De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

Hey Huub,

Mijn kist is van hout. Het scheelt dan mijn kist net in de auto past, dus hoef ik hem niet op het dak te vervoeren.

Huub: je begrijp het niet helemaal goed denk ik.
Hij neemt zijn vrouw nooit mee. vandaar al die ruimte .
mvg
Frederik :D :D

Ik neem mijn vrouw ook niet altijd mee Frederik. Maar ja, als je een model hebt van 2.70 m. dan zit er niets anders op. Ik heb niet zo'n grote auto. Maar als je dat ding op het dak heb liggen. Dan kan ze wel mee als ze dat wil.

Hallo Hans,

Dat is het model van Huub. Maar wel uit één deel dacht ik.

Mijn model is 2,20m. Als ik de rugleuning van de bijrijdersstoel en achterbank plat leg, kan het net in de auto.
Dan is achter de bestuurdersstoel nog één zitplaats.
Maar om het model van Huub in de auto mee te nemen zou je een flinke stationwagen nodig hebben.
Dan is vervoeren op het dak wel zo'n goed idee.

Alex

Dat word dan lachen al mijn andere boot klaar is .
Die is weliswaar maar 1.30 m lang , maar ik heb een brom-mobiel .
Dat word pas meten .

Groeten Hans

hans materman :oops:
Is er dan wat te lachen. :wink:
Die brommobiel was laats toch kapot :!:
Zeker geschrokken van die grote boot straks :D :D
mvg
Frederik :D

Mijn kist is klaar. (voor mijn model dan he :? )

IK heb alle onderdelen op mijn werk uit laten zagen door de timmerman. Dat scheelt een hoop werk en het is nog zuiver ook.
Daar kan ik niet tegen zagen met mijn decopeerzaag.

GroteFoto-ZMOKTRVM.jpg

Alle onderdelen voor de kist.

GroteFoto-Q6PDKXJQ.jpg

GroteFoto-U8WPBH6G.jpg

GroteFoto-4BGFPG3Y.jpg

Aan de voorzijde wordt een deksel gemonteerd met een pianoscharnier. Ik wilde dit scharnier verzonken hebben, zodat bij een open kist een gladde bodem ontstond zodat ik mijn schip zo uit de kist op het deksel kan schuiven.
Hiervoor moest ik wel eerst het een en ander weg halen om het scharnier verzonken te maken.

GroteFoto-3NAX4G43.jpg

Hiervoor is een elektrische schaaf een uitkomst. Helaas had ik die niet bij de hand.

GroteFoto-KU3OVXR6.jpg

Nu ik de kist klaar heb kan ik ook wat makkelijker, en zeker veiliger voor mijn model, mijn model vervoeren om het mee te nemen om ergens te gaan varen.

Zo en nu weer verder met modelbouwen.

Inmiddels ben ik begonnen met de ruimschotten te voorzien van schotstijlen. Dit zijn in welkelijkheid hoeklijnen op z'n kant geplaatst.

GroteFoto-XQCAEJNB.jpg

Ook zie je op de foto twee ronde gaten in het ruimschot. Dit zijn twee leidingen die in werkelijkheid op het
boegschroefkanaal naar achteren wordt aangesloten om eventueel ballast in het ruim te pompen, zoals
ruimschootst beschreven in het begin van dit verslag. Ik heb dit overigens niet werkend gemaakt.
Dit is enkel statisch.

GroteFoto-UOSSM7H7.jpg

Het voorruimschot wordt voorzien van een deur.

GroteFoto-JDGCSBRK.jpg

GroteFoto-AABQWMP4.jpg

GroteFoto-LEVTH6IX.jpg

Ruimschot voor, geheel voorzien van schotstijlen, ballastkanalen en een deur.

GroteFoto-LPUQEWZZ.jpg

En ook het ruimschot achter, voorzien van schotstijlen

GroteFoto-KAHEZ4K3.jpg

Dit is het U-profiel wat op een eerder geplaatste foto niet zo duidelijk zichtbaar was. Hierbij een duidelijkere foto

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
Machtig wat een kist 8O 8O 8O Die neemt U vast niet zomaar even mee achter op de fiets :lol: heb je bijna een aanhangwagen voor nodig 8O

Christian

Belachelijk gewoon, wat een details! :D
Ik volg dit draadje al een poosje, en vind het een machtig schip worden! De details zijn fantastisch, om de meest gekke dingen word gedacht.

Super model!

Hallo Alex.
Ziet er prima uit. Ik las in het verslag dat je afgelopen clubavond je model had meegenomen. Jammer dat ik niet aanwezig kon zijn :( maar er komt nog wel een mogelijkheid om jouw model te bewonderen.
Groeten, Jan.

Goedendag,

Bedankt voor de complimenten.

PS. Zoals een aantal waarschijnlijk wel is opgevallen, heb ik een aantal berichten verwijderd aangezien ik dit niet relevant vond in dit bouwverslag. Reacties, tips, vragen, etc. zijn altijd welkom maar ik heb geen zin in een wellis/nietes niveau.

Groeten van Alex

Goedendag,

De laatste tijd niet zo veel vooruitgang, dus een klein update-tje.

Ik heb de bolderkasten en het potdeksel aan de achterboeïng geplaatst.

GroteFoto-8SNORLWC.jpg

GroteFoto-OW7EJ6KR.jpg

GroteFoto-DIPPIEAY.jpg

De bochtstukken, t.p.v. de spiegel, zijn ook geplaatst.

GroteFoto-OJYF8GAE.jpg

Ik ben inmiddels aan het achterdek begonnen. Dit dek word wegneembaar om het stuurwerk bereikbaar te houden.
Ik hoop binnenkort een tekening van een ankerlier te kunnen bemachtigen, zodat ik de indeling van het achterdek kan gaan bepalen.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
alex.

Heb jij eigenlijk ook een foto van het echte schip dat jij aan het bouwen ben...?

of ik moet er overheen hebben gelezen!

Armando

armando zei:
alex.

Heb jij eigenlijk ook een foto van het echte schip dat jij aan het bouwen ben...?

of ik moet er overheen hebben gelezen!

Armando

Hoi Armando,

Daar heb je dan inderdaad overheen gelezen, maar dat maakt niet uit.
Dit schip heb ik zelf ontworpen, dus die de 1 op 1 versie bestaat niet.

Groeten van Alex

goeie dag mannen ,

ziet er weer toppie uit alex , ben zelf ook begonnen met een binnenvaart schip hoop dat er ook zulk mooi werk uit me handen komt .

Mvg lars.

Back