3dx500

Wat ik tot nu toe begrepen heb....
het grote voordeel van de kontronics is de sterke ingebouwde BEC en de ongevoeligheid voor statische ontladingen van bijv. je staartriem, iets waar volgens velen de CC's erg gevoelig voor zijn.
Verder schijnen de governors het in beide goed te doen.
Dus je betaald voor een stukje extra zekerheid, dus kwaliteit....

Eric

ik heb toch cc60 besteld met kora 15-12 met 20T en eaglev3 om e.a. uitlezen. cc80 vond ik toch aan de hoge kant, 80A trek ik zeker niet en cc60 moet het makkelijk aankunnen.

Er zit wel een bec in cc maar die werk tot 3s. Dus heb ik een aparte bec (ook van cc) van 5A erbij besteld. cc blijkt ook erg goed te zijn maar kontronik is net iets beter denk ik. Tenminste ik heb helemaal geen slechte verhalen over kontronik gehoord. Bij CC moet/kun je via usblink veel meer instellen... het kan een nadeel zijn maar ook een voordeel.

Maar ja.... alles is volgende week binnen en kan ik lekker gaan testen. Tenminste als weer het toe laat :(

Laatst bewerkt:
trouwens ik zou niet de sleuven in de frame verbreden maar van de motormount... anders verzwak je je frame.

ja, heel mooi, maar heb je ook naar de prijzen gekeken .....

Het frame is inmiddels aangepast en het motortandwiel past nu perfect (het verlengen van de sleuven ging slechts om enkele millimeters, dus verzwakt is het niet hoor...)

Ben heel benieuwd naar hoe de castle creations regelaar gaat bevallen, als deze goed werkt dan is het een goede "vervanger" van de jazz, helaas alleen zonder bec .

dat aparte bec zie ik niet echt als een nadeel, ik heb nu een bec van cc besteld van 10A en weegt 11g. Op een of andere manier voelt het bec ingebouwd in een esc niet goed, ook al is het gevoelmatig :) en aangezien ik een ar7000 gebruik wil ik geen risico met reseten van ontvanger.

dat aparte bec zie ik niet echt als een nadeel, ik heb nu een bec van cc besteld van 10A en weegt 11g. Op een of andere manier voelt het bec ingebouwd in een esc niet goed, ook al is het gevoelmatig :) en aangezien ik een ar7000 gebruik wil ik geen risico met reseten van ontvanger.

Als je een AR7000 ontvanger hebt, van ik geloof na Juni 2007, dan duurt de reset maar een fractie van een seconde.
Deze zijn namelijk tussentijds (stilletjes ;) ) geupgrade....
Dit kan je testen door de spanning kort van de ontvanger te laten halen, en je servo's te blijven bewegen.
wel met throttle hold erop, anders maak je misschien Hasjee van je vliegmaatje :cool:

Kost wel wat extra gewicht maar je kan ook nog voor extra veiligheid een zgn. 4,8V pufferaccu aan je ontvanger hangen.

Eric

Zo, hier weer even een update :

Ik heb net even een nieuw staartvinnetje gemaakt van epoxy dat niet zo slap is als het origineel. Bovendien heb ik het langer gemaakt, zodat het beter past bij het hogere landingsgestel van de hurricane 550.
Verder alu servohevels gemonteerd, de bijgeleverde zijn erg dun en slap.
De heckaansturing van staafje koolstof gemaakt.
De accuhouder schuiner op het frame gemonteerd voor een juist zwaartepunt.

Hieronder de foto's , de regelaar en ontvanger nog even proefgemonteerd

IMG_4968.jpg

IMG_4970.jpg

IMG_4971.jpg

IMG_4972.jpg

IMG_4973.jpg

IMG_4974.jpg

IMG_4975.jpg

IMG_4976.jpg

IMG_4977.jpg

IMG_4978.jpg

IMG_4979.jpg

alu armpjes zien er zeker goed uit!! zelf gemaakt?
ook een leuke idee voor de plek van de gyro...

Zo, de heli zit helemaal in elkaar incl. alle elektronica !!

Voor de regelaar had ik nog een extra dun epoxy plaatje gemaakt waar hij op geklemd zit met 2 elastiekjes die achter 2 koolstofstaafjes zitten. Nu kan de regelaar bewegen tijdens een crash en heeft dan meer kans op overleven.
Dat plaatje zit via 2 afstandsbusjes op het frame gemonteerd , zodat er achter het plaatje ruimte is voor de elastiekjes.
Het was eigenlijk een heel gepuzzel , maar de moeite waard en het weegt maar 5 gram extra.

De voorkant van het frame moest ik toch een stukje inkorten omdat de accu namelijk omlaag moest ivm de ruimte onder de cockpitkap.
De accu is bevestigd met klittenband tegen het omlaagschuiven en een extra stuk klittenband die om de accuhouder heen loopt.

Het blijkt dat ik toch een 7 kanaals ontvanger nodig heb als ik de heli ga gebruiken met mijn nieuwe graupner mx-24s zender.
Heeft iemand nog wat liggen voor de 35MHz band ?

De staartvin moet ik nog even fluo oranje en geel spuiten voor een goede zichtbaarheid.

Morgen zal ik wat foto's plaatsen dat zegt zoveel meer. Dan zal ik hem gelijk ook eens even wegen. Ik verwacht net onder de 1600 gram uit te komen, niet slechts dus.

Effe een vraagje, met de HDX vlieg ik 4s1p 4500mha lipo's, ik heb een robbe power fun duo lader die 6.5 amp max zou kunnen laden. Tevens een robbe balancer die max 10 amp moet kunnen doorgeven.

Nu bij het laden geeft de lader niet meer dan max 4 amp door, wat ik ook instel ( bijv 6 amp laden) deze gaat niet verder dan 4 amp.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn ?????

Erik

Ik denk dat ik wel weet wat er aan de hand is :
Volgens de manual http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122/P1122_1-8468.pdf
op pagina 7 staat dat als je de lader gebruikt via de 220Vac input het ingaande vermogen beperkt is tot 100W maximaal , dus het uitgaande (laad)vermogen zal nog lager zijn .....
Er staat dat de laadstroom tot een laadspanning van 18.75V maximaal 4A is. En 4s lipo laadt je met 4*4.2V = 16.8V en dus is (iets meer dan) 4A de maximale laadstroom.

Echter, als je via de DC ingang gaat laden dan kan de lader WEL met een groter vermogen laden, 130W. Dat is bij 20V 6.5A.
Als jij dus je 4s lipo met 6.5A wilt laden dan zul je een aparte DC voeding moeten kopen die tenminste 6.5A kan leveren bij 12V.

Graupner heeft een goede en goedkope op de markt, kost maar 50euro.

Volgens mij staat er ook een voeding te koop op het "te koop " gedeelte voor 30 euro, ik zou zeggen : kopen.

Tja, bij laders moet je altijd opletten wat het LAADVERMOGEN is en onder welke condities .... laadstroom op zich zegt in principe niks .....

Laatst bewerkt:
He Yeti, bedankt voor de uitleg, allemaal zeer duidelijk, helder en dus begrijpelijk.

Als ik via een dikke auto accu zo gaan laden dan kan ie dus wel 6.5 amp leveren.

Nogmaals bedankt, dacht even iets defect te hebben maar das dus niet het geval.

Erik

meer power is meer vliegtijd :)

mijn setup is nu;
4s 3250mah
cc esc
kora 15-12
1770g gewicht

Met 20T en 95% had ik 4,5 minuten vliegtijd (2426rpm=14,5x920x20/94x0,90x0,95)
Met 22T en 90% heb ik 5,5 minuten vliegtijd! (2528 rpm=14,5x920x22/94x0,90x0,90)

Dus ik heb nu 100rpm meer (merk ik ook tijdens vliegen) en toch 60sec meer vliegtijd!

Enige verklaring dat ik kan bedenken is dat mijn motor toch bij een bepaalde toeren efficienter is.

Weet iemand wat de meest efficiente toeren is voor kora 15-12? ik denk dat ik ergens had gezien/gelezen dat ze het beste 12000rpm kunnen draaien.

14,5x920x0,9=12006
Dus bij 4s met 90% curve draait hij het beter?

Zoals al eens eerder vermeld is efficiency afhankelijk van de motorstroom, zoals je in de volgende grafiek kunt zien.
Bij een bepaalde stroom (=motorbelasting) zal het onbelaste toerental dalen, zoals ook in de volgende grafiek te zien is.
Bij een accuspanning van 14.5V en een stroom van ca. 28A zal de efficiency het grootste zijn, dan is het toerental gedaald tot ca. 12000rpm .

Heb je jouw accuspanning van 14.5V en je rpm onder belasting gemeten met een datalogger of is dit een aanname ?

kora1512efficiencycurrent.jpg

met eaglev3 kom ik op 14.6v en gemiddeld 30A hover.

als ik naar je grafiek kijk is het beste tussen 20 en 38A met 28A als beste top punt. klopt?

wat betekent Eta en wat is dat rechte blauwe lijn?

ja klopt, hoogste punt = beste efficiency (=eta) = ca. 28A

De rechte blauwe lijn is het toerental van de motor (= n, zie verticale as) als functie van de motor stroom (horizontale as) .
Als de motorbelasting toeneemt (door een propellor of rotor) , neemt de stroom toe en het toerental neemt af.
Let op dat deze curves spanningsafhankelijk zijn.
De efficiency curve veranderd niet heel veel als de spanning enkele volten hoger of lager is.
De lijn van het toerental natuurlijk wel, aangezien het toerental direct afhankelijk is van de accuspanning.
Een heel interessante grafiek dus.

puh moeilijk hoor :)

dus als ik goed kijk is het beste bij 12250rpm met 28A.

dus beste curve zou bij 90% zijn (en dan met pionen spelen om 28A te krijgen)
920rpm *14.6*0.85curve=11417rpm
920rpm *14.6*0.90curve=12088rpm
920rpm *14.6*0.95curve=12760rpm

klopt? :)

Back