Zo, na enige tijd weer eens een update. Maar de bouw heeft zeker niet stilgestaal.
Na de volledige opbouw uitgetekend te hebben, heb ik eerst alle spanten uitgezaagd die voor de grootste sterkte moeten zorgen.
Ik heb een plaat triplex gekocht bij de gamma. Heb bijna alle platen uit de schappen gehaald om een mooi vlak en strak exemplaar te vinden. Maar nog na alles uitgezaagd te hebben bleek het hout krom te zijn, hopeloos. Maar goed, doordat de woning een soort doosconstructie is, kon ik de spanten wel gebruiken alleen vergt het iets meer werk om het roefdek op de spanten te lijmen.
Eerst ben ik begonnen alle spanten in elkaar te schuiven. Dit geeft een zeer sterk geheel en trekt de krom getrokken spanten nog enigszins recht. De langsdragers heb ik voorzien van steunen, waar de woning tijdens de bouw op kan staan.
Dit heb ik gedaan omdat het achterdek oploopt en de woning voor en achter dus niet even hoog is. Deze steunen zorgen er voor dat de woning altijd waterpas staat, wat lekker makkelijk bouwt. Als de woning helemaal klaar is worden deze steunen verwijdert.
Nadat de constuctie in elkaar gelijmd was, heb ik het roefdek geplaatst. Het roefdek het ik voorzien van controle lijnen om te controleren of de spanten niet krom vastgelijmd worden.
De opbouw is voorzien van ronde hoeken. Om mooie strakke rondingen te krijgen 8) , heb ik besloten de zijden om de hoeken heen te buigen.
Bovendien bestaat de opbouw zo uit relatief weinig onderdelen.
Op bovenstaande foto zijn de buitenwanden van het achterste gedeelte weergegeven. Voordat deze geplaatst kunnen worden, moeten deze eerst gebogen worden. Hiervoor heb ik buigmalletjes gemaakt waarmee ik het hout in de juiste vorm buig. Alvorens heb ik het hout in heet water laten inweken om het goed buigbaar te maken.
Nadat het hout goed uitgedroogd is, kan het op de juiste plaats gelijmd worden. Eigenlijk past dat hartstikke mooi, valt me niet tegen. Dat was ook maar weer afwachten, want op deze manier heb ik het nog niet eerder geprobeerd.
Met een paar klemmen en verfstokjes komt alles op z'n plaats terecht.
Ook de buitenwanden voor de woning onder het stuurhuist zijn gebogen en geplaatst en kan het brugdek geplaatst worden.
Nu kwam het moeilijkere deel. De brug, rondom het stuurhuis. Zoals jullie hebben kunnen zien op de impressie, van de vorige update, bestaat deze uit twee delen. Bovenaan zit een soort petje. Deze twee delen vormen samen de brug, en moeten dus naadloos op elkaar aansluiten. Het is dus belangrijk dat deze delen exact in de juiste vorm gebogen worden zodat beide delen goed op elkaar aansluiten. Daarom heb ik een mal gemaakt waarmee ik het onderste deel van de brug in de juiste vorm buig.
Hier is de mal met het onderste deel van de brug weergegeven. Nu maar hopen dat hij er goed uit komt. Bij het buigen van de buitenwanden van de opbouw heb ik gemerkt dat een gebogen plaat nog een flink stuk terug buigt. Bij een hoek van 90 graden veert het materiaal ongeveer 5 graden terug. Dus heb ik een mal gemaakt waarin de hoeken ongeveer 5 graden doorgebogen worden zodat deze, na terugveren, de juiste vorm heeft. Met de brug heb ik dit in twee delen gedaan. Ten eerste heb een mal gemaakt waarin de hoeken 90 graden zijn. Deze zijn later iets terug gebogen. Hier heb ik vervolgens een tweede mal gemaakt waarmee ik de hoeken door de 90 graden heen buig. Na enige droogtijd heb ik het onderdeel gepast en scheelde nu nog hooguit 1 a 2 graden. Dat vond ik acceptabel dus er kon gelijmd worden.
De brug na droging uit de mal.
Omdat het een lastig plaatje is heb ik deze eerst op z'n plaats gezet en volledig gefixeerd met klemmen. Nadat deze overal goed aansloot heb ik seconde lijm tussen de verbindingsnaad laten vloeien. Het voordeel is dat het onderdeel al goed zit en niet meer kan verschuiven. Bovendien is het materiaal vrij dun en seconde lijm vloeit overal goed tussen.
En uiteindelijke het resultaat. Nu moet alleen het bovenste deel, "het petje" nog geplaatst worden.
In de volgende update ga ik dit "petje" plaatsen.