ff een heel ander vraagje.
Ik heb sinds kort ook een hbk II. Na veel speurwerk en leeswerk, ben ik al aardig op de hoogte.
Mijn aanwinst:
3800KV met een 9T.
Hij doet het goed naar mijn mening. met wat stellen enzo lukt het me soms om al 1 minuut te hoveren hahha ja zo ver ben ik al.
Nu zit ik wat betreft een aantal dingen in een grijs gebied.
De pitch. ik heb de standaard zender: hoe stel ik de pitch in? op 50% nulstand en dan max instellen met de pushrod?
voor mij is dit niet geheel duidelijk hoe dit nou werkt. Ik lees er veel over heb ook gezien dat ze een tool gebruiken de zogenoemde pitch gauge.
alleen bij een Trexfilmpje kan je meerdere stangetjes stellen.
Dus hoe stel ik dit in en -9 o +9 ?
schijnt een goede uitgangspositie te zijn.
En nog iets die HH gyro als die in lochpositie staat dan beweegt het armpje in het begin naar 1 kant toe. waarom is dit?
Ik kan het weg trimmen maar is dat de bedoeling?
Ik doe het wel. en vlieg naar mijn mening voor wat dat waard is best oke.
in ieder geval ik vind het een top hobby had ik veel eerder moeten doen.
En niet duur ook uhhmm hihihi.. nee top dus als jullie wat weten grag.
Alvast een fijne jaarwisseling en zijn er nog andere mensen in den haag of omg. om ervaring misschien live te delen.
Nou doei
Gefeliciteerd met je HB II king...
Ik zou beginnen om de heli mechanisch goed af te stellen.. dit is gewoon een must.
Hierbij moet je kijken naar de swashplate en de staartrotor.
Probeer de zaak zo af te stellen dat je op je zender geen of minimale trim hoeft in te stellen.
Balans, vlieg je met de originele 1000mA 10C accu dan moet deze tot ver in de canopy geplaatst worden, eenvoudig te testen door de heli met een dundraadje op te tillen (draadje onder het scharnierpunt van de rotor door steken)
Deze instellingen zijn belangrijk voor de rest van je vlieguren met de HB II.
De balans is een van de cruciale dingen, heb je deze niet goed dan is het vliegen voor een onervaren piloot bijna onmogelijk, ga je de balans met de trim corrigeren dan kan ik je zeggen dat het vliegen niet echt wat gaat worden!
Staart rotor, het is belangrijk dat deze goed is getrimd, het is een must dat de staart neutraal staat en blijft tijdens het vliegen, dit staat los van de gyro! Je moet de staart rotor dus mechanisch goed afstellen, neem daarvoor ruim de tijd, het afstellen gaat redelijk eenvoudig, het is een kwestie van schuiven van de servo op de staartbuis, doe dit met minimale sprongetjes. Ook hier, probeer de staart niet met de zender te trimmen, in het ergste geval zal de gyro niet meer locken omdat er te veel trim staat!
Het vliegen met de Esky zender is goed mogelijk ondanks het feit dat die dingen niet al te betrouwbaar zijn.
Je hebt links en rechts voor twee potmeters, zet de rechtsvoor op 0 (middenstand) en de linksvoor op maximaal –
Dit resulteert dat de rotor redelijk snelheid heeft in verhouding tot de pitch, na enige tijd kun je de linker potmeter wat verder naar de + gaan draaien! Waardoor de heli wat pittiger op de pitch reageert.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal…
Groeten,
Frans..
Prettige jaarwisseling gewenst… voorspoedig 2008.