Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Hallo,
De pitch, volgens mij is de pitch afhankelijk van je throthle curve, voor een beginner ziet de curve meestal als volgt: 20, 33, 50, 65, 85.
Echter is deze weer afhankelijk van de eigenschap van jouw esc. Indien de esc is optimaal bij 75 % dan moet je de curve ook aanpassen, bv: 20,30 75, 75, 75 dus praktisch falt curve; m.a.w. de rpm van de motor constant houden op 75% van de esc capaciteit. Met de pitch guage kunt je de hoeken van de 5 punten meten.Bij 50% is dat inderdaad 0.

De gyro. bij Heading lock, gaat de servo niet terug naar het centerpunt, en bij normaal gaat dit terug naar het begin punt. Met een schakelaar in de zender kunt je de standen (HH of N) inschakelen.
 
ff een heel ander vraagje.
Ik heb sinds kort ook een hbk II. Na veel speurwerk en leeswerk, ben ik al aardig op de hoogte.
Mijn aanwinst:
3800KV met een 9T.
Hij doet het goed naar mijn mening. met wat stellen enzo lukt het me soms om al 1 minuut te hoveren hahha ja zo ver ben ik al.
Nu zit ik wat betreft een aantal dingen in een grijs gebied.
De pitch. ik heb de standaard zender: hoe stel ik de pitch in? op 50% nulstand en dan max instellen met de pushrod?
voor mij is dit niet geheel duidelijk hoe dit nou werkt. Ik lees er veel over heb ook gezien dat ze een tool gebruiken de zogenoemde pitch gauge.
alleen bij een Trexfilmpje kan je meerdere stangetjes stellen.
Dus hoe stel ik dit in en -9 o +9 ?
schijnt een goede uitgangspositie te zijn.
En nog iets die HH gyro als die in lochpositie staat dan beweegt het armpje in het begin naar 1 kant toe. waarom is dit?
Ik kan het weg trimmen maar is dat de bedoeling?
Ik doe het wel. en vlieg naar mijn mening voor wat dat waard is best oke.
in ieder geval ik vind het een top hobby had ik veel eerder moeten doen.
En niet duur ook uhhmm hihihi.. nee top dus als jullie wat weten grag.

Alvast een fijne jaarwisseling en zijn er nog andere mensen in den haag of omg. om ervaring misschien live te delen.
Nou doei

Gefeliciteerd met je HB II king...
Ik zou beginnen om de heli mechanisch goed af te stellen.. dit is gewoon een must.
Hierbij moet je kijken naar de swashplate en de staartrotor.
Probeer de zaak zo af te stellen dat je op je zender geen of minimale trim hoeft in te stellen.
Balans, vlieg je met de originele 1000mA 10C accu dan moet deze tot ver in de canopy geplaatst worden, eenvoudig te testen door de heli met een dundraadje op te tillen (draadje onder het scharnierpunt van de rotor door steken)
Deze instellingen zijn belangrijk voor de rest van je vlieguren met de HB II.
De balans is een van de cruciale dingen, heb je deze niet goed dan is het vliegen voor een onervaren piloot bijna onmogelijk, ga je de balans met de trim corrigeren dan kan ik je zeggen dat het vliegen niet echt wat gaat worden!
Staart rotor, het is belangrijk dat deze goed is getrimd, het is een must dat de staart neutraal staat en blijft tijdens het vliegen, dit staat los van de gyro! Je moet de staart rotor dus mechanisch goed afstellen, neem daarvoor ruim de tijd, het afstellen gaat redelijk eenvoudig, het is een kwestie van schuiven van de servo op de staartbuis, doe dit met minimale sprongetjes. Ook hier, probeer de staart niet met de zender te trimmen, in het ergste geval zal de gyro niet meer locken omdat er te veel trim staat!
Het vliegen met de Esky zender is goed mogelijk ondanks het feit dat die dingen niet al te betrouwbaar zijn.
Je hebt links en rechts voor twee potmeters, zet de rechtsvoor op 0 (middenstand) en de linksvoor op maximaal –
Dit resulteert dat de rotor redelijk snelheid heeft in verhouding tot de pitch, na enige tijd kun je de linker potmeter wat verder naar de + gaan draaien! Waardoor de heli wat pittiger op de pitch reageert.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal…

Groeten,
Frans..
Prettige jaarwisseling gewenst… voorspoedig 2008.
 
ok dank jullie wel voor de info.

dat afstellen snap ik helemaal. swashplate vlak, staartrotor draait prima.
schuiven met de servo heb ik gedaan. Ik moet zeggen stellen gaat goed.
Alleen dus de pitch, linkermeter naar links draaien meer snelheid minder pitch dus. maar moet ik nou bijv. niet afstellen bij 50% 0 pitch kijken of dat goed staat?

wat ik wel merk is dat als de batterij op begint te raken is die ineens heel stabiel. Ik weet niet helemaal op maken dat is niet goed, maar wat is die dan die 10sec steady,, valt erg op.

Alles is duidelijk zeker mechanisch stellen. stop daar ook erg veel tijd in.
Wil gewoon alles weten. hhihi

bedankt nog..
 
Wat tuning van Xtreme Production in aantoch voor de King V2.

Carbon chassis hopelijk ook met zwart carbon:
xtremer0017929exposurelka0.jpg


Aluminium Flybar cage:
xtremeesk000precisionfltd9.jpg
 
Moet er zo om lachen, het ding vliegt standaard uit de doos gewoon goed, oke de standaard motor is ruck maar met een bostel loos upgradeje vliegt hij prima.

Je kan er zelfs delen van aflaten ben ik net achter gekomen.

Ik heb hem afgelopen weekend gecrashed in Duiven indoor. En moest voor het eerst bij die van me eigen het bladasje vervangen. Kom ik er achter dat er in een bladhouder geen lager krans zit alleen maar de twee schelpjes

0467.jpg




Wat ik wel heb is een goede gyro, er zit nu een logitech 2100 op en dat scheelt echt heel veel, ook vlieg ik met Hitec HS55 servo's maar ook op de staart.

gr Remco
 
Hi , dus als ik die lagers er ook uithaal kan ik dan ook zo goed vliegen :-) ?

Goed, ontopic maar weer, ipv 3 m3 ringen nu 1 m2,5 ring geplaatst nog geen tijd gehad om het te testen, maar het ziet er goed uit.

Met een 401 gyro doet hij het ook wel redelijk moet ik zeggen staart blijft netjes recht, dus je hoeft geen dure 2100t te kopen ;-)

Ps A ba of was het abba ;-)
 
Laatst bewerkt:
Moet er zo om lachen, het ding vliegt standaard uit de doos gewoon goed, oke de standaard motor is ruck maar met een bostel loos upgradeje vliegt hij prima.

Wat ik wel heb is een goede gyro, er zit nu een logitech 2100 op en dat scheelt echt heel veel, ook vlieg ik met Hitec HS55 servo's maar ook op de staart.

Deze twee zinnen in 1 antwoord passen niet helemaal samen volgens mij.

Tunen is toch niet nodig?
 
weet iemand welke stappen ik precies moet doen om mijn hh gyro in te stellen op mijn standaard zender?? Met gain etc. ???
 
Deze twee zinnen in 1 antwoord passen niet helemaal samen volgens mij.

Tunen is toch niet nodig?

Ja en nee, het valt me gewoon op dat het ding goed vliegt en upgrades niet veel invloed hebben. Betere electronica wel, nu kan je natuurlijk discuseren of betere electronica "tunen" is, maar als je mijn mening vraagt zijn dat meer zinnige investeringen dan al die alu of carbon upgrades.

gr Remco
 
weet iemand welke stappen ik precies moet doen om mijn hh gyro in te stellen op mijn standaard zender?? Met gain etc. ???

Wat voor een gyro heb je en wat voor een zender.

Als je de standaard zender hebt, heb je wel een kanaal om te schakelen maar kan je niet de gevoeligheid instellen, hij schakelt vol naar links of rechts. Je moet de gain dan instellen op je gyro, maar dit werkt weer niet met alle gyro's

Bij bijvoorbeeld een 2100 of een 401 werkt de gain op de gyro niet meer zodra je het gain kanaal hebt aangesloten.

gr Remco
 
bedankt voor de reactie.
esky hh gyro ong. 35 euro.
En de standaard zender, alles is goed aangesloten verder, dus gain opschroeven op de gyro tot dat die gaat waggelen en dan net iets terug??
Zoiets had ik weer gelezen.

p.s. Remco heb jij mijn stekker nog ontvangen?
Had je erover gemailt!

Ik hoor graag van je.
 
Ik heb me tijdens de koop van mijn hb king II direct een brushless motor gekocht, de 3800KV + esc 25A. Nu heb ik gekeken hoe ik deze moet plaatsen, en dit gaat me allemaal wel lukken denk ik, enkel heb ik nu gezien dat de standaard accu niet op de regelaar past ivm een andere aansluiting. Is het de bedoeling dat ik de aansluiting verander, of is het meer raadzaam dat ik toch maar een betere accu koop, waar deze aansluiting wèl op zit?

Ik heb al een beetje rondgekeken, en nu is mijn oog gevallen op deze accu:
imagemagic.php

LiPo accu 11,1V 1550mAh 20C

Deze heeft dus de perfecte aansluiting die ik op de regelaar van mijn nieuwe brushless motor kan aansluiten.
Wat vinden jullie, is dit een goede accu?
Hoelang zou de vliegtijd ongeveer bedragen met deze combinatie?
 
Laatst bewerkt:
Gewoon alles omzetten naar goudcontacten, of je accu voorzien van een deans (t connector) en klaar.

De accu die er standaard bij zit is geen top accu maar prima om aan te passen en gewoon mee te vliegen. Wat wel een advies is een grotere accu in de toekomst te gaan gebruiken.

2000 mAh of meer want dan kom je veel beter met je zwaartepunt uit.

gr Remco
 
Gewoon alles omzetten naar goudcontacten, of je accu voorzien van een deans (t connector) en klaar.

De accu die er standaard bij zit is geen top accu maar prima om aan te passen en gewoon mee te vliegen. Wat wel een advies is een grotere accu in de toekomst te gaan gebruiken.

2000 mAh of meer want dan kom je veel beter met je zwaartepunt uit.

gr Remco

De zwaarste die ik kon vinden, ook voor de prijs die ik nog te doen vind is dezelfde maar dan een iets zwaarder model, de 1800 mAh. Deze heb ik besteld, met nog wat tandwieltjes 9T voor op mijn brushless motor.

Eerst ga ik proberen te vliegen met de standaard motor en accu, maar voor als deze het begeeft heb ik al een goede setup thuis liggen om het te vervangen.
Namelijk de 3800KV + esc 25A, voorzien van de nodige dosis power door de LiPo accu 11,1V 1800mAh 20C.
Denken jullie dat dit een goede vervanger is voor de standaard motor e.d.?
 
De zwaarste die ik kon vinden, ook voor de prijs die ik nog te doen vind is dezelfde maar dan een iets zwaarder model, de 1800 mAh.
Ik denk dat je, in deze, jezelf te kort doet. Het advies van Remco (een ervaren piloot) wees naar een 2000 of meer accu i.v.m. een beter zwaartepunt. Je kan nu wel in je buidel kijken maar als je straks nog een accu erbij haalt omdat de heli dan toch beter blijkt te vliegen dan baal je :)
Verder zal je standaard motor het niet zo heel erg lang uithouden met de "zwaardere" accu omdat je motor het extra gewicht niet trekt. Je had dus beter naar je buidel kunnen kijken wantr de lichtere/goedkopere is goed genoeg voor de King :P
 
Laatst bewerkt:
hoi is hier iemand die met een pitch gauge zijn bladen afregelt??
Op de standaard zender? Ik wil mijn pitch instellen vandaar..
 
Ik denk dat je, in deze, jezelf te kort doet. Het advies van Remco (een ervaren piloot) wees naar een 2000 of meer accu i.v.m. een beter zwaartepunt. Je kan nu wel in je buidel kijken maar als je straks nog een accu erbij haalt omdat de heli dan toch beter blijkt te vliegen dan baal je :)
Verder zal je standaard motor het niet zo heel erg lang uithouden met de "zwaardere" accu omdat je motor het extra gewicht niet trekt. Je had dus beter naar je buidel kunnen kijken wantr de lichtere/goedkopere is goed genoeg voor de King :P

Wil je zeggen dat ik mijn motor kapot vlieg, omdat ik een zwaardere accu heb, of bedoel je dat de vliegduur niet zo lang zal zijn?
Het is toch niet zo dat de vliegduur met de standaard 1000 mAh accu langer gaat zijn als met mijn nieuwe 1800 mAh? En dit enkel doordat ik een zwaardere accu wil plaatsen? Opzich zou dit elkaar toch moeten compenseren? Zwaardere accu, meer meer vermogen ten opzichte van een lichte accu met minder vermogen?

Ga ik er op achteruit met mijn nieuwe setup??
 
hoi is hier iemand die met een pitch gauge zijn bladen afregelt??
Op de standaard zender? Ik wil mijn pitch instellen vandaar..
op de standaard zender even de motor afkoppelen
pitchknuppel in het midden zetten en dan controleren of de bladen precies op 0 graden staan dus vlak dan zit je altijd goed
zorg wel dat je swash ook vlak staat en vrij naar boven en beneden kan bewegen
 
ok ga ik proberen,
Dus swashplate in het midden.
Wil ook een nieuwezender aanschaffen..
Iemand enig idee? mx12 of toch beter wat zwaarder alvast voor de volgende heli?? 2,4g heb er niet zo veel verstand van, maar toch.

Bedankt nog voor de reactie
 
ok ga ik proberen,
Dus swashplate in het midden.
Wil ook een nieuwezender aanschaffen..
Iemand enig idee? mx12 of toch beter wat zwaarder alvast voor de volgende heli?? 2,4g heb er niet zo veel verstand van, maar toch.

Bedankt nog voor de reactie



Hallo, ik heb zelf een 2,4 ghz zender heb je geen last meer van de antenne of storingen en ook niet meer dat je op het zelfde kanaal van een ander zit, ik heb trouwens een Futaba 6EX 6-Channel 2.4GHz. Succes met afstellen.

Groeten Menno Buist
 
Back
Top