De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

Hoi

Je kan Poly carbonaat ook eventueel buigen, met een zetbank kan je er zelfs een knappe 90 graden hoek uit krijgen.

Groeten Justin

Zo, na enige tijd weer eens een update. Maar de bouw heeft zeker niet stilgestaal.

Na de volledige opbouw uitgetekend te hebben, heb ik eerst alle spanten uitgezaagd die voor de grootste sterkte moeten zorgen.

GroteFoto-Q4EWPCEP.jpg

Ik heb een plaat triplex gekocht bij de gamma. Heb bijna alle platen uit de schappen gehaald om een mooi vlak en strak exemplaar te vinden. Maar nog na alles uitgezaagd te hebben bleek het hout krom te zijn, hopeloos. Maar goed, doordat de woning een soort doosconstructie is, kon ik de spanten wel gebruiken alleen vergt het iets meer werk om het roefdek op de spanten te lijmen.

Eerst ben ik begonnen alle spanten in elkaar te schuiven. Dit geeft een zeer sterk geheel en trekt de krom getrokken spanten nog enigszins recht. De langsdragers heb ik voorzien van steunen, waar de woning tijdens de bouw op kan staan.
Dit heb ik gedaan omdat het achterdek oploopt en de woning voor en achter dus niet even hoog is. Deze steunen zorgen er voor dat de woning altijd waterpas staat, wat lekker makkelijk bouwt. Als de woning helemaal klaar is worden deze steunen verwijdert.

GroteFoto-D48MXTNK.jpg

Nadat de constuctie in elkaar gelijmd was, heb ik het roefdek geplaatst. Het roefdek het ik voorzien van controle lijnen om te controleren of de spanten niet krom vastgelijmd worden.

GroteFoto-N3AQRYAR.jpg

De opbouw is voorzien van ronde hoeken. Om mooie strakke rondingen te krijgen 8) , heb ik besloten de zijden om de hoeken heen te buigen.
Bovendien bestaat de opbouw zo uit relatief weinig onderdelen.

GroteFoto-UZSISEWW.jpg

Op bovenstaande foto zijn de buitenwanden van het achterste gedeelte weergegeven. Voordat deze geplaatst kunnen worden, moeten deze eerst gebogen worden. Hiervoor heb ik buigmalletjes gemaakt waarmee ik het hout in de juiste vorm buig. Alvorens heb ik het hout in heet water laten inweken om het goed buigbaar te maken.

GroteFoto-4VMUUXJF.jpg

Nadat het hout goed uitgedroogd is, kan het op de juiste plaats gelijmd worden. Eigenlijk past dat hartstikke mooi, valt me niet tegen. Dat was ook maar weer afwachten, want op deze manier heb ik het nog niet eerder geprobeerd.

GroteFoto-4VZ88PQL.jpg

GroteFoto-G3BEDG3K.jpg

Met een paar klemmen en verfstokjes komt alles op z'n plaats terecht.

GroteFoto-BCRSOJJU.jpg

Ook de buitenwanden voor de woning onder het stuurhuist zijn gebogen en geplaatst en kan het brugdek geplaatst worden.

GroteFoto-4JJEUC7Z.jpg

GroteFoto-B6LUOOPD.jpg

GroteFoto-AAG8QBJH.jpg

Nu kwam het moeilijkere deel. De brug, rondom het stuurhuis. Zoals jullie hebben kunnen zien op de impressie, van de vorige update, bestaat deze uit twee delen. Bovenaan zit een soort petje. Deze twee delen vormen samen de brug, en moeten dus naadloos op elkaar aansluiten. Het is dus belangrijk dat deze delen exact in de juiste vorm gebogen worden zodat beide delen goed op elkaar aansluiten. Daarom heb ik een mal gemaakt waarmee ik het onderste deel van de brug in de juiste vorm buig.

GroteFoto-N77YIXVZ.jpg

Hier is de mal met het onderste deel van de brug weergegeven. Nu maar hopen dat hij er goed uit komt. Bij het buigen van de buitenwanden van de opbouw heb ik gemerkt dat een gebogen plaat nog een flink stuk terug buigt. Bij een hoek van 90 graden veert het materiaal ongeveer 5 graden terug. Dus heb ik een mal gemaakt waarin de hoeken ongeveer 5 graden doorgebogen worden zodat deze, na terugveren, de juiste vorm heeft. Met de brug heb ik dit in twee delen gedaan. Ten eerste heb een mal gemaakt waarin de hoeken 90 graden zijn. Deze zijn later iets terug gebogen. Hier heb ik vervolgens een tweede mal gemaakt waarmee ik de hoeken door de 90 graden heen buig. Na enige droogtijd heb ik het onderdeel gepast en scheelde nu nog hooguit 1 a 2 graden. Dat vond ik acceptabel dus er kon gelijmd worden.

GroteFoto-WMIB4SPP.jpg

De brug na droging uit de mal.

GroteFoto-C8SVTIJQ.jpg

Omdat het een lastig plaatje is heb ik deze eerst op z'n plaats gezet en volledig gefixeerd met klemmen. Nadat deze overal goed aansloot heb ik seconde lijm tussen de verbindingsnaad laten vloeien. Het voordeel is dat het onderdeel al goed zit en niet meer kan verschuiven. Bovendien is het materiaal vrij dun en seconde lijm vloeit overal goed tussen.

En uiteindelijke het resultaat. Nu moet alleen het bovenste deel, "het petje" nog geplaatst worden.

GroteFoto-STQS6UQS.jpg

In de volgende update ga ik dit "petje" plaatsen.

Laatst bewerkt:
Prachtig Alex!!

Hartstikke slim ook met die mal en zo!

Groet, Aad

Hoi Alex,

super netjes hoor, ik ga nog maar even door met oefenen denk ik haha.

Gegroet, Ingmar

Bedankt jongens,

De komende dagen staat het even stil want ik ga vandaag eerst lekker op vakantie met m'n vriendin naar Cyprus.

Tot later,

Alex

Alex Sijbranda

Kijk maar uit als dat je niet met ze.n drieen terug komt :wink: :wink:
Is 75 Jaar geleden bij mijn ouders ook gebeurd hoor
mvg :oops:
Frederik :D :D

hoe staad het met de boot ??

best even niks meer gehoort he !

mzzlss
erik

Zoals belooft hier weer een nieuwe update.

Het petje van de brug is geplaatst en dit is het uiteindelijke resultaat geworden.

GroteFoto-8IYKI3L3.jpg

Ook dit deel is met een mal in de juiste vorm gezet zodat deze spanningsloos op z'n plaats blijft zitten,
waardoor de uiteindelijke vorm van de brug behouden blijft.

GroteFoto-AOI7TNF4.jpg

GroteFoto-N7XEY7VH.jpg

Ook heb ik de den aan de andere zijde voorzien van vertikale verstijvers. Ik heb beide zijden niet achter elkaar gedaan omdat ik dit een saai werkje vond en zo een beetje afwisseling had. (28 stuks per kant) Vandaar dat de den aan deze zijde nu pas is voorzien van verstijvers.

GroteFoto-JB7ACKVO.jpg

Ik ben inmiddels ook begonnen met de achterboeiing (verschansing). Doordat deze een gebogen vorm heeft en geleidelijk naar binnen verloopt, moest ik hier eerst een uitslag van maken. Doordat tekening en model niet voor 100% overeen komen heb ik deze eerst pas moeten maken zodat deze overal aansluit. Ik heb de boeiing met kleine spantjes vastgezet, die later niet meer zichtbaar zijn doordat de bolderkasten hierover heen geplaatst worden. Wat in werkelijkheid ook vaak gebruikelijk is bij nieuwere binnenvaartschepen. Een stevig profiel bovenaan de boeiing, in combinatie met de bolderkasten geeft voldoende sterkte. Hierdoor ontstaat een zeer glad en onderhoudsvriendelijk geheel, wat er ook nog eens mooi uitziet.

GroteFoto-QOI8Q77C.jpg

GroteFoto-MWHSSL7C.jpg

Deze foto geeft al een aardig beeld over hoe het uiteindelijke resultaat moet worden.

De boeiing aan de andere zijde is reeds pas gemaakt en vast gelijmd. Het uiteindelijke resultaat volgt nog.

Ik heb ook een start gemaakt aan de ruimschotten. Deze worden voorzien van verstijvingen en een U-profiel bovenaan voor de luikenkap.

GroteFoto-PGXPQXK3.jpg

Het ruimschot, hier nog helemaal glad, wordt voorzien van 19 verticale verstijvers, inclusief trimvulling op de tanktop.

Ik ben begonnen met de trimvulling langs het ruimschot. Hierboven worden later de verticale verstijvers geplaatst.

GroteFoto-SHG6YHEL.jpg

De trimvulling zorgt er in werkelijkheid voor dat bulklading makkelijk aangeveegd kan worden. Er blijft dus geen lading liggen tussen de verstijvers.

Bovenaan is het schot voorzien van een U-profiel. Hier valt later een rand van de luikenkap in zodat er minder water in het ruim terecht komt. (in werkelijkheid dan) Zal in het model niet veel verschil maken met een profiel van 2 x 1 mm.

GroteFoto-LNXWNNPE.jpg

Het U-profiel is niet zo goed zichtbaar. Ik zal bij de volgende update een duidelijkere foto proberen te maken.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
Hallo Alex ,

Als ik dit zo ziet lopen de rillingen over mijn rug .
Ik wil achter mijn rijnsleper een sleepschip maken , maar als ik dit zo zie bekruipt mij een moedeloos gevoel .
Wat een prachtwerk lever jij af , mijn petje af .

Groeten Hans

pff...Alex.....

Je blijft me verbazen zeg met al da moois.....
Zal da neeeeeeever kunnen evenaren.... :?
Ga zo door.....
Blijf je zeer zeker volgen....

Greetings Frans... 8)

Bedankt mannen voor de lovende woorden. 8)

Binnenkort zal er weer een nieuwe update verschijnen.
Ik ben inmiddels ook met een vervoerskist voor mijn model begonnen.
Dus even wat minder scheepsbouw, maar zeker niet minder belangrijk.

Groeten van Alex

Hoi Alex

Het ziet er weer perfect uit. Ik weet niet wat voor matriaal je wild gebruiken om je vevoerskist te maken. Ik zelf zit aan aluminium denken. Dan weet je zeker dat die waterdicht is. Want als ik mijn model moet vervoeren. Gaat die op de imprial van mijn auto.

Hey Huub,

Mijn kist is van hout. Het scheelt dan mijn kist net in de auto past, dus hoef ik hem niet op het dak te vervoeren.
Maar een kist van alluminium is ook een idee. Misschien kun je 'm maken van traanplaat. Ziet er lekker robuust uit.
Word wel dun plaat materiaal dan zeker? Anders wordt ie niet te tillen, denk ik.

Groeten van Alex

hoi Alex

Dat klopt het wordt van 1.5 mm gemaakt. Volgens de metaal winkel moet dat geen probleem zijn. Hele kist met versteveging gaat ca 10 kg wegen. En hij moet glad zijn, want er komt een sticker op de bijde zijde van het schip.

Back