De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

Beste Alex,

Ik heb je hele verslag van top tot teen bekeken en doorgelezen en ik vind het echt prachtig wat je aan het maken bent. Ook heb ik die filmpjes van de proefvaart op Youtube gezien waarin ook een coaster vaart.
Ik ben wel nieuwschierig omdat ik van plan ben om ook een model te maken, graag doe ik dit van een multipurpose schip van wagenborg. (eind juni ga ik hier stage varen).
Kunt u mij misschien vertellen welk schip die coaster is en of de eigenaar ook actief is op dit forum?
ik heb een hoop ideen en inspiratie opgedaan aan uw bouwverslag en ik blijf het zeker volgen..

Mvg.
Marc
 
goeie avond,

iedereen de bestewensen en een gelukking nieuwbouwjaar.
ziet er allemaal goed uit hoor, maar waarneer is je stuurhut klaar :D
kan niet wachten het zal ongetwijfeld weer een mooi item worden op je binnen man.
ik hoop dat je der ook bij bent met werkschepen dag. :D :D

lars.
 
Ook de beste wensen voor het nieuwe jaar en dat er vollop gebouw mag worden.

Lars,

Mijn stuurhut zal nog wel even duren aangezien ik binnenkort ga verhuizen. Ik ben dus een beetje aan het afronden.

Ben momenteel bezig met de hefkolom. Maar dat is nog niet zo interessant en ben het één en ander aan het uitdenken dus daarom is het enige tijd stil geweest rondom de bouw.
Ik hoop binnenkort weer een update te kunnen plaatsen.


Groeten van Alex
 
goeie avond.

is goed het is tenslotte maar een hobby he.
nog veel succes verder met de bouw.

lars.
 
Beste Alex,

Ik volg dit draadje sinds kort. Adembenemend hoe jij e.e.a. af- en bewerkt. Petje af.

Even off-topic.
1. In jouw uitleg staat dat men met behulp van de boegschroef het ruim in korte tijd met water kan vullen. Een aparte pomp is dan niet nodig. Helemaal duidelijk, maar hoe haalt men het water er weer uit? Toch met een aparte pomp?

2. Voor mijn werk rijd ik regelmatig door het havengebied in Rotterdam. Vaak zie ik binnenvaartschepen met dergelijke -bij sommige erg lange/grote schepen soms twee-boegschroeven ongeladen rondvaren. Het valt mij op dat de 'gaten' dan voor een groot gedeelt boven het wateroppervlak zijn geplaatst. Het lijkt mij -als vroegere wannabee schipper, helaas twee keer uitgeloot op het KOF, dus toen maar ónder het wateroppervlak gaan varen- erg onwaarschijnnlijk dat deze boegschroeven in ongeladen toestand enige vorm van efficientie hebben. Of wordt het schip bij veel manoeuvreren geballast?

Succes met de voortgang. Ik blijf je volgen.

weesgegroet,

Eelco
 
Als ik even voor alex antwoordt mag geven.

1 Je heb deels gelijk. Je kan alleen met de boegschroef het ruim vol pompen. Daarom hebben ze tegenwoordig dit soort pompen.

http://www.veth-motoren.com/algemeen.asp?vPaginaID=1001&vPaginaIDvorige=891&varGo=True
En die zitten in het achterruim

Dan kunnen ze met de boegschroef van voren naar achter spoelen(want het schip ligt leeg altijd achter over) om het ruim schoon te maken. Maar ook om het ruim leeg te pompen als ze geballast hebben. Maar ze kunnen ook het ruim mee vol pompen.

2 En de boegschoeven betreft kijk hier maar eens. Dan wordt je het een ander wel duidelijk.

http://www.veth-motoren.com/algemeen.asp?vPaginaID=739&vPaginaIDvorige=738&varGo=True
 
Hoi Huub,

Uiteraard mag jij namens Alex het woord voeren. Waarvoor ook mijn hartelijke dank. E.e.a. is mij duidelijker geworden.

1. Spreekt allemaal voor zich. Animatie is meer dan duidelijk. Een soort bilgepomp. Toch?

2. In de eerst instantie dacht ik niet genoeg na. Ik ging uit van de werking van een scheepsschroef. Namelijk, het verplaatsen van water. Vandaar ook mijn opmerking dat een dergelijke boegschroef (meer dan) half boven het wateroppervlak, weinig effectief zou zijn.
Na even langer te hebben gedacht, kwam ik uit op het principe van zich afzetten tegen het water. Een (water)jet als het ware. Correct me if I'm wrong.

Als ik het juist heb kunnen we dit off-topic draadje sluiten en weer genieten van de vorderingen van een containerschip in aanbouw.

weesgegroet, Eelco
 
Hallo Eelco,

Allereerst bedankt voor je compliment.

Op jouw vraag hoef ik geen antwoord meer te geven.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen.


Groeten van Alex
 
Laatst bewerkt:
Goedendag,

Na enige stilte rond het project is er weer enige vooruitgang geboekt.

Inmiddels ben ik gestart met de hefkolom voor het stuurhuis.
Deze bouw ik met behulp van een mal waar de kleinste hefkolom omheen gebouwd wordt.

GroteFoto-PY84XJTU.jpg

De mal waar de kleinste hefkolom omheen gebouwd wordt

De hoeken van de hefkolom worden bekleedt met messing hoeklijn, welke blank blijven, om zo soepel mogelijk in en uit te kunnen schuiven.

GroteFoto-UY4Q4PRQ.jpg


Om het mezelf gemakkelijk te maken, gebruik ik de kleinste kolom als mal voor de tweede kolom. De kleinste kolom heb ik in één laag papier gewikkeld om spelling tussen beide kolommen te creëren. Dit bleek achteraf te veel. Normaal printpapier heeft een dikte van ongeveer 0,1mm. Het papier zit rondom, dus de speling is 2 x 0,1mm. Wanneer de kolom in de hoogste stand staat, heeft deze te veel ruimte en kan hierdoor teveel zijwaartse bewegingen maken. Om de speling te beperken heb ik gebruik gemaakt van krantenpapier. Dit heeft een dikte van ongeveer 0,05mm. In de hoogste stand kan de hefkolom nu nog maar 2, hooguit 3mm zijwaarts bewegen, wat ik acceptabel vind.

GroteFoto-RWRL7YUN.jpg

De kolom in printpapier gewikkeld. Later vervangen door krantenpapier.

GroteFoto-TRQ37UBS.jpg

Beide kolommen gereed. Nog één kolom te gaan welke vast in het schip komt te staan.

GroteFoto-HWLCRWNA.jpg

Beide hefkolommen in elkaar geschoven

GroteFoto-XW6VYITA.jpg

De hefkolom in de hoogste stand.

GroteFoto-EEXGGNZZ.jpg

Het stuurhuis wordt hier uiteindelijke bovenop gemonteerd

GroteFoto-47FB3OI6.jpg


Nu rest alleen nog de vaste kolom in het schip, waarvan de ontwikkelingen vorderen.

Wordt vervolgt.


Groeten van Alex
 
Laatst bewerkt:
achter woning

hee mannen.

alex ziet er weer top uit .
maar nou vroeg ik me af hoe heb jij die onderbrug op je woning zo mooi rond gekregen ik heb het al meerder keren geprobeert maar steeds mislukte het heb jij misschien de gouden tip :D:D dat het de volgende keer gaat lukken :D alvast bedankt.

Mvg lars.
 
hee mannen.

Hoe heb jij die onderbrug op je woning zo mooi rond gekregen ik heb het al meerder keren geprobeert maar steeds mislukte het heb jij misschien de gouden tip :D:D dat het de volgende keer gaat lukken :D alvast bedankt.

Mvg lars.

Nou Lars,

Het enige wat ik je kan vertellen is: eerst een uitslag maken van de plaat die het staande deel van de brug wordt. Uitslag houdt in dat je de plaat helemaal plat neer legt. Ik kan best begrijpen als je hier enige moeite mee hebt, om zo'n uitslag te maken. Maar daar zou ik je eventueel wel bij kunnen helpen.

Als je vervolgens de juiste vorm hebt, dan kun je het beste een mal maken. Dat kun je eerder in mijn verslag terug lezen. Met zo'n mal geef je de brugplaat de juiste ronding. Je moet er wel op letten dat je de mal iets ronder maakt dan de brug werkelijk moet worden, want de plaat zal altijd ietsjes terug willen buigen. Ik weet niet welk materiaal je wilt gaan gebruiken, maar ik heb mijn hout gelijmd met dik vloeibare secondenlijm. Dan hoef je het niet zo lang vast te klemmen waardoor het minder snel verschuift.

Voor het petje bovenaan de brug heb ik ook een uitslag gemaakt. Door de uitslag zo nauwkeurig mogelijk te maken wordt wordt het resultaat van de kniklijn mooi strak.

Voor het maken van de malletjes ben je langer bezig dat het maken van de brug zelf. Maar ik heb ervaren dat dat toch perfect werkt.
Mocht je nog vragen hebben, stuur me dan even een prive berichtje met je prive adres. Dan kan ik misschien wel wat extra foto's sturen of eventueel helpen met het maken van een uitslag.

Ik hoop je dat er wat wijzer van geworden bent. En anders hoor ik het wel.
In iedergeval succes met de vorderingen.


Groeten van Alex
 
Zozo, hier ook een jaloers iemand! Goed bezig alex.

Zelf zou ik ook graag een binnenvaartschip willen bouwen maar ga deze week eerst aan een valk en daarna een 16² dus dat wordt wel volgend jaar.

Nog wel een vraagje, alex hoeft niet persé te antwoorden maar ik ben nog opzoek naar mooie bouwtekeningen van een binnenvaartschip. Heeft iemand iets? Maakt opzich niet uit welk schip. Tis meer omdat ik nog nooit een motorschip heb gebouwd.

Denk wel dat ik er overheen heb gelezen maar ik kan nergens vind of je nog epoxy over je romp heb gesmeert? Of alleen paar lagen lak?

Ga zo door,

Stefan
 
ZOOOO ik zit zelf ook in de Scheepsvaart maar zo mooi zo´n schip

wat wil je er mee gaan vervoeren??

Container´s??/
Grind of andere drooglading!!

Mvg,
karsten!!!
 
Hallo Alex,

Mijn complimenten voor het bouwen van dit schip, ziet er erg strak en gedetailleerd uit.

Heb zelf een beunschip 1:1 uitgetekend zoals ik hem het mooist vind, en ga nu beginnen met het uitwerken van de 1:50 bouwtekeningnen met alle materiaal dikte's erbij. Ik had gelezen in het forum dat je voor de spanten 3,6mm (meranti)triplex heb gebruikt, nu is mijn vraag welk materiaal en dikte je heb gebruikt voor dehieronder genoemde delen?

Kop:
Kont:
Boeiing:
Roef:
Brug:

Mvrg,


Berco.
 
Bedankt voor jullie complimenten.

Stefan,

Ik stel uit principe geen tekeningen beschikbaar, gewoonweg omdat ik dit schip zelf ontworpen heb en hier veel tijd en werk ingestoken heb die niet te vergoeden zijn voor een "leuk" bedragje. Ik heb hier al diverse discussies over gehad en heb toen besloten geen tekeningen te verkopen of wat dan ook. Mensen voelen zich vaak besodemieterd als ik een bedrag noem. Wat ze dan vergeten is dat hier horderde uren werk in zitten. Daar komt bij dat ik mijn eigen tekeningen begrijp en dus niet alles in detail uitwerk. Voor derden moet ik dit dus verder uitwerken, waar ik geen zin in heb. Buiten al het gezeur als er iets niet goed op tekening staat. Ervaringen wil ik best met anderen delen, daarom ook dit bouwverslag, maar tekeningen hou ik voor mezelf.

Je vroeg ook of ik mijn romp in de epoxy heb gesmeerd.
Ik heb inderdaad epoxy over mijn romp gesmeerd. Het staat wel ergens in het bouwverslag geloof ik, maar je leest er inderdaad snel overheen.

Succes met de bouw van je ingeplande projecten.


Karsten,

Het schip is voor alles wat je beschrijft. Ik maak in de toekomst nog containers, maar tot die tijd kan elke drogelading vervoerd worden. Weet nog niet of dat veel gaat gebeuren, dat weet ik pas als ze klaar is.


Berco,

Leuk dat je een beunschip gaat bouwen. Die zie je zelden op schaal. Ga je zeker ook wel een bouwverslag van bijhouden. Zouden velen op dit forum wel waarderen denk ik.

Over jouw vraag welke dikten ik heb gebruikt, zie hieronder:

Huid
Zowel het voor-, achter-, als middenschip is bekleed met 1,5mm triplex.

Boeiing
De boeiing is 0.6mm dik (of dun) triplex. De bolderkasten dienen hierbij als versterking. Ook het potdeksel (0,6mm dik) geeft meer sterkte.

Roef
De zijden van de roef zijn 0.6mm dik.
Het roefdek is 1mm dik en de spanten in de roef zijn weer van 3,6mm triplex.

De Brug
De brug is gemaakt van 0.4mm triplex. Dit voornamelijk om de ronde hoeken te kunnen buigen. Met het petje bovenaan, je weet wel dat knikje, wordt de brug weer sterker. Heb je dit petje niet, dan zou ik de brug dikker maken. 0.6 of 0.8 mm ofzo.

Al het hout is verkrijgbaar bij de modelbouwspeciaalzaak. Bekend als berkentriplex of vliegtuighout. Een nadeel is wel dat het vrij prijzig is, maar ik vind het fantastisch werken.

Ik hoop je hiermee naar verwachtingen te hebben beantwoord. Anders hoor ik het wel.

Succes met de voorbereidingen van de bouw.



Groeten van Alex
 
Laatst bewerkt:
Hey,

ik hoef ook helemaal geen tekeningen van jouw hoor maar ik ben gewoon opzoek en weet niet zo goed waar ik tekeningen kan vinden. Weet jij een site/persoon of zo iets?

Stefan
 
Hoi Alex,

Bedankt voor de informatie, nu kan ik verder met het uitwerken van bouwtekeningen. Als ik klaar ben met het tekenwerk/ voorbereiding zal ik zeker een bouwverslag openen op het forum. Maar eerst wil ik de hele voorbereiding op een rijtje hebben.

Groeten,


Berco.
 
Hey,

ik hoef ook helemaal geen tekeningen van jouw hoor maar ik ben gewoon opzoek en weet niet zo goed waar ik tekeningen kan vinden. Weet jij een site/persoon of zo iets?

Stefan

Dat weet ik, ik had gelezen dat ik geen antwoord hoefde te geven op jouw vraag over tekeningen. Maar helemaal niet ingaan op jouw bericht vind ik ook weer zowat.

Maar de NVM is inderdaad een goede optie. En bijvoorbeeld bij maritime musea. Dat zijn vaak oude schepen waar misschien wel veel tekeningen van te vinden zijn.

Personen of sites zou ik zo niet weten. Aankloppen bij een scheepswerf of iets dergelijks kun je ook proberen. Alleen is de kans vaak vrij klein dat ze willen helpen. Je moet natuurlijk wel met een goed verhaal komen. Dat je niet zomaar om wat tekeningetjes komt vragen. Als je serieus overkomt heb je kans.


Succes,


Alex
 
Back
Top