3dx500

Ach weer iets nieuws??? timing esc. wat is de functie van deze ??? misschien weer een noob vraag maar weet het simpel gewoon niet.

Wat motor temp van de standaard motor van mij (de blauwe met koelribben) na 4 lipo's achter elkaar (toen dus nog zo'n 35 min vliegen haha) is de motor prima vast te houden lekker warm maar je brand er zeker je vingers niet aan.

Erik
 
He erik hou er ook rekening mee dat je lipo's nog op gang moeten komen
dat duurt een lading of 5
daarna gaan ze pas hun volvermogen afgeven
dus tot die tijd oppassen met ontladen en dus wat korter vliegen

Deze zouden ze eigenlijk bij mythbusters moeten onderzoeken. Ik heb zelf al aardig wat pakketjes gehad (2x FP4900 6s1p EVO20, 2x FP4900 6s1p EVO22, 2x FP5000 6s1p EVO25, 4x TP2100 3s1p Pro-lite etc etc..) en ik heb sommige packs wel "rustig" ingevlogen en andere niet... zonder verschil, de power is gewoon gelijk daar... ook qua levensduur/verdere prestaties niks gemerkt.

Het is denk ik net zo als het inlopen van brandstofmotoren. Die hoef je namelijk ook niet in te lopen, alleen als ze dat tegen iedereen zeggen dan proberen ze ze direct goed af te stellen... en dat gaat dus moeilijker en dan fikken veel mensen hem eruit. Daarom vinden meeste mensen het fijn om hem rustig telkens iets armer te zetten. Jason Krause zei ooit: "de eerste 30 vluchten met een brandstofmotor zijn de beste" En daar heeft hij volkomen gelijk in.
Zo is het ook met Lipo's, je kan er direct mee knallen... maar als je ze TE leeg maakt gaan ze wel kapot. Weet je echter hoe lang je kan vliegen met een bepaalde setup dan zou ik er niet bang voor zijn.

Ok, genoeg off topic :wink:

Nu weer:
:ontopic:

Cheers,

Richard
 
nu weer on-topic :-) mijn spullen zijn binnen !
toch wel mooi spul van kontronik en flightpower

En nu weer verder bouwen !

IMG_4933.jpg


IMG_4934.jpg


IMG_4936.jpg


IMG_4937.jpg


IMG_4938.jpg


IMG_4939.jpg


IMG_4940.jpg
 
Tja, ik heb in het verleden (te veel) chinese bagger gekocht en er (te vaak) problemen mee gehad.
Daar heb ik geen zin meer in. In een heli komt het wat kritischer dan met bv. een vliegtuig. Daarom nu maar weer in 1 keer goed gedaan ...
 
ik heb begrepen dat dat is een hele goeie esc... maar ik krijg een hartaanval als ik naar de prijs kijk :)

maar het is zeker mooie setup.
 
ik heb begrepen dat dat is een hele goeie esc... maar ik krijg een hartaanval als ik naar de prijs kijk :)

maar het is zeker mooie setup.

In feite heb je wel gelijk, het is schandalig duur, maar ten eerste heb ik het er voor over en ten tweede ben ik geen arme student meer die een dubbeltje , ehhh 10eurocent om moet draaien .....
En ten derde , je leeft maar een keer , dus geniet ervan ! :-)

Ik zag touwens net een stukje op tv van jan des bouvrie die een nieuwe auto had besteld van 2 ton, dat hij daar dan een extra belastingtoeslag voor moest betalen, vanwege nieuwe milieuwetgeving deerde hem niet want "hij kon extreem hard werken , maar ook extreem genieten van het leven" .
Heerlijk zo'n uitspraak !
 
Laatst bewerkt:
lol, als ik ook een auto van 2 ton kon kopen boeide me ook die bloedzui ... sorry ik bedoel belastingdiesnt niet :)

ik sta ook op de punt een nieuwe motor/esc kopen. wat is het tegen om een kora 15-16 te kopen? en een trex500 regelaar 60A.

kv is 690 en kom ik op 2347HS met 24T en 4S lipo.
 
Je vergeet je efficiency mee te nemen. Neem 90% aan (10% verlies dus). Dan heb je (bij throttle curve = 100%) :

headspeed = #lipo * Vlipo * throttle curve * kv * eff * pinion/maingear
= 4 * 3.5 * 1 * 690 * 0.9 * 24/94 = 2219 rpm

Totale overbrengingsverhouding = 94/24 => 1 : 3.9 wat ik persoonlijk vrij laag vind. Het betekent dat de motor zwaar belast wordt.

Ik heb gekozen voor een kora 15-10, die heeft een kv = 1080
Om dezelfde headspeed te krijgen als hierboven zou je dan een pinion moeten nemen van :

pinion = 94 * 2219 / (4 * 3.5 * 1 * 1080 * 0.9) = 15

Hierdoor wordt de totale overbrengingsverhouding = 94/15 => 1 : 6.2 , de motor draait wel meer toeren maar hoeft minder hard te werken en wordt daardoor waarschijnlijk minder warm.

Kijk maar eens naar de overbrengingsverhouding bij andere heli's . Die is praktisch altijd groter dan die van de 3dx500 / hdx 500 / hirobo lepton . Wat dat betreft is het bij deze heli's wat ongunstig gekozen.

Vergelijk het met fietsen : als je tegen de brug op fietst in de 1ste versnelling ipv in de 3de versnelling hoef je minder kracht te zetten om boven te komen, maar je moet wel sneller trappen om op hetzelfde tijdstip boven te komen ....
 
Ik snap niet wat je nou zou erg vind aan de lage overbrenging, veel kracht???? Okee de tandwielen hebben het wat zwaarder maar de motor gaat echt niet achteruit in efficientie. Een motor met een laag Kv heeft ter compensatie van een lager toerental een hoger koppel, netto vermogen blijft dus gelijk. Tenzij je met meer cellen gaat vliegen is een andere overbrenging dus totaal overbodig lijkt me.
 
Een motor met een laag Kv heeft ter compensatie van een lager toerental een hoger koppel, netto vermogen blijft dus gelijk

ja, dat vraag ik me dus af ,want het gaat hier wel om een motor met dezelfde fysieke eigenschappen met als enig verschil het aantal wikkelingen ... mmm ... interessant ....

Inderdaad is de vraag of de motor met minder wikkelingen (en dus een hoger kv) en de grotere overbrengingsverhouding voordeel oplevert, mijn gevoel zegt van wel, maar het zou leuk zijn als dit technisch onderbouwd kan worden. Misschien met een motor efficiency curve of iets in die geest ? Ik zal eens op zoek gaan naar iets dergelijks.

Het gaat er mij niet om of ik gelijk heb of niet maar ik vind het gewoon interessant en leerzaam.
 
En voila, al iets gevonden in de antriebsrechner van gerd giese !

Zie hieronder voor het plaatje.
Hier is de bron : http://www.elektromodellflug.de/Uploads/AR-V221_026.zip

Het vergelijk gaat dus nu tussen de twee kora motoren op dezelfde heli :
de 15-10 met de grote overbrengingsverhouding
en de 15-16 met de kleine overbrengingsverhouding

mmm.... eens even brainstormen .....
Voor beide motoren is 4s lipo = 4*3.5=14V ingevuld .
Dan zie je op de linker y-as de efficiency en op de rechter het toerental, beide als functie van de stroom.
Uiteraard is het eerste dat opvalt het verschil in kv.
Verder zie je in het begin (links) mooi het "onbelaste" toerental wat hoog is, terwijl de stroom laag is, de bijna "no-load current".
Hierin is ook gelijk het verschil in het aantal wikkelingen te zien ! De kora 15-16 heeft meer wikkelingen en dus een lagere no-load stroom (groene lijn) van ca. 2A , terwijl de 15-10 (donkergroene lijn) minder wikkelingen heeft en waardoor er dus meer stroom zal lopen ca. 6A.
De efficiency is afhankelijk van de stroom. De kora 15-10 bereikt zijn maximale efficiency rond de 30A. De kora 15-16 heeft dat bij ca. 15A.

Ik heb op het helifreak forum gelezen dat het vermogen om te hooveren met de 3dx500 (bij een rotortoerental van ca. 2400rpm) ongeveer 350Watt bedraagt. Als de accu nu een spanning van 14V afgeeft , dan zal de stroom 350/14 = 25A bedragen.
Bij 25A maakt het niet veel uit, ze kruisen elkaar bijna, maar bij toenemende stroom , tijdens 3D vliegen of hogere toerentallen , dan loopt de 15-10 curve langer door en heeft een betere efficiency.
Dan valt de curve voor de 15-16 sterk af en zou de 15-10 iets in het voordeel zijn. Het verschil lijkt dus erg weinig te zijn : ca. 5% bij 40A.
Tenminste, als ik de grafiek juist geinterpreteerd heb .....


Het gevolg van een grotere overbrengingsverhouding kan ik hier echter niet uithalen ....
Iemand ideeen of suggestie's ?




koramotorcurves.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het wel goed geinterpreteerd hebt Bas,
de 15-10 heeft een beter rendement boven de (ca.) 25A, de 15-16 is beter onder de 25A.
Je zou dus eigenlijk moeten weten wat de gemiddelde stroom is tijdens vliegen, ligt ie boven de 25A, dan is de 15-10 de betere keuze lijkt me. Ligt die gemiddelde stroom in de buurt van 25A, dan maakt het niet veel uit welke motor je kiest.

Als je kiest voor een lage overbrengingsverhouding, dan kom je automatisch uit bij lage KV motoren, dus motoren met in verhouding veel windingen en weinig toeren per volt.
Dan moet je dus de stroom in de gaten houden.....................

Heb je enig idee wat de gemiddelde stroom ongeveer gaat worden?
 
Laatst bewerkt:
van alle grafieken op rcgroup heb ik een strom rond 30/35A gezien met pieken van 50/60. Maar zijn veel 3s setups met hypereon
motor.
Ik hoop dat het helpt.

Met welke pion wil je gaan vliegen met je nieuwe 15-10 en waar heb jij hem besteld? :)
 
Laatst bewerkt:
@frank :
hooververmogen is circa 350watt , (regelmatig tegengekomen op helifreak forum), dus met 4s lipo = 14 V is de stroom ca. 25A . Echter als je wild 3D gaat vliegen zal de stroom dus flink toenemen.


@crash1000: Dat kan kloppen met 3s lipo. Zoals genoemd is het vermogen om te hooveren circa 350Watt
Met 3s lipo kom je dan op een stroom van 350 / 10 = 35A

Nogmaals mijn eigen set-up :

flightpower evo 25 4s 3700mAh (3.5V/cel onder load , dit kun je vinden in de ontlaadcurve van de desbetreffende accu)
align pinion : 16 (gat loopt niet helemaal door, moet uitgeboord worden bij een lange motor-as)
revco pinions : 18 + 20
Ik neem altijd meerdere zodat ik wat kan experimenteren.

De pinions komen van .... revco ! te koop bij revco zelf of bij readyheli :

RevCo

ReadyHeli.com - Fast Shipping, Excellent Service, Huge Inventory...See For Yourself!

Let op dat je module 0.6 kiest.....

motor + esc komen van : http://www.helishop-online.de/

In mijn geval is de berekening als volgt (85% governor en 90% efficiency):

16T tandwiel : headspeed = 4 * 3.5 * 1080 * 0.85 * 0.9 * 16/94 = 1968rpm
18T tandwiel : 2214rpm
20T tandwiel : 2461 rpm



Verder heb ik de componenten tijdelijk gemonteerd om het zwaartepunt te bepalen. Met de huidige accuhouder (schuin naar voren) ligt het zwaartepunt duidelijk te ver naar voren. De accuhouder heb ik nu een stuk schuiner en naar achteren gemonteerd (lijkt op die van een t-rex 600) . Wellicht kan het frame aan de voorkant enkele centimeters worden ingekort, maar daar wacht ik nog maar even mee...

Op de motor-as heb ik een klein vlak "ge-dremeld" , zodat het kleine schroefje van het motortandwiel op een groter vlak meer houvast heeft .
Ik moet nog de stalen draad van de staartaansturing vervangen door een buisje koolstof.
Trouwens het landingsgesel van de hurricane 550 zit er nu op (is maar 10gram zwaarder), dat is breder en geeft meer bodemvrijheid voor de staartrotor en zal bij hoger gras minder problemen geven. De staartvin moet ik nu nog vervangen door een langere zelfgemaakt van epoxy plaat .

De regelaar wilde ik aanvankelijk onder de accuhouder monteren. Echter tijdens een crash zit hij opgesloten tussen het scherpe epoxy frame en de zware accu, dan is de kans groot dat hij defect raakt. Daarom plaats ik hem nu aan de linkerkant van het frame, vor de motor, op een stukje zacht epp, zodat deze een crash hopelijk overleeft .....

De ontvanger komt aan de rechter achterkant van het frame, zo ver mogelijk weg van de draden van de regelaar naar de motor.

Ik heb ook nog even gewogen en kom tot nu toe op een vlieggewicht uit van 1560gram.
 
Laatst bewerkt:
ik zit ook te denken om van esc te wisselen voor betere softstart. Ik kijk nu naar phoenix60/80 of jazz.

Jazz lijk me wel zeker goed en lees ik overal goeie verhalen, maar voor die prijs wil ik 150% zekerheid :)

Als ik handleiding van jazz lees staat "The continuos current of the BEC is 1.5A" dat is toch te weinig? (ergens anders in sheet staat 4A)

Heb ik ook een progcard nodig of kun je ALLE functies met je sticks instellen?

Als hij in heli-mode staat, staat ook een soort gov-mode aan toch? (active rpm wordt er genoemd)
 
van revco heb je ook 17T en hoef je dus niet uitboren.

Past de motor wel met 16/17T? of moet je extra gaten in je motorplat maken om je motor meer naar maingear toe brengen?
 
De castle creation regelaars schijnen inderdaad ook erg goed te zijn. Dit merk wordt veelal gebruik bij de jongens aan de andere kant van de oceaan.
Misschien worden de regelaars ook wel in de VS ontworpen ? Ik heb alleen een cc35 en die doet het prima op mijn honey bee king, maar ja, dat is mijn eigen ervaring .....

De jazz 80-6-18 heeft een nieuwe bec aan boord , dat is een switched bec. Die is zeer hoog belastbaar, 3A continue en 4A kortdurend.
Hier kun je een test van Gerd Giese vinden van de 55-6-18 : Elektromodellflug - JAZZ, neuer Brushlesscontroller

Voor de regelaar heb ik zelf een progkaart aangeschaft, die 2 tientjes konden er ook nog wel vanaf ..... het werkt super fijn en vooral betrouwbaar. Ik moet er niet aan denken dat ik de regelaar op een heli met piepjes moet instellen en dat later blijkt dat ik ergens een piepje heb gemist en de motor op volle toeren gaat draaien, om maar iets geks op te noemen ...
Volgens mij zijn de instelmogelijkheden met de sticks iets of wat beperkt.

Active rpm is inderdaad governor (dit is het gedeelte waar de jazz regelaars zo bekend om zijn). Trouwens, als je een heli voor de alereerste keer gaat afstellen moet je dus nooit gelijk governor programmeren maar eerste een lineaire throttle curve. Want stel dat er iets mis is, dan draait de rotor op een vast toerental en kun je niet meer zo snel ingrijpen als je begrijpt wat ik bedoel .....

Met een 16T wordt het inderdaad krap. Dat had ik al gezien ja. Er is dan net teveel speling tussen het motortandwiel en de maingear. Dit is eenvoudig op te lossen door de sleuven in het frame (ik heb de 3dx500 waar al sleuven in zitten) enkele millimeters op te ruimen richting de maingear.
 
andere voordeel van jazz tegen phoenix is dat bij jazz governor op auto werkt en bij phoenix moet je low/med/high instellen. Daarom lees je vaker dat gov van jazz beter werkt. ik zit echt te twijvelen tussen die 2.

jazz;
regelaar 224
progcard 29
=======
253$

CC;
regelaar 119
usblink 22
bec 15
=======
156$

dat 100$ dollar verschill wil ik erbij gooien maar dan moet jazz echt iets toevoegen :)
 
Het prijsverschil is wel groot zeg ! Dat wist ik niet. Er zit dus geen bec in die CC60 of 80 ?

Dat je low/mid/high kunt instellen op de CC is op zich niks verkeerds aan denk ik, maar het is inderdaad geen plug-and-play.

Als jij nou die cc80 koopt weten wij ook allemaal hoe die presteert ..... ;-)
 
Back
Top