3dx500

Je bent wel goed bezig. Maar om in de praktijk een GEMIDDELDE stroom van 28A te krijgen is natuurlijk niet haalbaar.
Dit zal natuurlijk altijd varieren als je vliegt. Bekijk je eigen stroomcurve maar eens van je eagletree op de PC. Daar zie je flinke stroomvariaties.

In de efficiency grafiek zie je dat efficiency tussen 20 en 40A niet veel varieert, het gaat dan om hooguit enkele procenten.
Stel nu dat je accuspanning tussen 20 en 40A gelijkt blijft (wat niet zo is, maar het rekent even gemakkelijker), dan is het vermogen bij 20A = 14.6V*20= 292Watt .
Met een efficiency van 80% die je uit de grafiek kunt aflezen zul je een vermogensverlies in de motor hebben van 20% van 292W = 58W.

Bij 28A heb je een rendement van 82%, het vermogen zal dan ca. 14.6V*28A=408W zijn.
Dan heb je 18% van 408 = 73Watt aan verlies in de motor waardoor deze warmer zal worden.
Dit is natuurlijk allemaal theoretisch.

Vergeet niet dat je in de regelaar ook schakel en RDSon verliezen hebt in de transistoren (FETS). Hierbij geldt dat hoe verder de regelaar opengestuurd wordt , hoe minder verliezen je hebt. Hoeveel is altijd lastig te zeggen.
Het is in feite dus zo, dat het voor de efficiency het beste is om op 100% te vliegen. Echter heeft de governor (want die gebruik jij begrijp ik) dan geen ruimte meer om bij te regelen dus dat kun je niet doen.

Verder is eficiency een samenspel van hoofdtandwiel en motortandwiel.

Als je het optimum wilt bepalen zal je proefondervindelijk moeten spelen met je motortandwiel en je governor percentage.
Echter als ik het zo lees, zit jij al een heel eind goed hoor, prima toch ?

govener gebruik ik nog niet.... ben best tevreden over een recthte curve van 90,90,90 op cc esc moet je op 75% zitten voor governor en HS is dan te laag met 22T en moet ik dus 26T gebruiken en dat wordt dan weer nog kortere vliegtijden... (denk ik) maar goed dat kan ik pas 100% met zekerheid zeggen als ik een tachometer heb en mijn rpm kan meten. Maar tot nu toe heeft 22T met 90% het beste power/vliegtijd verhouding gehad. Ik heb hem ook op 95% gehad en toen was ie echt een racket! maar ja minder vliegtijd weer. Maar aangezien dat ik ook nog 24T hier heb liggen, ga ik dat ook proberen. Dus 24T met 90% curve.

Heb gistereen voor het eerst wat inverted gehoverd (steeds 30 seconde en dan weer terug flippen).... wat een KICK! voor sommige stelt het messchin niks voor maar ik was helemaal in de zevende hemel :)

het is echt een super heli... alleen moet je wel wat zelf uitzoeken en krijg je niet een dikke boek erbij zoals trex500... maar zijn geld is ie zeker waard. Het is wel een ellende met steeds nieuwe versie upgrades zonder enige info erbij.

oei, inverted hooveren, ja dat lijkt me wel wat ... ik ben er nog lang niet aan toe in ieder geval ....
Op hoeveel pitch positief en negatief zit je nu ?
Een tachometer heb je niet nodig, jij kunt een brushless sensor voor je eagletree datalogger kopen waarmee je de rpm kunt uitlezen, zeer handig en vooral veilig !
Zo doe ik het ook.
In de software moet je dan de overbrengingsverhouding opgeven zodat hij de juiste rpm van de rotorbladen weergeeft.
In de grafiek zie je ook hoeveel toeren je headspeed in elkaar zakt als je bijvoorbeeld maximaal pitch geeft.
Ook kun je mooi het verloop zien als functie van je vluchtduur. Als je geen governor gebruikt zie je dat deze steeds verder terug loopt. Bij governor zal deze mooi recht blijven lopen.

Ik ben trouwens laaiend enthousiast over mijn eagletree datalogger, ik gebruik hem vooral veel met heli's , dan weet je tenminste waar je mee bezig bent ..... kan hem echt iedereen aanraden !

ps. Ik wacht nog op mijn schulze 8.35 ontvanger voordat ik uberhaupt de lucht in kan.

Ik heb +/-10,5 pitch en 5 cyclic en gebruikt ik de onderste gaat van mainshaft.

(ik heb de oude SE frame met lipo eronder)

net weer 3 lipos gevlogen... ik blijf last hebben van bogging... toeren zakt duidelijk zichtbaar in bij flip en zeker bij tictocs en daarom doe ik nu extra voorzichtig met pich verhoging. Toch maar een v-curve proberen volgende keer.
ik vlieg nu met 95% rechte lijn. Het lijkt wel dat die kora 15-12 ook niet echt vermogen heeft, er staat niks op kontronik site over hoeveel Watt hij levert bij 4s lipo, maar het lijkt me niet meerdan 500w. Maar ja... flip en tictocs doe ik meestal op 40/50meter hoogte om veilig te zijn en dan heb je niet veel vermogen meer over denk ik om te punchen:)

het gaat wel de goeie kant op, maar hij is nog niet 100% goed zoals ik hem graag wil hebben.

Ik zat te denken om extra gaatje in pitch arm te boren (dichterbij de center) en zo de cyclic van 10 naar 12 verhogen en ook bovenste gaatje van mainas kunnen gebruiken. Dan zitten bladen wat lager en dichterbij CG en kun je dus makkelijker rollen en flippen.

Maar dat zijn allemaal plannen bij volgende crash :) ik heb nu geen zin om mijn kop weer uitelkaar te halen.

Dat bl-sensor had ik inderdaad gezien... lijkt me zeker handig en staat op de volgende bestel lijst. Het is beste goedkoop en niet zo moeilijk om aan te sluiten.

net weer 3 lipos gevlogen... ik blijf last hebben van bogging... toeren zakt duidelijk zichtbaar in bij flip en zeker bij tictocs en daarom doe ik nu extra voorzichtig met pich verhoging. Toch maar een v-curve proberen volgende keer.
ik vlieg nu met 95% rechte lijn. Het lijkt wel dat die kora 15-12 ook niet echt vermogen heeft, er staat niks op kontronik site over hoeveel Watt hij levert bij 4s lipo, maar het lijkt me niet meerdan 500w.

De hamvraag is natuurlijk : wat voor lipo's gebruik je ? Goedkope "hanjang" ... of bv. een flightpower evo 25 ?
Dat bepaalt grotendeels je vermogen.
Laat eens een curve zien van je eagletree, dan kunnen we meedenken over waarom je "zo weinig vermogen hebt" .
Misschien zakt je accuspanning ontzetend in elkaar tijdens max pitch ??

Ik las op andere forums dat de kora motoren juist ontzettend goed zouden zijn en "erg veel vermogen leveren "
Maar ja, wat voor de een veel is , is voor de ander te weinig ?

Ik heb dezelfde lipo's en tictocs gaan erg goed bij mij, voor zover ik ze kan. De toeren hoor niet echt veel zakken ofzo. Wel was na de laatste vlucht een van de linkjes gebroken, waarschijnlijk bij de te harde landing. Echt sterk zijn die dus niet aangezien de rotorbladen niet ergens tegen aan kwamen ofzo.

(Laag) inverted doet deze heli erg goed vind ik trouwens. Bijna net zo stabiel als normaal. Met de langere rotorkop vind ik hem ook snel genoeg voor mijn vliegen.

ok... dat is intressant...

welke motor,pion en curve gebruik jij? ik zie hypereon motor op de fotos...

nou ik heb nu 24T erop gegooid i.p.v. 22T, dan zou ik bij 82% dezelfde HS krijgen van wat ik nu bij 90% heb. Zo heb ik wel genoeg ruimte voor governor mode en kan ik daar mee wat gaan doen. bogging begint pas bij 8 graden pitch, het is niet heel veel, maar als je 2/3 keer tictocs doet daalt je HS wel en dat is zeker zichtbaar.

trouwens, volgen jullie dit ook;
HDX500 SA on deck ! - Page 117 - RC Groups

schijnt goed werken :)

hyperion motor: HeliDirect.com - Your Source for R/C Helicopters Parts and Upgrades

24t -> 3k headspeed als het goed is (moeilijk te horen maar hij klinkt als mijn ex 450 die 300 draaide)

100%curve

Wat wel ongelovelijk scheelde was de afstellingen van de regelaar. Ik kan uit 4 standen kiezen, waarbij de mid en hight timing beide een loeihete motor gaven. De een na laagste timing lijkt perfect te zijn, niet merkbaar minder vermogen en toch een handwarme motor na 4:30 minuten 3D.

Toch denk ik dat 4000mah 4s lipo's beter geschikt zijn, 3200mah is aan de lichte kant. Zwaardere houden hun spanning ook beter vast en zal net dat beetje schelen.

mhhhh. daar zit wat in. Ik gebruik deze lipos;
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT D9 G2 3200mAh 4S 15-25C Lipoly Pack $59.95

niet de beste messchien, wel goedkoop.lol

van de vluchten heb ik nog geen logs, wel van 2 keer hoveren van 90% en 95% flat curve.
22T op kora 15-12

morgen ga ik wat loggen tijdens vliegen.... het kan inderdaad aan lipos liggen.

Als ik zo naar het plaatje kijk ziet de spanning er niet verkeerd uit; 14.6V gemiddels voor het pack tijdens hooveren = 3.65V per cel bij zo'n 32A . dat is dus 10C voor het 3200mAh pack.
(Tijdens hooveren wordt er meer vermogen gevraagd dan 'gewoon 'rondvliegen' , ja dat klinkt voor velen vreemd maar dat heeft te maken met de 'verse lucht' die aangevoerd wordt aan de voorzijde van de heli tijdens 'gewoon' rondvliegen. Dat heet dan transversale lift, je merkt ook als je nick geeft en vanuit hooveren gaat vliegen dat je iets pitch terug moet nemen om te voorkomen dat de heli (teveel) stijgt)

Ik ben benieuwd hoe je andere metingen eruit gaan zien.
Ik heb zelf de kora 15-10 zoals je mischien wel gelezen hebt. Tegen de tijd dat de ontvanger binnen is zal ik ook eens wat metingen doen met de datalogger.

vandaag gov-mode aangezet en het ging supper!
Ik neem mijn woorden terug, power zat met die kora 15-12! helemaal top. Ik laat heli paar keer heel snel op en neer gaan met +8 en -5 graden pitch en je zag geen enkel teken van vermogen verlies of inzaken van toeren. Sterker nog, ik zag precies bij het wisselen van positive en negative pitch mijn motor helemaal ingepompt worden door de regelaar en mijn gyro had het duidelijk makkelijker.

nadeel, zit ik weer op 4 minuten vliegtijd i.p.v 5 :( morgen weer 22T erop gooien ipv 24T en weer meten. Maar ja.... dan moet mijn curve van 82% naar 90% en weet ik niet of gov dan weer zo goed kan pompen.

heb vandaag weer gevlogen.... heerlijk die gov van CC ESC... ik zat te denken om te switchen op sah versie (voor het gewicht) ....
komt flybar links ook tegen bladhouders aan bij sah versie?
hoeveel rpm kun je op die sah draaien zonder onthoofd te worden :) ? 2500?
werkt die kunstof tail ook goed? speeling?

heb vandaag weer gevlogen.... heerlijk die gov van CC ESC... ik zat te denken om te switchen op sah versie (voor het gewicht) ....
komt flybar links ook tegen bladhouders aan bij sah versie?
hoeveel rpm kun je op die sah draaien zonder onthoofd te worden :) ? 2500?
werkt die kunstof tail ook goed? speeling?

Dus je hebt nu wel genoeg vermogen zo te lezen, gelukkig maar.
Tijdens het bouwen kwam ik inderdaad tot de ontdekking dat er iets aanliep en dat zijn 2 linkjes. Die linkjes hebben aan de uiteinden een verdikking die niet zoveel nut heeft, als je die eraf snijdt dan is het minder tot niet meer het geval.
Ik zal thuis eens wat foto's maken en laten zien welke dat precies zijn, weet niet of we over dezelfde praten namelijk.

Hoeveel rpm je kunt draaien op de sah heb ik geen idee van, vergeet niet dat alleen de bladhouders van kunststof zijn he, de rest is van metaal, da's het enige verschil.
Zou me niks verbazen als het evenveel is als die van jou.

De kunststof tail heeft geen speling dat zit prima in elkaar hoor.

Ik las ook ergens dat iemand een t-rex 500 head heeft gebruikt die meer pitchbereik heeft dan die van ons. Maar ja, dan moet je weer een hoop geld uitgeven. Kun je beter een half jaar wachten en een t-rex 500 kopen.
Het punt is dat ik deze heli had besteld net voordat de t-rex500 uit kwam, wat ik niet wist, anders had ik waarschijnlijk wel de t-rex 500 gekocht .... maar ja, met de 3dx500 die ik nu heb moet dat ook wel lukken met mijn "beginners-vliegstijl " ;-)

nou ik volg trex500 ook al een tijdje en die heeft genoeg kinderziektes.... zeker niet minder dan hdx... ik wil ook een trex500 kopen, maar dan pas over 6/7 maanden als een v2 uit is.

Ik wilde just T-hub van kunstof... die is stuk goedkoper bij een crash en T-hub van alu is niet HQ alu en buigt zeker.

oh , dat wist ik niet ! nou moe , align heeft toch al genoeg ervaring met de 450 en 600 zou je zeggen ! "gelukkig maar " ;-)

De t-hub is een dik stuk alu wat gefreest is uit een blok alu, kan dat echt buigen ??? kan het bijna niet voorstellen !
maar alleen een hub vervangen door kunststof zal je niet veel in gewicht schelen natuurlijk ...

nou ik heb 2 crashen gehad en t-hub is altijd krom geworden... en die is niet bepaald goedkoop.. een keer was motor uit (idleup vergeten) dus helemaal geen rotorspeed en 2 e keer was met volle snelheid en beide keren was het krom. fixedshaft is gewoon te sterk en trekt T-hub krom. van align weet ik het niet... heb nog niks over gehoord... dus het zal messchien van betere gualiteit zijn.

Maar neem T-hub altijd in bij je crashkosten... hij zal het echt niet overleven. daarom zat ik naar plastic T-hub te kijken... dan draai ik wat minder toeren maar... want ook elke keer ook een T-hub kopen maakt het niet echt goedkoop meer.

nou SAH versie is onderweg, dus heb ik mijn SE te koop gezet... Ik ga trex500 kop kopen en erop gooien. Ik blijf maar upgraden en ermee spelen :)

vraagje tussen door hebben jullie nog wel tijd om te vliegen en lol te hebben :-) :-) :-):-) :-)
als je zo druk bent met al de tests

inderdaad kan ik helaas momenteeel weinig weg van huis om te vliegen ... tja, dat heb je als je kleine kinderen hebt .... die tijd heb jij waarschijnlijk al gehad ;-)

Back