit dan de bovenkant. Daarna zet ik de ballon op druk. De hars komt er dan aan alle kanten uitzetten en uiteindelijk houd je altijd een goede koolstof/hars verdeling over.
 
Alex, bedankt voor je uitleg.Dit levert me weer nieuwe ideen op.

Ik wil deze truuk zowieso proberen bij het maken van de nosecone voor mijn Supra (zweefvliegen subforum). Of het voor het andere deel van de romp ook gaat moet ik nog bezien. Voor die pylon is niet zo makkelijk een schuimstuk te maken.
 
Met een dikker type ballon moet dat ook wel lukken. Ik heb hier in huis nog een zak liggen met nog grotere ballonnen. het probleem bij deze ballonnen is dat ik de koolstof stok er steeds doorheen trek. Ondanks dat de ballonnen veel dikker zijn ook qua materiaal blijven ze kapot gaan op het uiterste puntje.
 
Omdat ik de laatste tijd veel vragen kreeg over mijn mal en het werken met de ballon nog een paar foto's van de mal .
rompmal_1.jpg

Onder in de foto de koolstof pen met fietsventiel aansluiting die ik gebruik om de ballon op te pompen


rompmal_2.jpg

De pijlon is voorzien van een apparte deksel. De bovenkant van de pijlon word dus op het deksel gesopt en daana word de vleugelbevestiging op de bouten gedraaid die je boven het deksel ziet uitkomen. Daar word weer een glasmatje overheen gelegd die door de ballon strak om de vleugelbevestiging word gedrukt. Voordat ik de deksel plaats pomp ik eerst de ballon licht op zodat de pylon gevuld is. Daarna smeer ik wat met gemalen glasvezel ingedikte epoxy op de ballon en sluit dan de deksel. De ballon word daarna op druk gepomt en de glasvezeltje worden zo tussen de boven en onderkant gedrukt en zorgen voor een perfekte hechting.


rompmal_3.jpg

De ballon word over de koolstofbuis geschoven en achter de verdikking vast getaped.


rompmal_4.jpg

Om een luchtdichte verbinding te krijgen tape ik de aansluiting met teflontape. Dit laat zich zonder kreukels om de verdikking leggen en sluit de ballon mooi af. Ook zorgt het er voor dat de ballon niet kan beschadigen tussen de malhelften. Niet goed te zien op de foto maar de verdikking valt in een overeenkomstige uitsparing in de romp zodat de boel niet naar buiten komt zetten als de ballon onder druk staat.


rompmal_5.jpg

En zo ziet de romp er dan uit als hij klaar is.
 
Super

Alex,

Mooi man, bedankt voor het delen van je 'know how'.
De foto's verduidelijken veel. Het opblazen van de ballon met een
koolstof staaf lijkt idd de manier.
Cheers

Bart
 
Het eerste vleugeltje is uit de mal.
Heb tijdens de bouw nogal wat problemen gehad. Na het lamineren van de eerste laag glas en de laag balsa heb ik de kamer lekker warm gestookt om de hars goed te laten uitharden.
Met de kerst heb ik vervolgens 2 dagen niet gebouwd en de verwarming in de hobbykamer gesloten. De temperatuur zakte daar snachts naar een graadje of 10 en de mallen die volgens de specificaties tot 60 graden vormvast zouden moeten zijn bleken toen enigzins te krimpen. Gevolg was dat de schalen begonnen te stuiken en gedeeltelijk loskwamen. Ik heb toen de boel maar weer verwarmt tot dat de schalen weer goed in de mal pasten en daarna de binnenlaag glas er op gevacuumd. Daarna leken de schalen redelijk goed in de mal te blijven. Omdat het de eerste vleugel is en ik wel een paar probleempjes verwacht had heb ik alles afgebouwd om vooral maar van deze vleugel te leren. Uiteindelijk is het resultaat nog niet zo slecht. De vleugel is enigzins krom maar niet getordeerd. Verder staan beide ailerons na het uitzagen licht omhoog aan de tip. ± 0.5 mm. Aan de onderkant bij de tip is door de kleine radius het balsa niet volledig in de mal gedrukt waardoor er een klein blaasje zit. Volgende vleugel met een beetje verdikte hars op dat punt. Gewicht van de vleugel is 137 gr en dat had 10 gr lichter gemogen.
Er is ook wel iets goeds te melden over de vleugel. Het oppervlak is zeer strak en nagenoeg zonder pinholes. De voorlijst is super strak en de achterlijst messcherp. Verder is de vleugel behoorlijk stijf zonder dat er disser inzit. ook is de buigsterkte een stuk stijver als ik bijvoorbeeld bij de Aspi's heb gezien. De ligger is gebouwd van standaard 3x0,6 mm koolstof onder en boven en daartussen 2 laagjes 1mm balsa met daartussn 1 laag 93gr koolstof diagonaal. Vleugel huid is van 25 gr glas met aan de bovenkant een dubbele laag over de halve vleugel.

normal_vleugel_b.jpg

normal_vleugel_o.jpg

normal_tip.jpg


De liefhebber die belang bij deze vleugel heeft kan mij mailen. Hij mag voor een zacht prijsje weg.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top